Monzan kisa

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Juzo sanoi:
Toisin kuin taas Kimi vetää joka kierroksella niin kovaa kuin autosta lähtee.
Höpsistä. Kaikissa voittamissaan kisoissa Kimi on himmannut vauhtiaan siinä vaiheessa kun peli on ratkennut.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
formulastara sanoi:
Emme voi tietää yhtään mitään siitä, mihin ketäkin tässä voi verrata, paitsi tietysti tallikavereita voinee verrata toisiinsa. Ihan yhtä hyvin voi olla, että Montoya ajelisi Renaultilla samaa kyytiä kuin Alonso. ja Kimi siis olisi edelleen omaa luokkaansa. Ei voi tietää. Jotenkin tuo Fisicon meno näyttää muutenkin niin surkealta, että vaikea uskoa, että mies pärjäisi "edes" Montoyalle.
Olisiko Fisicon menon surkealta näyttäminen jotenkin yhteydessä tallikaveriin pitämään tasoon? Ei ole mitään objektiivista syytä olettaa, että Fisico ajaa huonommin kuin Monty (tietysti täysin mahdollista se on). Joka tapauksessa se, että Fisicon tapainen varsin hyvä kuski ei pääse Renaultilla lähellekään toista samantasoista kuskia (Montya) osoittaa sen, että Rellu on paljon hitaampi auto kuin Mclaren.

Jos Räikkönen ajaisi Fisichellan parina Renaultilla (selllaisilla tuloksilla kuin Alonso nyt) ja Alonso Montoyan parina (sellaisilla tuloksilla kuin Räikkönen nyt), niin olisi ihan selvää, että tuota yllämainitsemaani logiikkaa sovellettaisiin kuljettajiin ja tallikavereihin tehdyistä eroista pääteltäisiin, että meidän Kimillä ei ole mitään hävettävää, koska vastustajalla on paljon parempi auto.

Suuri yleisö yleensä taipuu pitämään nopeimmilla vehkeillä ajavia oikeasti nopeimpina. Vähän niin kuin rallissa Loebia vaikka kaveri oikeasti tuskin on sen nopeampi kuin Grönholm (tai edes Solberg).
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
mikromanageri sanoi:
no miksiköhän räikkönen voitti aika-ajoissa montayan noin 0.2s vaikka tankissa oli bensaa noin 10 kierrosta enemmän? eiköhän aika-ajoissa "ole tarvetta ajaa kovaa" montoyallekin ihan tarpeeksi.
Eipä välttämättä ollut, koska McLarenilla tiedettiin että Kimin lähtöruutua tultaisiin pudottamaan niin Montoyaa varmasti informoitiin ottamaan hieman rauhallisemmin se kierros.

Observer sanoi:
Höpsistä. Kaikissa voittamissaan kisoissa Kimi on himmannut vauhtiaan siinä vaiheessa kun peli on ratkennut.
Niino kyllähän se maalissa ainakin hidastaa. Nojoo on kyllä totta, että Kimi on hidastanut siinä vaiheessa kun voitto on ollut lähes varma. Tarkoitinkin lähinnä tuota kilpailun alkuosaa. Montoya tuntui välillä olevan lähes tulppana Alonsolle mutta silti vauhti riitti voittoon kohtuu helposti. Kimi taas olisi varmasti repinyt jo ekoilta kierroksilta lähtien valtavan eron Alonsoon. En usko että tuo homma nyt aivan selittyy sillä, että Montoya on lähes sekunnin hitaampi kierroksella, vaikkakin monet foorumilaiset siihen varmasti haluaisivatkin uskoa. Joku täällä mainitsikin että kilpailun nopein kierros meni Kimille, miksi Montoyan pitäisi ajaa kilpailun nopein kierros, jos hän pystyy voittamaan muutenkin vähän sama homma kuin oli Turkissakin. Kyllä Kimi varmasti on tällä hetkellä nopeampi kuin Montoya, mutta pystyy Montoyakin Alonson lyömään.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Juzo sanoi:
Eipä välttämättä ollut, koska McLarenilla tiedettiin että Kimin lähtöruutua tultaisiin pudottamaan niin Montoyaa varmasti informoitiin ottamaan hieman rauhallisemmin se kierros.
Kyllä musta tuntuu että pienempi paha se olisi mclarenillekin ollut, että Kimi olisi ollut 12. sen sijaan että liiallisen varmistelun takia olisi Alonso ajanutkin paalulle. En kyllä usko että tuossa vaiheessa pelattiin mitään tiimipeliä, varsinkaan kun ei alonso ollut vielä omaa kierrostaan ajanut.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Vilperi sanoi:
Kyllä musta tuntuu että pienempi paha se olisi mclarenillekin ollut, että Kimi olisi ollut 12. sen sijaan että liiallisen varmistelun takia olisi Alonso ajanutkin paalulle. En kyllä usko että tuossa vaiheessa pelattiin mitään tiimipeliä, varsinkaan kun ei alonso ollut vielä omaa kierrostaan ajanut.
Niino eipä siinä kauheasti kannata varmistella kun kysymys on muutamista kymmenyksistä, mutta tuskinpa Montoya ihan samanlaisella yrityksellä lähti kierrokselle kuin esimerkiksi Hockessa.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Tässähän voidaan spekuloida suuntaan jos toiseen kun ei täysin varmaa tietoa ole, mutta mä en näe mitään syytä sille, miksei Montoya kilpa-ajajana antaisi aina kaikkensa radalle mentäessä ja en usko että tallilta annettaisiiin käskyä ajaa hitaammin kun kuitenkaan edelleen ei oltu Alonson suoritusta nähty. Ja se, että Montoya spinnasi Saksassa ei välttämättä tarkoita sitä, että hän yritti tavallista enemmän, vaan hän vain teki yksinkertaisesti ajovirheen.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Joko täällä on jarnattu siitä, miksei Schumi saanut rangaistusta kilpailun alun tapahtumista? Trullihan ohitti häntä kakkoszikaaniin, Schumi pysyi edellä oikaisemalla. Eikä päästänyt Trullia ohi tuon jälkeen.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Itseasiassa Schumacher oli ohittamassa Trullia eikä toisinpäin. Joka tapauksessa Schumacher taisi päästää Jarnon ohi noin 2-3 kierroksen jälkeen tapahtuneesta.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
Observer sanoi:
Höpsistä. Kaikissa voittamissaan kisoissa Kimi on himmannut vauhtiaan siinä vaiheessa kun peli on ratkennut.
jep ja NIMENOMAAN KIMBLE rupeaa himmaamaan siinä vaiheessa ku ero seuraavaan on siinä 20 sekunnin luokkaa :ahem: mutta pystyy silti pitämään sen eron siinä 20:ssa sekassa :thumbup:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Juzo sanoi:
Eipä välttämättä ollut, koska McLarenilla tiedettiin että Kimin lähtöruutua tultaisiin pudottamaan niin Montoyaa varmasti informoitiin ottamaan hieman rauhallisemmin se kierros.
Mitäs järkeä tossa nyt on? Alonsohan ajoi Montoyan jälkeen oman kierroksensa.

"Oho, tuli hidastettua vähän liikaa ja menetettyä paalupaikka. Sori Ron."
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
MattiKyllönen sanoi:
Olikohan se silverstone-03. Tuolta vapaan puolelta löytyy videoista se kierros.
Tämän muistan. Ei ollut heikompi se ohitus Tulppa- Trullistakaan, lentämällä ohi mentiin kuin suomalaiset konsanaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Kun miettiin sitä, mitä Kimi menetti renkaanvaihdon seurauksena, niin todennäköisesti yhden pisteen. Ennen sitä kierrosta, kun Kimi kävi varikolla, hän oli 24,2 sekuntia Alonson takana. Alonsolla oli siinä vaiheessa polttoainetta viitisentoista kierrosta vähemmän, mikä olisi merkinnyt kierrosajassakin huomattavasti enemmän kuin aika-ajon ero (6 kierrosta). Lisäksi on mahdollista, että Kimi saattoi säästää kierroksen verran polttoainetta, koska ei päässyt Villeneuven takia paahtamaan täysillä.

Alonson ensimmäinen stoppi ei onnistunut täydellisesti. Ilmeisesti tankkausletku ei mennyt aivan heti kiinni autoon, sillä hänhän tuli varikolle toistamiseen useita kierroksia ennen TV:ssäkin näkynyttä arviota.

Ensimmäisellä stopilla Alonso menetti 29 sekuntia Kimiin nähden. Montoya vastaavasti menetti noin 24 sekuntia etumatkastaan Kimiin. Sekä Montoyan että Alonson toiset stintit olivat yhtä pitkiä, joten siitä ero ei voinut tulla.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bleu sanoi:
Kun miettiin sitä, mitä Kimi menetti renkaanvaihdon seurauksena, niin todennäköisesti yhden pisteen. Ennen sitä kierrosta, kun Kimi kävi varikolla, hän oli 24,2 sekuntia Alonson takana. Alonsolla oli siinä vaiheessa polttoainetta viitisentoista kierrosta vähemmän, mikä olisi merkinnyt kierrosajassakin huomattavasti enemmän kuin aika-ajon ero (6 kierrosta).
Voitonhan se Kimi menetti. Alonso olis tipahtanut toisella stopillaan Kimin taakse ja Pablo olisi päästänyt Kimin lopussa ohitseen.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
TS:

"Testissä pisin veto 18 kierrosta

McLarenien vasemmat takarenkaat pettivät selvän testilipsahduksen vuoksi.

Edellisellä viikolla Monzan testissä McLaren ei ajanut kertaakaan yli 18 kierroksen vetoja - eikä kertaakaan niin painavaksi tankatulla autolla, mitä Räikkönen käytti kilpailussa.

Michelinin päämies Pierre Dupasquier paljasti Turun Sanomille, että McLaren oli säätänyt autoihinsa liikaa aurauskulmaa suorille ja toisaalta liian vähän kampperia varsinkin oikealle taittuvaan pitkään Parabolica -mutkaan."

:jaska:
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Tuttuun tapaansa AS ei säästellyt kritiikkiä McLaren-tallin ja -kuljettajien suuntaan.

- Räikkösen kilpailun nopein kierros 1.21,504 oli kuin toiselta planeetalta. Seitsemän sekunnin kymmenystä aika-ajoaikaa nopeampi! Tavaramerkkinä nopeus ilman liikaa järkeä. Kaksi kierrosta ennen maalia. Saapa nähdä, millaisessa kunnossa moottori on Belgiassa.
Pakko olla melkein samaa mieltä AS:n kanssa. Ei mitään järkeä tuossa touhussa. Silverstonessakin Kimi veti vikalla kierroksella nopeimman kierrosajan vaikka mitään voitettavaa ei ollut.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Luckyman sanoi:
Silverstonessakin Kimi veti vikalla kierroksella nopeimman kierrosajan vaikka mitään voitettavaa ei ollut.
Jonka seurauksena mekaanikko unohti kiristää ruuvin.

Jos tuo tieto pitää paikkansa, etteivät edes testanneet pitkiä vetoja testeissä, niin voi jumantsuikkelis. Miten se on edes mahdollista? Luulivatko sitten, että kun ei ne renkaat ole ennenkään pettäneet, niin miksi pettäisi nyt taijotainsinnepäin, käsittämätöntä. :thumbfh:
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Observer sanoi:
TS:

"Testissä pisin veto 18 kierrosta

McLarenien vasemmat takarenkaat pettivät selvän testilipsahduksen vuoksi.

Edellisellä viikolla Monzan testissä McLaren ei ajanut kertaakaan yli 18 kierroksen vetoja - eikä kertaakaan niin painavaksi tankatulla autolla, mitä Räikkönen käytti kilpailussa.

Michelinin päämies Pierre Dupasquier paljasti Turun Sanomille, että McLaren oli säätänyt autoihinsa liikaa aurauskulmaa suorille ja toisaalta liian vähän kampperia varsinkin oikealle taittuvaan pitkään Parabolica -mutkaan."

:jaska:
Mitäs merkitystä vetojen pituudella on? Renkaahan pitää kestää koko kisan eli Monzassa 53 kierrosta +aika-ajot, renkaan kestävyys voidaan testata useammalla vedollakin. Paino onkin sitten toinen juttu, Montyllä oli vaikeuksia kevyemmälläkin autolla, kiekkö testattu niilläkään painoilla...
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Vähän nyt jäi tuosta Monzan kisasta kyrsimään se, ettei sitä GP-voittoa Italiassa tullut suomalaiselle vieläkään. Alonson mestaruus ilman käsittämätöntä sössimistä on varma, mutta ei kai kukaan odottanutkaan, että McLarenin luotettavuudella kaikki viimeiset kisat olisi voitettu.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Luckyman sanoi:
Pakko olla melkein samaa mieltä AS:n kanssa. Ei mitään järkeä tuossa touhussa. Silverstonessakin Kimi veti vikalla kierroksella nopeimman kierrosajan vaikka mitään voitettavaa ei ollut.
Onhan se kiva että kisasta jäi edes jotain käteen. Varmaan vitutti kun mestaruus meni, jotain lohduketta piti saada tilastojen kaunistelusta.
 

roenick97

#97
Liittynyt
25.8.2005
Viestit
373
Sijainti
Scottsdale, Phoenix, AZ.
Luckyman sanoi:
Pakko olla melkein samaa mieltä AS:n kanssa. Ei mitään järkeä tuossa touhussa. Silverstonessakin Kimi veti vikalla kierroksella nopeimman kierrosajan vaikka mitään voitettavaa ei ollut.
Vois olla mielestäni ihan hyvä, että forkkuihin tuotaisiin nopeimmasta kierroksesta palkinnoksi sääntö että saat 2 pistettä.

voisi olla piristävää...Jos olet ulkona kisasta, voisit yrittää edes jotenkin hankkia pisteitä...
Sittenpähän ei olisi Räikkösenkään loppujen pyristelyt turhia!!?
 
Ylös