Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Ei Rivagea pois!
Ei tuo onneksi ollut kovinkaan vanha postaus
Eikä tuo oikeastaan edes näytä lainkaan Tilken piirtämältä radalta. ei niitä mutkia noin piirretä.
Ei Rivagea pois!
Kovasti on jo potilaan syke laskenut... Ensi vuonna ajetaan kilpaa vain Suzukassa, Spassa vasta 2013.Jos Spa olisi tuollainen se olisi kuolinisku F1:lle.
Pakko myöntää, että vähän ihmettelin, kun kävin lukemaan topicia... Kyseessä on siis yli vuosi sitten melko lailla huumorilla piirtämäni muutos Spa:han.
Ei tuo onneksi ollut kovinkaan vanha postaus
Eikä tuo oikeastaan edes näytä lainkaan Tilken piirtämältä radalta. ei niitä mutkia noin piirretä.
No hittolainen, ihmekös jos tuo piirros näyttikin tutulta! Muistelinkin nähneeni kyseisen "spa tilkeringiksi"-ehdotelmasi lukiessani forumia ennen kuin liityin tänne käyttäjäksi Pakko sanoa että olisipas kerrassaan hirveän näköinen profiili :yuck:Pakko myöntää, että vähän ihmettelin, kun kävin lukemaan topicia... Kyseessä on siis yli vuosi sitten melko lailla huumorilla piirtämäni muutos Spa:han.
No voi....:thumbdown Bernie tiesi kupletin juonen ja yritti saada mahdollisin keinoin Hellmundia pysymään Austinin projektin johdossa ja kun tämä meni reisille veti maton Austinin alta ja New Jerseyn suunnitelma toimi backuppina.
Onnistuisivat aivan varmasti jos se hoidettaisiin kunnolla alusta asti.Eivätkö F1:t onnistu ikinä lyömään itseään läpi Jenkeissä? :nope:
Kapitalismi ja ahneus vaan siellä taistelee. Vääjäämättä tulee fiilis että Hellmund yritti kuoria kermat päältä jättäen projektin riskit (radan rakentamisen) muille.Jenkkien päässä taas uskomatonta spedeilyä. Ei näin.
Uutista päivitetty (alkuosa): http://austin.culturemap.com/newsdetail/update-11-16-11-16-51-austins-formula-1-running-on-fumes-f1-boss-bernie-ecclestone-cancels-the-contract/Uusin käänne:
Ei ihan niin (alempi linkki):Circuit of the Americasin presidentti Steve Sexton on antanut lausunnon jossa hän ja kisajärjestäjät toivovat Yhdysvaltain Grand Prixin ajoa Texasin Austinin radalla vasta kaudella 2013. Syy siihen on 25 miljoonan dollarin ratamaksukiista.
Vaarallisimmat tilanteet taidetaan kuitenkin nähdä sillä nopealla osuudella. Syheröosuus on vain peräkkäinajoa, ja jos joku jotain yrittää, tuloksena on useimmiten safety car tai punainen lippu. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä. Niin raadollista kuin se onkin, niin kai tälläkin radalla pitää ensin nähdä kuolemantapaus tai todella vakava loukkaantuminen, ennen kuin herätään siihen, että rata on täysin kelvoton.Guia ei kyllä kieltämättä syheröosuudeltaan ole ehkä mikään maailman turvallisin korttelirinki, mutta ei kai se ole tarkoituskaan.
Lainaan erästä keskustelua NJ-toikista:YVaarallisimmat tilanteet taidetaan kuitenkin nähdä sillä nopealla osuudella. Syheröosuus on vain peräkkäinajoa, ja jos joku jotain yrittää, tuloksena on useimmiten safety car tai punainen lippu. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä. Niin raadollista kuin se onkin, niin kai tälläkin radalla pitää ensin nähdä kuolemantapaus tai todella vakava loukkaantuminen, ennen kuin herätään siihen, että rata on täysin kelvoton.
Macaota katsellessani kiinnitin huomiota radan kapeuteen. Tulin kuitenkin siihen lopputulemaan, että Macaossa suurella todennäköisyydellä pahin seuraus kaiteisiin osumisesta on keskeytys, kapeimmat kohdat ovat sen verran hitaita, että loukkantumisvaara on kohtuupieni. Macaossa on kuitenkin oikeaa katuratameininkiä toisin kuin Valenciassa. Betonimuurien/teräskaiteiden läheisyys kuuluu osana katuratoja, siinä missä ovaalejakin. Tietenkin auton jääminen radalle voi aiheuttaa Schumacher-Liuzzi tyylisiä tilanteita, mutta voi se auto jäädä ajolinjalle vaikkapa Intian radalla, jos vaikka jossakin niistä nopeista shikaaneista spinnaa. Ja kuskitkin taitaa pitää enemmän Monacosta kuin esim. Valenciasta.Itse olen jokseenkin kategorisesti uusia katuratoja vastaan, haluan F1:n kisaavan parhaimmilla ja moderneimmilla moottoriradoilla. Toiset näkevät ne tylsiksi ja yliturvallisiksi, minä näen niissä edistyksen verrattuna 80-luvun päiviin jolloin kisojen seuraamisen aloitin.Singaporehan erosi tästä siinä, että silloin Tilke teki ehdotuksen, muut muokkasivat ja rakensivat, nyt mahdollisesti päinvastoin. Toki, Singapore lähtösuoraa lukuunottamatta pohjautuu olemassa oleviin katuihin, kun taas esim. Albert Parkin katuja on muokattu. Mutta se, mikä katuratojen turva-alueissa, ennen kaikkea shikaanien ulostuloissa tuntuu hullulta, on se, että ennen katuratojen haaste oli se, että vaikka mutkat itsessään eivät olleet vaikeita, virheitä ei saanut tehdä, nykyään katuradat antavat anteeksi virheet, katurata-lookia haetaan laittamalla muurit heti suorien viereen, mutta mutkissa tilaa löytyy. Turva-alueet katuradoilla, kuten Adelaiden takasuoran kinkissä on ihan OK, mutta helpot katuratamutkat menettävät haasteensa kokonaan turva-alueilla.No kyllähän Singaporessakin tilaajataho määritteli, että jokseenkin näillä kaduilla mennään. Ei tuolla New Jerseyn tapauksessakaan sooloilun varaa jää kuin tuolle satama-alueelle. Valenciassa toki oli osassa rataa tyhjä tontti ja se onnistuttiin sössimään (mutta ajettavuudeltaan sekin epäilemättä on ihan mukava).
Se, ettei katuradoilla saisi olla turva-alueita on ajatuksena lähtökohtaisesti hölmö turvallisuuden kannalta (ja se turvallisuus on "ihan vähän" tapetilla juuri nyt). Joten varmasti on odotettavissa turva-alueita. Johan se on nähtävissä tuosta havainnepiirroksesta.
Toki, vähemmän kolareja tarkoittaa vähemmän kisaa sotkevia turva-autotilanteita, ja ajolinjalle jäävä auto voi aiheuttaa onnettomuuksia, esim. Schumi-Liuzzi tilanne Abu Dhabissa olisi voinut huonolla tuurilla olla kohtalokas. Joten, kyllä turva-alueet katuradoillakin on perusteltuja, mutta kun katuradoista tulee niiden vuoksi niin überhelppoja, niin uusia katuratoja ei siinä mielessä pitäisi ehkä hyväksyä ollenkaan. Mutta, kieltämättä olen tästä NJ:n kisasta varsin innoissani, tosin niin olisin, vaikka se olisi pysyvällä kilparadallakin. Mutta mielipiteeni katuradoista ja niiden turva-alueista taitaa olla väyrysmäinen "En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin."
Ratamuuriin tai toiseen autoon osuneen auton palaamisen muiden tielle näen jokseenkin vaarallisimpana mahdollisimpana skenaariona, joten niitä en halua nähdä. Siksi turva-alueet ovat mielestäni katuradallakin paikallaan, jos niihin on tilaa.
"Überhelppouteen" voin vain sanoa sen, että perimmäinen tarkoitus on mielestäni kisata toisia kuljettajia, ei rataa vastaan.
Ja jatkan aiheesta.Austinin tilanne selkiämässä mikäli Bööni hyväksyy ehdotuksen: http://www.autosport.com/news/report.php/id/96435