Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
Onko tämä Rubens Barrichellon uran ensimmäinen GP-voitto Hockenheimissa 2000 se eräs mieleenpainuvimmista hetkistä F1-historiassa?

Barrichello oli pitkään halunnut GP- voittoa, ja kun se viimein tapahtui, oli tunteet pinnassa.

Vaikka kannustin Häkkistä tuolloin, soin kyllä voiton Rubensille mielelläni.

 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6338
Onko tämä Rubens Barrichellon uran ensimmäinen GP-voitto Hockenheimissa 2000 se eräs mieleenpainuvimmista hetkistä F1-historiassa?

Barrichello oli pitkään halunnut GP- voittoa, ja kun se viimein tapahtui, oli tunteet pinnassa.

Vaikka kannustin Häkkistä tuolloin, soin kyllä voiton Rubensille mielelläni.

En edes muistanut, että Rubenssi on voittanut yhtään kisaan. Joten ketään ei oikeastaan edes kiinnosta. :)

:D
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1357
Onko tämä Rubens Barrichellon uran ensimmäinen GP-voitto Hockenheimissa 2000 se eräs mieleenpainuvimmista hetkistä F1-historiassa?

Barrichello oli pitkään halunnut GP- voittoa, ja kun se viimein tapahtui, oli tunteet pinnassa.

Vaikka kannustin Häkkistä tuolloin, soin kyllä voiton Rubensille mielelläni.

Barrichellon voitto ei välttämättä ole se mieleenpainuvin hetki, mutta kisa kokonaisuudessaan oli varsin tapahtumarikas. Lukuisia kolareita, useita ohituksia, sadetakkimies radalla ja lopun rataa osittain kastelleen sateen myötä yllätysvoittaja.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
Barrichellon voitto ei ole mieleenpainuvin, vaan mieleenpainuvimpia, itselleni.

Syynä se, että Rubensista tuli yksi suosikkikuskeistani Stewart-vuosien aikana, ja kun näki sitten, miten iso juttu Rubensille voitto oli, iloitsin itsekin siitä.

Stewartilla Rubens oli aina loistanut märissä kisoissa, kuten Monacossa 1997. Rubens ottikin sopivasti ensi voittonsa juuri Hockenheimin sateessa.

Mutta kyllä ykköshetki on varmaan Häkkisen mestaruus Suzukassa 1998.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
Kun puhutaan F1- historian legendaarisimmista tallipäälliköistä, niin varmasti Frank Williams on yksi suurimmista.

Hänen tiiminsä menestyi useammallakin vuosikymmenellä, voittaen myös maailmanmestaruuksia sekä 1980- että 1990-luvuilla.

Myös persoonana Frank Williams oli todellinen herrasmies ja kilpa-autoilija.

Hyvä, että Williamsin nimi edelleenkin säilyy F1:ssä, vaikka nykyään Williams-tiimi ei enää olekaan Frank Williamsin suvun omistuksessa.

 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5579
Frank ja Ron ovat toisaalta ikonisia tallipäällikköjä mutta myös jäivät pahasti jumiin menneeseen. Kumpikin heistä toi F1-sarjaan mukaan suuria kansainvälisiä brändejä sponsoreiksi ja niiden avulla rakensivat kukin tallistaan oman aikakautensa dynastian. Kausien 1974 ja 1999 välillä McLaren ja Williams veivät 18 kuljettajien mestaruutta ja 15 tallien mestaruutta yhteensä 26 kilpakauden ajanjaksolla. Silti kilpauriensa loppuvuosina suuret sponsorit karttoivat heitä jostain syystä. Frank oli pakotettu myymään tallin pois ja Ron tuli peräti savustetuksi ulos McLarenin muiden osakkaiden toimesta.

Jotenkin kummasti kumpikin alkoi sukeltaa vuosituhannen taitteessa eikä oikein koskaan toipunut ennalleen, joskin McLaren kaapi vielä yhden mestaruuden Hamiltonin tuomana kymmenkunta vuotta myöhemmin. Talleja yhdistää myös se, että kukin vuorollaan palkkasi Adrian Neweyn ensin isolla rahalla talliin mutta myöhemmin suututtivat hänet hyljeksimällä häntä tallin johtoportaassa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
Frank ja Ron ovat toisaalta ikonisia tallipäällikköjä mutta myös jäivät pahasti jumiin menneeseen. Kumpikin heistä toi F1-sarjaan mukaan suuria kansainvälisiä brändejä sponsoreiksi ja niiden avulla rakensivat kukin tallistaan oman aikakautensa dynastian. Kausien 1974 ja 1999 välillä McLaren ja Williams veivät 18 kuljettajien mestaruutta ja 15 tallien mestaruutta yhteensä 26 kilpakauden ajanjaksolla. Silti kilpauriensa loppuvuosina suuret sponsorit karttoivat heitä jostain syystä. Frank oli pakotettu myymään tallin pois ja Ron tuli peräti savustetuksi ulos McLarenin muiden osakkaiden toimesta.

Jotenkin kummasti kumpikin alkoi sukeltaa vuosituhannen taitteessa eikä oikein koskaan toipunut ennalleen, joskin McLaren kaapi vielä yhden mestaruuden Hamiltonin tuomana kymmenkunta vuotta myöhemmin. Talleja yhdistää myös se, että kukin vuorollaan palkkasi Adrian Neweyn ensin isolla rahalla talliin mutta myöhemmin suututtivat hänet hyljeksimällä häntä tallin johtoportaassa.
Hyvin kiteytit viestissäsi kaiken oleellisen.

Harmi myös se, että kummatkin entiset britti-tiimit, jotka olivat parhaimmillaan lyömättömiä, ovat nykyään häntäpään taisteluissa mukana.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
F1 - youtube tili on laatinut videokoosteen joistain aika-ajoissa sattuneista erikoisista tilanteista vuosien varsilla.

 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13759
Spesiaalina yksi mieleenpainuneimmista F1-muistoistani oli 1993 Donington, kun satuin näkemään TV-ohjelmista että tulee F1-kisa. Jäin koukkuun lajiin. Sitten negatiivisessa mielessä näitä on olleet kuolonkolarit.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3948
Frank ja Ron ovat toisaalta ikonisia tallipäällikköjä mutta myös jäivät pahasti jumiin menneeseen. Kumpikin heistä toi F1-sarjaan mukaan suuria kansainvälisiä brändejä sponsoreiksi ja niiden avulla rakensivat kukin tallistaan oman aikakautensa dynastian. Kausien 1974 ja 1999 välillä McLaren ja Williams veivät 18 kuljettajien mestaruutta ja 15 tallien mestaruutta yhteensä 26 kilpakauden ajanjaksolla. Silti kilpauriensa loppuvuosina suuret sponsorit karttoivat heitä jostain syystä. Frank oli pakotettu myymään tallin pois ja Ron tuli peräti savustetuksi ulos McLarenin muiden osakkaiden toimesta.

Jotenkin kummasti kumpikin alkoi sukeltaa vuosituhannen taitteessa eikä oikein koskaan toipunut ennalleen, joskin McLaren kaapi vielä yhden mestaruuden Hamiltonin tuomana kymmenkunta vuotta myöhemmin. Talleja yhdistää myös se, että kukin vuorollaan palkkasi Adrian Neweyn ensin isolla rahalla talliin mutta myöhemmin suututtivat hänet hyljeksimällä häntä tallin johtoportaassa.
Täytyy muistaa, että Mäkki sai historian suurimman sakon ja joutui myymään paljon toiminnastaan tämän takia pois. Kyllä se ja siitä toipuminen tuhosi pitkälti tallin menestyksen, jota ei edelleenkään ole saatu korjattua. Autohan oli mestaruusvuodelle kehitetty pitkälti jo siinä kohtaa, mutta kun piti jatkaa, niin resurssit loistivat poissaolollaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
Esitetäänpä vaihteeksi arvoitus.

F1- historiassa on kaksi saman sukunimen omaavaa kuljettajaa saavuttaneet F1-maailmanmestaruuden perättäisinä vuosina. Kuitenkaan nämä kuljettajat eivät ole sukua keskenään millään tavoin.

Ketkä olivat nämä kuljettajat ja mitkä olivat vuodet, jolloin kyseiset kuljettajat saavuttivat nämä perättäiset mestaruudet?
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9356
Sijainti
Helsinki
Esitetäänpä vaihteeksi arvoitus.

F1- historiassa on kaksi saman sukunimen omaavaa kuljettajaa saavuttaneet F1-maailmanmestaruuden perättäisinä vuosina. Kuitenkaan nämä kuljettajat eivät ole sukua keskenään millään tavoin.

