Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Itse asiassa joo, ja sinne taisin alunperin ekaa kertaa tästä postatakin, mutta kun keskustelu näytti siirtyvän tänne.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Ja eikös tämä keskustelu kuulu kehityskeskusteluun? :tongue:

No, anyway, radat ja kisasopparit liittyy ainakin jossain määrin toisiiinsa, radan tai rata-alueen muuttaminen saattaa olla sopimuksen ehtona, joten keskustelu sopimuksista käsittelee myös rataa. Ainakin Austin ja Sotshi saattaisivat ansaita omat toikit Intian ja NJ:n tyyliin, joissa käytäisiin keskustelu näihin uusiin ratoihin ja kisoihin liittyen. Laajempialainen ratakeskustelu voi olla täällä ja kalenterikeskustelu omassa toikissaan.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Niin loistavia ratoja kakkos-gradella. Ja monta hyvää brittirataa kolmosella. Minkälaisilla raiskaustoimenpiteillä Grade 2:sta noustaan Grade 1:lle?
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jos kiinnostaa aikaisempien vuosien listat niin tuolla:
http://www.ten-tenths.com/forum/showpost.php?p=2951397&postcount=2557

Osa radoista ei jostain syystä ole aina mukana seuraavassa päivityksessä.
Taitaa radat puuttua lisenssin umpeuduttua. '09 listassa Shanghain lisenssi umpeutui 3.6.10, ja '10 lista on päivätty 22.7.10. Shanghain rata-aluehan oli hieman pääsyt uppoamaan, ja lisenssin saaminen ei ollut varmaa. '11 listassahan lisenssin umpeutumispäivä on 21.3.14, joten lisenssi on vissiinkin myönnetty 21.3.11.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Toteuttamatta jäänyt esimerkki:
Puistattava. Radan takaosan makeat nopeat(varsinkin Hawthorn) mutkat vittuun ja ysikymppisiksi. Juuri nuo kohdat on niitä, missä kuskin taidot mitataan, ilmeisesti FIA pelkää, että F1 maksukuskit ei pysy niissä radalla. :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Puistattava. Radan takaosan makeat nopeat(varsinkin Hawthorn) mutkat vittuun ja ysikymppisiksi. Juuri nuo kohdat on niitä, missä kuskin taidot mitataan, ilmeisesti FIA pelkää, että F1 maksukuskit ei pysy niissä radalla. :D
Eihän tuossa tiukkene kuin yksi takalenkin mutkista (uusi ykkösmutka), muut pysyvät jokseenkin yhtä nopeina tai nopeutuvat. Paluu Indy-osuudelle toki on hidas.

Suurin syy uudistustarpeisiin Brandsissä on turva-alueiden pienuus Grade 1-standardille. Koska kovin laaja metsänhakkuu ei tule kyseeseen (tai tontti ei siihen riitä), rataa vedettiin suunnitelmassa lähinnä sisäänpäin. Mutta kyllä tuo aika nopeasti sutaistulta suunnitelmalta minunkin silmääni näyttää.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Eihän tuossa tiukkene kuin yksi takalenkin mutkista (uusi ykkösmutka), muut pysyvät jokseenkin yhtä nopeina tai nopeutuvat. Paluu Indy-osuudelle toki on hidas.

Suurin syy uudistustarpeisiin Brandsissä on turva-alueiden pienuus Grade 1-standardille. Koska kovin laaja metsänhakkuu ei tule kyseeseen (tai tontti ei siihen riitä), rataa vedettiin suunnitelmassa lähinnä sisäänpäin. Mutta kyllä tuo aika nopeasti sutaistulta suunnitelmalta minunkin silmääni näyttää.
Rataa ei vain saisi muuttaa yhtään. Tuossa nykyisessä muodossaan se on vaan hieno, flow pysyy koko kierroksen ja jopa ikävin mutka(Clark), metsälenkiltä Indylle saisi jäädä, koska se on haastavin ajaa peleissäkin nopeasti. Itse en siitä diggaa, mutta juuri vaikeuden takia, ei missään nimessä pois. :eek:

Suunnitelmassahan tultaisiin aiemmaksi osaksi Indya ja tultaisiin tuo Clark hieman kuten se ajetaan, jos käytetään siis tuota lyhyttä Indy variaatiota. Noin totta kai se on helpompi ajaa, koska ei tulla lämykkä tiskissä keskinopeaan mutkaan vaan pikemminkin kiihdytetään mutkasta ulos. Sitten Stirlingin raiskaus... Joo, tehdään siitä nopea swiippi, joka ei vaadi enää minkäänlaista jarruun hipaisua tai ratin isompaa kääntämistä. Nythän se on pirullisen nopea mutka, ei kaasu pohjassa, mutta nopea. Siis tälläisethan FIA pyrkii kastroimaan.

