Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4819
Laitettakoon vaikka tänne pohdinta siitä, että mikä mahtaa olla suhteessa isoin pistemäärä jolla ollaan sijoituttu valmistajien pistetaulukossa silti viimeiseksi? Nyt kun kausi on hiljalleen puolivälin krouvissa ja Alpine pitää perää vaikka kasassa on silti jo 20 pistettä, heräsi epäilys että oltaisiinkohan tässä tekemässä jonkin sortin ennätystä?
Nykyisen pistelaskennan mukaan taitaa tosiaan olla ennätys tässä menossa. Olisi tietysti kiva tietää, että miten olisi, jos kaikki pistetaulukot suhteutettaisiin samalla tavalla.

Miten esimerkiksi olisi käynyt 1990-luvulla, kun pisteitä jaettiin vain kilpailun kuudelle parhaalle?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4819
Kun Button siirtyi McLarenille kaudeksi 2010, tunnuttiin monen asiantuntijan mukaan ajateltavan, että Hamilton murskaisi Buttonin.

Toisin kävi, ja Button oli Hamiltoniin verrattuna ihan tasapäinen.

Kun lasketaan miesten kolmen McLarenilla vietetyn kauden pisteet yhteen, Button voittaa Hamiltonin pistelukemin 672-657.

Silti yleisesti ottaen Hamiltonia pidetään Buttonia parempana kuljettajana edelleen.

Mistä arvelette tämän johtuvan?

5995405337_fa3a9f52cb_b.jpg
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4293
Hamilton oli nopeampi ja paljon oli epäonnea hänellä noina kausina. Tosin 2011 kaudella sähläsi ihan itse pisteitänsä paljon, mutta esim. 2012 menetti paljon teknisiin vikoihin ja varikkomokiin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10575
Sijainti
Helsinki
Lasketteko muuten Mugen-Hondan voitot Hondan tilastoihin? Mugen-Hondallahan voitettiin kilpailuja 1990-luvulla neljän GP:n verran.

Eli Monaco 1996, Belgia 1998, Ranska 1999, sekä Italia 1999 olivat nuo Mugen-Hondalla voitetut GP:t.

Kaudella 2000 oli siitä erikoinen juttu, että Jordan käytti Mugen-Hondan moottoreita, ja BAR puolestaan Hondan moottoreita.

Mitä lie eroja noissa moottoreissa sitten ollut, vai oliko samat moottorit eri nimillä?
Ei lasketa, sillä Mugen Motorsports on erillinen yhtiö, vaikka perustaja on Soichiro Hondan poika Hirotoshi ja yhtiö tekee yhteistyötä Hondan kanssa Virittämällä tehokkaampia versioita Hondan moottoreista (Vrt. AMG). F1:ssä moottorit nimettiin MugenHondaksi

Aiheesta lisää: https://fi.wikipedia.org/wiki/Mugen_Motorsports


https://www.statsf1.com/en/moteur-mugen-honda.aspx
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4695
Sijainti
Kokkola
Tänään 25 vuotta Rubens Barrichellon F1-uran avausvoitosta. Draamaa oli alusta asti, Michael Schumacher jäi toista kertaa peräkkäin ekaan mutkaan. Häkä olisi ehkä porhaltanut helpohkoon voittoon, mutta Mersun kenkimä työntekijä tuli kostamaan kekkuloimalla radalla. Barrichello hyötyi mersun ex-työntekijän aiheuttamasta turva-autosta, mutta yksi ehkä jopa kaikkien aikojen symppiksimmistä ansaitsi kyllä voittonsa. Jostain luin, että muisto kuinka isä myi perheen auton Rubensin kartingin ajamisen tähden, sai hänet itkemään podiumilla. Hetken aikaa oli 2 suomalaista 3 parhaan joukossa, mutta Mika Salolle Button ja Coulthard oli lopulta liian vahvoja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4819
Tänään 25 vuotta Rubens Barrichellon F1-uran avausvoitosta. Draamaa oli alusta asti, Michael Schumacher jäi toista kertaa peräkkäin ekaan mutkaan. Häkä olisi ehkä porhaltanut helpohkoon voittoon, mutta Mersun kenkimä työntekijä tuli kostamaan kekkuloimalla radalla. Barrichello hyötyi mersun ex-työntekijän aiheuttamasta turva-autosta, mutta yksi ehkä jopa kaikkien aikojen symppiksimmistä ansaitsi kyllä voittonsa. Jostain luin, että muisto kuinka isä myi perheen auton Rubensin kartingin ajamisen tähden, sai hänet itkemään podiumilla. Hetken aikaa oli 2 suomalaista 3 parhaan joukossa, mutta Mika Salolle Button ja Coulthard oli lopulta liian vahvoja.
Muistan hyvin kisan. Harmitti Häkkisen voiton menetys, mutta toisaalta iloitsin myös Rubensin voitosta.

