Missä maassa asuisit mieluiten ulkomailla?

K. August

Well-known member
Kysytäänpä tälläistä, missä maassa asuisit mieluiten ulkomailla?

Itse en ainakaan voisi kuvitella asuvani muualla kuin läntisissä teollisuusmaissa, ehkä riittävän hyväpalkkaisen työn vuoksi myös kehitysmaan suurkaupungin "eurooppalaisghetossa".

Italia on maa lähellä sydäntäni, mutta minulla on sellainen käsitys, että vaikka se on mitä ihanin lomakohde, niin asuinpaikkana se ei välttämättä sitä ole, palvelut pelaa miten pelaa. Muutenkin on sellainen käsitys, että Pohjoismaiden lisäksi lähinna englannin ja saksan kielisissä teollisuusmaissa asiat toimii niin kuin kuuluu, miettikääpä vaikka mitkä euromaat on nyt rahavaikeuksissa. Ja muut Pohjoismaat eivät erityisemmin minua kiinosta asuinpaikkana, pakkoruotsin puolustajien pohjoismaalaisuushöpinät ovat ilmeisesti käynnistäneet minussa vastareaktion pohjoismaisuutta vastaan. Muualla vaan on minua enemmän kiinnostavia maita.

Joten maat, joissa voisin olla töissä ihan vaihtelun, eikä korkeamman palkan vuoksi, ovat siis englannin ja saksan kieliset teollisuusmaat, sekä ehkä myös Benelux-maat. Kaikki nuo maat kiinnostavat omalla tavallaan ja niissä asuminen olisi omanlaisensa kokemus. Todennäköisin ulkomaa, jossa voisin olla töissä olisi ehkä Saksa, kun harkitsen jo opiskelijavaihtoon lähtemistä sinne muutaman vuoden sisällä. Sen vuoden jälkeen todennäköisesti joko rakastaisin tai vihaisin sitä maata ylitse kaiken.

pendellstock

Well-known member
USA:ssa tai sitten Kanadassa, mutta kun Kanadasta ei löydy niin kivaa ilmastoa kun USA:sta.

Ensinnämainitussa olenkin jo asunut ja jätti kyllä hyvät fiilikset:ahem: Mutta tosiaan Kanadasta olen kanssa kuullut paljon hyvää.

WebSlave

Trackman
Viimeksi kun samaa kyseltiin vastasin Kanada, eikä se siitä ole muuksi muuttunut. Uusi-Seelanti olisi myös aika korkealla listalla. Ja englanninkieliset maat yleensä, koska kielitaito olisi valmiiksi. Englanninkielisten jälkeen sitten varmaan muut pohjoismaat.

Melinda

Sponsored by Sam
Sijainti
Melko kaukana
Islanti oli ihan hyvä maa olla ja elää.

Italia on maa lähellä sydäntäni, mutta minulla on sellainen käsitys, että vaikka se on mitä ihanin lomakohde, niin asuinpaikkana se ei välttämättä sitä ole, palvelut pelaa miten pelaa.
Tuosta kaikin puolin samaa mieltä. Englanti ja muut Ison-Britannian maat olisivat varmaankin kärjessä muuttolistalla. Korkealla ovat myös Kanada, Australia ja Uusi-Seelanti, koska kieltä ei tarvitsisi erikseen opetella. Ja ovat maina toki muutenkin houkuttelevia. Saksa, Itävalta, Sveitsi ja Benelux-maat kävisivät myös. Liian etelään en tahdo mennä. Tulee hiki.

Viimeksi muokattu:

Balthazar

Luonnollisesti.
Sijainti
Boogie Street
Huomaan vanhemmiten olevani niin mukavuudenhaluinen, että kulttuurin, arvojen ja elinolojen pitäis olla aika lähellä sitä mihin on tottunut. Olisko se sitten Ruotsi tai Tanska.

Lunssila

Well-known member
En osaa ulkomaankielistä kuin englantia, mikä rajoittaa vaihtoehtoja aika rankasti. Vastataan Kanada.

Sue_me

Well-known member
Norja.

