NASCAR 2020

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Cindric Kyllä hiljensi loputkin ulisijat jotka ulisee että hän on ainoastaan Penskellä isänsä ansiosta.
Austin Cindric yllätti meikän aika posisti, kun pystyi ajamaan noin hyvän runkosarjan ja vaikka meno hieman hyytyi Briscoen voittaessa kisoja pleijareissa, niin silti oli hollilla ja vei tittelin. Ei paha moottorirataspesialistilta :) Perhesuhteet tekee paljon, mutta ainakin hän näytti ajotaitojen myös merkitsevän.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Ensi kaudella tekniikkasäännöissä ehkä näkyvin muutos on siirtyminen perinteisistä viisipulttisella jaolla varustetuista teräspyöristä GT-autojen tyylisiin seosmetallivanteisiin, jotka kiristetään yhdellä keskilukitteisella mutterilla.

https://www.motorsport.com/nascar-cup/news/nascar-center-locking-wheels-nut/4711047/

Mitä mieltä Atlas on muutoksesta? Varikkokäynnit tuskin muuttuvat paljoa, sen verran vauhdikasta on ollut viisipulttistenkin allelaitto. Autojen ulkoasu muuttuukin enemmän, kun seosmetallivanteilla on haluttu pysyä relevanttina autoteollisuuden trendien paineessa.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ensi kaudella tekniikkasäännöissä ehkä näkyvin muutos on siirtyminen perinteisistä viisipulttisella jaolla varustetuista teräspyöristä GT-autojen tyylisiin seosmetallivanteisiin, jotka kiristetään yhdellä keskilukitteisella mutterilla.

https://www.motorsport.com/nascar-cup/news/nascar-center-locking-wheels-nut/4711047/

Mitä mieltä Atlas on muutoksesta? Varikkokäynnit tuskin muuttuvat paljoa, sen verran vauhdikasta on ollut viisipulttistenkin allelaitto. Autojen ulkoasu muuttuukin enemmän, kun seosmetallivanteilla on haluttu pysyä relevanttina autoteollisuuden trendien paineessa.
Mielestäni oikeaan suuntaan mennään tässä aspektissa - ja eri toten - tulee vähentämään räjähdysmäisesti irrallaan olevista muttereista johtuvaa rengasrikkomusten vyyhtiä jota saattoi jonain kisaviikonloppuna olla kisassa toistakymmentä kappaletta ja jollain tiimillä jopa 2-3 per kisa parhaimillaan.. Sehän tiesi aina varikolle takaisin tuloa ja keltaisen alla viimeiseksi autoksi kärkikierrokselle ja vihreän alla panokset olivatkin paljon kovempia. Kisan jälkeen todetussa loose wheel skenaariossa tuli huomautuksia tai sakkoja, mutta koska sitä ei oltu huomattu niin ei siitä voi suuremmin rangaistakkaan. Eri asia on kisan aikana tavattu ongelma jonka kuskikin pystyy diagnosoimaan ja josta pitää tulla varikolle turvallisuustekijöihin nojaten.

Kyllä, varikkokäynnit ovat nopeita jo nykyään ja ensi kaudella mennäänkin jo lankulta ylös ja alas -tyylisellä kiskonnalla :) Ulkoasuun tulee oma maistinsa josta pääsemme näkemään enemmän kun autoja aletaan radalla näkemään, mutta uskoakseni tulee istumaan aika nätisti tuohon pakettiin. Sääntömuutoksella haetaankin juuri sitä, että vähemmän muttereita, nopeita pysähdyksiä ja enemmän näin ollen kuskien/tiimien välisen mittelön jännityksen turvaamiseksi. Jos jotain varikolla ensi kaudella sattuu, niin toki voi olla edelleen löysä kiristys siellä täällä, mutta lukituspistoolit saattavat aika ajoin tuoda oman jännityksensä kun yleensä sääntömuutosten jälkeen jotain tämän suuntaista Nassussa silloin tällöin tapahtuupi.

Chase Elliott vei tosiaan nimiinsä tittelin ja vuoden '88 skenaario toistui melkein samalla lailla jonka hänen isänsäkin teki. Tuo oli "ysien" vuosi kuten tämäkin sesonki. Ansaitsi voittaa, kun voitti M'villen ja siitä Phoenixiin ja pytty himaan. Kese toinen. Logano kolmas ja niin vain myös Hamlin sitten hivenen kanssa hyytyi kauden ratkaisuhetkillä, hän oli jälleen viime kauden tapaan neljäs loppusijoituksissa. Mestariehdokkaat kauden alkupäästä siis tippuivat sijoilta 1. ja 2., lopulta sijoille 4. ja 5. Ero vain oli että DH ajoi tittelistä ja KH ei, mutta toisaalta Harvick päätti kautensa ihan kohtuuliseen seitsemänteen sijaan, joskin tiputus parhaimmasta iskusta oli aika huomattava. Jimmie Johnson päätti uransa viidenteen sijaan ja oli paras lopuista, sekä näki oman tallikaverinsa voittavan ja vielä todisti Mr. H:n ilonpäivää jota ei viime vuosina ole niin paljon likeentynyt tuosta katvaasta. Clint Bowyer toi uransa maaliin samalla sijalla kuin auton numeronsa, eli 14:sta.

