Nokian aikanani yritin muutaman kerran opetella ennakoivan tekstinsyötön käyttöä mutta kun ei onnistunut. Silloin näpyttelin tavallisella tekstinsyötöllä sanat nopeammin kuin ennakoivalla. Nokia antoi ennakoivallakin milloin minkäkinlaisia sanoja ja vaikka yritin opettaa niitä, niin sekään ei onnistunut, ei muistanut "oppimaansa" sanaa.
Hankittuani Siemensin aloin myös käyttämään ennakoivaan tekstinsyöttöä ja yllätyksekseni huomasin se toimivan juuri niin kuin sen pitääkin toimia. Opettamani sanat Siemens muistaa hyvin ja ennakoiva tekstinsyöttö on toiminut moitteettomasti ja on jouheva käyttää. Yllätys sinänsä, että saksalaiseen puhelimeen on saatu paremmin toimiva suomenkielinen ennakoiva tekstinsyöttö kuin kotimaisena pidettyyn Nokiaan. Myös englanninkielinen ennakoiva toimii sujuvasti.
Kaiken kaikkiaan olen nyt noin puolentoista vuoden Siemens kokemuksen aikana tullut siihen tulokseen, että Nokiaa ei minulla tule enää olemaan. Seuraavaa puhelinta suunnitellessani merkki tulee olemaan Siemens, malli ehkäpä SX1 tai joku muu tämän syksyn uutuuksista.
Olen myös seurannut uutuuskännyköiden muotoilua ja siinäkin Nokian mallit näyttävät kapuloilta kilpailijoihinsa verrattuna. Samsungilla ja Siemensillä on mielestäni nykyään myös paras kosmeettinen arvo.
Nokia hankki aikoinaan mainetta toimivilla ja hyvillä peruspuhelinmalleillaan, kuten 3210, 8210 ja 6 -sarja, jotka olivatkin hyviä ja myös ihan hyvännäköisiäkin kännyjä. Viimeisten vuosien aikana Nokian kännyt ovat menneet alamäkeä ja muiden kilpailijoiden mallit ovat kehittyneet niin toimivuudeltaan kuin ulkonäöltäänkin. Mikäli Nokia haluaa jatkossa pysyä maailmanmarkkinoilla ykkösenä, on syytä satsata ehkä pienempään repertuaariin ja enemmän toimivuuteen ja ulkonäköön.
Joka tapauksessa luulen, että Nokiankin osalta ne "supervuodet" ovat nyt taitekohdassa ja markkinaosuus ei enää tule kasvamaan vaan pienenemään. Markkinajohtajuutensa säilyttääkseen on syytä paneutua enemmän puhelimien laatuun ja muotoiluun.