pmv
Well-known member
Voi herranen aika sentään. Koittakaa jo käsittää, että luistonesto ei lisää kitkaa takarenkaiden ja asfaltin välillä. Edelleenkin voidaan aivan perustellusti kysyä miksi niitä pienimpiä vaihteita tarvitaan, jos sitä tehoa ei niillä vääntömomenteilla voida välittää asfalttiin. Luistonestohan rajoittaa moottorin tehoa estäen näin sutimisen.
Ja koittakaa käsittää myös se, että vaihteistossa moottorin tuottama vääntömomentti muuttaa suuremmaksi pyörimisnopeuden alentumisen myötä. Eikä millään moottorinohjauksen uudelleen ohjelmoimisella voida muuttaa huippuväännön kierroslukua täysin mielivaltaisesti. Paljon enemmän vääntökäyrään vaikuttaa nokka-akselien muoto, nosto ja ajoitus, imu- ja pakosarjojan muotoilu, pituus ja tilavuus, palotilan muoto ja moni muu aivan metallista tehty juttu.
Sitten vielä halauisin kuulla, että miten samojen kappaleiden välinen liikekitkakerroin voi olla erilainen? Ja jos se voikin olla erilainen, niin sitten haluaisin nähdä sellaiset kappaleet joitten liikekitkakerroin on nolla.
Ja koittakaa käsittää myös se, että vaihteistossa moottorin tuottama vääntömomentti muuttaa suuremmaksi pyörimisnopeuden alentumisen myötä. Eikä millään moottorinohjauksen uudelleen ohjelmoimisella voida muuttaa huippuväännön kierroslukua täysin mielivaltaisesti. Paljon enemmän vääntökäyrään vaikuttaa nokka-akselien muoto, nosto ja ajoitus, imu- ja pakosarjojan muotoilu, pituus ja tilavuus, palotilan muoto ja moni muu aivan metallista tehty juttu.
Sitten vielä halauisin kuulla, että miten samojen kappaleiden välinen liikekitkakerroin voi olla erilainen? Ja jos se voikin olla erilainen, niin sitten haluaisin nähdä sellaiset kappaleet joitten liikekitkakerroin on nolla.