Mitä tallia/valmistajaa kaipaat F1:n

Joppe_001

Well-known member
Sijainti
Tois pual jokkee
Hondaa ei kiitos takaisin F1:siin , Hondan valtti on ollut kovaa kiertävät vaparikoneet , joten nelisylkkainen turbokone veisi kovasti Hondan imagoa alaspäin (ehkä) . Toivon kuitenkin , että tulevalla turboajalla nähdään moottorivalmistajia , mitkä ovat kunnostautuneet muutenkin ahtamalla pienehköjä koneita.
Jotenkin mulla on sellainen olo että juurikin niistä turboistaan (formuloissa siis) Honda on eniten tunnettu.

Ja viekö nelisylinterinen turbo perheautovalmistajan imagoa jollain tapaa alaspäin?

Jellinek

Banned
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Britannian Ford taitaa silti olla vanhempi. Nykyinen Euroopan Ford yhdistettiin noista Saksan ja Britannian osastoista 60-luvun lopulla. Päämaja on Saksassa, mutta syy siihen, miksi moni(?) mieltää Euroopan Fordin enemmin brittiläiseksi kuin saksalaiseksi, lienee siinä, että Britannian Fordilla oli kaiketi huomattavasti enemmän omia malleja ennen tuota yhdistämistä. Saksan Fordin aikaansaannosta ei taida olla mikään muu merkittävä malli kuin Taunus, jonka moni soisi jääneen keksimättä.
An assembly plant in an old Tram factory in Trafford Park, Manchester was opened in 1911 employing 60 people to make the Model T and the company was re-registered as Henry Ford & Son, Ltd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_of_Britain :ahem:

Rentta

Well-known member
Sijainti
Täällähä mä
Jotenkin mulla on sellainen olo että juurikin niistä turboistaan (formuloissa siis) Honda on eniten tunnettu.

Ja viekö nelisylinterinen turbo perheautovalmistajan imagoa jollain tapaa alaspäin?
Noh nykypäivän trendi tuntuu olevan , että F1 :sissä haetaan paljolti näkyvyyttä ja imagoa ihan sille "perheautopuolelle" ja niitä innovaatioita. Ja lisäsin edittinä tuohon vähän tekstiä jo aiemmin , mutta jokin tilttas , niin ei tullut perille.

Jellinek

Banned
Sijainti
Tiimarin tasavalta
F1 dream team

Tässä haavelistaani F1-talleista
Talli-moottori(jos eri kuin runko)-öljy-renkaat
I
Ferrari-Agip(Eni)-Pirelli
D
Mercedes-Liqui Moly-Continental
UK
Brabham-Cosworth-Castrol-Avon
BRM-BP-Avon
ERA-BRM-BP-Avon
McLaren-Mobil-Dunlop
Team Lotus-BP-Avon
Williams-Cosworth-Castrol-Dunlop
F
Matra-Renault+Gordini-Total-Michelin
Tämä siis vain täyttä kuvitelmaa, jossa kaikki tallit suosisivat muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kotimaansa tuotteita ilman rengasmonopoleja ym. rajoitteita. :rolleyes:

CCMK

Well-known member
Paul Stoddart omistaa Minardin nimen Englannissa rekisteröidystä komppaniasta. Muutoin ilmeisesti Red Bull. Kaudeksi 2006 Stoddart osti Minardin nimen käyttöönsä Amerikan sarjoja varten.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Tässä haavelistaani F1-talleista
Talli-moottori(jos eri kuin runko)-öljy-renkaat
Tässä on minulle ihan entuudestaan tuntematon F1-fanituksen taso havaittavissa.
On meinaan itselleni ihan se ja sama millä öljyllä kukakin ajaa.

Enkä nyt sanonut tätä pahalla. Vapaa maailma ja jokainen tyylillään.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit

Enkä nyt sanonut tätä pahalla.
Vapaa maailma ja jokainen tyylillään.
Meinasin todeta tuohon boldaamaani, että "kannattais". Mutta tyydynkin toteamaan koko tekstiin, että samaa mieltä Hervannan miehen kanssa.

WebSlave

Trackman
Minullekin toki on sama, ei se seuraamiseen vaikuta millään lailla, mutta kyllähän tietyissä yhdistelmissä on legendaarisuutta. Elf liittyy nimenomaan Renaultin, Ligierin ja Tyrrellin autoon, Agip Ferrariin ja Gulf Porscheen ja Fordiin. Jne. Monesti yhteistyökumppanit myös ovat samasta maasta, mutta ei välttämättä, kuten noistakin esimerkeistä näkee.

Varmaan tosiaan harvinaisempaa, että F1:n monikansallisessa maailmassa joku fanittaa juuri kansallista "puhtautta".

Jellinek

Banned
Sijainti
Tiimarin tasavalta
En mä edelleenkään halua leimautua miksikään kansalliskiihkoilijaksi, mutta esim. Prost-Peugeot yhdistelmä kuulosti minusta tosi hyvälle jo samojen alkukirjaintenkin vuoksi. Sääli, ettei talli menestynyt. :thumbfh:

WebSlave

Trackman
En mä edelleenkään halua leimautua miksikään kansalliskiihkoilijaksi, mutta esim. Prost-Peugeot yhdistelmä kuulosti minusta tosi hyvälle jo samojen alkukirjaintenkin vuoksi. Sääli, ettei talli menestynyt. :thumbfh:
Mistä syystä näin jälkikäteen molemmat nimet F1-kontekstissa haiskahtavat epäonnistumiselta. Peugeot toki jo McLarenin ajalta.

Ranskalaisesta yhteistyöstä kyllä Ligier-Matra on minulle se nostalgisin. Laffiten voittoa 1977 Ligier-Matralla pidetään (Wikipedian mukaan) ensimmäisenä "kokoranskalaisena" voittona. Prost voitti Rellulla myöhemmin vielä ranskalaisemmin, kun renkaat ja vaihdelaatikkokin olivat ranskalaisia.

Ligierin parhaat menestykset tulivat kuitenkin Cosworthilla ja minulle "the" Ligier on JS11 Cossulla. Lotus oli hallinnut edellistä kautta suvereenisti maaefektiautollaan, mutta kauden 1979 alussa huomattiin, että Ligier oli talven aikana lyönyt Lotuksen heidän omassa pelissään. Kauden edetessä tulivat vielä Ferrari ja Williams omilla uusilla malleillaan ohi.

FW08

Sijainti
Behind the rabbit
Ligierin parhaat menestykset tulivat kuitenkin Cosworthilla ja minulle "the" Ligier on JS11 Cossulla.
Hienoa, että jollakin on olemassa "the" Ligier. Vaikka talli ei mitään erityismerkitystä minulle sisälläkään, niin jotenkin legendaarisuusvajauksesta tuntuu Guyn poppoo nykynäkökulmasta kärsivän.

WebSlave

Trackman
Hienoa, että jollakin on olemassa "the" Ligier. Vaikka talli ei mitään erityismerkitystä minulle sisälläkään, niin jotenkin legendaarisuusvajauksesta tuntuu Guyn poppoo nykynäkökulmasta kärsivän.
No minulla tuo johtuu siitä, että tilasin vuodeksi 1979 VM:n ja siitä siis alkoi aktiivinen F1-seurantani. Näin ollen se alkoi Ligierin voittojen saattelemana. Voitot jäivät lopulta kolmeen ja loppukautta hallitsi keskeytykset. Mutta ensivaikutelma oli tärkein.

Lisäksi siinä missä esim. Tyrrel ja Williams valitsivat Lotuksen (enemmän tai vähemmän) suoran kopioinnin, Ligier oli ihan omannäköisensä, vaikka maaefektin toki otti sekin käyttöön. (Samaten Ferrarin 312T4 erottui kaikista muista autoista.)

Legendaarisuusvajaus johtunee siitä, että maailmanmestaruus jäi saavuttamatta ja loppu oli Panisin yllätysvoittoa lukuunottamatta vähemmän loistokas.

Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Mullekaan ei oikein ole juuri eri tallien sitä "the" autoa. Itse kun aloin 1993 seuraamaan ykkösiä, tulee mieleen Ligieristä Renault, Elf ja Gitanes (ja/tai Gauloises) Blondes, joita mainoksia taisi Monacon radan varrellakin olla... Jep jep.

CCMK

Well-known member
Ligieriä ja sitä oikeaa Lotusta mikä lopetti kaudella 1994 niin itse kaipailen sarjaan.:frown: Ligieriä aikoinaan Juha Jokinenkin ehdotteli tulevan tai pikemmin menevän kauden eli kauden 1981 mestariksi. YLE:n sen ajan tiimien hehkutus tuntui olevan joko Ligieriä, Lotusta tai Ferraria ja McLarenia. VM oli siihen aikaan paras lähde. Fittipaldin McLarenin ja Laudan Ferrari-ajat olivat melko kova sana tuolloin vaikka tv:stä lajia näkyi erittäin vähän. Monaco tuli ensimmäistä kertaa osittain suorana. Kuitenkin ns. Osittain suora lähetys meni siten, että alusta näkyi 10 kierrosta ja sitten vähän keskeltä ja lopun 10 kierrosta tuli myös suorana. 80-luvun kisoista Brands Hatch näkyi kunnolla osittain suorana.

FW08

Sijainti
Behind the rabbit
No minulla tuo johtuu siitä, että tilasin vuodeksi 1979 VM:n ja siitä siis alkoi aktiivinen F1-seurantani. Näin ollen se alkoi Ligierin voittojen saattelemana. Voitot jäivät lopulta kolmeen ja loppukautta hallitsi keskeytykset. Mutta ensivaikutelma oli tärkein.
--
Legendaarisuusvajaus johtunee siitä, että maailmanmestaruus jäi saavuttamatta ja loppu oli Panisin yllätysvoittoa lukuunottamatta vähemmän loistokas.
Minulle Ligierin tarusta on jäänyt jotenkin positiivinen loppuvire juurikin Panisin voiton ja kauden 1997 alun perusteella. Silloin vaikutti, että Guyn perintö olisi jäänyt hyviin käsiin. No, historia on eri mieltä.

Itselleni lähinnä "the" Ligieriä on samoista syistä kuin itsekin mainitsit vuoden 1993 JS39, vaikka lajia olin jo aiemmin alkanutkin seuraamaan.

Varmastikin tuo mestaruuden puuttuminen on syynä tuohon legendaarisuusvajaukseen. Mutta siitä huolimatta tuntuvat esim. Arrows, Minardi ja huomattavasti tuoreempaa Jordan olevan monille kulttisuosikkeja. Harvemman olen kuullut Ligieriä kaipaavan. Valitettavasti.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Varmastikin tuo mestaruuden puuttuminen on syynä tuohon legendaarisuusvajaukseen. Mutta siitä huolimatta tuntuvat esim. Arrows, Minardi ja huomattavasti tuoreempaa Jordan olevan monille kulttisuosikkeja. Harvemman olen kuullut Ligieriä kaipaavan. Valitettavasti.
Aijemmin olin kertonut kaipaavani tällä sivulla talleista seuraavia: Benettonia, Jordania ja Toyotaa mutta pitää sen verran selventää että Ligier/Prost akseli on edes menneistä talleista se jota eniten kaipaan varsinkin tuota Ligier aikaa (kaksi kokonaista kautta kerkesin nähdä Ligierin toimintaa ennen kuin tiimi muutti nimensä Prostiksi).

Ranskalaistiimit/moottoritoimittajat ovat aina olleet sydämmessäni. (Renault/Supertec/Mecachrome, Ligier/Prost, Peugeot)

Toinen jota hieman kaipaan on vanha kunnon Minardi.

Minä en lajittele Benettonia ja Jordania tavallaan edes menneisiin, sillä he ratsastavat vielä nykyäänkin sarjassa mutta nimillä Lotus Renault GP ja Force India.

Viimeksi muokattu: