Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Nopeudessa luulis Häkän olevan parempi kuin JJ..JJ on hyvä sadekelillä ja ehkä varmempi kuski..tiedä sitten?
 

gianluigi

Member
Liittynyt
17.12.2023
Viestit
23
Nopeudessa luulis Häkän olevan parempi kuin JJ..JJ on hyvä sadekelillä ja ehkä varmempi kuski..tiedä sitten?
Aika pitkälti samaa mieltä. JJ oli varmasti lahjakas ja nopea kuski, mutta ei aivan Häkkisen veroinen. Ilman loukkaantumista olisi saattanut muutama GP-voitto tulla, mutta ei mestaruutta. Rahaa olisi tullut eläkepäiviä varten kuitenkin hyvin.
Jykä on varmaan ainoa suomalainen F1-kuljettaja, jonka lopullista potentiaalia ei päästy näkemään. No, ehkä Salo osittain (Leo Kinnusta ja Mikko Kozarowitzkyä en laske kuskeihin, joilla olisi ollut mahdollisuus pidempään F1-uraan).
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Aika pitkälti samaa mieltä. JJ oli varmasti lahjakas ja nopea kuski, mutta ei aivan Häkkisen veroinen. Ilman loukkaantumista olisi saattanut muutama GP-voitto tulla, mutta ei mestaruutta. Rahaa olisi tullut eläkepäiviä varten kuitenkin hyvin.
Jykä on varmaan ainoa suomalainen F1-kuljettaja, jonka lopullista potentiaalia ei päästy näkemään. No, ehkä Salo osittain (Leo Kinnusta ja Mikko Kozarowitzkyä en laske kuskeihin, joilla olisi ollut mahdollisuus pidempään F1-uraan).
Sehän oli lähellä et Salo ois päässy Ferrarille jo 1996,mut se siirto evättiin ja Ferrari valitsi Irvinen.

Salo ois voinu haastaa kunnolla Häkkisen,tosin samaku JJ:llä=ei yhtä nopea..
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Mikä tuo Salon 1996 kuvio oli? Toki kakkosviulun soitteluahan se olisi ollut, mutta kyllä kuvittelisi Salonkin napanneen muutaman voiton, jos olisi saanut jo tuossa vaiheessa Ferraria ajaa. Ja mikäs homma oli että tuo 1996 siirto evättiin, ja mikä oli muuten hommana kun ei tullut jatkoa Ferrarilla kaudeksi 2000? Tuolloin, jos Barrichello onnistui Saksassa voittamaan, uskon että Salokin olisi aivan varmana pystynyt samaan. Olisi ollut aika kiva hyvitys edellisvuoden tapahtumiin, ja vieläpä samalla radalla.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Aika pitkälti samaa mieltä. JJ oli varmasti lahjakas ja nopea kuski, mutta ei aivan Häkkisen veroinen. Ilman loukkaantumista olisi saattanut muutama GP-voitto tulla, mutta ei mestaruutta. Rahaa olisi tullut eläkepäiviä varten kuitenkin hyvin.
Jykä on varmaan ainoa suomalainen F1-kuljettaja, jonka lopullista potentiaalia ei päästy näkemään. No, ehkä Salo osittain (Leo Kinnusta ja Mikko Kozarowitzkyä en laske kuskeihin, joilla olisi ollut mahdollisuus pidempään F1-uraan).
JJ. Lehto olisi voinut luoda samanlaisen uran, kuin vaikkapa Frentzen tai Fisichella. Eli muutama GP-voitto varmaankin olisi tullut.

Mutta mitä tulee Häkkisen aika-ajo nopeuteen, niin kyllä se on kaikkein kovimmalla tasolla suomalaisista kuljettajista.

Kaudella 1994 muun muassa päihittu kaikissa aika-ajoissa tiimikaverinsa Martin Brundlel:in, joka oli ajanut Schumacherin tiimikaverina myös.

Arvioi myöhemmin Häkkisen Schumacherin edelle aika-ajoissa.

 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
Mikä tuo Salon 1996 kuvio oli? Toki kakkosviulun soitteluahan se olisi ollut, mutta kyllä kuvittelisi Salonkin napanneen muutaman voiton, jos olisi saanut jo tuossa vaiheessa Ferraria ajaa. Ja mikäs homma oli että tuo 1996 siirto evättiin, ja mikä oli muuten hommana kun ei tullut jatkoa Ferrarilla kaudeksi 2000? Tuolloin, jos Barrichello onnistui Saksassa voittamaan, uskon että Salokin olisi aivan varmana pystynyt samaan. Olisi ollut aika kiva hyvitys edellisvuoden tapahtumiin, ja vieläpä samalla radalla.
Ken Tyrrell kai esti siirron..
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18442
Salo kertoo näistä omaelämän kerrassa joka löytyy hyllystäni, myös Williamsin kanssa oli neuvotteluja 96-97 kausilla, mut Tyrrell ei vaan päästänyt minnekkään, ei halunnut menettää Saloa, minkä oli tehnyt Alesin kanssa aiemmin.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
919
JJ. Lehto olisi voinut luoda samanlaisen uran, kuin vaikkapa Frentzen tai Fisichella. Eli muutama GP-voitto varmaankin olisi tullut.

Mutta mitä tulee Häkkisen aika-ajo nopeuteen, niin kyllä se on kaikkein kovimmalla tasolla suomalaisista kuljettajista.

Kaudella 1994 muun muassa päihittu kaikissa aika-ajoissa tiimikaverinsa Martin Brundlel:in, joka oli ajanut Schumacherin tiimikaverina myös.

Arvioi myöhemmin Häkkisen Schumacherin edelle aika-ajoissa.

Tuliki tosta mieleen et Frentzen oli aika vaisu Williamsilla saatuaan sinne huippudiilin. Paras kausi oli 1999 Jordanilla,sillon ajot suju paljon paremmin..

Fisichella oli hyvä kuski,mutta jäi kyllä Rellulla täysin Alonson varjoon..
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Millähän valtuuksilla Tyrrell esteli siirron toisensa perään? Oliko sopimuksissa jonkunlainen pykälä sitten mikä tämän mahdollisti, vai mikä homma. Itselleni ei riitä selitykseksi, ettei halunnut päästää Saloa, vai sekö siinä tosiaan pelkästään oli. Koska ei kai kyseessä ollut enää mitään sellaista kuitenkaan kuten Häkällä 1993, että koska Williams unohti ilmoittautua ajoissa MM-sarjaan, niin jotenkin sillä varjolla Peter Collins taisi päästä estämään Häkän siirtymisen Williamsille. Se tosin saattoi pelastaa Häkän hengen, kenties muussa tapauksessa kuollut olisi nyt Häkä eikä Senna.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9565
Sijainti
Helsinki
Siinä mielessä Räikkönen, että hän kykeni voittoihin kolmen eri tiimin autoilla (McLaren, Ferrari, Lotus) ja kolmella eri rengasmerkillä (Michelin, Bridgestone, Pirelli). Häkkisen voitot tulivat puolestaan kaikki McLarenilla ja yhtä lukuun ottamatta Bridgestonen renkailla.
Tämän lisäksi Häkän voitoista yhtä lukuun ottamatta kaikki tuli urarenkailla. Kimin voitoista 18 tuli urarenkailla ja neljä slicks-renkailla.

