MM-rallikausi 2023

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Kolme vuotta on tietysti pitkä aika, mutta jos tuossa huhussa on perää, niin sitten tarvitaan ihan oikeasti sellaiset säännöt joilla saadaan lisää automerkkejä mukaan. Siis ihan aikuisten oikeasti. Lässytykset tulee loppumaan viimeistään silloin. Se tarkoittanee, että ne eivät voi olla samat säännöt kun nyt on. Tuo Subaru huhu on tod näk pelkkä märkä uni. Vaihtoehdot ovat aika vähissä, täyssähkö tuskin on mahdollinen vielä tuolloin. Mites vety? Jos ei, niin itse en näe enään muuta realistista vaihtoehtoa kun WRC2 ja sekin rankasti halpuutettuna, jotta voidaan pyörittää sarjaa privaatti pohjalta. Uskon, että automerkkien tehdastallit ovat historiaa kunnes sähkö tai vety on käyttövoimana.
en tiedä onko säännöissä sinänsä mitään vikaa. taitaa olla vain rahan määrä ja halu investoida.
En tiedä onko ollut aikaa jolloin olisi pienellä budjetilla otettu rallissa mestaruuksia (en tosin tunne niin hyvin lajin historiaakaan).
jos se rahasta on kiinni, helppo ratkaisu on lisätä Rally2-autoihin vähän boostia ja siipeä, ja jatkaa niillä. Toisiko se isoja automerkkejä enemmän ralliin?
Tiimejä ehkä voisi olla enemmän mukana, ja sitä kautta myös runsaslukuisempi kuljettajakaarti.

Kokonaisuudessaan vähän masentavia huhuja että joku on aina lähtemässä, parempi niin päin että olisi uusia tulossa.
Kyllähän mietintää lajin tulevaisuudesta olisi hyvä tehdä 5v päähän jatkuvana prosessina, jolloin automerkeillä olisi aina kiintopiste mihin tähdätä jos intoa sattuisikin löytymään.
 

Ripex

Well-known member
Liittynyt
26.4.2017
Viestit
64
Tässä jutussa myös spekuloidaan, että Hyundai jatkaisi WRC:ssä enää kolme vuotta, ja sitten siirtyisi muihin lajeihin.
On se kumma kun ralli lajina ei saa pysyviä automerkkejä, niikuin ferrari ja f1
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
jos se rahasta on kiinni, helppo ratkaisu on lisätä Rally2-autoihin vähän boostia ja siipeä, ja jatkaa niillä. Toisiko se isoja automerkkejä enemmän ralliin?
Minä luulisin, että ei. Ajat on nyt tiukat kun kustannukset on korkealla ja bensa-autojen markkinointi sekä moottoriurheilu prioriteettilistan häntäpäässä autotehtailla.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
168
Minä luulisin, että ei. Ajat on nyt tiukat kun kustannukset on korkealla ja bensa-autojen markkinointi sekä moottoriurheilu prioriteettilistan häntäpäässä autotehtailla.
Tähän nähden on hämmentävää, kuinka paljon noihin formuloihin ollaan valmiita panostamaan.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Minä luulisin, että ei. Ajat on nyt tiukat kun kustannukset on korkealla ja bensa-autojen markkinointi sekä moottoriurheilu prioriteettilistan häntäpäässä autotehtailla.
Todennäköisesti näin. Pitäisi tehdä joku "innovaatioloikka" ja hypätä suoraan esim. vedyn tai sähkön käyttöön.
Tavallaan on tosi hölmöä että rallia seuraamaton yleisö määrittää sen miten laji kehittyy. Toisaalta automerkkien kannalta se on ihan ymmärrettävää - massat myy.

