MM Akropolis-ralli 2022

Fenomenal

Active member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
44
Itse sanoisin kyllä niin päin, että fakta on se, että yksikään autotehdas ei osallistu miljoonia maksavaan moottoriurheiluun voittaakseen ensisijaisesti kuljettajien maailmanmestaruutta. Tavoite on peitota muut valmistajat, ja sen mittari on merkkimestaruus. Sitä tavoitellessa yritetään tietysti hankkia myös parhaat kuljettajat, jotka saavuttavat bonuksena myös niitä henkilökohtaisia mestaruuksia.
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
304
Sijainti
Sonkajärvi
Rallia ja moottoriurheilua olen seurannut tiiviisti vuodesta 90 jolloin olin alle 10v. En ole ajanut koskaan rallia enkä tunne yhtäkään alan harrastajaa. Skidinä kulutettu loppuun 80-luvun vanhat Vauhdin Maailmat. Entä ite? Oletko alan harrastaja ja kauanko olet seurannut rallia?
Heh, ai se, että olet seurannut alle 10 vuotiaana rallia ja lukenut VM:a tekee sinun mielipiteestäsi arvokkaamman 😂
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
...
Neuvillelle ensimmäinen voitto soralla sitten Argentiinan 2019. ...
Ehkä tässä on yksi osasyy siihen, miksi Tänäkkiä ei järkätty voittajaksi. Olisihan se nyt ollut todella tylyä, jos Neville olisi pudotettu kun hän pitkästä aika johti rallia lopussa ja vielä reilulla erolla.

Merkki- vai kuskimestaruus ? Tämähän on loputon väittely ja siinä mielessä turhaa. Mutta ehkä siihen liittyen voi kysyä miksi Hyundai ajatti taas Sordoa ? Ei ainakaan kuskimestaruutta hänelle...
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Merkki- vai kuskimestaruus ? Tämähän on loputon väittely ja siinä mielessä turhaa. Mutta ehkä siihen liittyen voi kysyä miksi Hyundai ajatti taas Sordoa ? Ei ainakaan kuskimestaruutta hänelle...
Ja 2019 Hyundailla oli 6 kuskia josta 1 ajo koko kauden. Loebille jonkun jutun mukaan maksoivat aika ison summan 6 kilpailusta.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2070
Ei vittu mitä juttuja Juuso Taipaleella taas Tänakista Iltalehdessä :LOL:
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Itse sanoisin kyllä niin päin, että fakta on se, että yksikään autotehdas ei osallistu miljoonia maksavaan moottoriurheiluun voittaakseen ensisijaisesti kuljettajien maailmanmestaruutta. Tavoite on peitota muut valmistajat, ja sen mittari on merkkimestaruus. Sitä tavoitellessa yritetään tietysti hankkia myös parhaat kuljettajat, jotka saavuttavat bonuksena myös niitä henkilökohtaisia mestaruuksia.
Kysytään niinpäin, kumpi on automerkin näkyvyyden kannalta parempi. Se että kuljettaja voittaa rallin vai se että automerkki ottaa sijat 2-3 ja paremmat merkkipisteet. Kumpi on arvokkaampi?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14532
Sijainti
Tampereen lenkki
Kysytään niinpäin, kumpi on automerkin näkyvyyden kannalta parempi. Se että kuljettaja voittaa rallin vai se että automerkki ottaa sijat 2-3 ja paremmat merkkipisteet. Kumpi on arvokkaampi?
Kyllähän voitto on ehdottomasti aina tärkeä, mutta ehdottamasi tilanne on hyvin teoreettinen ja vaatisi muiden kuskien paitsi voittavan auton keskeyttämisen. Jopa superrallissa maaliin tulevat autot tuovat pisteitä, nykyisessä systeemissä tarjolla on käytännössä sijojen 1-7 pisteet aina. Kuudennesta sijastakin saa kahdeksan pistettä jolloin 25+8 = 18+15

Täällä alkaa mennä keskustelut aika absurdeille raiteille, kannattais laittaa vähän jäitä hattuun ihan kaikkien...
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Itse sanoisin kyllä niin päin, että fakta on se, että yksikään autotehdas ei osallistu miljoonia maksavaan moottoriurheiluun voittaakseen ensisijaisesti kuljettajien maailmanmestaruutta. Tavoite on peitota muut valmistajat, ja sen mittari on merkkimestaruus. Sitä tavoitellessa yritetään tietysti hankkia myös parhaat kuljettajat, jotka saavuttavat bonuksena myös niitä henkilökohtaisia mestaruuksia.
Kerro kumpi saa suuremman medianäkyvyyden automerkille? Merkki MM vai Kuljettajien MM. Ja kaikki peukuttajat voisivat myös kertoa mielipiteensä?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Täällä alkaa mennä keskustelut aika absurdeille raiteille, kannattais laittaa vähän jäitä hattuun ihan kaikkien...



Eikö se oo just hyvä, että tällekkin palstalle tulee vähän eloa. Aika hiljaista täälä on ollutkin.😁
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
Kysytään niinpäin, kumpi on automerkin näkyvyyden kannalta parempi. Se että kuljettaja voittaa rallin vai se että automerkki ottaa sijat 2-3 ja paremmat merkkipisteet. Kumpi on arvokkaampi?
Automerkki. Aina. Valmistajan kannalta aina ja tasan näin. Yksinkertaisen lajia seuraavan kannalta taas jotenkin muuten. Koska aina hehkutetaan sitä että Kalle voitti Tojotalla. Tai Növille voitti Hyundailla. Kyseessä on automerkin markkinointi eikä kuljettajan markkinointi. Tehtaat panostavat mm-sarjaan markkinoidakseen autoja, ei kuljettajia, joten tehtaalle merkkimestaruus on se tekijä, miksi he ovat mukana. Tämä on niin peruskauraa että jokaisen lajia seuraavan luulisi sen tajuavan ihan ilman rautalankaakin...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Automerkki. Aina. Valmistajan kannalta aina ja tasan näin. Yksinkertaisen lajia seuraavan kannalta taas jotenkin muuten. Koska aina hehkutetaan sitä että Kalle voitti Tojotalla. Tai Növille voitti Hyundailla. Kyseessä on automerkin markkinointi eikä kuljettajan markkinointi. Tehtaat panostavat mm-sarjaan markkinoidakseen autoja, ei kuljettajia, joten tehtaalle merkkimestaruus on se tekijä, miksi he ovat mukana. Tämä on niin peruskauraa että jokaisen lajia seuraavan luulisi sen tajuavan ihan ilman rautalankaakin...
Se kuljettajan voitto tai mestaruus tuo sille automerkille sen kaiken näkyvyyden. Se tuo ne otsikot. Niitä Fiestoja ym markkinoidaan tuulipukukansalle, tuulipukukansa lukee vain otsikot ja katsoo kuvat ja urheiluruudun. Se kuljettajan voitto uutisoidaan aina tyyliin Toyotan Kalle R voitti. Urheiluruudussa ei uutisoida merkkimestaruuden voittajaa, vain mainitaan sivulauseessa. Ei autotehdas panosta miljoonia lajiin että se voittaisi vain merkkimestaruuden jota ei uutisoida missään. Tottakai se se haluaa molemmat mutta pelkkä merkkk mm ei ole riittävä voitto. Ei se merkki mm arvoton ole mutta kuski mm on tärkeämpi automerkille.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Itse sanoisin kyllä niin päin, että fakta on se, että yksikään autotehdas ei osallistu miljoonia maksavaan moottoriurheiluun voittaakseen ensisijaisesti kuljettajien maailmanmestaruutta. Tavoite on peitota muut valmistajat, ja sen mittari on merkkimestaruus. Sitä tavoitellessa yritetään tietysti hankkia myös parhaat kuljettajat, jotka saavuttavat bonuksena myös niitä henkilökohtaisia mestaruuksia.
Väärin. Ralli on automyynnin markkinointia. Kun kuljettaja voittaa niin automerkki saa silloin suurimman medianäkyvyyden. Ja se on se asia joka merkitsee. Ei sitä merkkimestaruutta uutisoida kovinkaan isosti. Kuski mestari saa isommat otsikot ja tuulipuvut katsoo urheiluruudun jossa kuski mm uutisoidaan isommin.

Vastaa kysymykseen. Kumpi saa isomman medianäkyvyyden automerkille. Voitto vai sijat 2-3.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Itse sanoisin kyllä niin päin, että fakta on se, että yksikään autotehdas ei osallistu miljoonia maksavaan moottoriurheiluun voittaakseen ensisijaisesti kuljettajien maailmanmestaruutta. Tavoite on peitota muut valmistajat, ja sen mittari on merkkimestaruus. Sitä tavoitellessa yritetään tietysti hankkia myös parhaat kuljettajat, jotka saavuttavat bonuksena myös niitä henkilökohtaisia mestaruuksia.
Olet todella pihalla kaikesta jos väität että kuljettajan mestaruus on arvoton. Se juuri tuo sen kaiken medianäkyvyyden automerkille.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
160
Eikö se oo just hyvä, että tällekkin palstalle tulee vähän eloa. Aika hiljaista täälä on ollutkin.😁
En tiedä muista, mutta omalta kohdaltani voin sanoa, että ei todellakaan. Kaikenmaailman mielipideasioiden vääntäminen totuudeksi vaan vähentää kiinnostusta seurata tätäkin palstaa. Ihan sama kuin keskustelisi ralliasioista Suomi24:n sivuilla. No, tämäkin on kaikille vapaa keskustelufoorumi ja se pitää vaan hyväksyä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3179
Sijainti
JKL
kuski mm on tärkeämpi automerkille.
Ei ole. Edelleenkään. Et vissiin muista miten Malcolm tuuletti ensimmästä merkkimestaruutta? Miksi se sitä tuulettaisi jos se kerran ei merkitse mitään? Koska esim. Huihaille on taivaan sama voittaako Tänak vai Növille. Kunhan Huyndai voittaa. Tai Tojotalle on ihan sama voittaako Kalle vai Evans niin kauan kun Toyota voittaa...

