Mitä kieliä haluaisit oppia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja K. August
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Venäjä, Viro ja Ranska.

Viimeksi muokattu:
Saksan haluaisin oppia. Lukiossa sitä opiskelin, mutta oon ehtinyt jo unohtaa lähes kaiken.

Saksan haluaisin oppia. Lukiossa sitä opiskelin, mutta oon ehtinyt jo unohtaa lähes kaiken.

Sittenhän sä oot todennäköisesti lukenu saksaa enemmän kuin minä. Mulla oli 7. ja 8. luokalla saksa valinnaisaineena, lukiossa jätin kuitenkin pois, koska olin aivan varma, etten sitä koskaan tule tarvitsemaan :rolleyes:

Ehkä espanjaa vois yrittää. Ranskaahan opiskelin yläasteella ja lukiossa oppimatta sitä juur yhtään. Ja saksan ja ruotsin sanat menee mulla sekasin, niitäkään en voi väittää osaavani, mutta ihan yhtä huono tilanne ei ole kun ton ranskan kohdalla. Venäjästä ois epäilemättä hyötyä ja ehkä siitä vois sanoa, että haluan oppia, mutta en halua edes alkaa opettelemaan tällä kielipäällä.

Sama. Oon A2-kielenä lukenut, C-kielenä yo-kirjoituksissa kirkkaasti läpi vedellyt, mutta en kyllä pysty muutamaa lausetta enempää puhumaan.

Komppaan tiimikavereita. Luin saksaa D-kielenä lukiossa + Marienhofia seurasin -> ihan kohtuullisesti meni kirjoituksissa C:nä läpi, aber jetzt habe Ich nächsten alles vergessen. Josko muutettaisiin tiimin kotipaikkakunnaksi Mönchengladbach, ja kommunikointi kokonaan saksankieliseksi? Siinähän sitä oppisi.

Sittenhän sä oot todennäköisesti lukenu saksaa enemmän kuin minä. Mulla oli 7. ja 8. luokalla saksa valinnaisaineena, lukiossa jätin kuitenkin pois, koska olin aivan varma, etten sitä koskaan tule tarvitsemaan :rolleyes:

Hukkaanhan se saksan opiskelu olisikin mennyt, olisi kannattanut ottaa lukiossa pitkä itävalta. :thumbfh:

Hukkaanhan se saksan opiskelu olisikin mennyt, olisi kannattanut ottaa lukiossa pitkä itävalta. :thumbfh:

Totta, olis joutunu käyttämään tätä:
woerterbuch-sterreichisch-deutsch-wintersberger.jpg

Pienemmistä kielistä, viroa vois olla kiva opetella.

Ja esperantoa vois opetella kans.

Saksaa, ihan vain sen takia että haaskasin siihen aikaa viidenneltä luokalta lukion loppuun. Kirjoituksista räpistelin läpi approbaturilla ja nyt olen unohtanut senkin vähän, ihan vaan koska "p*ska kieli ja p*skat opettajat". :wall:

Italia ja Ranska ois kanssa kivoja.

Komppaan tiimikavereita. Luin saksaa D-kielenä lukiossa + Marienhofia seurasin -> ihan kohtuullisesti meni kirjoituksissa C:nä läpi, aber jetzt habe Ich nächsten alles vergessen. Josko muutettaisiin tiimin kotipaikkakunnaksi Mönchengladbach, ja kommunikointi kokonaan saksankieliseksi? Siinähän sitä oppisi.

Vai lähdettäiskö suoraan Kerppeniin? Siellä voisitte sitten sanoa mua rehtoriksi? :D

Sopiihan tuo, vaikka olenkin mieltynyt enemmän Etelä-Saksaan.

Edit: tiimin väritkin puoltavat tätä kotipaikkavalintaa.

Japania olisi kiva oppia, mutta taitaa olla itselleni liian suuri haaste. Ensin pitäisi oppia kirjaimetkin.

- ranska, koska toukokuussa olisi Pariisin matka
- espanja, koska kaunis kieli jota puhutaankin myös todella paljon
- kiina, koska tulevaisuus on Aasiassa
- joku pienempi kieli ihan vaan huvin vuoksi