Milloin olet viimeksi kaatunut?

Ace17

Acenteella
Olisinkohan viimeeksi viime talvena suksien päältä kaatunut, kyllähän nyt vähintään kerran talvessa pitää kompuroida sukset ristissä. Muuten kyllä tulee harvakseltaan kaatuiltua, en ainakaan muista, että tuon jälkeen olisi moista tapahtunut.

Sen sijaan lähtemättömästi muistiini on porautunut "kattelin, että mikä valkoinen roska siinä on ja kokeilin nypätä, niin olikin jotain jännettä". :yuck:

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
En ees kyllä muista koska olisin viimeksi kaatunut. Viime talveltakaan ei tule mieleen yhtään tapausta.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Knoukkari sanoi:
Eikä asian tutkituttaminen sua sen kaatuilevammaksi tai mahdollisesti sairaammaksi tee. Saat selvyyttä asiaan, oli miten oli.

Ja oman kropan ollessa kyseessä on parempi ylireagoida kuin jättää tietoisesti reagoimatta.
Joo, ehdottomasti kannattaa käydä tutkimuksissa, kertoo tilanteen ja kaatuilut. Parempi ottaa selville löytyiskö joku konkreettinen syy. Mikäli kaatuilulle löytyy joku selvä syy / sairaus - niin helpompi se on hoitaa kun tiedetään mistä on kyse. Jos ei löydy, kannattaa pitää mukana vatupassia niin pysyy paremmin pystyssä.

K.Yrjola

Well-known member
Sijainti
Thunder Road
Jonkki sanoi:
En ees kyllä muista koska olisin viimeksi kaatunut. Viime talveltakaan ei tule mieleen yhtään tapausta.
Minkä ihmeen takia sä sitten vastasit tähän toikkiin? Pientä ryhtiä nyt!

Knoukka

Well-known member
K.Yrjola sanoi:
Minkä ihmeen takia sä sitten vastasit tähän toikkiin? Pientä ryhtiä nyt!
Nimenomaan ryhtiä, eihän tollanen vätys pysy muuten edes pystyssä!

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Ainahan sitä silloin tällöin tulee syöksähdeltyä. Pikaisesti tulee mieleen muutama näyttävä maastoutuminen. Viime talvena lämpöpistokkeen johtoon, joskus talvella luiskahti parvekkeen matto ja siellähän istuin. Kerran muutama kesä sitten vetäisin kadulla pitkäkseen, kun vastakkaisella puolella oli jokin Amerikka-tapahtuma ja vain muutamia satoja (tai tuhansia) ihmisiä paikalla. Onhan näitä lisääkin, mutta yritän säilyttää kasvoni ja jätän kertomatta.

Eilen sattui kammottava kaatumistapahtuma maallamaalla saunomisen yhteydessä. Siellähän ei tietenkään ole vesijohtoja saunaan ja vesi kuumennetaan muuripadassa (ei saunan puolella). Olin reippaasti hakemassa saunaan lisää (lähes kiehuvaa) vettä. Nostin korkean muuripadan kannen vasemmalla ja koukkasin kuumaa vettä oikeassa kädessä olevalla sangolla. No, se sanko oli tavallista painavampi, eikä vesilastissa noussutkaan 'heittämällä' vaan pohja tökkäsi muurin laitaan ja vesi loiskahti sangosta lattialle. :eek: Se oli sentistä kiinni, ettei se vesi tullut minun päälleni. Kyllä minä sadattelin omaa tyhmyyttäni ja kiittelin onneani. Jos se sangollinen kuumaa vettä olisi tullut kohti, ei Olga olisi muutamaan päivään työkelpoinen.

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Juskanen sanoi:
a) Milloin olet viimeksi kaatunut?
Noin kuukausi sitten kaaduin pyöräillessäni Nuuksiossa Solvallan urheiluopiston kohdalla. Käännyin 180 asteen mutkassa liian jyrkästi ja kuulalaakereina toimineet pikkukivet aiheuttivat etupyörän 'luiskahtamisen'. Kaaduin samantien perseelleni. Vauhti oli kuitenkin niin hiljainen, ettei siinä sattunut paljoa. Hetken oli perse vähän 'arka', mutta se meni ohi.

