Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Niin, liioitella pään irtoamista.
Sanoit aiemmin itsekin että halo nosti kaidetta, mutta silti yrität kiistää halon pelastaneen Grosjeanin hengen? Mies itse on niin sanonut, ja on varmasti edelleenkin sitä mieltä tänäkin päivänä.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
Niin, liioitella pään irtoamista.
No juu, tää oli vähän kieli poskella heitetty kommentti.

Kypärä kestää toki älyttömiä voimia, mutta se ei poista sitö faktaa että päähän kohdistuu silti todella kova isku, kun ajetaan metallikaiteeseen tuollaisessa vauhdissa. Eihän esim. Bianchin onnettomuudessakaan kypärä näyttänyt niin kauhean pahalta, mutta ei sellaista iskua ihminen vain kestä.

Kun katsoo tuota, miten Halo on vääntänyt metallikaiteen ylöspäin onnettomuudessa, niin ilman sitä se olisi ollut Grosjeanin pää, joka tekee vastaavan työn.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Bianchin tapauksessa pää törmäsi umpirautaan joka painaa useita tonneja ellei toista kymmentä tuhatta kiloa. Moottoriradalla kaide on suunniteltu antamaan periksi kohtuullisen pienellä voimalla. Se on sen tehtävä, sitoa törmäysenergiaa. Lisäksi kaide on muotoiltu pyöreäksi reunoiltaan, tekee helpommaksi kaiteiden levittäytyä irti toisistaan, kun joku tunkeutuu niiden väliin. Kaide taipuu siis z- ja y-suunnassa.

Niin kuin jo aiemmin kirjoitin, niin olisi loukkaantunut, mutta ei varmasti kyllä olisi pää irronnut enkä usko että olisi edes kuollut. Ei Bianchikaan heti kuollut vaikka törmäsi päällään käytännössä kiinteään esteeseen kovalla vauhdilla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Olihan tuo melkoinen kolari. Todella isot G- voimat kyseessä.

Ross Brawn totesi tutkimustuloksessa seuraavaa: "Kaiteen halkeaminen oli klassinen ongelma monta vuotta sitten. Normaalisti siitä seuraisi kuolema. Ei ole epäilystäkään, että halo oli päivän pelastanut ratkaiseva tekijä. Se pelasti Romainin"

https://yle.fi/urheilu/3-11673975
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Ja onhan Halo pelastanut jo monien kuljettajien hengen. Esimerkiksi Charles Leclercin hengen Span kisassa 2018, Romain Grosjeanin hengen viime kaudella Bahrainissa ja Lewis Hamiltonin hengen tämän kauden Monzan kisassa. Toimiva systeemi Halo siis on.
Halolla ei ollut mitään tekemistä Leclercin ja Hamiltonin kolareissa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Olihan tuo melkoinen kolari. Todella isot G- voimat kyseessä.

Ross Brawn totesi tutkimustuloksessa seuraavaa: "Kaiteen halkeaminen oli klassinen ongelma monta vuotta sitten. Normaalisti siitä seuraisi kuolema. Ei ole epäilystäkään, että halo oli päivän pelastanut ratkaiseva tekijä. Se pelasti Romainin"
Kaiteen halkeaminen on klassinen ongelma, mutta kukaan ei ole kuollut kaiteen halkeamiseen sitten... 60-luvun? Pientä kritiikkiä voisi soveltaa, kun joku puhuu selvästi puhdasta paskaa.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6173
Kaiteen halkeaminen on klassinen ongelma, mutta kukaan ei ole kuollut kaiteen halkeamiseen sitten... 60-luvun? Pientä kritiikkiä voisi soveltaa, kun joku puhuu selvästi puhdasta paskaa.
Seiskytluvulla Koinigg ja Cevert kävivät molemmat lävistämässä Watkins Glenin kaiteet. Ei tule uudempia tapauksia mieleen. Tosin en muista että kukaan olisi tuon jälkeen mennytkään pää edellä noihin.

Jos Grosjean ei olisi kuollut suoraan osumaan, mitä epäilen suuresti, niin ei se olisi ainakaan hetkeen tullut sieltä liekkimerestä ulos.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Voi hyvä luoja mitä jankkaamista siitä onkohan jonkun pää saattanut irrota vai ei 😹 Nykyisellään Grosjeanilla oli hengenlähtö lähellä ja tuuria mukana että pysyi koko ajan tajuissaan, mikä oli ilman muuta halon ansiota. Ilman haloa olisi todennäköisesti kuollut syyhyn "massive head and brain injuries" tai liekkeihin ja/tai savukaasuihin.