Ihmettelen edelleen miksei uusiutuvia polttoaineita kuten esim. e85 rummuteta sen enempää suurelle yleisölle. Ilmeisesti fakta että siitäkin tulee hiilidioksidipäästöjä on paha, kuitenkin sen avulla päästään melko helpostikin irti öljyntuottajamaiden ikeestä. Sen tietää että kun ideologia edellä mietitään ratkaisuja niin mitään kovin järkevää ei välttämättä tule lopputulokseksi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1358
Tähän nähden on hämmentävää, kuinka paljon noihin formuloihin ollaan valmiita panostamaan.
Itse vertaan nyky formula ykkösiä television saippuasarjoihin. Parhaaseen katseluaikaan mutta ei välttämättä niin laadukasta sisaltöä.....siis toisinsanoen f1 on helpompi rahoittaa koska on helposti televisioitavaa areenauheilua. Ralli on vaikeampi televisiotuote.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1358
Todennäköisesti näin. Pitäisi tehdä joku "innovaatioloikka" ja hypätä suoraan esim. vedyn tai sähkön käyttöön.
Toisaalta samaan aikaan f1 ei ole sähköistymässä ei siirtymässä vetyyn, mutta VAG lla ainakin näyttää olevan kova kiima ykkösiin....itse tätä ihmettelen ja pidän aikalailla harha askeleena, ellei sitten ole tavoitteena malli jossa homma rahoittaa itse itsensä.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
168
Kyllähän F1:llä taitaa olla isompi mediahuomio.
Niin eli, kuten jjx totesi, kyse rallinkaan kohdalla ole siis siitä, että pitäisi olla kaikki niin vihreää ja sähköä ja sitä ja tätä. Kyse on vain ja ainoastaan mediahuomiosta.

Eli voisi lopettaa noi liian kalliiksi tulevat hybriditouhut ja muutenkin alentaa kustannuksia. Ei se mediahuomio siitä oikeasti vähenisi. Eli sama mediahuomio vähemmällä rahalla. Ja jos sarja muuttuisi kiinnostavammaksi esim. vähän useamman auton kautta, niin mediahuomio ehkä jopa lisääntyisi.

Ainakaan tällä jatkuvasti kustannuksia nostavalla sääntöpolitiikalla ei rallia ole nousuun saatu.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
688
https://www.m-sport.co.uk/single-post/m-sport-and-breen-part-ways
"a decision was taken to part ways as the team seek a new team leader."
Ei tässä oikein taida olla muita vaihtoehtoja Tänak. Jos on joku muu (vaihtoehtona käytännössä Evans) niin sitten tapahtuu vieläkin enemmän liikkeitä kuljettajamarkkinoilla.

Jos Breen palaa Hyundaille se ei näytä Suniselle hyvältä, ellei Lapin siirto ole uutisankka. Toki Suninen saattaisi kiinnostaa Toyotaa, on kuitenkin kehittänyt Hyundailla rally2 autoa ja Toyotalla moinen kehityksessä. Olisiko siinä sivussa mahdollista ajaa myös rally1 autolla joitain kisoja. No josko Hyundailtakin tulisi tänään uutisia.
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
228
Sunista myös omissa spekulaatioissa miettinyt toyotalle, mutta testit hyundain rally-1 autolla hiljattain ei oikein tue sitä teoriaa mielestäni
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
Ainakaan tällä jatkuvasti kustannuksia nostavalla sääntöpolitiikalla ei rallia ole nousuun saatu.
Väittäisin että 2011-2016 säännöistä 2017-2021 sääntöihin ralli muuttui suositummaksi. Mutta toki asiat on monimutkaisia eikä voida päätellä kausaalisuutta yhteen asiaan tuosta noin vaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3523
Ralli oli (omasta mielestäni) aivan mahtavaa kausina 2017-2019. Kaikilla autoilla pysty pärjäämään ainakin yksittäisissä kisoissa ja kolmen tiimin autoilla mestaruustaistossa sekä ihan ok määrä autoja liikkeellä. Hybriditkin autoina siistejä, mutta onhan tuo tallien määrän pienuus kyllä tosi sääli.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Toisaalta samaan aikaan f1 ei ole sähköistymässä ei siirtymässä vetyyn, mutta VAG lla ainakin näyttää olevan kova kiima ykkösiin....itse tätä ihmettelen ja pidän aikalailla harha askeleena, ellei sitten ole tavoitteena malli jossa homma rahoittaa itse itsensä.
Luulen että F1 puolella on niin paljon isompi hype, että kaikki villitkin juorut sataa hyvin omaan laariin vaikkei ole mitään aikomuksia osallistua. Toki samaa voisi harrastaa Rallinkin puolella.
Breenin uutinen on kyllä iso, ja sekoittaa ennalta enemmän kuljettajapakkaa. Melkein toivoisin Teemua Toyotalle, mutta katsotaan miten käy!
 
Ylös