Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
122
Ja toisaalta arvostan Kimiä suuresti sen vuoksi, että hän kykeni voittoihin kolmessa eri tiimissä (McLaren, Ferrari ja Lotus) ja kolmella eri rengasmerkillä (Michelin, Bridgestone ja Pirelli). Esim. Häkkisen kaikki voitot tulivat McLarenilla ja yhtä lukuun ottamatta Bridgestonen renkailla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15492
Ja toisaalta arvostan Kimiä suuresti sen vuoksi, että hän kykeni voittoihin kolmessa eri tiimissä (McLaren, Ferrari ja Lotus) ja kolmella eri rengasmerkillä (Michelin, Bridgestone ja Pirelli). Esim. Häkkisen kaikki voitot tulivat McLarenilla ja yhtä lukuun ottamatta Bridgestonen renkailla.
Tosin Kimillekin merkit ehkä olisi jääneet vain kahteen mikäli ei Pirelli olisi päättänyt palata lajiin kuin palasi. Ja Häkkisen aikana tietenkin Pirelli oli mukana vain avauskaudella eikä sen enempää sitten jatkanut ja Häkkinen ei olisi myöskään ollut sellaisessa Pirellin rengastamassa tallissa ajankuvassa ajamassa vielä yhden vuoden eli tuolloin vuodeksi 1992 jatkaessakin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10601
Sijainti
Helsinki
Ja toisaalta arvostan Kimiä suuresti sen vuoksi, että hän kykeni voittoihin kolmessa eri tiimissä (McLaren, Ferrari ja Lotus) ja kolmella eri rengasmerkillä (Michelin, Bridgestone ja Pirelli). Esim. Häkkisen kaikki voitot tulivat McLarenilla ja yhtä lukuun ottamatta Bridgestonen renkailla.
Tästä mainitsin viime vuonna.

Tämän lisäksi Häkän voitoista yhtä lukuun ottamatta kaikki tuli urarenkailla. Kimin voitoista 18 tuli urarenkailla ja neljä slicks-renkailla.

Moottorien mukaan:
Mercedes V10: 9
Ferrari V8: 9
Renault V8: 2
Ferrari V6: 1

Kimin voitti yhdeksän kilpailua sekä Michelin, että Bridgestonen renkailla. Pirellillä niitä tuli kolme kappaletta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4829
Oletteko foorumillaiset samaa mieltä siitä, että Aston Martinin ja Red Bullin suuntakäyrän vastakkaisuudessa on nyt vahvasti näkyvissä Adrian Newey-ilmiö?

Antakaahan kun selitän.

Newey on tunnettu siitä, että minne hän matkaa, sen tiimin suorituskyky kasvaa aivan valtavasti. Toisaalta, kun Newey jättää tiimin, sen tiimin suorituskyky laskee.

Kun Newey 1990-luvulla oli Williamsin leivissä, tiimi marssi maailmanmestaruuksiin jatkuvasti niin valmistajien kuin kuljettajien puolellakin.

Käytännössä Williamsilla olisi voittanut kilpailuja kuka tahansa kuljettaja, ja myös maailmanmestariksi olisi moni kuljettaja tuolloin Williamsin-kalustolla kyennyt.

Ja Williams voittikin kuljettajien maailmanmestaruudet tuolloin neljän eri kuljettajan voimin; eli Nigel Mansellin, Alain Prostin, Damon Hillin ja Jacques Villeneuven.

Vaan mitä tapahtuikaan, kun Newey jätti Williamsin, ja siirtyi McLarenille? Williamsilla ei olla voitettu maailmanmestaruuksia ollenkaan Neweyn lähdön jälkeen.

McLarenilla taas voitettiin kuljettajien maailmanmestaruudet vuosina 1998 ja 1999, sekä valmistajien titteli vuonna 1998.

Eikö nyt ole vastaavaa näköpiirissä?

Red Bullin suorituskyky on pahassa laskussa, kun Neweyn aikana Red Bull voitti useita kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruuksia niin Renaultin kuin Hondan aikana.

Newey lähti, Red Bull konttaa. Aivan kuten Williams 1990-luvulla.

Aston Martinilla taas on suorituskyky kova noususuunnassa. Aivan kuten McLarenilla 1990-luvun lopulla Neweyn tultua tiimiin.

Voipi olla jopa, että ensi vuonna Aston Martin on vahvin tiimi.

Adrian_Newey_2011_Sebastian_Vettel_in_Yokohama_(cropped).jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4829
1990-luvullahan Frank Williamsilla oli ajatuksena, että rakennetaan autosta Adrian Neweyn johdolla niin ylivoimainen, että kuka tahansa kuljettaja pystyy sillä maailmanmestaruuden voittamaan.

Ei siis tarvitse maksaa kuljettajalle niin paljon palkkaa. Tämä kaiketi oli ainakin osasyy siihen, että Damon Hill maailmanmestaruudestaan huolimatta sai vaihtaa tiimiä. Hill kun taisi mediajuttujen perusteella pyytää palkankorotusta.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
5061
1990-luvullahan Frank Williamsilla oli ajatuksena, että rakennetaan autosta Adrian Neweyn johdolla niin ylivoimainen, että kuka tahansa kuljettaja pystyy sillä maailmanmestaruuden voittamaan.

Ei siis tarvitse maksaa kuljettajalle niin paljon palkkaa. Tämä kaiketi oli ainakin osasyy siihen, että Damon Hill maailmanmestaruudestaan huolimatta sai vaihtaa tiimiä. Hill kun taisi mediajuttujen perusteella pyytää palkankorotusta.
Näin myös olen ymmärtänyt ja Frank oli iskenyt silmänsä myös Frenzeniin ja todennäköisesti em logiikalla ajatteli juuri, että saa seuraavan mestarin huomattavasti halvemmalla.
Se oli aika erikoinen veto ja kertoo paljon Frankista.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1655
Näin myös olen ymmärtänyt ja Frank oli iskenyt silmänsä myös Frenzeniin ja todennäköisesti em logiikalla ajatteli juuri, että saa seuraavan mestarin huomattavasti halvemmalla.
Se oli aika erikoinen veto ja kertoo paljon Frankista.
Frentzen oli kuuma nimi tuolloin 90-luvun puolivälissä hyvien Sauberilla ajamiensa suoritusten myötä ja toisaalta Schumacher oli ainut alle 40-vuotias elossa oleva mestari. Eli ei silloin hirveästi ollut valinnan varaakaan ns. nimimiehistä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4829
Unkarin GP:stä vuosimallia 2025 muodostui McLaren-juhla.

Kyseessä oli McLaren-tiimin 200:s GP-voitto, ja näinollen McLaren-tiimi ylitti kahdensadan GP-voiton rajapyykin nyt toisena tiiminä Ferrarin jälkeen. Historiaa siis tehtiin Unkarissa.

Myös suomalaiset ovat voittaneet McLarenilla kolmen kuljettajan voimin. Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen ovat voittaneet suomalaisista McLarenilla F1:ssä.

JJ. Lehto voitti McLarenilla Le Mans 24H-ajon vuonna 1995.

Mikä on suosikki McLaren-hetkesi kautta aikojen?

Alla statistiikkaa.

20250803_181859.jpg20250803_182213.jpg
 
Ylös