Juskanen sanoi:
a) Milloin olet viimeksi kaatunut?
Noin kuukausi sitten kaaduin pyöräillessäni Nuuksiossa Solvallan urheiluopiston kohdalla. Käännyin 180 asteen mutkassa liian jyrkästi ja kuulalaakereina toimineet pikkukivet aiheuttivat etupyörän 'luiskahtamisen'. Kaaduin samantien perseelleni. Vauhti oli kuitenkin niin hiljainen, ettei siinä sattunut paljoa. Hetken oli perse vähän 'arka', mutta se meni ohi.
Juskanen sanoi:
bee) Kuinka usein olet kaatunut viimeisen vuoden aikana?
- 5-10 kertaa. Kaikki kaatumiset ovat tapahtuneet joko polkupyörällä tai suksilla liikkuessa. Hiihtäessä olen ollut kaatumisherkempi. Pyörällä olen kaatunut mainitun tapauksen lisäksi vain kerran vuoden aikana.
Kävellessä en ole muistaakseni kaatunut, mutta liukkaalla säällä on mielestäni vaikeampi kävellä kuin esim. pyöräillä.
Juskanen sanoi:
- Tähän mennessä ei ole käynyt pahasti. Mutta etenkin näissä hiihtokaatumisissa on pari kertaa liipannut läheltä. Hiihdossa kaatumiseni nimittäin tapahtuu usein jonkun jyrkän alamäen mutkaisessa loppuosassa (nopeus 35-40km/h). Tällöin on siis suuri vaara että joku laskee päälle (toki voi huonolla kaatumistekniikalla myös rikkoa raajojaankin). Onneksi tähän mennessä olen onnistunut siirtymään nopeasti pois ladulta.
Pyöräillessäkin toki on vaara suuri, jos sattuu huitasemaan ulos isommassa alamäessä, jolloin nopeus saattaa parhaimmillaan olla yli 70km/h.. Autoista ei ole tähän mennessä loppujen lopuksi ollut suurta vaaraa oman varovaisuuteni ja tarkkaavaisuuteni ansiosta, mutta toki pieniä läheltäpititilanteita autoilijatkin aiheuttaa melkein joka treenin aikana.