Rubensin voitto oli pitkään ollut tuloillaan.

Salo ajoi hyvin viidenneksi myös.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2012
Sijainti
Vyborg
Kun Button siirtyi McLarenille kaudeksi 2010, tunnuttiin monen asiantuntijan mukaan ajateltavan, että Hamilton murskaisi Buttonin.

Toisin kävi, ja Button oli Hamiltoniin verrattuna ihan tasapäinen.

Kun lasketaan miesten kolmen McLarenilla vietetyn kauden pisteet yhteen, Button voittaa Hamiltonin pistelukemin 672-657.

Silti yleisesti ottaen Hamiltonia pidetään Buttonia parempana kuljettajana edelleen.

Mistä arvelette tämän johtuvan?

Näytä liitetiedosto 6382
Sanoisin että Button yllätti Lewisin 2010 olemalla sittenkin mainettaan nopeampi kuin vaikutti olevan ennen siirtymistään Mclarenille hallitsevana maailmanmestarina Brawnin tallista suoraan ja Buttonilla oli kokemusta asiasta 2003 BAR-tallissa, jolloin silloinkin yllätti Villeneuven keräämällä enemmän pisteitä sinä vuonna.
2015 Button pärjäsi myös Alonsoa vastaan joten yllättävän hyvin Jenson pärjäsi maailmanmestari tallikavereita vastaan jälkeenpäin katsottuna.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4695
Sijainti
Kokkola
Muistan hyvin kisan. Harmitti Häkkisen voiton menetys, mutta toisaalta iloitsin myös Rubensin voitosta.

Rubensin voitto oli pitkään ollut tuloillaan.

Salo ajoi hyvin viidenneksi myös.
Tätä kisaa kun miettii, niin siinä olisi Salo saanut aika makean hyvityksen edellisvuodelle, vieläpä siis samalla radalla, jos olisi saanut Ferrarilla jatkoa. Sauberillakin melko lähellä kolmanneksi ajanutta Coulthardia, niin Ferrarilla olisi takuulla voittanut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4819
Tätä kisaa kun miettii, niin siinä olisi Salo saanut aika makean hyvityksen edellisvuodelle, vieläpä siis samalla radalla, jos olisi saanut Ferrarilla jatkoa. Sauberillakin melko lähellä kolmanneksi ajanutta Coulthardia, niin Ferrarilla olisi takuulla voittanut.
Kyllä. Samaa suoritustasoa Salo olisi ainakin esittänyt, mitä Barrichellokin. Aika samantasoisia kuljettajia kummatkin mielestäni.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4819
Unkarin gp on siitä mielenkiintoinen, että peräti neljä kuljettajaa on napannut siellä uransa avausvoiton. Hill (93), Alonso (03), Button (06) ja Kovalainen (08). Heikillä voitto jäi myös uran ainoaksi.
Ayrton Sennaa voi sanoa Hungaroringin spesialistiksi. Vuosina 86-92 seitsemän kertaa peräkkäin maaliin sijoilla 1-2. Voitot 88, 91,92 ja toinen 86, 87, 89, 90
Mainitsin aiemmin listalle Esteban Oconin jo mainitsemiesi kuljettajien listalle, mutta itsekin unohdin vielä sen, että ottihan Oscar Piastrikin uransa avausvoiton juurikin Unkarissa viime vuonna.😄

Eli onhan näitä kuljettajia, ketkä voittivat Hungaroringillä ensimmäisen GP:nsä näinollen peräti kuusi.

Eli Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006), Heikki Kovalainen (2008), Esteban Ocon (2021), sekä Oscar Piastri (2024).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15474
Nykyisen pistelaskennan mukaan taitaa tosiaan olla ennätys tässä menossa. Olisi tietysti kiva tietää, että miten olisi, jos kaikki pistetaulukot suhteutettaisiin samalla tavalla.

Miten esimerkiksi olisi käynyt 1990-luvulla, kun pisteitä jaettiin vain kilpailun kuudelle parhaalle?
Jaa.

Tähän kysymykseen voisikin vastata näin ajan kuluksi ja kun ei pahemmin muuta tekemistä juuri näin kesän ratoksi pahemmin ole niin laitetaan vaikka koko tuon kysymyksen osalta aikaväli vuodelta 1958 aina sinne vuoteen 2002 asti.

Tuolloin oli viiden ja kuuden parhaan pisteitä eri talleille kun tähän taidetaan vastaus haluta saada tai se on jatkopohdinta toisen nimimerkin eli Ambomaan Mambon kysymykseen.

On huomioitava kuitenkin, että noin vuoteen 1979 tai 1980 asti vähän tilanteen mukaan ajatellen erikoisesti vain yleensä tallin paremmin sijoittunut auto kuljettajineen huomioitiin valmistajien pisteessä.

Sittemmin vuodesta 1980 tai 1981 eteenpäin jokainen tallipiste merkitsi erikoisesti aina tallille eniten, mutta ei itse kuljettajalle aina vuoteen 1990 asti!

Pitkälti siksi kun kuljettajille ei saanut laskea 11 pistesijoitusta enempää lopputuloksiin.

Kuljettajien pistelaskumietintöjä voi puhua toisen kerran, mutta nyt itse tallipisteet eli se millä on eniten pisteitä siis huonoimmalle tilalle jääneenä silti ennen pitkää oikeutettuna myös silloisiin FOCA:n tai sitä edeltäneiden kuten myös seuranneiden järjestöjen TV-rahaan ja tietysti tässä ei ole huomioitu eräitä kiistanalaisia vuosia talleineen tai boikottikohuineen vaan pisteet ovat ne mitkä ovat jääneet kunkin vuoden lopulliseksi päätteeksi aikakirjoihin ikiajoiksi:

1958: Lotus 3 pistettä

1959: Lotus 5 pistettä

1960: Porsche 1 piste

1961: BRM 7 pistettä

1962: Lotus-BRM 1 piste

1963: Lotus-BRM 4 pistettä

1964: Lotus-BRM 3 pistettä

1965: Lotus-BRM 2 pistettä

1966: Brabham-Climax, Brabham-BRM ja McLaren 1 piste jokaiselle näistä talleista

1967: Brabham-Climax 2 pistettä

1968: McLaren-BRM 3 pistettä

1969: BRM ja Ferrari 7 pistettä molemmille näistä talleista

1970: Surtees 3 pistettä

1971: Brabham 5 pistettä

1972: Brabham 7 pistettä

1973: Tecno 1 piste

1974: Hill-Lola-Embassy 1 piste

1975: Ensign 1 piste

1976: Parnelli 1 piste

1977: ATS-Penske/Penske-ATS 1 piste

1978: Surtees ja Ensign 1 piste

1979: Fittipaldi 1 piste

1980: Alfa Romeo 4 pistettä

1981: Theodore ja ATS 1 piste

1982: Fittipaldi 1 piste

1983: Theodore-Ensign/Ensign-Theodore useimmiten vain Theodorena tunnettuna yhdistymisestä huolimatta 1 piste (Lotukselle on toisinaan moottorieriävyytensä laskettu yksi ylimääräinen lisäpiste kun se ajettiin Fordilla, mutta yleisesti ottaen Lotus käytti vain Renaultia ja se oli huonoimmillaankin todella korkealla kerrottuun talliin nähden.)

1984: Osella 2 pistettä (Tyrrell tietysti oli menettelevän korkealla ja joskus koetti saada keskellä oikeustaistoaan edes jäännöspisteitään jäämään, mutta se hylättiin koko tallien MM-kilvasta sen jäätyä pisteittä.)

1985: Tyrrell 7 pistettä (Joskus laskettu kahdelle eri moottorille eli Fordille ja Renaultille pisteitä.)

1986: Arrows 1 piste

1987: Ligier, AGS ja March 1 piste jokaiselle näistä talleista (Lisähuomiona vapaasti hengittävien tallien, autojen ja moottoreiden kilvoittelua mittaavassa Colin Chapman Trophyn taistossa Marchilla oli keskinäisesti puhuen 38 pistettä.)

