Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
137
Tuntuuko teistä, että Prost on hieman aliarvostettu mestari? On kuitenkin nelinkertainen maailmanmestari (ja hieman paremmalla tuurilla titteleitä voisi olla muutama enemmänkin) ja voittanut mestaruuksia kahdessa ja osakilpailuja peräti neljässä eri tiimissä. Silti harvempi mainitsee hänen nimensä, kun kysytään mielipidettä kaikkien aikojen parhaasta F1-kuljettajasta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15620
Vähän jo ihmettelenkin, että eikö tule Prostista muisteloita, sillä tänäänhän tuli kuluneeksi tasan 32 vuotta Professorin neljännen mestaruuden varmistumisesta.

Hienolta näyttää tuo menneiden aikojen F1-auton ajaminen.
Aioin laittaa, mutta arvelin odottaa muidenkin muistavan mukavasti asian tai laittavan muutoin edes jotakin muistoa sellaisenaan Estorilista 1993.

Kisaviikonlopun päätapahtuman tosiaan voitti Saksan Michael Schumacher tuon vuoden ainoana Benetton-voittonaan ja uran toisena sellaisena muutenkin sitten Spa-Francorchampsin 1992 ja nyt tietysti kuivalla kelillä. Loppuvuodesta 1993 hyvin mahtavassa nosteessa ollut ja tähän kisaan jopa neljättä F1-voittoa peräjälkeen uralleen ennakkoon povatulta Damon Hilliltä tuli sitten lopulta kolmostilan ajo.

Huolimatta siitä, että Hill lähti kisaan paalupaikalta ja ajoi myös kisan nopeimman kierroksen.

Viimeinen kisa perinteisemmällä Estorilin radalla kun vuosina 1994-1996 rataan tuli sen toki turvallisuuden syistä ennen pitkää oikeastaan paljonkin pilannut nk. Polkupyörämutka siis hidastavan inhottavana ylämäen mutkana.

Estorilin kisa-aikoina harmittavasti ei suomalaismenestystä tullut ainakaan yleensä. Paras suoritus Mika Häkkisen 1994 palkintoajo kolmanneksi. Jossiteltavin juttu varmasti ajamaton vuoden 1997 Estoril kun vielä olisi se ajettu juuri hyvään saumaan Mika Häkkisen Jerezin ensivoiton jälkeiseen aikaan siihen ihan lopulliseksi kauden päätteeksi mitä mainioimpana kisana olisi tuonut edes jännitystä ja seurantaa kotisohville vielä kerran. Toisaalta taas Estoril oli kiinnostava paikka suomalaisille (Eräässä vaiheessa heti Hungaroringin jälkeen suomalaisia F1-turisteja syystä tai toisesta bongasi paikan päältä eniten juurikin Estorilissa!) ja samalla kertaa niin pahuksen epäonninen paikka!

Estorilin paluu olisi ollut hyvä nähdä nk. Korona-aikana, mutta Algarve nähtiin sitten ratoineen paremmaksi ajaa. Algarvessa Valtteri Bottas ehti ajaa parhaimmillaan paalupaikalle ja olla palkinnoilla kakkostilalla, mutta ikävästi ei vielä silloin tullut ensimmäistä suomalaista F1-voittoa Portugalissa.

Eikä ihan hetkeen muutenkaan välttämättä voi tulla kun ei Portugali taida päästä täynnä olevaan F1-kalenteriin tätä nykyä. Ja aiemminkin pääsi vain nk. Korona-aikana kun kerrankin F1:n varakisoille tuli käyttöä!

Varakisalisenssit ilman muuta kuitenkin ovat niin Algarvella kuin Estorililla.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15620
Tuntuuko teistä, että Prost on hieman aliarvostettu mestari? On kuitenkin nelinkertainen maailmanmestari (ja hieman paremmalla tuurilla titteleitä voisi olla muutama enemmänkin) ja voittanut mestaruuksia kahdessa ja osakilpailuja peräti neljässä eri tiimissä. Silti harvempi mainitsee hänen nimensä, kun kysytään mielipidettä kaikkien aikojen parhaasta F1-kuljettajasta.
Itsestäni ainakin osin ilman muuta tuntuu. Parhaimmillaan oli kyllä tosiaan mahdollisuudet vallan ylivoimaiseen täyteen hegemoniaan kauan ennen Sennaa ja Schumia lajissa. Ainakin vain jos kerta kaikkiaan muun muassa Renault-aikoinakin se auto vain olisi kestänyt ja tietyt muutkin kisat McLaren-aikoina!

Ylivoimaisuudesta Prostin osalta kertoi jotakin sekin, että vuoden 1982 aikana toki alkuvaiheessa sitä keskellä omaa mestaruuden tavoitteluaan Kekekin vähän suuttui sanoissaan eräässä vaiheessa kautta aika paljon.

Sanoja ei ollut suunnattu Prostia itseään vasten vaan lajituomareita ja Balestrea vastaan. Rion aikoihin oli Keken kiukku kun tuolloin Keke suuttuneena tokaisi Prostin saatua ylimääräisen voiton sieltä, että Prost on sama julistaa maailmanmestariksi ja me muut hän itse mukaan luettuna voivat mennä kotiin!

Siitä lausunnosta ja parista muustakin todella kovasta lausunnosta Prostia, Renaultia ja vähän muun muassa Ranskan lehdistöä kohtaan joutui sitten kyllä Frank Williams ja Patrick Head tekemään kaikkensa, että Keke rauhoittuisi ja ei vain joutuisi muun muassa kilpailukieltoon ainakin pahimmassa tapauksessa. Tuomarit kun eivät pahemmin asiasta pitäneet.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2021
Sijainti
Vyborg
Olisikohan Prostin arvostukseen vaikuttanut yleisön keskuudessa hänen laskelmoiva ajotyylinsä ja hänen luonne?
Alain oli kummiskin hyvin nopea kuski joka oli käsittäkseeni hyvä taktiikko ja hyvin tasainen kuski. Lisäksi Prostilla oli urallaan useita hyviä tallikavereita kuten Senna,Rosberg,Damon Hill,Mansell.
4 maailmanmestaruutta on saavutus johon harva pystynyt. Sanoisin että Alain on yksi kaikkien menestyneimmistä kuskeista joka on jäänyt muiden legendojen varjoon.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
137
Olisikohan Prostin arvostukseen vaikuttanut yleisön keskuudessa hänen laskelmoiva ajotyylinsä ja hänen luonne?
Alain oli kummiskin hyvin nopea kuski joka oli käsittäkseeni hyvä taktiikko ja hyvin tasainen kuski. Lisäksi Prostilla oli urallaan useita hyviä tallikavereita kuten Senna,Rosberg,Damon Hill,Mansell.
4 maailmanmestaruutta on saavutus johon harva pystynyt. Sanoisin että Alain on yksi kaikkien menestyneimmistä kuskeista joka on jäänyt muiden legendojen varjoon.
Oli myös pitkään (1987-2001) eniten osakilpailuja voittanut F1-kuljettaja.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
674
Sijainti
Västra Götaland
Alain Prost. Yksi lajin legendoja. Neljä mestaruutta plakkariin ja se viides jäi puolen pisteen päähän, kun 84 hävisi Laudalle 72-71,5. Puolikas pinna siitä, kun Monaco keskeytettiin sateen takia ennen aikojaan ja pisteet puolitettiin, 9-4,5.

Prost tuli tunnetuksi varmana, melkeinpä konemaisena suorittajana, joka otti ne pisteet mitä milloinkin oli tarjolla, ei edes yrittänyt olla ajotyyliltään se griidin nopein ja näyttävin jätkä ja jätti turhat koheltelut muille. Monestiko muistat Alainin pyörähtäneen tai ajaneen ulos. Aivan. En minäkään. Varmasti niitäkin keissejä on, mutta harvassa tämän miehen kohdalla.
Toisaalta, pakko sanoa tämäkin, Prost kyllä hyötyi 86 Mansellin ja 89 Sennan epäonnesta. 1986 Adelaide päätöskisassa Mansell oli ajamassa mestaruuteen, kun rengas räjähti, oliko nyt parikymmentä kierrosta ennen maalia. Välttääkseen, ettei toiselle kuljettajalle, Piquetille käy samoin, Williams talli kutsui Brassin varikolle. Prost kiitti, kumarsi ja ajoi maalin voittajana ja maailmanmestarina. Mutta Prostille myös hatunnosto siitä, että ylipäätään pystyi roikkumaan mm-taistossa Williams kuskeja vastaan. Williams tuona vuonna selvästi McLarenia parempi.
Williams taisi yrittää Australiassa ajattaa kuskit kisan läpi ilman varikkopysähdystä. Suunnitelma meni myttyyn, eli mokasiko talli Nigelin mestaruuden?

1989 Ayrton Senna keskeytti kolmesti johtoasemassa konerikon vuoksi, Kanadassa, USA:ssa ja Italiassa. Lisäksi Sennan kautta varjostivat jääminen lähtöruutuun Ranskassa vaihdelaatikon hajottua, pyörähdys Englannissa ja kolari Mansellin kanssa Portugalissa. Jo pelkästään edellä mainitut kolme keskeytystä veivät Sennalta sen ajan pistelaskusysteemin mukaan 27 pinnaa, mitkä olisivat nostaneet hänet mestariksi Prostin ohi. In real life kauden loppupisteet olivat Prost-Senna 76-60.

Mutta, kuten on todettu aiemminkin, tekniset viat, samoin pieleen menneet kisataktiikat ja renkaan räjähdykset kuuluvat lajiin. Ja saihan Prostkin oman osansa epäonnesta kaudella 84. Ja sai tavallaan myöhemmin, kaudella 91, toisena Ferrari vuotenaan, kun tallissa ei toiminut mikään ja kaikki huipentui siihen, kun Prost ennen Adelaiden finaalia sai kenkää tallista. Oliko nyt traktori vai kuorma-auto, miksi autoa haukkui ja se oli liikaa Ferrarin pampuille.

Kaiken kaikkiaan kaikkeen Prostiin liittyvästä, vuosilta 1988-1993 saisi aikaan lähes kirjan.
Sennan tulo McLarenille, vuodet 88-89, huipentuen 1989 Suzukan tapahtumiin, Prostin kolmanteen mestaruuteen ja lähtemiseen tallista "ovet paukkuen". Vuoden 1990 Suzukan kolari, joka varmisti Sennalle uran toisen mestaruuden. Sennan Ferrari sopimus, mikä ei koskaan toteutunut, Prostin em. mainitut potkut Ferrarilta, välivuosi 92 ja paluu kaudelle 93 Williamsille estäen näin Sennan siirtymisen tiimiin. Neljäs mestaruus Williamsilla ja ura lopullisesti pakettiin 1993.

Mikä on hienoa, niin se että Prost ja Senna ehtivät sopia välinsä ennen 1.5.1994.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4348
Prostilla taisi kaiken kaikkiaan olla 5 maailmanmestaria tallikaverina ja onnistui päihittämään kaikki ainakin kertaalleen.

Laskelmoivan nopea, autoa säästävä, professorimainen Prost on minun kirjoissani yksi parhaista kuskeista ikinä. Ei ollut niin karismaattinen, nopea ja räiskyvä kuin Senna, mikä on suuren yleisön silmissä ehkä vähän syrjäyttänyt häntä GOAT-keskusteluista.
 
Ylös