Juskanen sanoi:
bee) Kuinka usein olet kaatunut viimeisen vuoden aikana?
- 5-10 kertaa. Kaikki kaatumiset ovat tapahtuneet joko polkupyörällä tai suksilla liikkuessa. Hiihtäessä olen ollut kaatumisherkempi. Pyörällä olen kaatunut mainitun tapauksen lisäksi vain kerran vuoden aikana.

Kävellessä en ole muistaakseni kaatunut, mutta liukkaalla säällä on mielestäni vaikeampi kävellä kuin esim. pyöräillä.

Juskanen sanoi:
gee) Kävikö pahasti?
- Tähän mennessä ei ole käynyt pahasti. Mutta etenkin näissä hiihtokaatumisissa on pari kertaa liipannut läheltä. Hiihdossa kaatumiseni nimittäin tapahtuu usein jonkun jyrkän alamäen mutkaisessa loppuosassa (nopeus 35-40km/h). Tällöin on siis suuri vaara että joku laskee päälle (toki voi huonolla kaatumistekniikalla myös rikkoa raajojaankin). Onneksi tähän mennessä olen onnistunut siirtymään nopeasti pois ladulta.
Pyöräillessäkin toki on vaara suuri, jos sattuu huitasemaan ulos isommassa alamäessä, jolloin nopeus saattaa parhaimmillaan olla yli 70km/h.. Autoista ei ole tähän mennessä loppujen lopuksi ollut suurta vaaraa oman varovaisuuteni ja tarkkaavaisuuteni ansiosta, mutta toki pieniä läheltäpititilanteita autoilijatkin aiheuttaa melkein joka treenin aikana.

Viimeksi muokattu:

Estate

Well-known member
En tarkkaan osaa sanoa, koska olisin viimeksi kaatunut.

Talvella tulee aina jonkun kerran koiraa ulos viedessä kaaduttua jäisen liukkaalla pihalla.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Olga sanoi:
Jos se sangollinen kuumaa vettä olisi tullut kohti, ei Olga olisi muutamaan päivään työkelpoinen.
Tuskinpa siinä ensimmäiseksi mieleen tulee, jos ämpärillisen kiehuvan kuumaa vettä päälleen saa, kuinka pitkään joutuu töistä poisolemaan. Kerran olen kaatanut kattilallalisen kihuvan kuumaa vettä päälleni, tosin vaatteet oli suojana ja voin vakuuttaa ettei toviin työasiat mieleen tulleet.

Knoukka

Well-known member
jps sanoi:
Tuskinpa siinä ensimmäiseksi mieleen tulee, jos ämpärillisen kiehuvan kuumaa vettä päälleen saa, kuinka pitkään joutuu töistä poisolemaan. Kerran olen kaatanut kattilallalisen kihuvan kuumaa vettä päälleni, tosin vaatteet oli suojana ja voin vakuuttaa ettei toviin työasiat mieleen tulleet.
Kyllähän vaatteista on tuossa tilanteessa paljon enämpi haittaa kuin suojaa. Paljaalta iholta vesi valuu heti pois, vaatteisiin se jää polttamaan kunnes saat revittyä ne päältä pois.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Knoukkari sanoi:
Kyllähän vaatteista on tuossa tilanteessa paljon enämpi haittaa kuin suojaa. Paljaalta iholta vesi valuu heti pois, vaatteisiin se jää polttamaan kunnes saat revittyä ne päältä pois.
Paitsi jos on kumipuku.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jps sanoi:
Ei taida sun firmallas mennä kovin hääppöisesti, kun työmoraalikin on noin surkea :nope:

K.Yrjola

Well-known member
Sijainti
Thunder Road
jps sanoi:
Kerran olen kaatanut kattilallalisen kihuvan kuumaa vettä päälleni, tosin vaatteet oli suojana ja voin vakuuttaa ettei toviin työasiat mieleen tulleet.
Et muuta keinoa keksinyt ottaa 'relaa'?