Jos ja kun Halo on estänyt edes yhden loukkaantumisen, voidaan sen sanoa olevan onnistunut ja merkittävä turvallisuusparannus lajissa. Sinänsä mielenkiintoista että noita tilanteita on viime vuosina sattunut enemmän kuin ennen. En tiedä vaikuttaakohan autojen alati kasvaneet ulkomitat että noita kiipeämisiä on sattunut, mutta Grosjeanin kolari oli joka tapauksessa aivan friikki tilanne ja osumapaikka sellainen mitä ei oltu rakennettu niistä lähtökohdista että joku törmää siihen käytännössä suoraan nokka edellä.

Tuosta Brundlesta sen verran, että tuuria on täytynyt olla matkassa jos rengas on osunut päähän. Henry Surtees (?) kuoli muutama vuosi sitten silloisessa GP3 tms pikkuformulakisassa kun osui rengas päähän. Samoin Justin Wilson 2015 Indycarissa kun päähän osui ovaaliradan suoralla joku toisen auton nokkapala tms. Vähän samanlainen tilanne kuin Massalla, ja eikö hänenkin kohdalla sanottu aikoinaan että olisi saattanut kuolla jos jousi olisi osunut hieman eri kohtaan tai eri kulmassa kypärään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Voi hyvä luoja mitä jankkaamista siitä onkohan jonkun pää saattanut irrota vai ei 😹 Nykyisellään Grosjeanilla oli hengenlähtö lähellä ja tuuria mukana että pysyi koko ajan tajuissaan, mikä oli ilman muuta halon ansiota. Ilman haloa olisi todennäköisesti kuollut syyhyn "massive head and brain injuries" tai liekkeihin ja/tai savukaasuihin.

Jos ja kun Halo on estänyt edes yhden loukkaantumisen, voidaan sen sanoa olevan onnistunut ja merkittävä turvallisuusparannus lajissa. Sinänsä mielenkiintoista että noita tilanteita on viime vuosina sattunut enemmän kuin ennen. En tiedä vaikuttaakohan autojen alati kasvaneet ulkomitat että noita kiipeämisiä on sattunut, mutta Grosjeanin kolari oli joka tapauksessa aivan friikki tilanne ja osumapaikka sellainen mitä ei oltu rakennettu niistä lähtökohdista että joku törmää siihen käytännössä suoraan nokka edellä.

Tuosta Brundlesta sen verran, että tuuria on täytynyt olla matkassa jos rengas on osunut päähän. Henry Surtees (?) kuoli muutama vuosi sitten silloisessa GP3 tms pikkuformulakisassa kun osui rengas päähän. Samoin Justin Wilson 2015 Indycarissa kun päähän osui ovaaliradan suoralla joku toisen auton nokkapala tms. Vähän samanlainen tilanne kuin Massalla, ja eikö hänenkin kohdalla sanottu aikoinaan että olisi saattanut kuolla jos jousi olisi osunut hieman eri kohtaan tai eri kulmassa kypärään.
Sen verran korjausta, että Henry Surtees menehtyi F2:ssa eli ei nykyisessä täydellisessä FIA:n sarjassa vaan osin myös erillisessä, Jonathan Palmerin yrityksen myötävaikuttamassa sarjassa.

Wilson menehtyi Sage Karamin autosta irronneisiin nokkapaloihin.

Felipe oli myös hyvin lähellä menehtyä kun hyvin, hyvin vähän olisi tarvinnut olla kulma erilainen ja mikäli ihmeen kaupalla olisi selvinnyt (Niin vähäinen kuin se olisi ollut mahdollisuudeltaan osumisen jälkeen.) niin sokeus tai vihannestason aivovaurio olisi ollut taattu.

Se olisikin ollut jo toinen perättäinen F1-kuolema sen hetken 25 vuoden mittaiselle ajalle Brasiliaan.

Massa jäi henkiin mitä nyt ura ei ollut koskaan entisensä ja Bianchi sitten menehtyikin eri tavalla vuodeksi 2014.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Sen verran korjausta, että Henry Surtees menehtyi F2:ssa eli ei nykyisessä täydellisessä FIA:n sarjassa vaan osin myös erillisessä, Jonathan Palmerin yrityksen myötävaikuttamassa sarjassa.
Joo. Tuohon aikaan ajettiin Formula 2 sarjaa ja GP2- sarjaa. Tuosta GP2- sarjasta tuli nykyinen Formula 2.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5463
Massan onnettomuuden jälkeen kypärän visiiriaukkoa pienennettiin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Niin. En lähde kiistelemään. Mutta FIA-raportin mukaan Halo oli isossa roolissa Leclercin kolarissa.

https://wtf1.com/post/an-fia-report-confirms-that-the-halo-protected-leclerc-during-the-first-corner-crash-at-spa/
Eli et edes lukenut tuota uutisjuttua.

From the available data and video footage, we are confident that the wheel would not have hit Leclerc’s helmet. But, as Alonso’s car continued to yaw relative to Leclerc’s, we believe that Alonso’s front wing endplate would have just contacted Leclerc’s visor. It is difficult to predict the severity of the contact with any precision, though.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5651
Jos ja kun Halo on estänyt edes yhden loukkaantumisen, voidaan sen sanoa olevan onnistunut ja merkittävä turvallisuusparannus lajissa. Sinänsä mielenkiintoista että noita tilanteita on viime vuosina sattunut enemmän kuin ennen.
No mitäs meinaat sanoa sitten, kun tulee ensimmäinen halon aiheuttama loukkaantuminen? Esimerkiksi se Massan keissi olisi voinut olla sellainen, että jousi olisikin osunut epämääräisessä kulmassa johonkin kohtaan haloa ja kimmonnut siitä ohjaamoon.

Ja mistä ihmeen "tilanteista" sinä puhut? Meillä on nyt vain tämä Grosjeanin tapaus, jossa olisi kaiketi sattunut jotain pahempaa ilman haloa. Loput ovat fanien ja selostamon omaa kuvitelmaa.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
No mitäs meinaat sanoa sitten, kun tulee ensimmäinen halon aiheuttama loukkaantuminen? Esimerkiksi se Massan keissi olisi voinut olla sellainen, että jousi olisikin osunut epämääräisessä kulmassa johonkin kohtaan haloa ja kimmonnut siitä ohjaamoon.

Ja mistä ihmeen "tilanteista" sinä puhut? Meillä on nyt vain tämä Grosjeanin tapaus, jossa olisi kaiketi sattunut jotain pahempaa ilman haloa. Loput ovat fanien ja selostamon omaa kuvitelmaa.
No eiköhän pitkällä aikavälillä Halo enemmän pelasta kuskeja kuin ole myötävaikuttamassa loukkaantumiseen. Vähän verrattavissa koronarokotteiden hyötyihin ja niiden haittoihin, tai siis siihen miten asia valtamedioissa esitetään. Ymmärrät varmaan vertauksen 🙂

Enkä nyt äkkiseltään osaa luetella kaikkia mahdollisia tilanteita, joissa halolla on ollut merkittävä osa turvallisuuden suhteen mutta onhan niitä nyt ollut. Ainakin nyt Leclerc 2018, Hamilton Monzassa, Mazespin ja Russell muistaakseni Saudeissa tai Abu Dhabissa yms, ja varmaan Youtubesta löytyy enemmän matskua ja tilanteita. Tai sitten niihin tulee vain kiinnitettyä nykyään enemmän huomiota kuin ennen, mutta jos ajatellaan vaikka Schumin ja Liuzzin kiipeilyä joskus 2010-2012, Alonso 2016 Australia, pomppivia renkaita (aikana ennen kiinnitysvaijereita tokikin), syviä rengasvalliin uppoamisia jne. niin on esimerkiksi noissa tilanteissa riskit vakaville seurauksille olleet huomattavasti suurempia kuin halo-aikakaudella vaikka mitään peruuttamatonta ei sinänsä ole tapahtunutkaan Imolan 94 jälkeen. Paitsi toki Bianchin kolari, joka oli edesauttamassa halon tuloa lajiin. Siitä tosin täytyy sanoa, että vaikea sanoa olisiko selvinnyt edes halo-aikakaudella, kun kuitenkin oli sen verran umpirautaa tulilinjalla. Vähemmillä (ei-fataaleilla) vammoilla. Ehkä.

Edit Bianchiin liittyen: Hidastuvuus olisi ollut Halosta huolimatta todennäköisesti niin kova, että jonkinlaista vammaa olisi todennäköisesti tullut siitä kun aivot kaikkine hyytelöineen törmää kallon sisäpintaan. Sehän se oli yhtenä osatekijänä, mutta jos kypärä ei olisi ottanut osumaa, niin vaikea sanoa olisiko käynyt toisin kuin mitä kävi.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4206
Muistan, kuinka lapsuudessani pohdittiin kavereitten kanssa, että kummatko lienevät lahjakkaampia, Formula 1- kuljettajat vaiko Ralliautoilun MM-sarjan kuljettajat (WRC).

Tähän kysymykseen ei tietenkään ole yksiselitteistä vastausta, sillä lahjakkuutta on erilaista. Aivan kuten viisauttakin on erilaista; matemaattista viisautta, kielellistä nerokkuutta, ja arkielämän viisautta.

Mutta kysymystä voitaisiin pohtia myös näin: Jos rallikuljettajat olisivat valinneet toisenlaisen urapolun, olisivatko he kenties pärjänneet F1:ssä? Ja toisinpäin, olivatko F1-kuljettajat pärjänneet myös ralliautoilussa.

Mielestäni vastaus on kyllä kumpaankin. Onhan niitä kuljettajia, jotka ovat ajaneet kilpaa sekä F1:ssä että rallissa.

Huomattavin näistä on Carlos Reutemann, joka voitti F1:ssä 12 GP-voittoa, ja ajoi myös kaksi podiumia rallissa. Sitten on Kimi Räikkönen, joka on tietenkin F1-maailmanmestari, ja rallissakin ajoi erikoiskoevoiton, sekä useita pistesijoja ollen parhaimmillaan maalissa viides.

Kimin taidonnäyte Rallissa:

Robert Kubica myös, joka oli varsin taitava F1-kuljettaja ennen onnettomuuttaan, ja joka voitti vielä onnettomuuden jälkeen myös ralliautoilun WRC2-luokan mestaruuden.

Stephane Sarrazin ajoi Minardilla yhden GP:n kaudella 1999, ja sen jälkeen aloitti ralliuransa varsin mallikkaasti.

Sebastien Loeb, Rallin 9-kertainen maailmanmestari, on ajanut F1-testejä useamman kerran. Ja varsin hyvin. Niin hyvin, että uskaltaisin väittää, että Loebista olisi tullut ainakin F1- voittaja, jos olisi valinnut tien radan puolella.


Colin McRae testasi Jordania vuonna 1996 ja Tommi Mäkinen Williamsia vuonna 1998.



Myös Henri Toivonen oli varsin hyvä radan puolella.

Vuonna 1982 Henri Toivonen sai tilaisuuden testata March-tallin Formula ykköstä. Tiimin silloinen kilpakuljettaja Raul Boesel opasti miten auto toimii ja miten sillä ajetaan, ehkä liiankin hyvin. Huhujen mukaan Toivonen ajoi testeissä 1,4 sekuntia kovempaa kuin Boesel.
– En muista oliko siellä virallista ajanottoa ja mikä ero oli, mutta sen muistan että Henkka oli nopeampi, vahvistaa Harri Toivonen Henrin veli.

Henri Toivonen
Henrin Formula Vee: Veemax Mk VII
Kuninkuusluokan autoa ei Toivonenkaan päässyt kokeilemaan sattumalta, vaan takana oli samalta kaudelta menestystä Englannin F3-sarjassa. Eddie Jordan ajatti Henriä kauden viimeisissä kilpailuissa. Ensimmäisessä kisassaan Henkka ajoi kolmanneksi ja kauden viimeisestä kisasta Silverstonesta tuli jo voitto. Harri Toivosen mieleen on noista F3-kisoista jäänyt eräs oudosti käyttäytyvä nuorimies.
– Siellä oli mukana sellainen F3-luokassa aloitteleva nuori kaveri, oikea elohiiri. Pomppi koko ajan eestaas, eikä pysynyt yhtään paikallaan. Ajattelin, että tosta ei kyllä ikinä tule mitään. En silloin tiennyt kuka se oli, joku brassi jolla luki selässä Senna. Mut tuli siitä, Formula ykkösten kolminkertainen maailmanmestari, Harri toteaa.

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/henri-toivonen-sennan-ja-prostin-veroinen/

audivw-570a7bdf083dc.jpg
 
Ylös