Olemmeko me valmiit maksamaan...

Ovatko suomalaiset valmiita maksamaan ekstraa, jotta tuotekehitystä tapahtuisi

  • Kyllä

    Äänet: 4 16,0%
  • Ei

    Äänet: 17 68,0%
  • EOS

    Äänet: 4 16,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    25

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
ettelbruck sanoi:
Eivätkö operaattorit pysty tähän muuten kuin kytkykauppaamalla puhelimet?

Muuten, oma puhelimenkäyttöni on kuten gnz:n. Tuossa Nokia 3510:ssa on jotain muitakin ominaisuuksia (wap?) mutta en ole sitä koskaan käyttänyt. Merkittävä syy on se että sen paremmin puhelimen oma käyttöohje kuin ostoaikaisen operaattori Soneran toiminta ei mitenkään tukenut noiden ominaisuuksien käyttöä. Ja tällainen sälli joka kävi koulut jo ennen PCn keksimistä ei viitsi omatoimisesti moisiin paneutua. Siihen tosiaan tarvitaan sitä markkinointia, tyhjästä se tarve ei synny.
Ei se tyhjästä synny, se on selvä.

Kännykkäbusiness on tällä hetkellä rakennettu niin että kuluttajille myydään useiden satojen eurojen kännykkä muutaman vuoden välein. Kotitalouksien sähköisiin viestimiin sijoittama raha on kasvanut viimeisen 15 vuoden aikana huimasti. Rahaa menee perheen kännyköiden hankkimiseen, puhemaksuihin, kotitietokoneeseen ja laajakaistayhteyteen. Lisäksi täytyy maksaa joka vuosi nouseva televisiomaksu.

Kotitaloudet eivät ole halukkaita sijoittamaan lisää rahaa sähköiseen viestintään. Tämän takia kytkykauppa saattaisi helpottaa tilannetta. Kuluttajat eivät kalliin kännykän lisäksi halua maksaa kalliista liittymästä. Muualla homma hoituu niin että kun kännykkä on halpa (jossain käytännössä ilmainen), ollaan valmiit maksamaan palveluista.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Törni sanoi:
kun kännykkä on halpa (jossain käytännössä ilmainen), ollaan valmiit maksamaan palveluista.
Mitä olen yliopistolla kännykkäkantaa seuraillut ja työelämässä olevaa tuttavapiiriä katsellut, niin alle satasen kännyköitä näyttää monilla olevan, niitä kaikkein halvimpia Nokian ja Siemensin perusmalleja. Ja niitäkin käytetään tappiin asti. Akun loputtua ostetaan piraattiakku.

Näiden lisäksi on tietenkin sellaisia, jotka vaihtavat mallia usein (tuskin kuitenkaan yhtä usein kuin aikaisemmin) ja jotka haluavat aina uusimman mallin tai tilpehööriä kuten surkealaatuisen kameran, mutta kuitenkin suurimmalle osalle riittää, että kädessä on toimiva puheväline.

Kun ajattelen omaa kännykän käyttöäni, niin olen käyttänyt elämässäni muutamia kertoja maksullista palvelua. Pari kertaa olen kysynyt tuntemattoman numeron omistajaa ja muutaman kerran säätä, jos vaelluksilla on sattunut olemaan kenttää, mikä tosin on harvinaista. Tällaiset palvelut ovat mielestäni paikkansa ansainneet, niistä voi olla oikeasti hyötyä.

Minusta tuntuuu, että käsityksesi ihmisten kännykkäinnosta on suppea. On paljon ihmisiä, jotka elävät kännykkä korvalla sormet jatkuvasti näppäimillä, mutta on paljon myös ihmisiä, joiden suhde kännykkään on nuiva. Minulla on tuttu (nuori), joka käyttää edelleen pelkästään lankapuhelinta, muutama tuttu, jotka pitävät kännykäänsä melkein aina kiinni ja pikkuveli, joka ei suostu lähettämään tekstiviestejä kuin pakon edessä.

Arvelen, että kännykän viihdekäyttöä harrastavat eniten ne, joilla on vähiten rahaa. Muistelen lukeneeni, että kännykkälaskujen maksuhäiriöt ovat yleisiä erityisesti nuorten keskuudessa. He eivät hallitse käyttöä. Siitä voi saada viitteitä kun katselee TV-chattia ja laskee, paljonko yksi nimimerkki yössä tuhlaa. Summat ovat omalla mittapuullani suuria.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
ettelbruck sanoi:
Eivätkö operaattorit pysty tähän muuten kuin kytkykauppaamalla puhelimet?
Eivät! Koska kytkykaupatuilla puhelimilla asiakkaille saadaan puhelimeen:
- Mahdollisuus käyttää noita palveluita
- Asetukset kuntoon (kun puhelimessa on jossain vaikka Elisan logo, niin puhelin toimii vain Elisan verkossa ja siinä on asetukset jo kaupassa valmiina)

Kun kytkykauppaa ei ole sallittu, pitää asiakkaiden:
- Ostaa kalliimpi puhelin, jotta palveluiden käyttö ylipäänsä onnistuu
- Rälätä asetukset kuntoon.

Liian suuri osa lopettaa viimeistään vaiheeseen 2, jolloin käyttäjämäärät ei nouse tarpeeksi -> eivätkä hinnat laske.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Onko tuossa kytkykaupassa mitään huonoja puolia vai onko se taas paha valtio, joka vain kyykyttää kansalaisiaan?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
jaska sanoi:

- Rälätä asetukset kuntoon.

Liian suuri osa lopettaa viimeistään vaiheeseen 2, jolloin käyttäjämäärät ei nouse tarpeeksi -> eivätkä hinnat laske.
Jos ei osaa tilata tekstarilla asetuksia tai vaihtoehtoisesti hakea niitä palveluntarjoajan kotisivuilta, ei todennäköisesti myöskään osaa käyttää niitä uusia hienoja palveluja.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Willer sanoi:
Onko tuossa kytkykaupassa mitään huonoja puolia vai onko se taas paha valtio, joka vain kyykyttää kansalaisiaan?
Kyllä mä pyrin joitakin mainitsemaan ketjun alussa.

Itselleni aika lailla yks ja sama kytkyävätkö puhelimiansa vai eivät. Ehkä nyt 3G:n kynnyksellä voisi juuri kyseisellä tavalla uudistaa laitekantaa.

edit: No siis huonona puolena ainakin se, että asiakas sitoutuu pitkäksi aikaa operaattoriin. Mutta jos samaan aikaan on tarjolla "ei-kytky"-liittymiä, niin tällöin asiakaskunta saisi päättää vapaasti.
 
Viimeksi muokattu:

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
gnz sanoi:
Jos ei osaa tilata tekstarilla asetuksia tai vaihtoehtoisesti hakea niitä palveluntarjoajan kotisivuilta, ei todennäköisesti myöskään osaa käyttää niitä uusia hienoja palveluja.
Mä tunnen monta ihmistä, jotka osaa katsella telkkaria, mutta ei virittää kanavia :thumbup:

Edelleen tunnen ihmisiä (kyllä, he ovat pääosin vanhoja) jotka osaavat soittaa kännykällä, mutta eivät osaa tallentaa uusia numeroita sinne.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Törni sanoi:
Mä tunnen monta ihmistä, jotka osaa katsella telkkaria, mutta ei virittää kanavia :thumbup:
Ne monet tuntemasi ihmiset osaavat varmasti lähettää esimerkiksi tekstiviestin:"asetukset nokia xxxx" numeroon Y.
:rolleyes:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
gnz sanoi:
Ne monet tuntemasi ihmiset osaavat varmasti lähettää esimerkiksi tekstiviestin:"asetukset nokia xxxx" numeroon Y.
:rolleyes:
Sen tekstiviestin jälkeenkö puhelimen asetukset on kunnossa?

Turha tästä on jankuttaa. Markkinointitutkimukset osoittavat selvästi että suuri osa ihmisistä kokee, että palveluasetusten laittaminen puhelimeen on hankalaa. Se on faktaa, ei fiktiota. Eikä se fiktioksi muutu vaikka kuinka tehokkaasti jankkaa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
gnz sanoi:
Onko sinulla harmaintakaan aavistusta kuinka moni ihminen ei tiedä mikä heidän puhelimensa mallinumero on? Tiedän että asia on helppo selvittää. Mutta 75 mummolla ne asetukset eivät ole maailman tärkein juttu. Palveluiden käyttö tai käyttämättömyys jää kiinni silloin pelkästään siitä, toimivatko palvelut puhelimen ostohetkellä vai eivät. Ja samanlaisella asenteella varustettuja asiakkaita on paljon.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
gnz sanoi:
Mä sain taannoin työpuhelimeksi Nokian 6100 mallin soneran liittymällä. Laitoin tekstiviestin, jotta saisin asetukset kuntoon... paskat se toimi. Lopulta ne piti itse käsin sinne virittää. Aikaa meni varmaan tunti vaikka olen lapsesta asti videoita, telkkareita ja tietokoneita viritellyt... En toki epäile etteikö jollakin ko. hommat ole toiminut ihan ok. Mulla ei toiminut.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Löysin duunikännykkäni mallinumeron, kun revin akun irti. Se on kirjoitetu sinne pienellä präntillä. Se on 6100. Kertoisiko joku, mikä on se numero mihin tuo viesti pitää lähettää? Nopea vilkaisu Nokian sivuille kehottaa kääntymään operaattorin puoleen.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Törni sanoi:
Onko sinulla harmaintakaan aavistusta kuinka moni ihminen ei tiedä mikä heidän puhelimensa mallinumero on? Tiedän että asia on helppo selvittää. Mutta 75 mummolla ne asetukset eivät ole maailman tärkein juttu.
Eiköhän suurimmalle osalle mummeleista riitä, että osaavat soittaa sillä telefoonillansa.. Ja jos ei riitä niin varmasti ostovaiheessa liikkeen setä voi pistää asetukset kohdalleen tai sitten joku kummin kaima.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Törni sanoi:
Löysin duunikännykkäni mallinumeron, kun revin akun irti. Se on kirjoitetu sinne pienellä präntillä. Se on 6100.


Puhelin kuoressa lukee Nokia.

http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/

Eikä tartte edes akkua repiä irti!! :D

Silmien liikuttelua ja rullahiiren pyörittelyä se tosin vaatii ;)

Ja en tiedä miten mummeli voi tuon sivuston löytää. :p
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Törni sanoi:
Löysin duunikännykkäni mallinumeron, kun revin akun irti. Se on kirjoitetu sinne pienellä präntillä. Se on 6100. Kertoisiko joku, mikä on se numero mihin tuo viesti pitää lähettää? Nopea vilkaisu Nokian sivuille kehottaa kääntymään operaattorin puoleen.
Niinpä.. itse googletin, kunnes löysin oikean sivun/linkin. Olisi tietysti voinut soittaa soneran 'asiakaspalveluun', jos olisi ollut aikaa jonottaa määrittelemättömän kauan.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
gnz sanoi:
Silmien liikuttelua ja rullahiiren pyörittelyä se tosin vaatii ;)[/B]
Ok, puhelimen mallinumero on selvitetty. Tämän jälkeen pitää tietää että asetukset saa kuntoon tuolla tekstarilla. Sitten pitää selvittää mihin numeroon tuo tekstari lähetetään. Sitten kun viesti on lähetetty ja jos se toimii halutulla tavalla, niin mitä sitten?

Mistä käyttäjä tietää että miten hänen puhelimensa toiminnallisuudet ovat muuttuneet? Mistä hän tietää mitä palveluita hänellä on käytössään ja kuinka niitä käytetään? En väitä ettei näitä asioita saa selville. Väitän ainoastaan että ne on kokonaisuutena nyt niin hankalasti toteutettu että suuri osa käyttäjistä kokee ne vaikeiksi. Tämän takia palveluita, asetuksia ja toiminnallisuutta pitää kehittää helppokäyttöisempään suuntaan.

Yksi tärkeä askel voisi olla esimerkiksi se, että puhelimen asetukset olisivat ostettaessa kunnossa ja käyttäjä pääsisi heti virtojen kytkemisen jälkeen palveluntoimittajan valikkoon / portaaliin josta hän pääsisi valitsemaan haluamansa palvelun.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Törni sanoi:

Yksi tärkeä askel voisi olla esimerkiksi se, että puhelimen asetukset olisivat ostettaessa kunnossa ja käyttäjä pääsisi heti virtojen kytkemisen jälkeen palveluntoimittajan valikkoon / portaaliin josta hän pääsisi valitsemaan haluamansa palvelun.
Jos puhelimen mallin selvittäminen on liian vaikeaa, silloin luultavasti tuollaisen valikkohärdellinkin käyttäminen on liian vaikeaa. Se kun on uutta ja erilaista, menee helposti sekaisin ja paniikkiin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
gnz sanoi:
Jos puhelimen mallin selvittäminen on liian vaikeaa, silloin luultavasti tuollaisen valikkohärdellinkin käyttäminen on liian vaikeaa. Se kun on uutta ja erilaista, menee helposti sekaisin ja paniikkiin.
Eli sinä olet sitä mieltä että mobiiliviestimien palveluita, asetuksia ja toiminnallisuutta ei enää tarvitse kehittää helppokäyttöisempään suuntaan? Nyt ollaan sinusta tässä asiassa jo optimitilanteessa.

Uskomaton näkemys. Toivottavasti sinusta ei koskaan tule suuren operaattorin palvelupäällikköä :D
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Törni sanoi:
Eli sinä olet sitä mieltä että mobiiliviestimien palveluita, asetuksia ja toiminnallisuutta ei enää tarvitse kehittää helppokäyttöisempään suuntaan? Nyt ollaan sinusta tässä asiassa jo optimitilanteessa.


No onhan niissä kehitettävää, mutta kyllä nämä uudet palvelut tulevat aina olemaan jossain määrin ainoastaan "rajatun käyttäjäkunnan" ulottovilla.
Jos ei tule toimeen uuden tekniikan kanssa, hommat käy hankalaksi.


Uskomaton näkemys. Toivottavasti sinusta ei koskaan tule suuren operaattorin palvelupäällikköä :D
Ole huoleti :)

edit: quote fiks.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös