Moottoreiden teholukemia

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Williamsista sen verran, että mahdollisuuksia Williamsilla on ollut paljon parempiin suorituksiin, mitä pistetaulukko antaa näyttää. Homma on lähinnä kaatunut kuljettajien kolarointeihin, pyörähtelyihin hyviltä pistesijoilta, hylkäämisistä (Montreal, Indy) ja milloin mistäkin härdellistä johtuen. Auton puolesta sinänsä ei olla jääty kuin Ferrarille. Ehkä motivaatio on alhaalla, kun tiedetään, että molemmat kuljettajat jättävät Williamsin kauden jälkeen. Joka tapauksessa ihan kaikki henkilökemiapalikat eivät ole olleet paikallaan ja jos minä olisin Frank niin olisin jo aikoja sitten keskittynyt enemmän ensi kauteen, kun se Ferrarikin porskuttaa varmaan mestaruuteen. Johtuiskohan tästä tämä Williamsin vaisuus?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
bigbear sanoi:
Tuskin F1 auto enää sutii 150km/h nopeudessa.. ei ainakaan äänen perusteella ,eli silloin on kaikki pelissä ja aerodynamiikka ei ole niin merkitsevässä asemassa kuin huippunopeudessa.. Katsokaa se kisa uudestaan ja vertailkaa noiden autojen kiihtyvyyksiä!
Tuon nopeuden olen nähnyt mainittavan juurikin siksi nopeudeksi johon asti F1 auto jaksaa sutia helposti
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kyllä "tavallisilla" (mini coopper s, BMW m-series, Audi R-series) jne autoilla suditaan 100:n tienoilla, joten miksei formulalla 150:ssa...

Mäkisen testatessa Williamssia, nelosta ennen ei saanut laittaa tallaa pohjaan, ettei suoralla ois pyörähtäny, se kertonee jotain...
Ett silleen!!!!!!!!
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kun käytetään elektroniikkaa vapaasti, on kaikenlainen kikkailu mahdollista. Puuttumatta siihen millä luistoprosentilla saadaan paras pito aikaan, koska se vaihtelee jo nopeuden mukaan ja sitä vaihdellaan monien muiden muuttujien suhteen. Kuten kenties merkittävimpänä taktiikka, siihen vahvasti liittyvät, jo etukäteen harjoituksissa tutkitut renkaiden ja polttoaineen kulutus.

On arveltu ;) että jopa kuljettajalla saattaisi olla kaasupolkimen asennolla mahdollisuus säätää luistoa perstuntumansa mukaan eri ajotilanteessa. Nämä lukemat on täysin hatusta, mutta jos arveltu 10% luisto antaa keskimäärin parhaimman pidon kiihdytyksessä saattaa kuljettajalla olla mahdollisuus kaasupolkimella säätää tuota arvoa esimerkiksi nollan ja 20% välillä. Eli periaatteessa eí säädetä tehoa, vaan säädetään takapyörien luistoa suhteessa etupyöriin ja ajotilaan.

Sitten erikoistilanne, jossa kuski pyöräyttää autonsa asfaltilla ympäri. Tuolloin todennäköisesti valitaan eri moodi joka sallii kenties hetkeksi äärettömän suuren luiston ainakin 1000%. Toinen on tilanne nurmelta tai hiekalta lähes nollavauhdissa poistuminen jossa pitää olla varovainen.

Alkukiihdytyksen alkumetreillä käytetään selvästi suurempaa luistoa kuin 20% uhraten renkaan kulumista paremman kiihdytyksen aikaansaamiseksi.

Incar-kuvasta ei luistoa voi kunnolla päätellä kun ei ole referenssiä. Säätö papahtuu niin nopeasti, ettei havaittavaa kierrosluvun värähtelyä tapahdu.

Tuo Mäkisen kommentti, joka tosin on jo vanha (ja ajalta jolloin luistonesto oli kielletty) antoi ymmärtää että kuljettajalla on aikoinaan ollut hyvä mahdollisuus ohjata kilpuriansa taitavasti käyttämällä myös sitä lattiassa olevaa namiskaa. Haluaisin että se olisi vaatimuksena edelleen.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
bigbear sanoi:
Incar kameran kuvasta päätellen auto ei enää pahemmin sudi noissa vauhdeissa.ainakaan äänen perusteella...
Ave !!!

Luistorajotuksen toteuttaminen se. se ei juurikaan kuulu käyntiäänestä ei ole mahdotonta eikä edes erityisen vaikeaa.

- Oho -
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Kun F1-auton rengas sutii yli 10% se menettää pidon ihan kokonaan. Oli iso juttu jossain lehdessa pari vuotta sitten. tavallisen auton rengas ja F1-rengas ovat kuin yö ja päivä ominaisuuksiltaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Melkoisen veikeitä juttuja siellä lehdessä on ollut pari vuotta sitten. Käytännössä lehden mukaan renkaan ja asfaltin välinen kitkakerroin olisi nolla luistotilanteessa. Tätä on vaikea uskoa, sillä pysähtyyhän f1-auto lukkojarrutuksella jollain matkalla.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Se, sutiiko F1-auto 150km/h nopeudesta kuivalla radalla riippuu paljolti muista asioista kuin kaasupolkimen asennosta.

* Traction controllin säädöt
* Siivet
* Renkaan pito
* Auton paino

Jos TC on kytketty pois ja mapataan kaasupoljin niin, että kone antaa täyden väännön sopivalla kierrosalueella kun poljin painetaan pohjaan, pyörät takuulla pyörivät tyhjää, edellyttäen että muut edellämainitut asiat ovat otollisia.

Mutta tietenkään normaalina kisaviikonloppuna moisia mahdollisuuksia kuskille tuskin annetaan, vaan kaasupoljin toimii, kuten edellä on mainittu, pikemminkin luistoprosentin säätäjänä kuin lineaarisena kaasuläpän liikuttajana (vrt. normaali auto). ;)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Jostain joskus luin ,että kaasupolkimen asento vastasi moottorin tehoa ,eli puolet painettuna olisi puolet tehosta käytössä jne. Tämä kytkentä oli kylläkin hyvin monimutkainen.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
bigbear sanoi:
Jostain joskus luin ,että kaasupolkimen asento vastasi moottorin tehoa ,eli puolet painettuna olisi puolet tehosta käytössä jne. Tämä kytkentä oli kylläkin hyvin monimutkainen.
Ei mahdollista. Kenties luit väärin ja kyse oli vääntömomentista, mikä sekin kuulostaa nykyisillä moottoreilla aika absurdilta ajatukselta ;)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
gnz sanoi:
Ei mahdollista. Kenties luit väärin ja kyse oli vääntömomentista, mikä sekin kuulostaa nykyisillä moottoreilla aika absurdilta ajatukselta ;)
Toi oli noin 10 vuotta sitten. Kaasupolkimen asento vs kierrosluku on nyt aika helppo luultavasti saada kohdalleen ja siitä jatkokehittämällä voisi tulla joitain tuollaista.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Kertokaas miksi laittaa F1 -autoon kolme alinta vaihdetta, jos ongelmana on, että se lyö täydellä kaasulla vain sutia niillä? Kaikkia kolmea tuskin tarvittaisiin liikkellelähtöön? Vauhtia taitaa kolmosen kierrosten ollessa tapissa olla jo aika reilusti (about 180-200?). Miksi kuskit kierrättävät melkein rajoittimelle asti alimmillakin vaihteilla, jos voimaa on vaikka lampaat söisi?
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Vittorio Jano sanoi:
Kertokaas miksi laittaa F1 -autoon kolme alinta vaihdetta, jos ongelmana on, että se lyö täydellä kaasulla vain sutia niillä?
Ave !!

Samasta syystä jonka takia satapiikkisten ratapyörien vauhtia säädetään melkein yhtä paljon vaihteistolla kuin kaasulla....

Siis moottorin käyntinopeuden pitämiseksi alueella, jolla se antaa tehoa.....

- Oho -
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Oho sanoi:
Ave !!

Samasta syystä jonka takia satapiikkisten ratapyörien vauhtia säädetään melkein yhtä paljon vaihteistolla kuin kaasulla....

Siis moottorin käyntinopeuden pitämiseksi alueella, jolla se antaa tehoa.....

- Oho -
Ajatus tuossa oli se ,että jos tehoa on liikaa toisin kuin 125cc pyörissä ,niin miksi sitä hukataan liian lyhyillä vaihteiston välityksillä. F1 moottori kyllä toimii hyvin "pienilläkin"kierroksilla. Mutta asiaan... Nykyiset renkaat ovat jo sitä luokkaa ettei mun mielestä auto sudi normaalissa täyskiihdytyksessä,jollei kuljettaja toisin halua ja leiki kaasun kanssa jolloin saa pidon irtoamaan takarenkaista.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
pmv sanoi:
Melkoisen veikeitä juttuja siellä lehdessä on ollut pari vuotta sitten. Käytännössä lehden mukaan renkaan ja asfaltin välinen kitkakerroin olisi nolla luistotilanteessa. Tätä on vaikea uskoa, sillä pysähtyyhän f1-auto lukkojarrutuksella jollain matkalla.
Kyseessä lienee luistotilanne, jossa F1-rengas on ylittänyt jonkun tietyn rpm:n suhteessa asfalttiin. Jarrutuksessa ei se suhde ole riittävä. Mutta jos rengas alkaisikin lukon sijasta pyöriä vinhaa vauhtia taaksepäin jarrutettaessa, voi olla että hidastuvuus heikkenisi dramaattisesti.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Vittorio Jano sanoi:
Kertokaas miksi laittaa F1 -autoon kolme alinta vaihdetta, jos ongelmana on, että se lyö täydellä kaasulla vain sutia niillä? Kaikkia kolmea tuskin tarvittaisiin liikkellelähtöön? Vauhtia taitaa kolmosen kierrosten ollessa tapissa olla jo aika reilusti (about 180-200?). Miksi kuskit kierrättävät melkein rajoittimelle asti alimmillakin vaihteilla, jos voimaa on vaikka lampaat söisi?
Kuvitteleppa tilannetta jossa kuljettajan täytyisi lähteä 4. vaiheella liikkeelle 0-200, olisi aikamoinen välitys vaihteella. Kuljettajat kierrättävät rajoittimelle asti sen takia että sieltä löytyy se paras teho, elektroniikka sitten huolehtii tilanteissa joissa renkaat alkavat sutia elikkä ollaan aina tilanneessa että tehoa/vääntöä on maksimimäärä ilman renkaansutimista.
 
Ylös