Siitä ne tuuletukset kun ei merkitse mitään...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Ei ole. Edelleenkään. Et vissiin muista miten Malcolm tuuletti ensimmästä merkkimestaruutta? Miksi se sitä tuulettaisi jos se kerran ei merkitse mitään? Koska esim. Huihaille on taivaan sama voittaako Tänak vai Növille. Kunhan Huyndai voittaa. Tai Tojotalle on ihan sama voittaako Kalle vai Evans niin kauan kun Toyota voittaa...

Siitä ne tuuletukset kun ei merkitse mitään...
Olet osittain oikeassa. Automerkille on ihan sama kuka kuski voittaa, tärkein että voittaa. Tärkein asia on että automerkin kuski voittaa ralleja ja mestaruuksia koska vain ne huomioidaan.

Juhlitaan jääkiekon maailmanmestaruuttakin villisti vaikka stanleycup on tärkeämpi mestaruus.

Merkkimestaruus on tärkeä mestaruus, kyllä se kertoo sen että merkki on pitkässä juoksussa ollut menestyksekäs. Mutta suuriyleisö muistaa kuitenki vain sen, että Tojotan Kalle voitti ja niille tuulipuvuille niitä tojotia myydään.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1316
Ei ole. Edelleenkään. Et vissiin muista miten Malcolm tuuletti ensimmästä merkkimestaruutta? Miksi se sitä tuulettaisi jos se kerran ei merkitse mitään? Koska esim. Huihaille on taivaan sama voittaako Tänak vai Növille. Kunhan Huyndai voittaa. Tai Tojotalle on ihan sama voittaako Kalle vai Evans niin kauan kun Toyota voittaa...

Siitä ne tuuletukset kun ei merkitse mitään...
Mä vaan väitän, että jokainen automerkki haluaa ensisijaisesti, että sen valmistamalla autolla voitetaan kuljettajien mestaruus.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
97
En minäkään jaksa uskoa, että Hyundain sikariporras haluaisi estää Tänakin mestaruuden, esim. sen takia että on pitkin kautta arvostellut tallia ja autoa. Tuntuu tosi hölmöltä, jos talllipäällikkö tällä tavalla halusi näyttää hauista Tänakille ja osoittaa kumpi on pomo ja kumpi vai työntekijä. Eiköhän ne mahdolliset, kurinpidolliset toimet pysty hoitamaan muullakin tavalla.
Jos tallilla on rallin vikalle pätkälle lähdettäessä hallussaan sijat 1-3 selvillä eroilla muihin kilpailijoihin ja mahdollisuus halutessaan vaihtaa kahden kärkikuskinsa paikat taaten sille kuljettajien mm:stä tiukimmin ajavalle parhaat mahdolliset pisteet niin miksi tuota vaihtoa ei suoritettu?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, kun mää en itse yhtäkään järkisyytä keksi sille miksi talli ei maksimoinut Tänakin pisteitä ja mahkuja taistella mm-sarjan voitosta Kallea vastaan. Ainoa syy mikä itsellä nousee mieleen on se, että tallin väkeä vituttaa se koko vuoden jatkunut Tänakin kritiikkiä tallia ja autoa kohtaan. Varsinkin, jos ne huhut pitää paikkansa, että Tänak vaihtaa ensi kaudeksi Fordille niin sitä vähemmän tallilla olisi halua pelata kiukuttelevan Tänakin pussiin.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
838
Ei ole. Edelleenkään. Et vissiin muista miten Malcolm tuuletti ensimmästä merkkimestaruutta? Miksi se sitä tuulettaisi jos se kerran ei merkitse mitään? Koska esim. Huihaille on taivaan sama voittaako Tänak vai Növille. Kunhan Huyndai voittaa. Tai Tojotalle on ihan sama voittaako Kalle vai Evans niin kauan kun Toyota voittaa...

Siitä ne tuuletukset kun ei merkitse mitään...
En minä ainakaan ole puhunut automerkin omasta kiinnostuksesta, tottakai heille on valmistajien mestaruus tärkeämpi. Sitä ei vaan kukaan ole ikinä kertonut että minkä takia. Kuljettajien mestaruus on kuitenkin se, joka kiinnostaa mediaa ja suurta yleisöä = ostajia.
 
Ylös