Hieman loivempi ilmasto kuin Suomessa, rannikolla ei vaivaa hyönteisistä ja maisemat melkolailla hyvät.

Elintaso maassa ihan hyvällä tasolla joten rikollisuuskin lienee suht marginaalista (pl. satunnais-Breivikit).

Saksakin olisi ihan mesta paikka.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Vanhan kaavan mukaan eli Australiaan, lähinnä siksi että siellä asuu faija ja muita tuttavia.

K. August

Well-known member
Italia on maa lähellä sydäntäni, mutta minulla on sellainen käsitys, että vaikka se on mitä ihanin lomakohde, niin asuinpaikkana se ei välttämättä sitä ole, palvelut pelaa miten pelaa.
Tuosta kaikin puolin samaa mieltä.
Tuossa kymmenisen vuotta sitten ala-asteella, silloinen luokkamme opettaja, joka lähestyi eläkeikää, kertoi mielipiteensä Berlusconista, ja vähän muutenkin Välimeren ihmisistä. Sanoi, että ihmiset tottuvat siellä liian helppoon elämään, kun voivat vain istua aurinkotuolissa ja ottaa hedelmän puusta milloin haluavat. Siksi elämäntyyli siellä on hälläväliä-henkistä. Pohjois-Italiassa elämä ei puolestaan ole niin helppoa, joten ihmisillä on kovempi työmoraali ja ovat enemmän suomalaisten kaltaisia.

Jos alle viiskymppinen puhuisi tuota 2010-luvulla, olisi tuo jo rasismia. Mutta, kyllä tuossa on minusta totuuden siemen. Varmasti ainakin 1800-luvulle asti elämä Välimeren maissa oli helpompaa kuin pohjoisempana, ja tällä selittyy pohjoisemmassa Euroopassa arvostettu ihmisten tarmokkuus ja suomalainen sisu. Ja Pohjois-Italian Etelä-Tiroli kuului aikoinaan Itävallalle, joten siellä kultturi on varmasti Välimeren rannikkoseutuihin verrattuna erilaista.

Sveitsin italiankieliset seudut ovatkin ehkä ainoa italialaishenkinen paikka, jossa palvelut pelaa. Itse pidänkin etenkin Pohjois-Italiasta, ja Sveitsin italiankieliset alueet ovat kovin samantapaisia. Se on kuitenkin ilmeisesti aika kallista seutua, ja kun itseltäni ei ainakaan vielä italian kieli suju, eikä siellä välttämättä saksalla pärjää, sinne muuttaminen olisi aika epätodennäköistä.

Liian etelään en tahdo mennä. Tulee hiki.
Itse taas voisin asua mielelläni, missä voisi oleskella shortseissa ympäri vuoden. Aiemmmin mainitsemistani maista ehkä Australia sekä USA:sta esim. Florida ja California tulisivat kyseeseen.

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Sveitsin italiankieliset seudut ovatkin ehkä ainoa italialaishenkinen paikka, jossa palvelut pelaa.
Ticino - pariin otteeseen käynyt urheilemassa sveitsiläisessä kylässä nimeltään Bellinzona. Illallinen Castelgrandessa patikoinnin päätteeksi. Suosittelen lämpimästi :thumbup:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Yhdysvallat, Kanada, Australia, Uusi-Seelanti. Kaupungeista NYC/San Fran, Toronto, mikä tahansa miljoonacity Ausseista. Ylipäätään anglosaksinen kulttuuri, tajuaisi edes vähää alusta ulkomaailman menoa tällä kielitaidolla. Yhdistynyt Kuningaskunta ei puolestaan kiinnosta, ilmasto melkeinpä epämiellyttävämpi kuin Suomessa ja jengiytyminen/slummiutuminen mennyt jo ohi jenkkistandardeistakin. Lisäksi britit ovat mulkkuja ja naiset rumia. Toki itsenäisessä Skotlannissa voisin asua, ilomielin. Vauras öljymaa vs. jengien, slummien ja arvokonservatiivien täyttämä tynkä-Britannia, siinä ei kauheasti ole valinnanvaikeuksia.