Ketkä olivat nämä kuljettajat ja mitkä olivat vuodet, jolloin kyseiset kuljettajat saavuttivat nämä perättäiset mestaruudet?
Yhdysvaltain Phil Hill voitti mestaruuden 1961. Vuonna 1962 mestaruuden vei Iso-Britannian Graham Hill
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
F1-youtube- tilillä on julkaistu video, jossa on 20 erikoisra tilannetta F1-historiasta.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4136
Ennenkuin Fernando Alonso debytoi Minardilla kaudella 2001, oli F1:ssä ajanut jo joitakin espanjalaisia kuljettajia, joista Marc Gene ja Pedro de la Rosa juurikin muutama kausi aiemmin jo tekivät debyyttinsä kaudella 1999.

Gene Minardilla ja de la Rosa Arrowsilla, ja kumpikin saavuttivat tuolla kaudella yhden pisteen.

Gene ajoi pari kautta Minardilla, jonka jälkeen myös Williamsilla kausina 2003 ja 2004 tuuraten Ralf Schumacheria. Uran paras sijoitus tuli Williamsilla Monzassa 2003, jossa Gene oli viides.

Pedro de la Rosa puolestaan ajoi Arrowsin jälkeen Jaquarilla, jossa hän osoitti olevansa lähes tasavahva moninkertaisen GP- voittajan Eddie Irvinen kanssa.

Jaguarin jälkeen de la Rosa ajoi McLarenilla Kimi Räikkösen tiimikaverina, kun Montoya sai lähteä kesken kauden 2006 pois tiimistä. Toki jo yhden kisan de la Rosa ajoi McLarenilla jo kaudella 2005.

McLarenilla tuli de la Rosalle myös podium, kun hän sijoittui toiseksi Unkarissa 2006.

McLarenin jälkeen de la Rosa ajoi vielä Sauberilla ja HRT:llä.

Mihin kategoriaan luokittelisitte nämä espanjalaiset? Muistan kuinka Genestä ja de la Rosasta oli yhteinen artikkeli kauden 1999 F1-Racing lehdessä. Syvähaastattelu.

Itse pidän de la Rosaa erittäinkin pätevänä kuljettajana, ja myös Gene on ihan hyvä keskikastin kuljettaja. De la Rosa kaksikosta parempi eittämättä.

Kimi ja de la Rosa vauhdissa kaudella 2006.

lataus.jpeg1154858419_2.jpg
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
3948
Ennenkuin Fernando Alonso debytoi Minardilla kaudella 2001, oli F1:ssä ajanut jo joitakin espanjalaisia kuljettajia, joista Marc Gene ja Pedro de la Rosa juurikin muutama kausi aiemmin jo tekivät debyyttinsä kaudella 1999.

Gene Minardilla ja de la Rosa Arrowsilla, ja kumpikin saavuttivat tuolla kaudella yhden pisteen.

Gene ajoi pari kautta Minardilla, jonka jälkeen myös Williamsilla kausina 2003 ja 2004 tuuraten Ralf Schumacheria. Uran paras sijoitus tuli Williamsilla Monzassa 2003, jossa Gene oli viides.

Pedro de la Rosa puolestaan ajoi Arrowsin jälkeen Jaquarilla, jossa hän osoitti olevansa lähes tasavahva moninkertaisen GP- voittajan Eddie Irvinen kanssa.

Jaguarin jälkeen de la Rosa ajoi McLarenilla Kimi Räikkösen tiimikaverina, kun Montoya sai lähteä kesken kauden 2006 pois tiimistä. Toki jo yhden kisan de la Rosa ajoi McLarenilla jo kaudella 2005.

McLarenilla tuli de la Rosalle myös podium, kun hän sijoittui toiseksi Unkarissa 2006.

McLarenin jälkeen de la Rosa ajoi vielä Sauberilla ja HRT:llä.

Mihin kategoriaan luokittelisitte nämä espanjalaiset? Muistan kuinka Genestä ja de la Rosasta oli yhteinen artikkeli kauden 1999 F1-Racing lehdessä. Syvähaastattelu.

Itse pidän de la Rosaa erittäinkin pätevänä kuljettajana, ja myös Gene on ihan hyvä keskikastin kuljettaja. De la Rosa kaksikosta parempi eittämättä.

Kimi ja de la Rosa vauhdissa kaudella 2006.

Näytä liitetiedosto 3484Näytä liitetiedosto 3485
Päällimmäisenä Dela Rosasta tulee mieleen Alonson kanssa perseilyt Stepneygatessa.
Gene ajoi pitkän uran Ferkun testikuskina, eli omasi varmastikin hyvät palautteen anto kyvyt ja osasi hommansa erinomaisesti.
 
Ylös