Olemmeko me valmiit maksamaan...

Ovatko suomalaiset valmiita maksamaan ekstraa, jotta tuotekehitystä tapahtuisi

  • Kyllä

    Äänet: 4 16,0%
  • Ei

    Äänet: 17 68,0%
  • EOS

    Äänet: 4 16,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    25

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Kuuma peruna, ovatko Suomalaiset valmiita maksamaan GSM-palveluista, jotta operaattoreilla on varaa tuotekehitykseen.

Jotain tän suuntaista Vanhanen sanoi tänään AamuTV:ssä...

Itsehän en usko, että Suomalaiset maksaa senttiäkään enempää, kuin on pakko, jostain valmiista tuotteista saatetaan maksaa, mutta niistäkin mahdollisimman vähän.

Eli nyt kyse ei ole sinusta henk. koht. vaan Suomalaisista kansana.

Keskustelun herättäjäksi lisäksi eilisen Tekniikan ja talouden uutiskirjeen kolumni.
Rajua kilpailua huonoista asiakkaista
[Pekka Virolainen 15.2.2005]


Valtiovalta on pääministeri Matti Vanhasen suulla huolissaan siitä,että teleoperaattorit kilpailevat itsensä hengiltä tai vähintään siihen kuntoon, että uusien tuotteiden kehittäminen kärsii.

Ehkä aiheellistakin, onhan surullisen kuuluisa Telecom Finland aiheuttanut eri nimillä monenlaista itkua ja hammasten kiristystä, eikä ihan moitteetta ole edennyt Saulin ja Paulin puhelinyhtiökään Helsingissä, muista kaupungeista puhumattakaan.

Medioissa ei Saulin ja Paulin eikä Pirkka Pekan puheaikatarjouksia ehkä kannattaisi moittia, sillä Soneran Elisan ja Saunalahden kampanjat ovat sataneet mannaa monelle medialle muuten melko hiljaisina aikoina.

Ehkä vähän voi kuitenkin ihmetellä sitä panostusta, jota uusien asiakkaiden viemiseen kilpailijoilta on tehty siitä lähtien kun oman numeron sai viedä mukanaan uudelle operaattorille. Toki sadattuhannet ihmiset ovat vaihtaneet operaattoria, mutta ne tuskin ovat olleet parhaita asiakkaita, pikemminkin päinvastoin. Moni asiakas lienee aiheuttanut enemmän rahanmenoa kylkiäisineen ja numeron siirron muodossa kuin kassavirtaa operaattorille.

Ei siis ihme, että nämä arpu-luvut eli keskimääräinen asiakaskohtainen kuukausilaskutus on laskenut.

Tekniikka&Talouden eilen päättynyt viikon kysymys paljastaa, että 24 prosenttia oli vaihtanut operaattoria kerran, 12 prosenttia useammin, mutta pääosa, 40 prosenttia liki 700 vastaajasta ilmoittaa käyttävänsä työsuhdepuhelinta, joten yksittäiset vaihtotarjoukset eivät ole näille työkseen puhelinta käyttäville edes mahdollisia.

Tämä 40 prosenttia lienee hyvin lähellä todellistakin yritysliittymien määrää Suomessa.

20 euron verotettavalla työsuhde-edulla puhelinta myös kotiasioissaan käyttävät ovat arpu-lukujen valossa parhaita asiakkaita, mutta heitä ei kannata välittää, kun eivät voi liittymälleen mitään. Näyttää siis siltä, että operaattorit kilpailevat itsensä kipeiksi kaikkein huonoimmista, epälojaaleimmista asiakkaista. Määrä korvaa laadun.

Toki yrityksissäkin vaihdetaan operaattoreita ja hyviä diilejä on varmasti tehty sen jälkeen, kun käyntikorttiin ei enää tule halpisoperaattorin käyttöä paljastavaa suuntanumeroa.

Vanhasen tuskin tarvitsee olla huolissaan siitä, etteivätkö operaattorit miettisi uusien palvelujen kehittämistä. Johan meillä on jonkinasteista mobiilimarkkinointia, ainakin Sedu Koskisen ravintolat jaksavat yllättää oudoin tekstiviestein illallisaikaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
DNA:n yritti jo erillaisilla palveluilla markkinoida liittymiään -> ei onnistunut, muuttui halpafirmaksi...
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
jaska sanoi:
Kuuma peruna, ovatko Suomalaiset valmiita maksamaan GSM-palveluista, jotta operaattoreilla on varaa tuotekehitykseen.
Turha tässä on asiakkaita syytellä tilanteesta, johon operaattorit ovat itsensä ajaneet. Itse kysymys on helppo - mikäli tuote on riittävän hyvä ja käyttökelpoinen hintaansa nähden, niin se tekee kauppansa.

Itse en käytä puhelinta muuhun kuin puhumiseen ja satunnaisiin tekstareihin. Kaikki muu toiminta sen avulla tuntuu varsin kömpelöltä (esim. wap -palvelut tai sähköpostien luku..).
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Re: Re: Olemmeko me valmiit maksamaan...

Willer sanoi:
Turha tässä on asiakkaita syytellä tilanteesta, johon operaattorit ovat itsensä ajaneet. Itse kysymys on helppo - mikäli tuote on riittävän hyvä ja käyttökelpoinen hintaansa nähden, niin se tekee kauppansa.

Itse en käytä puhelinta muuhun kuin puhumiseen ja satunnaisiin tekstareihin. Kaikki muu toiminta sen avulla tuntuu varsin kömpelöltä (esim. wap -palvelut tai sähköpostien luku..).
Joo siis tuosta lemme melko pitkälti samaa mieltä (paitsi WAP:n S-postin luvun kätevyydestä)

mutta siis kun ainakin minä ymmärrän Vanhasen puheita, että olisimme valmiita maksamaan esim. 1c enemmän / minuutti, jotta firmoilla olisi varaa tuotekehitykseen.

Tähän minä en usko!
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Kyllähän minäkin voisin kehitellä kaikenlaisia kivoja, mutta periaatteessa tarpeettomia JUTTUJA, mutta olisko mulla pokkaa VEDOTA siihen ja vaatia YLIMÄÄRÄISTÄ rahaa, se onkin toinen juttu.:rolleyes:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Re: Re: Re: Olemmeko me valmiit maksamaan...

jaska sanoi:
Joo siis tuosta lemme melko pitkälti samaa mieltä (paitsi WAP:n S-postin luvun kätevyydestä)

mutta siis kun ainakin minä ymmärrän Vanhasen puheita, että olisimme valmiita maksamaan esim. 1c enemmän / minuutti, jotta firmoilla olisi varaa tuotekehitykseen.

Tähän minä en usko!
Samoilla linjoilla- osittain. Toisaalta parhaat, maksavimmat, asiakkaat eivät näytä operaattoria niin helposti vaihtavan.

Mä olen vähän sitä mieltä, että tuo"ilmainen puheaika" pitäisi saada jollain konstilla kitkettyä operaattorien markkinoinnista pois. Se synnyttää turhaa asiakkaiden liikehdintää ja sitä myöden myös kuluja. Kaikkine muine ehtoineenkin siinä on lievää huijauksen makua. Ilmaista puheaikaa kun ei ole- ei yleensä eikä edes yksittäistapauksessa.

Ja miten toi "vanhasen sentti" sitten korvamerkittäisiin tutkimukseen ja tuotekehitykseen? Ei mitenkään.

Ihmiset on valmiita maksamaan ylimääräistä kunhan vain tietävät, että ylimäärä menee minne on luvattu. Näinhän toimiin muun muassa Reilu Kauppa- ja aika hyvin toimiikin.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Näillä teleoperaattoreillahan on tuotekehitysresurssit X.

Kyse on näiden olemassaolevien resurssien oikein kohdistamisesta. Tuskin auttaa pätkääkään jos resursseja kasvatetaan 0.5X:llä, jos ei tiedetä mihin sitä käytetään.

Mielestäni reaaliaikaisen videokuvan lähettäminen kuulostaa mielenkiintoiselta. Eikä tämäkään olisi tullut markkinoille yhtään ennemmin, vaikka ne jostain olisikin saaneet lisäresursseja.

Edit: Ja hyvin pitkälle vielä Suomessa puhelinvalmistaja määrää ne raamit joiden sisällä palveluita voidaan käytännössä tarjota. Mutta tämä on pikkuhiljaa muuttumassa, kiitos operaattorien mukaan räätälöitävien puhelinmallien.
 
Viimeksi muokattu:

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Kyllä minä olen ainakin elänyt aina siinä luulossa että tuotekehitys rahoitetaan tulevilla lisätuotoilla! Jos kehittyneempi tuote ei tuota lisää rahaa, niin miksi ihmeessä sitä pitää kehittää?

Lisää rahaa siis tarkoittaa tässä yhteydessä myös sitä että jos tuotekehitys pitää reaaliset tulot siinä mitä ne ovat nyt, siinä tapauksessa että muulloin kilpailijat vievät asiakkaat ja tulot, tai asiakkaat kyllästyvät nykyiseen tuotteeseen eivätkä sitä enää osta.
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
Sam.S.Walken sanoi:
Kyllä minä olen ainakin elänyt aina siinä luulossa että tuotekehitys rahoitetaan tulevilla lisätuotoilla! Jos kehittyneempi tuote ei tuota lisää rahaa, niin miksi ihmeessä sitä pitää kehittää?
kyllä. sekä teliasonera finlandilla että elisalla uusien palveluiden kehitys ei ole rahan puutteesta kiinni vaan siitä, että tällä hetkellä ei olla valmiita ottamaan sitä riskiä, että kaikista tuotekehityksen myötä markkinoille tulevista tuotteista ei tule kaupallista menestystä.

suomen matkapuhelinmarkkinat eivät ole tällä hetkellä terveessä tilassa, jos esimerkiksi operaattori saa antaa liittymän kylkiäiseksi topparotsin ja leivänpaahtimen mutta ei puhelinta. lisäksi verkkojen väliset epäsymmetriset terminointimaksut eivät ole oikeudenmukaisia. miksi sonera mobile networksia rangaistaan siitä, että se toimii tehokkaammin kuin muut markkinoilla olevat kilpailijansa?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
leipurihiiva sanoi:
suomen matkapuhelinmarkkinat eivät ole tällä hetkellä terveessä tilassa, jos esimerkiksi operaattori saa antaa liittymän kylkiäiseksi topparotsin ja leivänpaahtimen mutta ei puhelinta.
Tätä ihmettelen minäkin... samalla saataisiin porukalle uudet puhelimet -> uusien palveluiden käyttö mahdollisuus -> liikevaihto nousuun.

leipurihiiva sanoi:
lisäksi verkkojen väliset epäsymmetriset terminointimaksut eivät ole oikeudenmukaisia. miksi sonera mobile networksia rangaistaan siitä, että se toimii tehokkaammin kuin muut markkinoilla olevat kilpailijansa?
mistäköhän sä tässä kohdassa puhut, et kai vain tästä Elisan haasteesta ?
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Tässä olen näitä verohommia kirjannut... Arvatkaa vaan, mitkä ottaa eniten aivoon!
OKSETTAAA nuo puhelinlaskut! Välissä Radiolinjaa, sitten Soneraa, ANC, joku DNA....:mad: :mad: :jaska: :jaska:

No, eihän se ole sen hankalampaa kirjattavaa kuin muutkaan laskut. Yleensä teen "nippuja" ja vien yhdellä viennillä saman firman ja puhelimen menot.

Sen kyllä huomaa, jos perheellä on teini-ikäisiä lapsia. Puh-kulut nousee... En niitä kirjaakaan kuin yksityistalouden puolelle. Isännän kännystä osa maatalouteen.

Enpä ole vaihdellut firmaa enkä puhelintakaan... Sonera jäi 450-aikana ja vielä tuolla 6250_llä on pärjännyt.

Taidan olla henkisesti(kin) niin juntti, että en oikein innostu kaikista uusista jipoista. Tällä iällä vaatii palveluilta jo kunnon lisäarvoa, toimivuutta ja tuottoa ( ajansäästöä, asioiden hoidon helpotusta yms), ennenkuin niihin innostuu. Värinäyttö, nettiselaimet, poly-soittoäänet, pelit yms "tilpehööri" ei vielä sitä tuo mulle.
On varmasti paljon käyttäjiä, joille puhelimesta muotoutuu yhä enemmän "viihde- ja tietokone" huviksi ja hyödyksi.

vastaus EOS!!
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
jaska sanoi:
Tätä ihmettelen minäkin... samalla saataisiin porukalle uudet puhelimet -> uusien palveluiden käyttö mahdollisuus -> liikevaihto nousuun.
Ja samalla saadaan asiakas "kiinni" firmaan pitkäksi aikaa.
Ja tällöin saadaan voitot nousuun. Ja voidaan sitten kehittää niitä palveluita? Vai kehitettäiskö sittenkään, jos otettais vain ne voitot? Tai odotetaan, että laitevalmistaja tekee jotain "kivaa" taas, niin ei tartte itse kehittää palveluita :)

Miksei tuo voisi toimiakin, en kiellä ollenkaan, mutta liekö sekään mikään oikotie onneen asiakkaan kannalta.
 

leipurihiiva

puunaama
Liittynyt
2.8.2001
Viestit
1190
Sijainti
viiskulmasta olariin
gnz sanoi:
Ja samalla saadaan asiakas "kiinni" firmaan pitkäksi aikaa.
Ja tällöin saadaan voitot nousuun. Ja voidaan sitten kehittää niitä palveluita? Vai kehitettäiskö sittenkään, jos otettais vain ne voitot? Tai odotetaan, että laitevalmistaja tekee jotain "kivaa" taas, niin ei tartte itse kehittää palveluita :)

Miksei tuo voisi toimiakin, en kiellä ollenkaan, mutta liekö sekään mikään oikotie onneen asiakkaan kannalta.
sehän tulisi nimenomaan vaihtoehdoksi nykyisen mallin rinnalle, ei korvaamaan sitä. asiakashan loppupeleissä tekisi valinnan, että ovatko tarjottavat palvelut riittävän houkuttelevia, että sitoutuisi tiettyyn operaattoriin esim. 12 tai 18 kuukaudeksi. samalla saisi sitten huomattavasti huokeammalla sen operaattoriräätälöidyn puhelimen siitä samalta tiskiltä. ainakaan mun mielestä tällainen malli ei voi olla paljoa huonompi kuin nykyinen, jossa joudut kuitenkin sitoutumaan tiettyyn operaattoriin useammaksi kuukaudeksi saadaksesi sen lo-fi lidl kotiteatterin.

jaska sanoi:
mistäköhän sä tässä kohdassa puhut, et kai vain tästä Elisan haasteesta?
epäsuorasti siitäkin. lähinnä ajoin takaa sitä, miksi sonera mobile networks ei saa periä niin korkeaa terminointimaksua kuin sen kilpailijat (elisa, finnet, saunalahti).
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eiköhän ne voisi käyttää näitä nyt kertyneitä voittojaan ja ulospotkittujen ihmisten mukana tulleita säästöjään siihen kehittämiseen.

Vai pitäiskö meidänkin firman nostaa hintoja sillä perusteella että meillä yritetään nyt kehittää jotain uutta?:doubtful:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
En ymmärrä nyt yhtään mistä tässä on kysymys. Miksi Vanhanen puuttuu operaattoreiden liiketoimintaan? Jos joku yritys on niin typerä että myy tuotteita halvemmalla, kun mitkä ovat tuotantokustannukset, niin jo on kumma. Tämä sama pätee palveluihin. Operaattorit laskuttakoon vaikka tietyistä palveluista erikseen. Asiakas sitten päättäköön mitä palveluita käyttää. Kannattamattomia palveluja ei kannata ylläpitää tai kehittää.

Kysymys siitä, ovatko suomalaiset valmiita maksamaan siitä että operaattorit kehittävät palveluita on todella omituinen. Sehän riippuu tietysti siitä mitä nämä palvelut ovat, ja kokevatko kuluttajat tarvitsevansa niitä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tässä tulee vähän sellainen fiilis, että yritetään väkipakolla vääntää sellaista palvelutarjontaa, johon ihmisillä ei ole tarvetta tai kiinnostusta - ainakaan niillä tuotantokustannuksilla, jotka nyt on.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
leipurihiiva sanoi:
suomen matkapuhelinmarkkinat eivät ole tällä hetkellä terveessä tilassa, jos esimerkiksi operaattori saa antaa liittymän kylkiäiseksi topparotsin ja leivänpaahtimen mutta ei puhelinta.
Joka tietäisi sitä että puhelimien hinnat ilman liittymän ostamista olisivat reilusti nykyistä kalliimmat.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
leipurihiiva sanoi:
asiakashan loppupeleissä tekisi valinnan, että ovatko tarjottavat palvelut riittävän houkuttelevia, että sitoutuisi tiettyyn operaattoriin esim. 12 tai 18 kuukaudeksi. samalla saisi sitten huomattavasti huokeammalla sen operaattoriräätälöidyn puhelimen siitä samalta tiskiltä.
Tämä on systeemi monessa muussa maassa. Suomen käytäntö osoittaa, että olemme putoamassa kelkasta. Suomalaiselle se kännykkä ja siinä olevat hilavitkuttimet ja muut ominaisuudet ovat edelleen palveluita tärkeämpiä. Muualla on kehitys mennyt eteenpäin ja on huomattu että päätelaitteella ei ole merkitystä, vaan niillä palveluilla joita sen kautta voi käyttää.

Suomalaiset ovat sisältö ja palvelutuotannossa jo valovuosia jäljessä esimerkiksi Japanista. Tästä voi tietenkin syyttää operaattoreita, mutta jos kysyntää ei ole riittävästi, ei ole palveluitakaan.

En tiedä syntyykö tätä palvelutuotantoa ja kysyntää pelkästään sillä että kytkykauppa sallitaan. Mene ja tiedä.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kortteen Topi sanoi:
Tottakai olen valmis maksamaan enemmän jos se edistää tuotekehitystä.
Minäkin haluan maksaa lisää, jos se edistää tuotekehitystä ja luo lisää työpaikkoja. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että mistä helvetistä tiedän, miten maksamani lisä käytetään,
 
Ylös