Moottorien mukaan:
Mercedes V10: 9
Ferrari V8: 9
Renault V8: 2
Ferrari V6: 1

Kimin voitti yhdeksän kilpailua sekä Michelin, että Bridgestonen renkailla. Pirellillä niitä tuli kolme kappaletta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4205
Millähän valtuuksilla Tyrrell esteli siirron toisensa perään? Oliko sopimuksissa jonkunlainen pykälä sitten mikä tämän mahdollisti, vai mikä homma. Itselleni ei riitä selitykseksi, ettei halunnut päästää Saloa, vai sekö siinä tosiaan pelkästään oli. Koska ei kai kyseessä ollut enää mitään sellaista kuitenkaan kuten Häkällä 1993, että koska Williams unohti ilmoittautua ajoissa MM-sarjaan, niin jotenkin sillä varjolla Peter Collins taisi päästä estämään Häkän siirtymisen Williamsille. Se tosin saattoi pelastaa Häkän hengen, kenties muussa tapauksessa kuollut olisi nyt Häkä eikä Senna.
Sehän aina riippuu siitä, minkälaisesta sopimuksesta on kyse.

Tässä Salon ja Tyrrellin välisessä kolmen vuoden (1995-97) pahvissa oli ilmeisesti niin sanelut, ettei Salo voinut siitä irrottautua. Ken Tyrrellilä oli kaikki langat käsissään, ja kun Salo toi Tyrrellille säännöllisesti pistesijoja, ei Ken Tyrrell halunnut Saloa menettää.

Salohan totesi kirjassaan, mikä minullakin on kirjahyllyssä, että Ken Tyrrell tarjosi hänelle Lotuksella ajettujen kisojen jälkeen sopimusta joka oli mallia "ota tai jätä". Salo oli tuolloin tyytyväinen, että sai sopimuksen kuninkuusluokkaan, ja siitä vielä maksettiin hänelle.

Myöhemmin sitten huipputiimit , Ferrari ja Williams, kiinnostuivat Salosta, mutta Salon oli mahdotonta irrottautua siitä.

Olisi kyllä ollut mielenkiintoista, jos Salo olisi päässyt Ferrarille jo kaudeksi 1996. Schumacherin loukkaantumisen jälkeen oltaisi nähty Mika vs Mika- välinen mestaruustaistelu.

Salosta olisi ainakin voinut tulla moninkertainen GP-voittaja, aivan kuten JJ. Lehdostakin olisi voinut tulla.

https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/the-ferrari-f1-stand-in-who-almost-won-mika-salos-99-german-gp/
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12616
Sijainti
Sivulla viisi
14 kuljettajaa on F1-historiassa ajanut kahden tallin väreissä yhden kauden aikana.
Täähän nyt on ihan höpöä, naurettavan paljon enemmän. Linkatulla listalla on 13 nimeä, "notable instances" kuten ihan artikkelissa itsessään mainitaan. Listan varhaisin esimerkki on jostain 90-luvun alulta, mutta voittihan Fangio 50-luvulla mestaruudenkin kilpailtuaan kahdessa eri tallissa samana vuonna. Yksi F1-historiatrivian klassisista knoppitiedoista on Gilles Villeneuven debyyttikisa Mclarenilla ennen vaihtoa Ferrarille samalla kaudella. Ihan suomalaisista puhuttaessa Keke Rosberg ravasi kahden tallin välillä vuonna -78 muutamaankin otteeseen. Viimeisen vuosikymmenen ajalta ainakin Kvyat ja Russell puuttuvat tuosta 14 joukosta. Jne. C'mon.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9565
Sijainti
Helsinki
Täähän nyt on ihan höpöä, naurettavan paljon enemmän. Linkatulla listalla on 13 nimeä, "notable instances" kuten ihan artikkelissa itsessään mainitaan. Listan varhaisin esimerkki on jostain 90-luvun alulta, mutta voittihan Fangio 50-luvulla mestaruudenkin kilpailtuaan kahdessa eri tallissa samana vuonna. Yksi F1-historiatrivian klassisista knoppitiedoista on Gilles Villeneuven debyyttikisa Mclarenilla ennen vaihtoa Ferrarille samalla kaudella. Ihan suomalaisista puhuttaessa Keke Rosberg ravasi kahden tallin välillä vuonna -78 muutamaankin otteeseen. Viimeisen vuosikymmenen ajalta ainakin Kvyat ja Russell puuttuvat tuosta 14 joukosta. Jne. C'mon.
Pahoittelut väärästä tiedosta. Postausta muokattu.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1416
Sehän aina riippuu siitä, minkälaisesta sopimuksesta on kyse.

Tässä Salon ja Tyrrellin välisessä kolmen vuoden (1995-97) pahvissa oli ilmeisesti niin sanelut, ettei Salo voinut siitä irrottautua. Ken Tyrrellilä oli kaikki langat käsissään, ja kun Salo toi Tyrrellille säännöllisesti pistesijoja, ei Ken Tyrrell halunnut Saloa menettää.

Salohan totesi kirjassaan, mikä minullakin on kirjahyllyssä, että Ken Tyrrell tarjosi hänelle Lotuksella ajettujen kisojen jälkeen sopimusta joka oli mallia "ota tai jätä". Salo oli tuolloin tyytyväinen, että sai sopimuksen kuninkuusluokkaan, ja siitä vielä maksettiin hänelle.

Myöhemmin sitten huipputiimit , Ferrari ja Williams, kiinnostuivat Salosta, mutta Salon oli mahdotonta irrottautua siitä.

Olisi kyllä ollut mielenkiintoista, jos Salo olisi päässyt Ferrarille jo kaudeksi 1996. Schumacherin loukkaantumisen jälkeen oltaisi nähty Mika vs Mika- välinen mestaruustaistelu.

Salosta olisi ainakin voinut tulla moninkertainen GP-voittaja, aivan kuten JJ. Lehdostakin olisi voinut tulla.

https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/the-ferrari-f1-stand-in-who-almost-won-mika-salos-99-german-gp/
Olen vakuuttunut, että jos esim. Ferrari olisi aidosti halunnut Salon niin kättä taskuun laittamalla se olisi onnistunut. Pienen budjetin Tyrrellillä olisi varmaan ollut rahalle käyttöä. Ilmeisesti halu ei kuitenkaan ollut niin suuri.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
942
Olen vakuuttunut, että jos esim. Ferrari olisi aidosti halunnut Salon niin kättä taskuun laittamalla se olisi onnistunut. Pienen budjetin Tyrrellillä olisi varmaan ollut rahalle käyttöä. Ilmeisesti halu ei kuitenkaan ollut niin suuri.
Tässä ollaan asian ytimessä. Kyllä niistä sopimuksista voidaan usein eroon päästä, jos vastapuolella on halua (eli rahaa) ostaa se ulos. Salon tapauksessa näin ei ollut ja lisäksi Barrichellolla käsittääkseni oli jo sopimus Ferrarille. Ei Salo muutenkaan nyt sen tason kuljettaja ollut, että hänet olisi ostettu ulos Tyrrelliltä ja samalla vielä potkittu jo sopimuksen tehnyt Rubens Ferrarilta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5083
Salon puheissa pitää aina olla kriittinen bullshitin suhteen. Kärynnyt valehtelusta ennenkin, esim miten asiat Toyotalla meni.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
993
Tässä ollaan asian ytimessä. Kyllä niistä sopimuksista voidaan usein eroon päästä, jos vastapuolella on halua (eli rahaa) ostaa se ulos. Salon tapauksessa näin ei ollut ja lisäksi Barrichellolla käsittääkseni oli jo sopimus Ferrarille. Ei Salo muutenkaan nyt sen tason kuljettaja ollut, että hänet olisi ostettu ulos Tyrrelliltä ja samalla vielä potkittu jo sopimuksen tehnyt Rubens Ferrarilta.
Koko Tyrrelliä ei ollut enää olemassa vuonna -99, kun Rubens oli sopimuksensa Ferrarille tehnyt. Salo taisi itse todeta jossain, että Barrichellon soppari Ferrarin kanssa kaudelle 2000 ja kenties eteenpäin oli jo tehty kun hänen tuurauskeikkansa tuli, eikä sopparia sitten enää revitty. Tiedä näistä sitten. Tuo Tyrrell sopimuksen ulososto olisi ollut kaudelle-96.
 
Ylös