Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Kummallakohan tiimillä oli kalustoetu puolellaan kaudella 1986, McLarenilla vaiko Williamsilla?

Jos juuri Keke Rosbergin ongelma oli käteen sopimaton auto kaudella 1986, niin varmaan olisi pärjännyt paremmin kaudella Williamsin tiimissä jatkamalla voittaen ehkä myös urallaan sen toisen maailmanmestaruuden.

Aina pitänyt Keken McLaren-siirtoa virheenä, Keken olisi pitänyt jatkaa mielestäni Williamsilla.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9385
Keke itse ei halunnut olla jälkiviisas, vaan piti arvokkaana kokemuksena päästä ajamaan myös toisessa huipputallissa. Ja ehkä tuolla vuoden pestillä oli apua siihenkin, että Häkkisestä tuli myöhemmin McLaren-kuski.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
848
Keke on maininnut, että hänen tulevan bisnesuransa kannalta oli tärkeää nähdä, miten sponsoriasiat hoidetaan todella ammattimaisesti McLarenilla. Oli kuulemma selkeästi paremmin johdettu talli kuin Williams.

Ja väittäisin, että kalustoetu oli nimenomaan Williamsilla 1986. Voitot kaudelta menivät Williamsille 9-4.
Mansell 5
Piquet 4
Prost 4
Senna 2
Berger 1
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
933
Hondan moottori oli myös jo selkeästi sarjan paras moottori 1986 kaudella. Honda otti ison stepin eteenpäin 1985 kauden aikana, mutta kärsi kuitenkin vielä liikaa luotettavuusongelmista ja Porsche (ehkä Ferrari myös) varmaan kokonaisuutena parempi.

Kekellehän kävi Hondan moottorin kanssa vähän kuten Kankkuselle ST165 Celican kanssa. Pari vuotta tuskaista kehitystyötä ja lukemattomia keskeytyksiä, ja sitten Keke vaihtoikin kilpailijan leiriin käytännössä heti kun Hondasta oli tullut sarjan paras moottori.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Hondan moottori oli myös jo selkeästi sarjan paras moottori 1986 kaudella. Honda otti ison stepin eteenpäin 1985 kauden aikana, mutta kärsi kuitenkin vielä liikaa luotettavuusongelmista ja Porsche (ehkä Ferrari myös) varmaan kokonaisuutena parempi.

Kekellehän kävi Hondan moottorin kanssa vähän kuten Kankkuselle ST165 Celican kanssa. Pari vuotta tuskaista kehitystyötä ja lukemattomia keskeytyksiä, ja sitten Keke vaihtoikin kilpailijan leiriin käytännössä heti kun Hondasta oli tullut sarjan paras moottori.
McLaren ja Honda ryhtyivät sitten myöhemmin myös yhteistyöhön, ja Williamsin käyrä lähti laskuun heti kauden 1987 jälkeen.

Mikähän sai Hondan vaihtamaan Williamsilta McLarenille, vaikka Williams oli juuri voittanut Hondan moottoreilla maailmanmestaruuksia.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
F1-kausi 1985 oli varmaankin Keke Rosbergin uran paras, parempi siis kuin maailmanmestaruus-kausi 1982.

Vähän samallalailla kuin Kimi Räikkösen kohdalla kausi 2005 mielletään hänen uransa parhaaksi kaudeksi ohi maailmanmestaruus-kauden 2007.

Keke Rosberg sai uuden tiimikaverin Nigel Mansellista, ja Keke onnistui myös päihittämään tulevan maailmanmestarin.

Alain Prost voitti vihdoin uransa ensimmäisen maailmanmestaruuden päihittämällä maailmanmestaruus-taistelussa Ferrarin Michele Alboreton.

Myös Alboreto ajoi erinomaisen kauden siis saavuttamalla kuljettajien hopeaa.

Mitä muita asioita haluaisit nostaa esille kaudesta 1985?

Alla F1-kauden 1985 season review 🏁:


6005.jpgw=720,h=540,fit=pad,background=black.jpeg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9385
Menee ennen omaa seuraamisaikaani, mutta 1985 on sellaisia kausia, jotka vaikuttivat aluksi tasaisemmilta, mutta lopulta sitten mestaruus ratkesikin hyvissä ajoin ennen kauden päätöstä.

Etelä-Afrikan kisaa boikotoitiin muutaman tallin toimesta, ja lopulta se jäikin viimeiseksi kisaksi siellä ennen apartheidin loppumista.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
156
Taisi Williams olla Hondan kanssa jo 1985 loppukaudella sarjan nopein paketti ja 1986 oli selkeästi sitä. Prostin mestaruus menee mielestäni kategoriaan "mestari ei nopeimmalla autolla".
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
933
Mikähän sai Hondan vaihtamaan Williamsilta McLarenille, vaikka Williams oli juuri voittanut Hondan moottoreilla maailmanmestaruuksia.
Ongelmat Williamsin ja Hondan välillä taisivat alkaa jo hyvissä ajoin 1986 kauden aikana. Hondalla ei katsottu hyvällä sitä ettei Piquet saanut selkeää ykköskuskin statusta Williamsilla. Honda oli halunnut Piquet'n Williamsille (maksaen myös miehen palkan) ja oletti että Mansell tulee toimimaan Piquet'n apupoikana. Kun näin ei tapahtunut ja Williams lopulta vielä hävisi kuljettajien mestaruuden osittain siitä syystä ettei tallimääräyksiä käytetty, ei sitä varmasti katsottu Hondalla hyvällä. Williams valitsi myös ehkä vähän kyseenalaisen strategian kauden viimeiseen kisaan. Muistaakseni Williams teki kauden jokaisessa kisassa renkaanvaihtoja ja sitten yhtäkkiä ratkaisukisassa yritettiinkin ajaa koko kisa läpi yhdellä setillä, tunnetuin seurauksin.

Toinen iso eripuraa aiheuttanut tekijä oli se, että Honda olisi kovasti halunnut Nakajiman ajavan toista Williamsia. Honda tyrkytti Nakajimaa Williamsille jo 1987 kaudeksi Mansellin paikalle, johon Frank ei ymmärrettävästi suostunut. Sitten 1987 kauden aikana Honda ilmoittikin Williamsille, että saavat pitää moottorit 1988 kaudella ainoastaan sillä ehdolla, että kuljettaparina toimii Piquet-Nakajima. Frank ei edelleenkään suostunut Nakajiman palkkaamiseen ja Mansellinkin kanssa oli jo tehty sopimus 1988 kaudesta. Lotukselle Piquet-Nakajima kaksikko kuitenkin kelpasi ja saivat näin myös pitää Hondan moottorit.
 

Takagummi

Well-known member
Liittynyt
14.9.2021
Viestit
156
Jollakin tavalla Honda oli tykästynyt myös Sennaan ja jotenkin tämäkin kuvio liittyy Hondan siirtymiseen McLarenille (en kyllä muista asiaa kunnolla joten paremmin tietävät korjatkoon). En tiedä myöskään yhtään, mihin Hondan tykästyminen brasilialaiskuljettajiin kytkeytyy.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
933
En tiedä myöskään yhtään, mihin Hondan tykästyminen brasilialaiskuljettajiin kytkeytyy.
Asia voi johtua osittain siitä, että Japanilla ja Brasilialla on tiiviit ja pitkät ystävyyssuhteet valtioina. Brasiliassa asuu yli 2 miljoonaa japanilaislähtöistä ihmistä mikä on eniten japanilaislähtöisiä ihmisiä Japanin ulkopuolella. Japanissakin asuu yli 200 000 brassia, ainoastaan kiinalaisia ja korealaisia on ulkomaalaisista enemmän Japanissa.

Hondalla ja Sennallahan oli hyvin erityinen ja tiivis suhde mitä tulee kuljettajan ja moottorinvalmistajan välisiin suhteisiin. Tässä Senna tippa linssissä Hondan jäähyväisissä 1992 Suzukassa:


Prost on sanonut että japanilaiset näkivät Sennassa ikään kuin jonkinlaista samurai-soturia johon oli helppo samaistua. Kylmempi ja laskelmoivampi Prost puolestaan oli vaikeammin lähestyttävä persoona japanilaisille kuin tunteensa avoimesti näyttävä Senna. Prost sanoikin aina että hän oli McLaren-kuski ja Senna oli Honda-kuski.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Asia voi johtua osittain siitä, että Japanilla ja Brasilialla on tiiviit ja pitkät ystävyyssuhteet valtioina. Brasiliassa asuu yli 2 miljoonaa japanilaislähtöistä ihmistä mikä on eniten japanilaislähtöisiä ihmisiä Japanin ulkopuolella. Japanissakin asuu yli 200 000 brassia, ainoastaan kiinalaisia ja korealaisia on ulkomaalaisista enemmän Japanissa.

Hondalla ja Sennallahan oli hyvin erityinen ja tiivis suhde mitä tulee kuljettajan ja moottorinvalmistajan välisiin suhteisiin. Tässä Senna tippa linssissä Hondan jäähyväisissä 1992 Suzukassa:


Prost on sanonut että japanilaiset näkivät Sennassa ikään kuin jonkinlaista samurai-soturia johon oli helppo samaistua. Kylmempi ja laskelmoivampi Prost puolestaan oli vaikeammin lähestyttävä persoona japanilaisille kuin tunteensa avoimesti näyttävä Senna. Prost sanoikin aina että hän oli McLaren-kuski ja Senna oli Honda-kuski.
Joo, ja eikös Prost myös väittänyt, että Honda suosii Sennaa? Tähän en välttämättä itse usko.

Eiköhän Honda antanut kummallekin, Sennalle ja Prostille, käyttöön tasavahvat moottorit.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9385
Frankin auto-onnettomuus alkuvuodesta 1986 aiheutti myös omia epäilyksiä Hondalla.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13820
Joo, ja eikös Prost myös väittänyt, että Honda suosii Sennaa? Tähän en välttämättä itse usko.

Eiköhän Honda antanut kummallekin, Sennalle ja Prostille, käyttöön tasavahvat moottorit.
Ei kai koskaan varmaa tietoa, itse uskon että saattoi suosiakin.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
715
Ei kai koskaan varmaa tietoa, itse uskon että saattoi suosiakin.
Jos moottorikehityksen suuntaaminen tietynlaisiin ominaisuuksiin (jokin suunta on valittava tavoitteeksi) katsotaan suosivan tietyn kuljettajan ajotyyliä niin voitaneen puhua ainakin pienoisesta "suosimisesta"?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Kaudella 1984 Niki Lauda otti uransa kolmannen, ja samalla viimeisen maailmanmestaruuden.

Kun kaksi edellistä titteliä tulivat Ferrarilla, niin uran kolmas titteli tuli McLarenilla. Tähän mennessä Niki Lauda on ainoa kuljettaja, joka on voittanut maailmanmestaruudet kahdessa legendaarisimmassa tiimissä, Ferrarilla ja McLarenilla.

Kausi oli erittäin tasainen taistelu Laudan ja Prostin välillä, nimittäin Lauda voitti tittelin ainoastaan puolen pisteen erolla.

Kauden aikana Prost voitti seitsemän GP:tä, Lauda viisi GP:tä. Lauda kuitenkin saavutti puoli pistettä kauden aikana enemmän, historian pienimmillä erolla pisteissä toisena olevaan.

Mihin nostaisitte Niki Laudan, kun arvioidaan historian parhaimpia F1-kuljettajia? Moninkertaisesta maailmanmestarista kuitenkin kyse.

Ayrton Senna myös debytoi F1:ssä kaudella 1984.

Mitä muita huomioita haluaisitte nostaa kaudesta 1984 esille?

Alla kauden 1984 season review 🏁:


61cUev1YwrL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13820
Jos moottorikehityksen suuntaaminen tietynlaisiin ominaisuuksiin (jokin suunta on valittava tavoitteeksi) katsotaan suosivan tietyn kuljettajan ajotyyliä niin voitaneen puhua ainakin pienoisesta "suosimisesta"?
Voi olla, että Senna japanilaisittain pidetympänä sai vaan vähän parempaa osaa Hondalta. Kuten Bergerin parina, toki hyvästä syystä kun taisteli mestaruudesta Mansellia vastaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Voi olla, että Senna japanilaisittain pidetympänä sai vaan vähän parempaa osaa Hondalta. Kuten Bergerin parina, toki hyvästä syystä kun taisteli mestaruudesta Mansellia vastaan.
Eiköhän jokainen moottorinvalmistaja pyri valmistamaan aivan yhtähyviä moottoreita, ei siis ainakaan tarkoituksellisesti huonompia moottoreita kellekään.

Jokainen moottorivalmistaja, kuten jokainen tiimikin, haluaa kuitenkin voittaa kisoja ja mestaruuksia.

Siksi itse en usko suosimiseen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4486
Jokaisella F1-kuljettajalla on urallaan varmasti hetkiä, jotka haluaisi unohtaa.

Vettelillä se on varmasti Hockenheimin ulosajo kaudella 2018.

Kaudella 2018 Ferrari oli vihdoin tasavertainen Mercedeksen kanssa.

Vettelillä oli Ferrarin ykköskuljettajana myös avaimet voittaa maailmanmestaruus Maranellon punaiselle tiimille.

Mutta jotkut sattumukset ja virheet ratkaisivat maailmanmestaruuden jälleen Mercedeksen ja Lewis Hamiltonin eduksi.

Yksi oli Hockenheimissa nähty Vettelin ulosajo kärkipaikalta.

Jos tätä ei olisi tapahtunut, olisi Vettelillä ollut hyvät saumat maailmanmestaruuden saavuttamiseen.

Mitä mieltä olette, muuttiko tapahtuma Vetteliä kuljettajana? Jotkut sanovat, ettei Vettel ollut enää sama kuljettaja tapahtuman jälkeen.

Ja aika paljon Vettelille sattui spinnejä tämän jälkeen.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9385
Beyond the Gridissä joku piti Senna/Prostin McLaren-ajassa asetelmaa sellaisena, että Prost oli McLarenin suosikki ja Senna Hondan suosikki.

Taisi olla Jo Ramirez tai Julian Jakobi.
 
Ylös