1988: Minardi 1 piste

1989: AGS ja Lola-Larrousse/Larrousse-Lola 1 piste molemmille näistä talleista

1990: Brabham ja Arrows 2 pistettä molemmille näistä talleista (Joskus Arrows aivan ensimmäistä kertaa myös Arrows-Footwork tai Footwork-Arrows, mutta useimmiten viimeistä kertaa todettuna ennen vuotta 1997 yhtä viimeisen kerran Arrows tallin nimenä. Lola-Larroussella/Larrousse-Lolalla oli tänä kyseisenä vuotena 11 pistettä, mutta välillä niitäkin jotkut historioitsijat eivät halua laskea mukaan tallin oikeusjuttujen ja sotkujen myötä mihin se joutui. Siitä tuli kuitenkin sakkoja ja yhteistyö Lolan kanssa viittä vaille päättyi siihen paikkaan vaikka vielä vuodeksi 1991 olikin Lola vielä mukana tallin toiminnassa osin.)

1991: Leyton House 1 piste

1992: Jordan, Minardi ja Venturi-Larrousse/Larrousse-Venturi 1 piste jokaiselle näistä talleista

1993: Larrousse ja Jordan 3 pistettä molemmille näistä talleista

1994: Larrousse 2 pistettä

1995: Minardi 1 piste

1996: Footwork-Arrows/Arrows-Footwork 1 piste (Viimeistä kertaa Footwork nimenä millään tapaa kun jälleen nimenvaihto kesken osin kesken kauden tapahtuneena kuten vuonna 1990 oli ollut vastaavasti toiseen suuntaan päin. Vuodesta 1997 lähtien jälleen yksin vain Arrows.)

1997: Tyrrell 2 pistettä

1998: Prost 1 piste

1999: Arrows ja Minardi 1 piste molemmille näistä talleista

2000: Jaguar 4 pistettä

2001: Arrows 1 piste

2002: Minardi, Toyota ja Arrows 2 pistettä jokaiselle näistä talleista

Eli alkuperäisimmillä lajin pistejärjestelmillä vuosina 1958-2002 tavoista riippumatta parhaimmat huonoimmat tallit keräsivät viimeisillä sijoillaan ja vuoden 1987 erikoisuuden huomioimatta jättäen siis ei enempää kuin 7 pistettä koko vuonna!

Tähän temppuun kykenivät vuonna 1961 BRM, vuonna 1969 BRM jälleen yhdessä Ferrarin kanssa, vuonna 1972 Brabham ja lopulta viimeisen kerran noin hyvin vuonna 1985 Tyrrell.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
636
Sijainti
Västra Götaland
Tai sitten kertoo kalustosta, jolla ovat urallaan ajaneet.

Jos Button olisi ollut Mercedeksellä hybridi-aikana, varmaan muutama mestaruus olisi tullut lisää.

Aina toki voi jossitella.
Ja luultavasti myös pari mestaruutta lisää.
Spekulointi on mukavaa ajanvietettä toisinaan.
Laitetaan Mersuun Hamiltonin paikalle Alonso, Vettel tai Räikkönen...
Olisiko suorittaminen ollut yhtä tehokasta kuin Hamiltonilla?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4819
Ja luultavasti myös pari mestaruutta lisää.
Spekulointi on mukavaa ajanvietettä toisinaan.
Laitetaan Mersuun Hamiltonin paikalle Alonso, Vettel tai Räikkönen...
Olisiko suorittaminen ollut yhtä tehokasta kuin Hamiltonilla?
Niin, varmasti kaikki mainitsemasi kuljettajat olisivat kyenneet voittamaan maailmanmestaruuksia Mercedeksellä, mutta entä Hamiltonin kaltaiseen hallintaan? Ehkäpä ei kuitenkaan. Varsinkin, jos Nico Rosberg olisi ollut tiimikaverina, joka hänkin varsin hyvä kuljettaja oli.
 

Bukko

zeropodi
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4576
Ja luultavasti myös pari mestaruutta lisää.
Spekulointi on mukavaa ajanvietettä toisinaan.
Laitetaan Mersuun Hamiltonin paikalle Alonso, Vettel tai Räikkönen...
Olisiko suorittaminen ollut yhtä tehokasta kuin Hamiltonilla?
Alonsolla ehkä samalla tasolla? Tällä hetkellä Alonso edelleen iästä huolimatta vähintään Hamiltonin tasolla.
 
Ylös