Moottoriradat ja niiden suunnittelu

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
:D

Ei tuo onneksi ollut kovinkaan vanha postaus :D

Eikä tuo oikeastaan edes näytä lainkaan Tilken piirtämältä radalta. ei niitä mutkia noin piirretä.
Pakko myöntää, että vähän ihmettelin, kun kävin lukemaan topicia... Kyseessä on siis yli vuosi sitten melko lailla huumorilla piirtämäni muutos Spa:han.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Pakko myöntää, että vähän ihmettelin, kun kävin lukemaan topicia... Kyseessä on siis yli vuosi sitten melko lailla huumorilla piirtämäni muutos Spa:han.
No hittolainen, ihmekös jos tuo piirros näyttikin tutulta! Muistelinkin nähneeni kyseisen "spa tilkeringiksi"-ehdotelmasi lukiessani forumia ennen kuin liityin tänne käyttäjäksi :D Pakko sanoa että olisipas kerrassaan hirveän näköinen profiili :yuck:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tosi omituista logiikkaa tältä osavaltion edustajalta. Austinin ja New Jerseyn kilpailut eivät ole sen kummemmin maantieteellisesti kuin ajoitukseltaankaan millään muotoa päällekkäisiä tapahtumia, pikemminkin ne tukevat toisiaan onnistuessaan. Sama kuin väittäisi Turkin GP:n ongelman olevan Span kisa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jenkkien päässä taas uskomatonta spedeilyä. Ei näin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Uusin käänne: http://austin.culturemap.com/newsdetail/11-16-11-16-51-austins-formula-1-running-on-fumes-f1-boss-bernie-ecclestone-cancels-the-contract/
(alkup. http://www.dailymail.co.uk/sport/formulaone/article-2062325/United-States-F1-Grand-Prix-set-dropped--Bernie-Ecclestone.html)

Eli Hellmund on pistetty pihalle sopimusrikkomuksesta (ööh?) ja diili kyllä ilmeisesti muodostuu Böönin ja suoraan COTA:n välille, mutta Bööni tahtoo nähdä ensin rahat, mikä nyt meni jonkin verran vaikeammaksi osavaltion vetäytyessä.

En ole varma putosiko jo kärryiltä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Jenkkien päässä taas uskomatonta spedeilyä. Ei näin.
Kapitalismi ja ahneus vaan siellä taistelee. Vääjäämättä tulee fiilis että Hellmund yritti kuoria kermat päältä jättäen projektin riskit (radan rakentamisen) muille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Circuit of the Americasin presidentti Steve Sexton on antanut lausunnon jossa hän ja kisajärjestäjät toivovat Yhdysvaltain Grand Prixin ajoa Texasin Austinin radalla vasta kaudella 2013. Syy siihen on 25 miljoonan dollarin ratamaksukiista.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Uusin käänne:
Uutista päivitetty (alkuosa): http://austin.culturemap.com/newsdetail/update-11-16-11-16-51-austins-formula-1-running-on-fumes-f1-boss-bernie-ecclestone-cancels-the-contract/

Lisäksi tässä hyvä yhteenveto saippuaoppeerasta tähän asti: http://austin.culturemap.com/newsdetail/11-17-11-13-18-facts-and-fiction/
The scuttlebutt I hear from Austin insiders is that COTA purposely failed to provide the necessary letters of credit due to their falling out with Hellmund. It was well known within the organization that this failure would lead to a cancellation of the contract, and it was known that Hellmund could not fund the fee requirements without their help. It appears that they let the cancellation happen so that they could enter into a contract with FOM that did not include Hellmund. I don’t know if this is fact or fiction.
:alppu:

Ja sitä osavaltion tukea ei ehkä voidakaan maksaa, koska se koskee vain tapahtumia jotka järjestetään kerran vuodessa - New Jerseyn kisa haitannee tässäkin mielessä.

