Nykyisen pistelaskennan mukaan taitaa tosiaan olla ennätys tässä menossa. Olisi tietysti kiva tietää, että miten olisi, jos kaikki pistetaulukot suhteutettaisiin samalla tavalla.
Miten esimerkiksi olisi käynyt 1990-luvulla, kun pisteitä jaettiin vain kilpailun kuudelle parhaalle?
Jaa.
Tähän kysymykseen voisikin vastata näin ajan kuluksi ja kun ei pahemmin muuta tekemistä juuri näin kesän ratoksi pahemmin ole niin laitetaan vaikka koko tuon kysymyksen osalta aikaväli vuodelta 1958 aina sinne vuoteen 2002 asti.
Tuolloin oli viiden ja kuuden parhaan pisteitä eri talleille kun tähän taidetaan vastaus haluta saada tai se on jatkopohdinta toisen nimimerkin eli Ambomaan Mambon kysymykseen.
On huomioitava kuitenkin, että noin vuoteen 1979 tai 1980 asti vähän tilanteen mukaan ajatellen erikoisesti vain yleensä tallin paremmin sijoittunut auto kuljettajineen huomioitiin valmistajien pisteessä.
Sittemmin vuodesta 1980 tai 1981 eteenpäin jokainen tallipiste merkitsi erikoisesti aina tallille eniten, mutta ei itse kuljettajalle aina vuoteen 1990 asti!
Pitkälti siksi kun kuljettajille ei saanut laskea 11 pistesijoitusta enempää lopputuloksiin.
Kuljettajien pistelaskumietintöjä voi puhua toisen kerran, mutta nyt itse tallipisteet eli se millä on eniten pisteitä siis huonoimmalle tilalle jääneenä silti ennen pitkää oikeutettuna myös silloisiin FOCA:n tai sitä edeltäneiden kuten myös seuranneiden järjestöjen TV-rahaan ja tietysti tässä ei ole huomioitu eräitä kiistanalaisia vuosia talleineen tai boikottikohuineen vaan pisteet ovat ne mitkä ovat jääneet kunkin vuoden lopulliseksi päätteeksi aikakirjoihin ikiajoiksi:
1958: Lotus 3 pistettä
1959: Lotus 5 pistettä
1960: Porsche 1 piste
1961: BRM 7 pistettä
1962: Lotus-BRM 1 piste
1963: Lotus-BRM 4 pistettä
1964: Lotus-BRM 3 pistettä
1965: Lotus-BRM 2 pistettä
1966: Brabham-Climax, Brabham-BRM ja McLaren 1 piste jokaiselle näistä talleista
1967: Brabham-Climax 2 pistettä
1968: McLaren-BRM 3 pistettä
1969: BRM ja Ferrari 7 pistettä molemmille näistä talleista
1970: Surtees 3 pistettä
1971: Brabham 5 pistettä
1972: Brabham 7 pistettä
1973: Tecno 1 piste
1974: Hill-Lola-Embassy 1 piste
1975: Ensign 1 piste
1976: Parnelli 1 piste
1977: ATS-Penske/Penske-ATS 1 piste
1978: Surtees ja Ensign 1 piste
1979: Fittipaldi 1 piste
1980: Alfa Romeo 4 pistettä
1981: Theodore ja ATS 1 piste
1982: Fittipaldi 1 piste
1983: Theodore-Ensign/Ensign-Theodore useimmiten vain Theodorena tunnettuna yhdistymisestä huolimatta 1 piste (Lotukselle on toisinaan moottorieriävyytensä laskettu yksi ylimääräinen lisäpiste kun se ajettiin Fordilla, mutta yleisesti ottaen Lotus käytti vain Renaultia ja se oli huonoimmillaankin todella korkealla kerrottuun talliin nähden.)
1984: Osella 2 pistettä (Tyrrell tietysti oli menettelevän korkealla ja joskus koetti saada keskellä oikeustaistoaan edes jäännöspisteitään jäämään, mutta se hylättiin koko tallien MM-kilvasta sen jäätyä pisteittä.)
1985: Tyrrell 7 pistettä (Joskus laskettu kahdelle eri moottorille eli Fordille ja Renaultille pisteitä.)
1986: Arrows 1 piste
1987: Ligier, AGS ja March 1 piste jokaiselle näistä talleista (Lisähuomiona vapaasti hengittävien tallien, autojen ja moottoreiden kilvoittelua mittaavassa Colin Chapman Trophyn taistossa Marchilla oli keskinäisesti puhuen 38 pistettä.)
1988: Minardi 1 piste
1989: AGS ja Lola-Larrousse/Larrousse-Lola 1 piste molemmille näistä talleista
1990: Brabham ja Arrows 2 pistettä molemmille näistä talleista (Joskus Arrows aivan ensimmäistä kertaa myös Arrows-Footwork tai Footwork-Arrows, mutta useimmiten viimeistä kertaa todettuna ennen vuotta 1997 yhtä viimeisen kerran Arrows tallin nimenä. Lola-Larroussella/Larrousse-Lolalla oli tänä kyseisenä vuotena 11 pistettä, mutta välillä niitäkin jotkut historioitsijat eivät halua laskea mukaan tallin oikeusjuttujen ja sotkujen myötä mihin se joutui. Siitä tuli kuitenkin sakkoja ja yhteistyö Lolan kanssa viittä vaille päättyi siihen paikkaan vaikka vielä vuodeksi 1991 olikin Lola vielä mukana tallin toiminnassa osin.)
1991: Leyton House 1 piste
1992: Jordan, Minardi ja Venturi-Larrousse/Larrousse-Venturi 1 piste jokaiselle näistä talleista
1993: Larrousse ja Jordan 3 pistettä molemmille näistä talleista
1994: Larrousse 2 pistettä
1995: Minardi 1 piste
1996: Footwork-Arrows/Arrows-Footwork 1 piste (Viimeistä kertaa Footwork nimenä millään tapaa kun jälleen nimenvaihto kesken osin kesken kauden tapahtuneena kuten vuonna 1990 oli ollut vastaavasti toiseen suuntaan päin. Vuodesta 1997 lähtien jälleen yksin vain Arrows.)
1997: Tyrrell 2 pistettä
1998: Prost 1 piste
1999: Arrows ja Minardi 1 piste molemmille näistä talleista
2000: Jaguar 4 pistettä
2001: Arrows 1 piste
2002: Minardi, Toyota ja Arrows 2 pistettä jokaiselle näistä talleista
Eli alkuperäisimmillä lajin pistejärjestelmillä vuosina 1958-2002 tavoista riippumatta parhaimmat huonoimmat tallit keräsivät viimeisillä sijoillaan ja vuoden 1987 erikoisuuden huomioimatta jättäen siis ei enempää kuin 7 pistettä koko vuonna!
Tähän temppuun kykenivät vuonna 1961 BRM, vuonna 1969 BRM jälleen yhdessä Ferrarin kanssa, vuonna 1972 Brabham ja lopulta viimeisen kerran noin hyvin vuonna 1985 Tyrrell.