Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4816
Laitettakoon vaikka tänne pohdinta siitä, että mikä mahtaa olla suhteessa isoin pistemäärä jolla ollaan sijoituttu valmistajien pistetaulukossa silti viimeiseksi? Nyt kun kausi on hiljalleen puolivälin krouvissa ja Alpine pitää perää vaikka kasassa on silti jo 20 pistettä, heräsi epäilys että oltaisiinkohan tässä tekemässä jonkin sortin ennätystä?
Nykyisen pistelaskennan mukaan taitaa tosiaan olla ennätys tässä menossa. Olisi tietysti kiva tietää, että miten olisi, jos kaikki pistetaulukot suhteutettaisiin samalla tavalla.

Miten esimerkiksi olisi käynyt 1990-luvulla, kun pisteitä jaettiin vain kilpailun kuudelle parhaalle?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4816
Kun Button siirtyi McLarenille kaudeksi 2010, tunnuttiin monen asiantuntijan mukaan ajateltavan, että Hamilton murskaisi Buttonin.

Toisin kävi, ja Button oli Hamiltoniin verrattuna ihan tasapäinen.

Kun lasketaan miesten kolmen McLarenilla vietetyn kauden pisteet yhteen, Button voittaa Hamiltonin pistelukemin 672-657.

Silti yleisesti ottaen Hamiltonia pidetään Buttonia parempana kuljettajana edelleen.

Mistä arvelette tämän johtuvan?

5995405337_fa3a9f52cb_b.jpg
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4292
Hamilton oli nopeampi ja paljon oli epäonnea hänellä noina kausina. Tosin 2011 kaudella sähläsi ihan itse pisteitänsä paljon, mutta esim. 2012 menetti paljon teknisiin vikoihin ja varikkomokiin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10571
Sijainti
Helsinki
Lasketteko muuten Mugen-Hondan voitot Hondan tilastoihin? Mugen-Hondallahan voitettiin kilpailuja 1990-luvulla neljän GP:n verran.

Eli Monaco 1996, Belgia 1998, Ranska 1999, sekä Italia 1999 olivat nuo Mugen-Hondalla voitetut GP:t.

Kaudella 2000 oli siitä erikoinen juttu, että Jordan käytti Mugen-Hondan moottoreita, ja BAR puolestaan Hondan moottoreita.

Mitä lie eroja noissa moottoreissa sitten ollut, vai oliko samat moottorit eri nimillä?
Ei lasketa, sillä Mugen Motorsports on erillinen yhtiö, vaikka perustaja on Soichiro Hondan poika Hirotoshi ja yhtiö tekee yhteistyötä Hondan kanssa Virittämällä tehokkaampia versioita Hondan moottoreista (Vrt. AMG). F1:ssä moottorit nimettiin MugenHondaksi

Aiheesta lisää: https://fi.wikipedia.org/wiki/Mugen_Motorsports


https://www.statsf1.com/en/moteur-mugen-honda.aspx
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4695
Sijainti
Kokkola
Tänään 25 vuotta Rubens Barrichellon F1-uran avausvoitosta. Draamaa oli alusta asti, Michael Schumacher jäi toista kertaa peräkkäin ekaan mutkaan. Häkä olisi ehkä porhaltanut helpohkoon voittoon, mutta Mersun kenkimä työntekijä tuli kostamaan kekkuloimalla radalla. Barrichello hyötyi mersun ex-työntekijän aiheuttamasta turva-autosta, mutta yksi ehkä jopa kaikkien aikojen symppiksimmistä ansaitsi kyllä voittonsa. Jostain luin, että muisto kuinka isä myi perheen auton Rubensin kartingin ajamisen tähden, sai hänet itkemään podiumilla. Hetken aikaa oli 2 suomalaista 3 parhaan joukossa, mutta Mika Salolle Button ja Coulthard oli lopulta liian vahvoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4816
Tänään 25 vuotta Rubens Barrichellon F1-uran avausvoitosta. Draamaa oli alusta asti, Michael Schumacher jäi toista kertaa peräkkäin ekaan mutkaan. Häkä olisi ehkä porhaltanut helpohkoon voittoon, mutta Mersun kenkimä työntekijä tuli kostamaan kekkuloimalla radalla. Barrichello hyötyi mersun ex-työntekijän aiheuttamasta turva-autosta, mutta yksi ehkä jopa kaikkien aikojen symppiksimmistä ansaitsi kyllä voittonsa. Jostain luin, että muisto kuinka isä myi perheen auton Rubensin kartingin ajamisen tähden, sai hänet itkemään podiumilla. Hetken aikaa oli 2 suomalaista 3 parhaan joukossa, mutta Mika Salolle Button ja Coulthard oli lopulta liian vahvoja.
Muistan hyvin kisan. Harmitti Häkkisen voiton menetys, mutta toisaalta iloitsin myös Rubensin voitosta.

Rubensin voitto oli pitkään ollut tuloillaan.

Salo ajoi hyvin viidenneksi myös.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2012
Sijainti
Vyborg
Kun Button siirtyi McLarenille kaudeksi 2010, tunnuttiin monen asiantuntijan mukaan ajateltavan, että Hamilton murskaisi Buttonin.

Toisin kävi, ja Button oli Hamiltoniin verrattuna ihan tasapäinen.

Kun lasketaan miesten kolmen McLarenilla vietetyn kauden pisteet yhteen, Button voittaa Hamiltonin pistelukemin 672-657.

Silti yleisesti ottaen Hamiltonia pidetään Buttonia parempana kuljettajana edelleen.

Mistä arvelette tämän johtuvan?

Näytä liitetiedosto 6382
Sanoisin että Button yllätti Lewisin 2010 olemalla sittenkin mainettaan nopeampi kuin vaikutti olevan ennen siirtymistään Mclarenille hallitsevana maailmanmestarina Brawnin tallista suoraan ja Buttonilla oli kokemusta asiasta 2003 BAR-tallissa, jolloin silloinkin yllätti Villeneuven keräämällä enemmän pisteitä sinä vuonna.
2015 Button pärjäsi myös Alonsoa vastaan joten yllättävän hyvin Jenson pärjäsi maailmanmestari tallikavereita vastaan jälkeenpäin katsottuna.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4695
Sijainti
Kokkola
Muistan hyvin kisan. Harmitti Häkkisen voiton menetys, mutta toisaalta iloitsin myös Rubensin voitosta.

Rubensin voitto oli pitkään ollut tuloillaan.

Salo ajoi hyvin viidenneksi myös.
Tätä kisaa kun miettii, niin siinä olisi Salo saanut aika makean hyvityksen edellisvuodelle, vieläpä siis samalla radalla, jos olisi saanut Ferrarilla jatkoa. Sauberillakin melko lähellä kolmanneksi ajanutta Coulthardia, niin Ferrarilla olisi takuulla voittanut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4816
Tätä kisaa kun miettii, niin siinä olisi Salo saanut aika makean hyvityksen edellisvuodelle, vieläpä siis samalla radalla, jos olisi saanut Ferrarilla jatkoa. Sauberillakin melko lähellä kolmanneksi ajanutta Coulthardia, niin Ferrarilla olisi takuulla voittanut.
Kyllä. Samaa suoritustasoa Salo olisi ainakin esittänyt, mitä Barrichellokin. Aika samantasoisia kuljettajia kummatkin mielestäni.
 
Ylös