Circuit of the Americasin presidentti Steve Sexton on antanut lausunnon jossa hän ja kisajärjestäjät toivovat Yhdysvaltain Grand Prixin ajoa Texasin Austinin radalla vasta kaudella 2013. Syy siihen on 25 miljoonan dollarin ratamaksukiista.
Ei ihan niin (alempi linkki):

Today Steve Sexton, president of Circuit of The Americas said, “We have been excited for and working towards a 2012 USGP race and now understand that Mr. Ecclestone is interested in moving the Austin race to 2013. We know the U.S. market is important to the teams and their sponsors and 2013 certainly allows time for the Circuit of The Americas to be ready.”
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Yearly Highlights-ketjusta:

Guia ei kyllä kieltämättä syheröosuudeltaan ole ehkä mikään maailman turvallisin korttelirinki, mutta ei kai se ole tarkoituskaan.
Vaarallisimmat tilanteet taidetaan kuitenkin nähdä sillä nopealla osuudella. Syheröosuus on vain peräkkäinajoa, ja jos joku jotain yrittää, tuloksena on useimmiten safety car tai punainen lippu. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä. Niin raadollista kuin se onkin, niin kai tälläkin radalla pitää ensin nähdä kuolemantapaus tai todella vakava loukkaantuminen, ennen kuin herätään siihen, että rata on täysin kelvoton.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
YVaarallisimmat tilanteet taidetaan kuitenkin nähdä sillä nopealla osuudella. Syheröosuus on vain peräkkäinajoa, ja jos joku jotain yrittää, tuloksena on useimmiten safety car tai punainen lippu. Mielestäni siinä ei ole mitään järkeä. Niin raadollista kuin se onkin, niin kai tälläkin radalla pitää ensin nähdä kuolemantapaus tai todella vakava loukkaantuminen, ennen kuin herätään siihen, että rata on täysin kelvoton.
Lainaan erästä keskustelua NJ-toikista:

No kyllähän Singaporessakin tilaajataho määritteli, että jokseenkin näillä kaduilla mennään. Ei tuolla New Jerseyn tapauksessakaan sooloilun varaa jää kuin tuolle satama-alueelle. Valenciassa toki oli osassa rataa tyhjä tontti ja se onnistuttiin sössimään (mutta ajettavuudeltaan sekin epäilemättä on ihan mukava).

Se, ettei katuradoilla saisi olla turva-alueita on ajatuksena lähtökohtaisesti hölmö turvallisuuden kannalta (ja se turvallisuus on "ihan vähän" tapetilla juuri nyt). Joten varmasti on odotettavissa turva-alueita. Johan se on nähtävissä tuosta havainnepiirroksesta.
Singaporehan erosi tästä siinä, että silloin Tilke teki ehdotuksen, muut muokkasivat ja rakensivat, nyt mahdollisesti päinvastoin. Toki, Singapore lähtösuoraa lukuunottamatta pohjautuu olemassa oleviin katuihin, kun taas esim. Albert Parkin katuja on muokattu. Mutta se, mikä katuratojen turva-alueissa, ennen kaikkea shikaanien ulostuloissa tuntuu hullulta, on se, että ennen katuratojen haaste oli se, että vaikka mutkat itsessään eivät olleet vaikeita, virheitä ei saanut tehdä, nykyään katuradat antavat anteeksi virheet, katurata-lookia haetaan laittamalla muurit heti suorien viereen, mutta mutkissa tilaa löytyy. Turva-alueet katuradoilla, kuten Adelaiden takasuoran kinkissä on ihan OK, mutta helpot katuratamutkat menettävät haasteensa kokonaan turva-alueilla.

Toki, vähemmän kolareja tarkoittaa vähemmän kisaa sotkevia turva-autotilanteita, ja ajolinjalle jäävä auto voi aiheuttaa onnettomuuksia, esim. Schumi-Liuzzi tilanne Abu Dhabissa olisi voinut huonolla tuurilla olla kohtalokas. Joten, kyllä turva-alueet katuradoillakin on perusteltuja, mutta kun katuradoista tulee niiden vuoksi niin überhelppoja, niin uusia katuratoja ei siinä mielessä pitäisi ehkä hyväksyä ollenkaan. Mutta, kieltämättä olen tästä NJ:n kisasta varsin innoissani, tosin niin olisin, vaikka se olisi pysyvällä kilparadallakin. Mutta mielipiteeni katuradoista ja niiden turva-alueista taitaa olla väyrysmäinen "En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin."
Itse olen jokseenkin kategorisesti uusia katuratoja vastaan, haluan F1:n kisaavan parhaimmilla ja moderneimmilla moottoriradoilla. Toiset näkevät ne tylsiksi ja yliturvallisiksi, minä näen niissä edistyksen verrattuna 80-luvun päiviin jolloin kisojen seuraamisen aloitin.

Ratamuuriin tai toiseen autoon osuneen auton palaamisen muiden tielle näen jokseenkin vaarallisimpana mahdollisimpana skenaariona, joten niitä en halua nähdä. Siksi turva-alueet ovat mielestäni katuradallakin paikallaan, jos niihin on tilaa.