Uusi Sheenekin olisi löysempi. Siis kaikki takaosan mutkat kastroitaisiin tuossa ehdotuksessa. Siksi puistattava on ainoa oikea luonnehdinta siitä. Alkuosa on varmaan armosta pyritty pitämään edes perinteisenä, mutta kun Indyltä lähdetään metsälenkille(Surtees), niin jo se mutka on kiristetty puolinopeasta todennäköisemmin stop-and-go mutkaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ja taas kerran täällä otetaan joka ikinen pikkukrapulassa väsätty ehdostu ihan tosissaan, ja lähdetään haukkumaan, kuinka Bernie ja Hermann tuhoavat ja raiskaavat kaikki hyvät radat. :thumbfh:

p.s. Brands Hatch on kyllä ihan joka mittapuulla sopimaton nykymaailman F1-radaksi. Sen lisäksi että rata on liian lyhyt, se olisi aivan onneton ohituksia varten. Vaikka jossain hypoteettisessa tilanteessa nopeassa mutkassa voisikin seurata lähietäisyydellä, niin noin lyhyillä suorilla (jos niitä voi sellaisiksi edes laskea) ei kyllä ohi pääsisi. Ja sitä porun määrää, jos tuo hirvitys olisikin kalenterissa, niin sitähän sitten kovaan ääneen vaadittaisiin pois, kun siellä ei voi ohittaa...
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja taas kerran täällä otetaan joka ikinen pikkukrapulassa väsätty ehdostu ihan tosissaan, ja lähdetään haukkumaan, kuinka Bernie ja Hermann tuhoavat ja raiskaavat kaikki hyvät radat. :thumbfh:
Tuo Brandsin raiskaussuunnitelma oli melko lähellä toteutua 2000-luvun alkuvuosina. Ja kyseessä on ihan virallinen suunnitelma, ei forumistin krapulassa saama päähänpisto.

Onneksi ei toteutunut :thumbup:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tuo Brandsin raiskaussuunnitelma oli melko lähellä toteutua 2000-luvun alkuvuosina. Ja kyseessä on ihan virallinen suunnitelma, ei forumistin krapulassa saama päähänpisto.

Onneksi ei toteutunut :thumbup:
Tiedän kyllä että se on hra Tilken tekemä, ja että Brandsillä oli sopparikin jo. Mutta tuohan ei kuitenkaan ollut mikään lopullinen suunnitelma, vaan luonnos.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tiedän kyllä että se on hra Tilken tekemä, ja että Brandsillä oli sopparikin jo. Mutta tuohan ei kuitenkaan ollut mikään lopullinen suunnitelma, vaan luonnos.
Jos tuo oli vasta luonnos, en olisi edes halunnut nähdä lopullista suunnitelmaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Tiedän kyllä että se on hra Tilken tekemä, ja että Brandsillä oli sopparikin jo. Mutta tuohan ei kuitenkaan ollut mikään lopullinen suunnitelma, vaan luonnos.
Joo, en mää kyllä ois tommosta saanu aikaa, vaikka kuinka karmea Garmisch-Partenkirchen ois. Eikä edellisiltana Bischofshofenia nautittuakaan tuommoista jälkeä tulis. :D

Aikoinaan suomalaisessa F1 Racingissa näin myöhemmin toisen version radasta, jossa ois tainnu olla Hawthornin paikalle Sepangin T1-2 tyylinen hiusneulakombo. Tuota ehdotusta ei netistä löytynyt, mutta tämmöinen vuodelta '92.



http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/brands.html

Rataa olisi laajennettu pohjoiseen päin, mutta tuo suunnitelma jäi piirtopöydälle.

Ja, tsinivuo, täyttä asiaa. :thumbup:
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405


Ilman pitkää suoraa ja lähtösuoraa edeltäviä kieputuksia tuo ois ollu parempi kuin nykynen. Sepangin alkuperäinen ehdotus taas vaikutti kauhealta.

Ja Bahrainin radaks tää ois ollu parempi.

 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös