Monzan aika-ajot

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Laareni120 sanoi:
No, tuskin ne nyt niin tyhmiä on, että tyhjällä tankilla ajattaisivat. Kyllähän se Kimi ennenkin on tolla autolla ajanu raskaallakin polttoaine kuormalla ilmiömäisesti (esim Unkarissa!) eli revippäs siitä!

Pysytäänpäs asialinjalla:eek: Katsotaan huomenna, monennellako kierroksella Kimi tulee sisälle ja palataan sitten asiaan:ahem:
 

mh_84

Well-known member
Liittynyt
13.5.2005
Viestit
930
312T4 sanoi:
Pysytäänpäs asialinjalla:eek: Katsotaan huomenna, monennellako kierroksella Kimi tulee sisälle ja palataan sitten asiaan:ahem:
Niin, mitäs se "tyhjä tankki" tarkoittaa?
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Onko nyt ihan varmaa, ettei Nazir Hoosein ole tuomaristossa? Sen verran spedeilyksi meni tämäkin. :thumbdown

Schurrarille väännetään mestaruus vaikka väkisin.
 

Jacobus

Well-known member
Liittynyt
25.5.2006
Viestit
442
jamminen sanoi:
En todellakaan tunne F1 autoihin liittyviä totuuksia turbulenssista tms. ja sen takia en menekkään varmasti vannomaan mitään tuon videon perusteella. Sanotaanko, että minusta tuntuu ihan mahdolliselta, että Alonson takia Massa ei pysty ajamaan normaalisti.

Tosin, jos näytätte videopätkän, jossa on vastaava tilanne, niin sitten voin ruveta ihmettelemään tuomariston telemetriaan perustuvaa ratkaisua.
Vaikken mikään asiantuntija olekaan, kai tuossa jotkut turbulenssit vaikuttavat. Eikö sitä ole pitkään toitotettu, lähinnä ohittamisen vaikeuden yhteydessä puhuttaessa, että liian lähellä ajaminen aiheuttaa ilmavirtoja, jotka vaikeuttavat ajamista ja ohittamista?

MUTTA, ei kai tuollaisesta tilanteesta voida antaa rangaistusta! Tämän perusteella jatkossa voidaan kai aina antaa rangaistus, jos tuolla etäisyydellä ajaa toisen edellä. Alonso ajoi tuolloin täydellä vauhdilla, jotta ehtisi aloittaa nopean kierroksen. Lähes vastaavia tilanteitahan - mutu-tuntumalta - tulee kuitenkin useita aika-ajossa, jossa kaksi autoa on nopealla kierroksella (kuten käytännössä Alonso oli) lähekkäin toisiaan.

Aika naurettava rangaistus mielestäni.
 
Viimeksi muokattu:

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Hurmurisija sanoi:
Eli oletko sitä mieltä, että tulevissa aika-ajoissa edellä ajavaa on aina rangaistava, jos takana tuleva on yhtä lähellä (kaukana) kuin Massa oli Alonsoa?
Jos, edellä oleva on sisääntulokierroksella, ja pysyy edellä koko kierroksen, niin kyllä!
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
azai sanoi:
Kertoo vain kuinka idiootti touhulla Ferrarille halutaan pedata mestaruus, ei kyllä anna paljoa arvoa tulevaisuudessa Kimin mestaruus Ferrarilla jos FIA siihen sotkeutuu.

No sinivalkolasit, jaksavat vuodesta toiseen marista merkityksettömistä asioista ja haluavat kosto hengessä kannattaa sgummelia, jottei Alonso vahingossakaan näyttäisi paremmalta kuljettaja kuin Räikkönen. Tyypillinen sinivalkolasi kannattaja; katkera.

Kato peiliin niin näet jotain katkeraa. Taitaa olla katkera pala tuo Kimin ennakoitu siirto McLadalta Ferrarille.

Jos tuo siirto toteutuu niin se on konjamiinin paikka.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
jamminen sanoi:
Jos, edellä oleva on sisääntulokierroksella, ja pysyy edellä koko kierroksen, niin kyllä!
Alonsohan oli ulosmenokierroksella ja lähdössä nopealle. Ymmärtäisin rangaistuksen, jos Massa olisi ollut ohitusetäisyydellä, mutta kun ei ollut. Mikä järki Alonson olisi ollut hidastaa siinä kohtaa, missä hänen väitettiin hidastaneen? Sehän olisi pilannut Alonson oman nopean kierroksen.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Autosport

Symonds furious with Alonso penalty

By Jonathan Noble Saturday, September 9th 2006, 19:12 GMT

Formula One has become too 'politically correct' and the stewards are making inconsistent judgements, a furious Pat Symonds said this evening following the decision to penalise Fernando Alonso and demote him to 10th place on the grid.

The Spaniard had his three fastest laps of the final session in qualifying removed by the stewards, who said he had impeded Ferrari's Felipe Massa in the session today. As a result, Alonso has been demoted from fifth to 10th.

Yet Renault's director of engineering Symonds firmly believes Alonso did not impede the Brazilian, and in fact helped him gain time by getting a tow from the Renault car.

"I don't understand the penalty, because we don't feel we impeded him," Symonds said. "This is a circuit where we are always trying to get a tow - especially in qualifying. Massa was 100 metres behind Alonso, so he got a nice tow, and I don't see it as a hindrance.

"I looked at Ferrari's telemetry, and [Massa] gained time on the back straight and was quicker into Parabolica than before. He lifted in the middle of the corner. To me, it looked like a mistake but he claimed he was losing downforce."

But Symonds was particularly vocal about the influx of penalties handed out this season for blocking in qualifying, and warned that Formula One is stepping away from its core appeal as a racing series.

"It seems that we have forgotten what qualifying was like up until 2003, when half the field complained of traffic," the Briton said. "We seem to have forgotten what racing is about.

"We are so politically correct now, and I don't know what is coming next. Maybe indicators, to see whether drivers want to go left or right?"

He further criticised the stewards' inconsistency, claiming rivals Ferrari have been getting away unpunished with similar infringements.

"It's difficult to fight like this," he stated, "when you see Ferrari changing direction as many times as they wanted before the first corner in Turkey and nothing happens, and then we get penalised like this."

Symonds also stated that Alonso could well have won from fifth place tomorrow, but the penalty has vastly diminished their chances of victory, at such a crucial stage of the championship.

"We had a genuine winning strategy staring from fifth, and it will be a lot harder from 10th," Symonds said.

"Not only because it is so hard to overtake, but because we are in the middle of the pack and a lot happens there on the first lap."
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Hurmurisija sanoi:
Alonsohan oli ulosmenokierroksella ja lähdössä nopealle. Ymmärtäisin rangaistuksen, jos Massa olisi ollut ohitusetäisyydellä, mutta kun ei ollut. Mikä järki Alonson olisi ollut hidastaa siinä kohtaa, missä hänen väitettiin hidastaneen? Sehän olisi pilannut Alonson oman nopean kierroksen.
Kysymys ei ole siitä, että Alonso olisi nostanut kaasua tms. vaan siitä ilmeisestä faktasta, että F1 auto ei käyttäydy optimaalisella tavalla toisen F1 auton takana! Alonso varmasti veti ulostulokierroksensa täysillä, sitä en epäile, eikä tuomaritkaan!
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Tämä rangaistus on nyt näitä juttuja taas. Vähän samantyylinen kuin silloin kun aAlonso ajatti Schumin "miinaan" keltaisten lippujen aikana muutama kisa sitten. Alonsolle terveisiä että sitä saa mitä tilaa eli terveisiä Maranellosta.

Silloin kun kuljettaja ja auto on tuossa trimmissä missä alonso ja Renault nyt ovat niin ei ole paskankaan väliä alkaako kisa ruudusta 5 vai 10.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
jamminen sanoi:
Kysymys ei ole siitä, että Alonso olisi nostanut kaasua tms. vaan siitä ilmeisestä faktasta, että F1 auto ei käyttäydy optimaalisella tavalla toisen F1 auton takana! Alonso varmasti veti ulostulokierroksensa täysillä, sitä en epäile, eikä tuomaritkaan!
Sen vuoksi kysyin jo, että pitääkö tästä lähtien aina rangaista edellä ajavaa, vaikka etäisyys tähän olisi 50-100 metriä?

Jokin järkevä sääntö on saatava.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Pat puhuu kovasti asiaa. Tosin videon nähtyäni Massa ei missään kohdassa ollut sadan metrin säteellä. Tai no ehkä shikaaneissa sekunnin verran, mutta Parabolikassa Alonso oli kaukana horizontissa.

Jos linja pitää, niin seuraavassa aika-ajossa kaikkia saa alkaa rankaisemaan kun tohtivat olla radalla samaan aikaan jonkun aikakierrosta tekevän kanssa. :yuck:

Puusilmäisyydestä huolimatta tässä voisi nähdä pientä Fiatin suuntaan vetoa, mutta kun näön mennessä muut aistit paranevat, niin täytyy sanoa että kylläpä haiskahti pahalle tuo rangaistus. Olisivat vaikka antaneet rangaistuksen siitä, kun renkaanpaloja kylvämällä vaikeutti ja vaaransi KAIKKIEN muiden aika-ajoa. Olisi ollut jopa ymmärrettävämpi syy... :nope:
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Hurmurisija sanoi:
Sen vuoksi kysyin jo, että pitääkö tästä lähtien aina rangaista edellä ajavaa, vaikka etäisyys tähän olisi 50-100 metriä?

Jokin järkevä sääntö on saatava.
Kyllä, jos edelläoleva on ulos/sisääntulokierroksella ja pysyy siinä koko kierroksen ajan! Ei näitä tilanteita todellakaan kovin montaa synny koko kauden aikana, oliko viimeksi kyseessä Villeneuve-Fisichella ja miten silloin kävikään...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Videolla muuten näkyy kuinka Massan oikea käsi irtoaa ratista säätöhommiin aina suorilla ennen jarrutusta. Sitten taas välillä oikean käden peukalo painelee ratissa olevaa nappulaa. On tainnut Schumi opettaa pojalle hieman säätökikkoja.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
jamminen sanoi:
Kyllä, jos edelläoleva on ulos/sisääntulokierroksella ja pysyy siinä koko kierroksen ajan! Ei näitä tilanteita todellakaan kovin montaa synny koko kauden aikana
Niitä tilanteita on joka ikisessä aika-ajossa monta. Lämmittelykierroksella oleva kuski yrittää saada renkaansa toimimaan ja pyrkii saamaan viimeisistä mutkista mahdollisimman paljn nopeutta omalle kierrokselleen. Ei ole mitään järkeä, jos lämmittelykierroksella oleva kuski joutuu päästämään viimeisissä mutkissa 100 metriä takanaan tulevan kuljettajan ohitse ja pilaamaan samalla oman kierroksensa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Törni sanoi:
No, ensi vuonna se väännetään Kirrarille :thumbup:
Ei tarvitse. Kimi ajaa siihen malliin että ensi vuosi muistuttaa kausia 2002 ja 2004.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Hurmurisija sanoi:
Niitä tilanteita on joka ikisessä aika-ajossa monta. Lämmittelykierroksella oleva kuski yrittää saada renkaansa toimimaan ja pyrkii saamaan viimeisistä mutkista mahdollisimman paljn nopeutta omalle kierrokselleen. Ei ole mitään järkeä, jos lämmittelykierroksella oleva kuski joutuu päästämään viimeisissä mutkissa 100 metriä takanaan tulevan kuljettajan ohitse ja pilaamaan samalla oman kierroksensa.
Jos tarve ohi päästämiseen ilmenee viimeisissä mutkissa, on tilanne mielestäni selvä moka vauhdinsäätelyssä. Mielestäni jos silloin haittaa takaa tulevaa, siitä pitää rangaista, ohi päästämisen olisi nimittäin voinut hoitaa aiemmin.

Onhan nopealla kierroksella olevalla etuoikeus? Muutenhan kaikki ajoittaisivat ulostulokierroksensa niin, että renkaiden lopullinen lämmittäminen tapahtuu viimeisissä mutkissa ja sopivasti niin, että samalla pilataan jonkun kierros.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
jamminen sanoi:
Kyllä, jos edelläoleva on ulos/sisääntulokierroksella ja pysyy siinä koko kierroksen ajan! Ei näitä tilanteita todellakaan kovin montaa synny koko kauden aikana, oliko viimeksi kyseessä Villeneuve-Fisichella ja miten silloin kävikään...
Herääkin kysymys, mikä on sitten riittävä etäisyys ja miten se määritellään?
Jos perässä olisi ollut vaikka Super Aguri, olisiko Alonson tarvinnut himmata ja päästää se ohi (Vaikka takuulla Agurilla ei olisi perässä pysynyt)?
No ihan hyvä näin, nähdään kunnon ohituksia ja takaa-ajoa huomenna. :ahem:
 
Ylös