Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
633
Sijainti
Västra Götaland
Paalupaikkastatistiikkaa. Katselin kuinka paljon kasarin mestarit pystyivät ajamaan paalupaikkoja mm-vuosinaan.
1980, Alan Jones: 3
1981, Nelson Piquet: 4
1982, Keke Rosberg: 1
1983, Nelson Piquet: 1
1984, Niki Laudan: 0
1985, Alain Prost: 2
1986, Alain Prost: 1
1987, Nelson Piquet: 4
1988, Ayrton Senna: 13
1989, Alain Prost: 2

Sennan 13 paalua 88 kaudelta on ihan oma lukunsa, muuten aika tasaista. Omina mm-vuosinaan kauden paalukuninkuuden onnistuivat nappaamaan Jones, Piquet (81) ja Senna. Jonesilla ja Piquetilla tosin jaettu Rene Arnouxin kanssa. Se tarkennuksena. Arnoux jakoi paalukuninkuuden myös Keken vuonna 82 Alain Prostin kanssa (5). Silmään pistää myös se Nelson Piquet saavutti vain yhden paalupaikan kaudella 1983, vaikka BMW:n väkivahvan koneen voisi ajatella olleen omimmillaan juuri aika-ajoissa. No, seuraavana vuonna se sitä olikin, kun Nelson kellotti peräti yhdeksän kertaa aika-ajojen nopeimman ajan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4806
Laudahan ei ottanut paluunsa jälkeen yhtään paalupaikkaa muinakaan vuosina. Uralla 24 paalupaikkaa, joista 23 tuli Ferrarilla ja yksi Brabhamilla.
Vähän samanlainen Niki Laudan tarina tässä yhden kierroksen nopeudessa, eli paalupaikoissa, mitä Kimi Räikköselläkin.

Ensimmäisellä urallaan Kimi tunnettiin jäätävästä nopeudesta aika-ajoissa, ja uransa kaikkiaan 18:sta paalupaikasta peräti 16 tuli ensimmäisen uransa aikana.

Palattuaan kahden vuoden jälkeen lajiin Kimi saavuttikin sitten enää vain kaksi paalupaikkaa.

Jonnekin se yhden kierroksen huippunopeus hävisi niin Niki Laudalla kuin Kimi Räikköselläkin tauon aikana, vaikka saivatkin tauonkin jälkeen nauttia huippukalustosta vuosia.

Fernando Alonso ei puolestaan paluunsa jälkeen ole ajanut vielä kertaakaan paalupaikalle. Ja Michael Schumacherkin ajoi paluunsa jälkeen vain yhden aika-ajojen nopeimman kierroksen Monacossa 2012. Tästä ei paalupaikkaa tullut rangaistuksen takia.

Ehkä tämä on ihan yleistä, että tietynlainen herkkyys takoa yksi absoluuttinen nopea kierros häviää tauon aikana, vaikka kisanopeutta vielä olisikin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4806
Törmäsin sosiaalisessa mediassa tällaiseen kuvaan. Erittäin harvinainen tilanne, että F1-podium-miehillä on kaikilla plakkarissa tasan yhtä monta GP-voittoa. Tässä tapauksessa Piastrilla, Norrisilla, sekä Leclercilla kaikilla tasan 8 GP-voittoa.

Lisäksi ruutulippua heilutti Jacky Ickx, joka hänkin 8-kertainen GP-voittaja.

Tuleeko muita esimerkkejä mieleen, joissa kaikilla F1-podium-miehillä tasan yhtä monta GP-voittoa kaikilla?

Screenshot_20250727_202816_Instagram.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4806
Itsestäni erittäin iso harmituksen aihe se, että nykyään ei päästä oikein kunnolla kisaamaan sadekelin kisoja märällä radalla.

Näin moni legendaarinen kilpailu jää kokonaan syntymättä.

Muistan aikoinaan, kun Formula 1 vuonna 2000 siirtyi Yhdysvaltoihin kisaamaan useamman vuoden tauon jälkeen. Paikkanahan oli Indianapolisin kuuluisa moottorirata.

BMW-Williamsin Frank Williams totesi tuolloin toivovansa sadekelin kilpailua, jotta amerikkalaiset näkisivät, mikä iso ero on Yhdysvaltain-kilpailu-sarjojen (Indycar ja Nascar), sekä F1:sten välillä.

Jenkkien sarjoissa kun ei tunnetusti kisata sateella. Nykyään myös F1:ssä on omaksuttu vähän samantyyppinen ajatusmalli. Tämä on sääli.

Kun sitten puhutaan legendaarisista sadekelin kilpailuista, mitä teille foorumillaiset tulevat mieleen?

Itselleni Donington 1993 ja Sennan ajo. Myös Michael Schumacherin hienot voitot Barcelonassa 1996, sekä Monacossa 1997 ja Spassa 1997.

Alla Donington 1993:

 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
633
Sijainti
Västra Götaland
Itsestäni erittäin iso harmituksen aihe se, että nykyään ei päästä oikein kunnolla kisaamaan sadekelin kisoja märällä radalla.

Näin moni legendaarinen kilpailu jää kokonaan syntymättä.

Muistan aikoinaan, kun Formula 1 vuonna 2000 siirtyi Yhdysvaltoihin kisaamaan useamman vuoden tauon jälkeen. Paikkanahan oli Indianapolisin kuuluisa moottorirata.

BMW-Williamsin Frank Williams totesi tuolloin toivovansa sadekelin kilpailua, jotta amerikkalaiset näkisivät, mikä iso ero on Yhdysvaltain-kilpailu-sarjojen (Indycar ja Nascar), sekä F1:sten välillä.

Jenkkien sarjoissa kun ei tunnetusti kisata sateella. Nykyään myös F1:ssä on omaksuttu vähän samantyyppinen ajatusmalli. Tämä on sääli.

Kun sitten puhutaan legendaarisista sadekelin kilpailuista, mitä teille foorumillaiset tulevat mieleen?

Itselleni Donington 1993 ja Sennan ajo. Myös Michael Schumacherin hienot voitot Barcelonassa 1996, sekä Monacossa 1997 ja Spassa 1997.

Alla Donington 1993:

Mainitsemiesi lisäksi: Monaco -84 ja Portugali - 85 (Senna), Belgia -95 (Schumi) Japani -94 ja Brasilia -96 (Hill), Italia -08 (Vettel)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4806
Tällä viikolla ajetaan sitten Unkarin GP Hungaroringin radalla. Ratahan on täysin erilainen kuin Spa.

Siinä, missä Spa on huippunopea rata, Hungaroring on syheröinen ja hidas. Onpahan rataa kutsuttu 'Monacoksi ilman kaiteita'.

Neljä kertaa radalla on nähty suomalais-voittaja. Mika Häkkinen voitti Hungaroringillä vuosina 1999 ja 2000, Kimi Räikkönen vuonna 2005 ja Heikki Kovalainen vuonna 2008. Kaikki voitot tulivat McLaren-Mercedes-autolla.

Kimi Räikkönen pärjäsi urallaan aina hyvin Hungaroringillä, sillä Kimi on saavuttanut yhdeksän palkintosijaa Unkarin Grand Prix -kilpailussa. Tämä on ennätysmäärä palkintosijoja yhdellä radalla hänen F1-urallaan.

Yhdeksän palkintosijaa Unkarissa jakautuvat seuraavasti:

  • 2003, 2005, 2007, 2008, 2009, 2012, 2013, 2017 ja 2018
Näistä siis yksi voitto on vuodelta 2005.


Mitä muistoja teille tulee täältä? Itselleni muutama, joista päällimmäisenä kyllä Damon Hillin suoritus Arrowsilla vuonna 1997. Uskomattoman kova suoritus Hilliltä tuolloin.

Harmittavasti tekniikka ei kestänyt loppuun, olisi hieno voitto tullut. Kuitenkin kakkossija ja podium.

Mikä sitten mahdollisti Hillin suorituksen? Ehkäpä ne renkaat, mutta Hill oli kuitenkin myös Bridgestonen renkaita käyttäneistä paras tuona päivänä.

Alla Unkarin GP:tä vuodelta 1997🏁.


Tässä taas aika-ajon loppuhetkiä Unkarissa 1999. Näytetään myös Salon viimeistä kierrosta, mikä oli kyllä pettymys. Vieläkin tuntuu erikoiselta, että Ferrarin huippukalustolla Salo jäi lähtöruutuun 18, vaikka Irvine oli samalla kalustolla aika-ajoissa toinen.

Salo oli kuitenkin Hockenheimissa ollut Irvinea nopeampi niin aika-ajoissa, kuin GP:ssäkin.

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9472
Tuleeko muita esimerkkejä mieleen, joissa kaikilla F1-podium-miehillä tasan yhtä monta GP-voittoa kaikilla?
Italian GP 2008. Vettel voitti ja seurana palkintopallilla olivat Kovalainen ja Kubica, jotka olivat ottaneet voiton aiemmin sillä kaudella. Kolmikosta vain Vettel voitti sen jälkeen lisää kisoja.
 
Ylös