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Knoukkari sanoi:
Kyllä ne vaatteet aika vinhaa vauhtia pois lähtee tuollaisessa tilanteessa. Voit olla oikeassa, mutta en nyt viitsi kuitenkaan kokeilla.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
jps sanoi:
Kyllä ne vaatteet aika vinhaa vauhtia pois lähtee tuollaisessa tilanteessa. Voit olla oikeassa, mutta en nyt viitsi kuitenkaan kokeilla.
Eiköhän tuo ole kuitenkin aika pitkälti kiinni siitä, paljonko sitä kiehuvaa vettä tulee päälle ja paljonko (kuinka paksuja ja montako kerrosta) kuteita on päällä.

Melkein väittäisin (voin olla tietty väärässäkin), että jos nyt ihan pakko olis kipata päälleni pieni kattilallinen kiehuvaa vettä, niin mieluummin mulla olis siinä tilanteessa jalassa farkut ja pitkät alkkarit kuin olisin munasillani :eek:

Knoukka

Well-known member
OoPee sanoi:
Eiköhän tuo ole kuitenkin aika pitkälti kiinni siitä, paljonko sitä kiehuvaa vettä tulee päälle ja paljonko (kuinka paksuja ja montako kerrosta) kuteita on päällä.

Melkein väittäisin (voin olla tietty väärässäkin), että jos nyt ihan pakko olis kipata päälleni pieni kattilallinen kiehuvaa vettä, niin mieluummin mulla olis siinä tilanteessa jalassa farkut ja pitkät alkkarit kuin olisin munasillani :eek:
Väärässä olet, että en suosittele kokeilemaan.

Enolle kaatui parikymmentä vuotta muuripadasta nostaessa sankollinen höyryävää vettä rinnuksille: paljaaseen rinnukseen ei ehtinyt tulla mitään pysyvää palovammaa mutta housujen kohdalla näkyy palovammat lopun ikää. Mä muistan ikäni miten se yritti huusi ja yritti repiä housujaan jalastaan.

Jälkikäteen viisasteltiin että miksei se hypännyt vieressä olevaan täyteen kylmävesialtaaseen (navetan alakeittiössä kun oltiin).

Toki polttavan kosketuksen kesto vaikuttaa ja siksi se näin meneekin.

Tomacu

Well-known member
Sijainti
Jyväskylä
Ei ole kovin usein tapana kaatuilla. Viimeisen kuuden vuoden aikana muistaakseni kaksi kertaa. Kummassakin tilanteessa oli kyse samasta asiasta, lunta oli juuri satanut kevyt kerros ja joku ei ollut hoitanut hiekoitusvuoroaan. Jälkimmäisellä kerralla piruetin jälkeen päädyin ainoastaan polviasentoon, sillä sain toisella kädellä estettyä kunnollisen kaatumisen. :thumbup:

Muutama vuosi takaperin oli aika lähellä että olisin kaatunut pyörällä, kun ajoin johonkin tiukkaan käännökseen liian lujaa ja siinä tietysti sattui olemaan jäätynyt lätäkkö. Pyörä lähti alta silmänräpäyksessä, mutta jollain ihmeen konstilla pysyin itse pystyssä ja juoksin siitä sitten pyörän yli nurmikolle. Tuli siinä samalla vielä huudettua vastaantulleelle nätille opiskelijatytölle että siinä on liukasta, mutta ehkä hän tajusi sen muutenkin. :eek:

Knoukka

Well-known member
Tossa vielä tuosta ajasta. Terveyskirjastosta löyty.

Palovamman vaikeusaste riippuu siitä, millainen polttava kontakti on ollut ja miten kauan se on ehtinyt vaikuttaa. 60 – 70-asteinen vesi, esimerkiksi lapsen päälle läikähtänyt kaakao tai pöydältä alas vedetty kahvikuppi, aiheuttaa pinnallisen vamman muutamassa sekunnissa. Jos kastuneita kuumia vaatteita ei saa nopeasti pois, vamma syvenee 15 – 20 sekunnissa ihon läpi syväksi palovammaksi. Palovammoilla onkin muista vammoista poikkeava ikävä ominaisuus: ne syvenevät 24 tunnin ajan.