Phoenix on ratana hieno, hyvässä paikassa ja puitteet kunnossa. Silti olen edelleen hieman pessimistinen, että onko tämä välttämättä paras paikka lopettaa kautta. Phoenixiin ja yleensäkkin vähän pienempiin ovaaleihin liittyy aina isoja kysymyksiä jo ohituksista (tai niiden puutteesta lähinnä), erojen sementoitumiseen ja kilpailuviritteen päälläpitoon. Homestead-Miamissa tilanne oli se, että vaikka ratana siellä ollaan kaikennäköistä nähty, niin takaa jatkuvan kilpailuelementin joka kierrokselle, kun huonommallakin autolla voit hyötyä linjavalikoimmista ja renkaiden kuluessa autosi voikin olla taas hyvässä vauhdissa myöhempään, tai toisin päin. Phoenixissa toki oli pitotavaraa laitettu kaarteiden yläosaan ja takasi monilinjaista kilvoittelua, mutta ohittaminen on paljon vaikeampaa ja kuten lyhytratoihin elementtinä kuuluun, siinä on riski myös kolarista tai rengasvaurioista joka taas tekee konservatiivisempaa ajoa jos auto ei ole toista parempi ja pian eroja alkaakin tulla kuin itsestään tuossa ilmanraossa ajettaessa. Phoenix on ehdottomasti kahden kisakalenteriviikonlopun ansainnut, mutta 1.5 mailisilla kisaillaan eniten kaudessa (ja samantyyppisillä ovaaleilla) joten mielestäni kiky yhteensovitettuna tiimien kesken pitäisi nähdä ratkaisunsa myös sellaisella radalla, muiden tuodessa lisää lihaan luiden päälle ja säestäessä kautta (mm. playoff-kisoina).
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Kyllä, varikkokäynnit ovat nopeita jo nykyään ja ensi kaudella mennäänkin jo lankulta ylös ja alas -tyylisellä kiskonnalla :) Ulkoasuun tulee oma maistinsa josta pääsemme näkemään enemmän kun autoja aletaan radalla näkemään, mutta uskoakseni tulee istumaan aika nätisti tuohon pakettiin. Sääntömuutoksella haetaankin juuri sitä, että vähemmän muttereita, nopeita pysähdyksiä ja enemmän näin ollen kuskien/tiimien välisen mittelön jännityksen turvaamiseksi. Jos jotain varikolla ensi kaudella sattuu, niin toki voi olla edelleen löysä kiristys siellä täällä, mutta lukituspistoolit saattavat aika ajoin tuoda oman jännityksensä
Varmasti teameilla on myös opettelua edessä, miten varikkokäyntien koreografia hoidetaan, sen verran erilainen tuo keskilukitteinen mutteri on. Vähemmän säätämistä, mutta pulttipyssyssä on sitäkin enempi voimaa.

Harvassa siviiliautossa keskilukitteisia on, lähinnä Porschen katulailliset GT3:sen ja Enzo Ferrari tulee mieleen. Noissa kiristysmomentit siinä 300-400 Nm, siinä missä neli tai viisipulttiset pistetään 100-120 Nm.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tässä jossakin sopivan ajankohdan puitteissa voisi ruveta aukaiselemaan tuota toikkia, ellei tietysti joku ennen ehdi mutta sehän on sivuseikka. Pääasia että pidot ovat oikeassa pöydässä :)

Tällä kaudella itse uudesta elämäntilanteesta johtuen en pysty olemaan kauhean aktiivisena, mutta tuloksia ja kirjoitettavaa mainittavuusten kohdalta uutisrintamalta koitan tuoda valokeilaan tähän mustan ja valkoisen digitaulun väreille. Kaikki kisat totta kai katson jälleen suorana jos ehdin ja jälkilähetyksenä Viaplaylta jos en.

Jotenkin osasin odottaakin sitä, että viime kaudella se Harvickin mestaruusjunan kyydissä oli se "juttu" jolloin täysipainoisesti pää keinui mukana ja tulosta tuli, pytty näytti tulevan mutta ei tullut - kiitos tosiaan jahdin toinen puolisko. Siksi se pettymyskin oli luokkaa megalomaaninen, kun palkinto jäi jälleen tulematta ja hyllylle, odottamaan toista kertaa. Itse uskon edelleen että hän kykenee voittamaan sen toisen ja vaikka kolmannenkin, mutta tämä järjestelmä (vaikka on myös häntä palkinnutkin) on sellainen, että se tarvitsee jo oikea-ajoitusta hyvän auton ja kuskin lisäksi.

Mutta toisen toikin parissa sitten jatketaan kun maisemiin pullahtaa!
 
Ylös