Calvin
Well-known member
- Liittynyt
- 5.12.2002
- Viestit
- 3560
Olen eri mieltä.mn97 sanoi:Olen sitä mieltä, vaikka en mitään tekniikasta ymmärräkään, että ei moottoreilla nykypäivän formuloilla kovinkaan suuria eroja tehdä. lähinnä ne on ne muut osa-alueet.
Tässä ja muissa asioissa tullaan seuraavan kysymyksen ääreen: miksi moottoreihin/runkoon/renkaisiin satsataan paljon rahaa jos niillä ei voida tehdä merkittävää eroa vastustajiin? Eli, jos moottorilla ei voida tehdä merkittävää eroa vastustajiin on parempi käyttää rahat johonkin muuhun ja ainoastaan pakollinen minimi moottoreihin. Vastaavasti moottorin paikalle voidaan ajatella auton runko, renkaat, jne. Kuitenkin jokaiseen osa-alueeseen satsataan merkittäviä summia suhteessa muihin osa-alueisiin. Tästä voidaan päätellä että ainakin tallit ja heidän yhteistyökumppaninsa, mm. rengastoimittajat, pitävät kaikkia osa-alueita hyvinkin merkittävinä, ei ainoastaan itseensä nähden vaan myös muihin osa-alueisiin nähden. Vielä tiivistäen: jos F1:ssä haluaa huipulle ei ole varaa käyttää suurta osaa budjetista kuin vain siihen osa-alueeseen joka tuottaa eniten tulosta. Jos kuljettajat tekevät suurimman eron niin suurin osa rahoista käytetään heihin. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kuljettajiin käytetään vain joitakin prosentteja koko budjetista. Jos auton runko tekee suurimman osan erosta niin siihen alueeseen käytetään valtaosa. Näin ei kuitenkaan ole. Jne. Tosiasiassa tallit käyttävät paljon rahaa sekä auton runkoon, moottoriin, että renkaisiin. Joo ja kuljettajiinkin. Tästä voimme päätellä että tallit pitävät kaikkia osa-alueita merkittävinä toisiinsa nähden eikä mikään yksittäinen osa-alue dominoi muita. Viime vuonna Brawn/Ferrari kyllä urputti renkaista, vaan kumma kyllä ei tänä vuonna, eivätkä myöskään siirtäneet kaikkia voimavaroja renkaiden kehitykseen. Mitä järkeä on käyttää rahaa mihinkään muuhun kuin siihen osa-alueeseen kuin mikä tuottaa parhaan hyötysuhteen? Ei mitään. Iteroinpa vielä kerran siis: koska kerran rahaa ja resursseja käytetään melko tasapuolisesti kaikilla osa-alueilla, on oletettavaa että kaikki osa-alueet ovat myös merkittäviä.
Mutta ahaa! Ehkäpä kaikki tekevätkin virheen tehdessään näin. Jos näin olisi niin silloin yksi talli - melkeinpä kuka hyvänsä - saisi heti suuren etulyöntiaseman huomatessaan tämän virheen ja satsatessaan kaikkensa siihen yhteen ainoaan merkittävimpään osa-alueeseen muiden haaskatessa voimavarojaan hyödyttömiin seikkoihin. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, ei vaikka ajoittain suuria satsauksia onkin tehty juuri yksittäisille osa-alueille. Tämä siis tukee myös sitä ajatusta että todellisuudessa kaikki osa-alueet ovat merkittäviä toisiinsa nähden.
En yksinkertaisesti näe kuinka on mahdollista että moottoreihin tai mihinkään muuhunkaan yksittäiseen alueeseen satsattaisiin merkittäviä määriä rahaa ja resursseja ellei se olisi suoritustason kannalta järkevää.