"Überhelppouteen" voin vain sanoa sen, että perimmäinen tarkoitus on mielestäni kisata toisia kuljettajia, ei rataa vastaan.
Macaota katsellessani kiinnitin huomiota radan kapeuteen. Tulin kuitenkin siihen lopputulemaan, että Macaossa suurella todennäköisyydellä pahin seuraus kaiteisiin osumisesta on keskeytys, kapeimmat kohdat ovat sen verran hitaita, että loukkantumisvaara on kohtuupieni. Macaossa on kuitenkin oikeaa katuratameininkiä toisin kuin Valenciassa. Betonimuurien/teräskaiteiden läheisyys kuuluu osana katuratoja, siinä missä ovaalejakin. Tietenkin auton jääminen radalle voi aiheuttaa Schumacher-Liuzzi tyylisiä tilanteita, mutta voi se auto jäädä ajolinjalle vaikkapa Intian radalla, jos vaikka jossakin niistä nopeista shikaaneista spinnaa. Ja kuskitkin taitaa pitää enemmän Monacosta kuin esim. Valenciasta.

Joten, kyllä minusta muuten helppojen katuratojen kuuluu olla betonirännissä pujottelua. Singapore on aika hyvä moderniksi katuradaksi. Hitaampien mutkien ulostuloissa kolmossektorissa ei ole ylimääräistä tilaa. Ykkösmutkassa turva-alue on puolestaan ihan perusteltu. Mutkan 14 exittiin saisivat minun puolestani olla laittamatta kanttareita ensi vuonna. (tänä vuonna kanttarit poistettiin, ja turva-alueelle ajaminen sallittiin) Mutkan 7 exitin turva-alue on OK, mutta ei sekään minusta välttämätön ole, jos mutkaan on pystynyt kuitenkin kääntämään, niin ei muuriosuma silloin liian kova ole. Valenciassa sen sijaan suunnittelu on minusta mennyt ihan persiilleen. Kummallekaan suoralle tullessa ei tarvitsisi turva-alueita. Ainoat mutkat ilman turva-alueita on ekan ja toka shikaanin ulostulot, jotka kierroksen alkuosassa on kuitenkin potentiaalisia kolarointipaikkoja ekalla kierroksella.

Ainoa asia, mikä turva-alueettomissa katuradoissa nyppii on se, että niillä vaan tarvitaan SC:tä kovin usein, lisäten tuurin merkitystä. Tästä syystä katuratoja ei minusta saa olla liikaa.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Austinin tilanne selkiämässä mikäli Bööni hyväksyy ehdotuksen: http://www.autosport.com/news/report.php/id/96435
Ja jatkan aiheesta.


F1-kalenterista päättävä Bernie Ecclestone kehottaa Yhdysvaltojen Austiniin suunnitellun F1-kisan järjestäjiä jättämään kisasopimuksen allekirjoittamatta.

Ecclestone on tuonut julki sen, etteivät Austinin kisajärjestäjät ole maksaneet järjestelyoikeuksista vaadittavaa maksua eivätkä ole allekirjoittaneet sopimusta ensi vuoden marraskuulle suunnitellusta F1-osakilpailusta.

Austiniin rakenteilla olevan Circuit of the Americas -radan nokkamies Bobby Epstein sanoo Ecclestonen tiukentaneen vaatimuksiaan äskettäin.

- Olemme olleet jo jonkin aikaa valmiita lähettämään herra Ecclestonelle kisan järjestämismaksun. Hän ei ole vielä saanut sitä, koska meille kaksi viikkoa sitten esitetyssä uudessa sopimuksessa on mukana epärealistisia ja mahdottomia vaatimuksia.

- Me olemme allekirjoittaneet ja palauttaneet senkaltaisen sopimuksen, jonka oletimme saavamme. Kilpailun pitäisi toteutua, mutta jotta kauden 2012 kisapäivä toteutuisi, pitäisi meidän saada häneltä allekirjoitus seuraavien päivien aikana, Epstein linjasi.

Ecclestonelta kysyttiin Interlagosin varikolla, onko hänen tarjoamansa sopimus todella epärealistinen ja mahdoton?

- Jep, heidän ei pitäisi allekirjoittaa sitä. Minun ohjeeni heille on, älkää allekirjoittako sitä. Eivätkä he todennäköisesti saa tilaisuuttakaan, Ecclestone vastasi ironisesti.

[mtv3]

Saa nähä , taitaa jäähä koko projekti haaveeksi. Harmi sinällään , kun rataprofiili näytti mielenkiintoiselta .
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös