Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Montoya oli yksi suosikkikuskeistani rohkean ajotyylinsä ja räväkän luonteensa vuoksi. Hänen tulisieluinen luonne ei kyllä sopinut yhteen brittiläistä, kontrolloivaa johtamistyyliä vaalineiden Frank Williamsin ja Ron Dennisin kanssa.

Montoyan, Michael Andrettin ja Jaques Villeneuven urat muistuttavat myös toisiaan, että he eivät pystyneet kanavoimaan Indycar-menestystään pitkäksi f1-uraksi. Andrettia ei koko homma edes tuntunut kiinnostavan. Montoya ja Villeneuve tulivat heti huipputallin, voittivat kisoja (Jaques myös mestaruuden), mutta tunsivat heti saavuttaneensa tavoittensa ja halusivat palata takaisin tutumpaan ympäristöön.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Montoya oli yksi suosikkikuskeistani rohkean ajotyylinsä ja räväkän luonteensa vuoksi. Hänen tulisieluinen luonne ei kyllä sopinut yhteen brittiläistä, kontrolloivaa johtamistyyliä vaalineiden Frank Williamsin ja Ron Dennisin kanssa.

Montoyan, Michael Andrettin ja Jaques Villeneuven urat muistuttavat myös toisiaan, että he eivät pystyneet kanavoimaan Indycar-menestystään pitkäksi f1-uraksi. Andrettia ei koko homma edes tuntunut kiinnostavan. Montoya ja Villeneuve tulivat heti huipputallin, voittivat kisoja (Jaques myös mestaruuden), mutta tunsivat heti saavuttaneensa tavoittensa ja halusivat palata takaisin tutumpaan ympäristöön.
Villeneuven suhteen on kyllä sanottava, että hänellä oli kuitenkin verraten pitkä ura eli 10 vuotta siinä missä Montoyalla olikin jo selvästi lyhyempi eli viisi vuotta.

Tosin heidän lähdöillään ellei peräti potkuiksi mielletyillä tapahtumilla väliä oli vaivaiset kaksi kisaa vuodeksi 2006.

Toiselle eli Villeneuvelle ehkä alkoi ura jo mennä lopuilleen silloisinkin mitoin, mutta kyllähän vuosi olisi ollut parempaankin voitu lopettaa ja Montoyalla hyvinkin olisi voinut olla vuosi-pari ja ehkä kolmekin sellaista hyvää vuotta jäljellä vähän nuorempana sentään.

Ehkä jopa viisikin kuin talli olisi ollut oikea.

Tosin huonoimmillaan ei olisi ollut Alonso-Hamilton vaan Montoya-Hamilton tämä kiistakaksikko vuodelle 2007.

Siinä sitä olisikin kipinää riittänyt. Etenkin kun Alonso välillä joskus edes ehkä olisi hillinnyt itseään siinä missä Montoyalla tuntui kyllä lähtevän laukalle vähemmästäkin välillä.

Villeneuven tuohon CART-paluuseen ja siitä puhumiseen oli monia eri syitä, mutta yksi niistä oli myös erinäisesti FIA:n arvovallan muka oletettu liikavastustus kun Villeneuve ja Max Mosley olivat välillä paljonkin napit vastakkain eri asioista.

CART oli tuolloin kovan nosteen elvyttämä moottoriurheilusarja ja Villeneuve ei ollut ainoa kuski joka harkitsi sarjavaihtoa eikä kyllä periaatteessa ihmekään kun F1 alkoi huonontua lähinnä jonoajelukisoiksi viikonloppu toisensa perään, kun oli liikoja rengasrajoituksia ja siihen päälle vielä vähän väliä valituksia eri säännöistä joita ei sitten edes noudatettu.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Villeneuven ura F1:ssä olisi loppunut aiemmin ilman Craig Pollockia ja BAR-tallia.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1971
Sijainti
Vyborg
Montoya oli yksi suosikkikuskeistani rohkean ajotyylinsä ja räväkän luonteensa vuoksi. Hänen tulisieluinen luonne ei kyllä sopinut yhteen brittiläistä, kontrolloivaa johtamistyyliä vaalineiden Frank Williamsin ja Ron Dennisin kanssa.

Montoyan, Michael Andrettin ja Jaques Villeneuven urat muistuttavat myös toisiaan, että he eivät pystyneet kanavoimaan Indycar-menestystään pitkäksi f1-uraksi. Andrettia ei koko homma edes tuntunut kiinnostavan. Montoya ja Villeneuve tulivat heti huipputallin, voittivat kisoja (Jaques myös mestaruuden), mutta tunsivat heti saavuttaneensa tavoittensa ja halusivat palata takaisin tutumpaan ympäristöön.
Se kertoo hyvin siitä miten monella tekijällä ja taustalla on suuri rooli kuskien menestyksen kannalta, Montoyan kohdalla homma kaatui asennoitumiseen ja ajotyyliinsä. Vaikka kaverilla oli sinänsä lahjakkuutta itse lajiin Indycars menestyksen perusteella niin taisi Formulat oli sittenkin liian suuri pala purtavaksi kolumbialaiselle, joka vaatii sitoutumista ja kurinalaisuutta menestymiseen.
Itse olen sitä mieltä että Montoyalla oli Mclarenilla vastaavia ongelmia kuten Kimillä oli Ferrarilla 2008-2009 sillä erotuksella että ei voittanut mestaruutta Mclarenilla.
Tallin ilmapiiri ja Kimin ajotyyli olivat liikaa Juanille eikä pidä myöskään unohtaa kauden alussa sattunutta onnettomuutta mikä käytännössä ratkaisi Montoyan kauden menetettyään arvokkaita pisteitä kahden kisan levon vuoksi.
Loppujen harvat kykenevät homman viemään kotiin mestaruustaisteluissa vaatii hirveetä venymistä, Nicon ja Buttonin tyyliin jotka sisullaan tekivät sen monen vuoden yrittämisen jälkeen.
Villeneuven ura oli siinä mielessä erikoinen että ekat kaksi vuotta sai ajaa huippukalustolla Williamsilla. Mutta 97 mestaruuden jälkeen joutui ajamaan suurimman osan urastaan keskikastin talleissa 99-06 ja oikeastaan voi olla että Jacques Villeneuve jääneen kunnialla suurella todennäköisyydellä Williams-tallin viimeiseksi kuljettajien maailmanmestariksi.
Nostalgiaa riittää 2005-2007 kausista palstan viesteistä päätellen. Olivathan ne todella mielenkiintoisia kausia suomalaisittain.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Villeneuven tuohon CART-paluuseen ja siitä puhumiseen oli monia eri syitä, mutta yksi niistä oli myös erinäisesti FIA:n arvovallan muka oletettu liikavastustus kun Villeneuve ja Max Mosley olivat välillä paljonkin napit vastakkain eri asioista.

CART oli tuolloin kovan nosteen elvyttämä moottoriurheilusarja ja Villeneuve ei ollut ainoa kuski joka harkitsi sarjavaihtoa eikä kyllä periaatteessa ihmekään kun F1 alkoi huonontua lähinnä jonoajelukisoiksi viikonloppu toisensa perään, kun oli liikoja rengasrajoituksia ja siihen päälle vielä vähän väliä valituksia eri säännöistä joita ei sitten edes noudatettu.
Onko lähdettä tälle? F1-uran jälkeen Villeneuve on ajanut kisoja useissa eri luokissa, pääasiassa Nascarin alaisissa sarjoissa. Indy 500-kilpailuun hän osallistui viimeksi vuonna 2014.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Se kertoo hyvin siitä miten monella tekijällä ja taustalla on suuri rooli kuskien menestyksen kannalta, Montoyan kohdalla homma kaatui asennoitumiseen ja ajotyyliinsä. Vaikka kaverilla oli sinänsä lahjakkuutta itse lajiin Indycars menestyksen perusteella niin taisi Formulat oli sittenkin liian suuri pala purtavaksi kolumbialaiselle, joka vaatii sitoutumista ja kurinalaisuutta menestymiseen.
Itse olen sitä mieltä että Montoyalla oli Mclarenilla vastaavia ongelmia kuten Kimillä oli Ferrarilla 2008-2009 sillä erotuksella että ei voittanut mestaruutta Mclarenilla tallin ilmapiiri ja Kimin ajotyyli olivat liikaa Juanille eikä pidä myöskään unohtaa kauden alussa sattunutta onnettomuutta mikä käytönnässä ratkaisi Montoyan kauden menettyään arvokkaita pisteitä kahden kisan levon vuoksi.
Loppujen harvat kykenevät homman viemään kotiin mestaruustaisteluissa vaatii hirveetä venymistä, Nicon ja Buttonin tyyliin jotka sisullaan tekivät sen monen vuoden yrittämisen jälkeen.
Villeneuven ura oli siinä mielessä erikoinen että ekat kaksi vuotta sai ajaa huippukalustolla Williamsilla. Mutta 97 mestaruuden jälkeen joutui ajamaan suurimman osan urastaan keskikastin talleissa 99-06 ja oikeastaan voi olla että Jacques Villeneuve jääneen kunnialla suurella todennäköisyydellä Williams-tallin viimeiseksi kuljettajien maailmanmestariksi.
Nostalgiaa riittää 2005-2007 kausista palstan viesteistä päätellen. Olivathan ne todella mielenkiintoisia kausia suomalaisittain.
Kahden Michael Schumacherin 1990-luvun päävastustajan F1:ssä, eli Jacques villeneuven ja Mika Häkkisen, F1- urat ovat kuin peilikuva toisistaan.

Siinä, missä Villeneuve pääsi heti huipputiimiin osittain nimensä ansiosta, Häkkinen aloitti uransa häntäpään tiimissä.

Villeneuve sitten valui häntäpään tiimeihin myöhemmin, tai ehkei ihan häntäpään, sillä olihan Renault ja Sauber/BWM Sauber ihan hyviä tiimejä. Mutta voittoja ei sieltä ollut odotettavissa.

Häkkinen taas pääsi häntäpäästä huipputiimiin.

Kummallakin, Villeneuvella ja Häkkisellä on vieläpä suurin piirtein saman verran startteja vyöllään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Onko lähdettä tälle? F1-uran jälkeen Villeneuve on ajanut kisoja useissa eri luokissa, pääasiassa Nascarin alaisissa sarjoissa. Indy 500-kilpailuun hän osallistui viimeksi vuonna 2014.
Aikanaan asioista puhuttiin paljon muun muassa F1 Racing-lehdessä kuten myös mielestäni F1 Maailma-lehdessäkin. Lisäksi olen maininnut näitä Villeneuven ja Mosleyn napit vastakkain olemisia F1:n rangaistusten toikin puolella joskin siitä onkin sitten jo useampi vuosi aikaa kun siihen hyvimpään aikaan Villeneuve tuntui olevan tuomaristojen nk. Kanta-asiakas valituksineen päivineen.

F1 Racing-lehdessä oli myös yhteen aikaan sellainen osio kun 97-100 asiaa jota et olisi kuullut jonkun tietyn kuskin suusta niin olevinaan.

Vierailijana oli muun muassa Villeneuve, Montoya kuten myös David Coulthardkin jonka sanomiset pääsi peräti suomennettuun vuosikirjaan astikin muiden jäätyä enemmän kausilehtien puolelle.

Villeneuven ja Montoyan CART-vertaukset toki muuallakin toistuen oli ainakin kerran lyhyempänä yhdestä noista asiakysymyksenä kerrottu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kahden Michael Schumacherin 1990-luvun päävastustajan F1:ssä, eli Jacques villeneuven ja Mika Häkkisen, F1- urat ovat kuin peilikuva toisistaan.

Siinä, missä Villeneuve pääsi heti huipputiimiin osittain nimensä ansiosta, Häkkinen aloitti uransa häntäpään tiimissä.

Villeneuve sitten valui häntäpään tiimeihin myöhemmin, tai ehkei ihan häntäpään, sillä olihan Renault ja Sauber/BWM Sauber ihan hyviä tiimejä. Mutta voittoja ei sieltä ollut odotettavissa.

Häkkinen taas pääsi häntäpäästä huipputiimiin.

Kummallakin, Villeneuvella ja Häkkisellä on vieläpä suurin piirtein saman verran startteja vyöllään.
Tuossa Häkkisen uran alussa ja vähän siinä Lotus-ajan suhteen taitaa olla kuitenkin kenties jäänyt kertomatta Lotuksen kasvanut vauhtitaso. Ihan alku toki oli vaikeampi joskin tuolloinkaan ei ihan täysin häntäpäähään kuuluttu eikä oltu köyhinkään. Yksi huonoimpia tietysti, mutta välillä ei niin huono kuin miten on kerrottu. Onnea tarvittiin Imolaan 1991 ja elintärkeästi vuoden 1990 tapaan Lotuksen auto oli hyvä sateella. Vuodeksi 1990 ei ikävä kyllä vesikisaa ollut vaikutukseen.

Sittemmin ja etenkin viimeistään 1992, lopullisen heti kun tuli Lotukselle uusi auto niin ei ollut enää niin huono. Sittemmin oli siis normaalimmin keskikastin auto vähän sen yläpuolellakin ja parhaimmillaan tässä tapauksessa lähellä, lähellä palkintoa mentiin etenkin Suzukaan 1992!

Vuoden 1993 auto oli vielä vuoden 1992 autoa parempikin Lotuksella eli hyvinkin hieno vuosi Häkkiselle olisi voinut jatkaessa, mutta toki McLaren lähes satumaisen alun turvin onneksi myös heti Mikalle tutuilla tai pidetyillä radoilla oli parempi niin huipputallissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Kumpaa Williamsin CART-mestaria pidätte parempana kuljettajana, Montoyaa vaiko Villeneuvea?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4240
Itelle Villeneuve on aika ristiriitainen kuski. Erittäin nopea kun auto oli ok ja maailmanmestari, mutta varsinkin BAR taaperrus sai näyttämään lähinnä vitsiltä.

HH oli kuitenkin tallikaveri Williamsilla, niin ei ollut vain hyvän auton ansiota.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
998
Oliko muuten Lewiksella jotain ongelmia tuossa 2019 Melbournessa? Kun Valtterihan ajoi tuon kisan varsin vakuuttavasti ja Hamilton jäi selvästi taakse.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Muistaakseni ainakin Imolassa 1994
Oliko muuten Lewiksella jotain ongelmia tuossa 2019 Melbournessa? Kun Valtterihan ajoi tuon kisan varsin vakuuttavasti ja Hamilton jäi selvästi taakse.
Forixilla: "Though he didn't make the most of the start, given that he had a piece of the rear floor missing just in front of the left-rear tyre he did a good job to keep second."
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Eniten johdettuja kierroksia Australian GP:ssä kautta aikain.

Itse panin merkille, että Keke Rosbergilla enemmän johdettuja kierroksia kuin Kimi Räikkösellä. Vaikka Kimi voittanut Australiassa kaksi kertaa Keken yhtä kertaa vastaan.


FB_IMG_1680247800946.jpg
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Eniten johdettuja kierroksia Australian GP:ssä kautta aikain.

Itse panin merkille, että Keke Rosbergilla enemmän johdettuja kierroksia kuin Kimi Räikkösellä. Vaikka Kimi voittanut Australiassa kaksi kertaa Keken yhtä kertaa vastaan.


Näytä liitetiedosto 3428
Keke johti eniten kierroksia sekä vuoden 1985, että -86 kilpailuissa. Hän keskeytti johtopaikalta uransa viimeisessä kilpailussa.
 

Gurney48

Well-known member
Liittynyt
5.2.2020
Viestit
1595
Onko lähdettä tälle? F1-uran jälkeen Villeneuve on ajanut kisoja useissa eri luokissa, pääasiassa Nascarin alaisissa sarjoissa. Indy 500-kilpailuun hän osallistui viimeksi vuonna 2014.
https://www.autosport.com/f1/news/villeneuve-rules-out-cart-return-5060776/5060776/Idea tai huhu Villeneuven paalusta CART-sarjaan kaudelle 2003 laitettiin ilmoille 2002, Villeneuve kieltäytyi. varmaan joku taktinen sopimuskikkailu jolla Villeneuve oltaisiin saatu sivuun kaudeksi kun BAR rakentaa kilpailukykyisempää autoa. todennäköisyys varmaan Villeneuven paluulle kaudeksi 2004 olisi ollut tyyliin 0% jos olisi valinnut välikauden.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
Voisiko joku tietävämpi kertoa, että mikä ero oli Cart ja IndyCar sarjalla aikoinaan? Tai eroja oli, mutta miten omistussuhteet meni?

Lisäksi mitkä tapahtumat ajoivat nämä yhdistymään?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4210
Voisiko joku tietävämpi kertoa, että mikä ero oli Cart ja IndyCar sarjalla aikoinaan? Tai eroja oli, mutta miten omistussuhteet meni?

Lisäksi mitkä tapahtumat ajoivat nämä yhdistymään?
Indycar oli 1990-luvulla vielä varteenotettava kilpailija F1:lle, mutta juuri aikanaan tämä jakautuminen esti lajin kasvamisen
 
Viimeksi muokattu:
Ylös