Kuuma peruna, ovatko Suomalaiset valmiita maksamaan GSM-palveluista, jotta operaattoreilla on varaa tuotekehitykseen.
Jotain tän suuntaista Vanhanen sanoi tänään AamuTV:ssä...
Itsehän en usko, että Suomalaiset maksaa senttiäkään enempää, kuin on pakko, jostain valmiista tuotteista saatetaan maksaa, mutta niistäkin mahdollisimman vähän.
Eli nyt kyse ei ole sinusta henk. koht. vaan Suomalaisista kansana.
Keskustelun herättäjäksi lisäksi eilisen Tekniikan ja talouden uutiskirjeen kolumni.
Jotain tän suuntaista Vanhanen sanoi tänään AamuTV:ssä...
Itsehän en usko, että Suomalaiset maksaa senttiäkään enempää, kuin on pakko, jostain valmiista tuotteista saatetaan maksaa, mutta niistäkin mahdollisimman vähän.
Eli nyt kyse ei ole sinusta henk. koht. vaan Suomalaisista kansana.
Keskustelun herättäjäksi lisäksi eilisen Tekniikan ja talouden uutiskirjeen kolumni.
Rajua kilpailua huonoista asiakkaista
[Pekka Virolainen 15.2.2005]
Valtiovalta on pääministeri Matti Vanhasen suulla huolissaan siitä,että teleoperaattorit kilpailevat itsensä hengiltä tai vähintään siihen kuntoon, että uusien tuotteiden kehittäminen kärsii.
Ehkä aiheellistakin, onhan surullisen kuuluisa Telecom Finland aiheuttanut eri nimillä monenlaista itkua ja hammasten kiristystä, eikä ihan moitteetta ole edennyt Saulin ja Paulin puhelinyhtiökään Helsingissä, muista kaupungeista puhumattakaan.
Medioissa ei Saulin ja Paulin eikä Pirkka Pekan puheaikatarjouksia ehkä kannattaisi moittia, sillä Soneran Elisan ja Saunalahden kampanjat ovat sataneet mannaa monelle medialle muuten melko hiljaisina aikoina.
Ehkä vähän voi kuitenkin ihmetellä sitä panostusta, jota uusien asiakkaiden viemiseen kilpailijoilta on tehty siitä lähtien kun oman numeron sai viedä mukanaan uudelle operaattorille. Toki sadattuhannet ihmiset ovat vaihtaneet operaattoria, mutta ne tuskin ovat olleet parhaita asiakkaita, pikemminkin päinvastoin. Moni asiakas lienee aiheuttanut enemmän rahanmenoa kylkiäisineen ja numeron siirron muodossa kuin kassavirtaa operaattorille.
Ei siis ihme, että nämä arpu-luvut eli keskimääräinen asiakaskohtainen kuukausilaskutus on laskenut.
Tekniikka&Talouden eilen päättynyt viikon kysymys paljastaa, että 24 prosenttia oli vaihtanut operaattoria kerran, 12 prosenttia useammin, mutta pääosa, 40 prosenttia liki 700 vastaajasta ilmoittaa käyttävänsä työsuhdepuhelinta, joten yksittäiset vaihtotarjoukset eivät ole näille työkseen puhelinta käyttäville edes mahdollisia.
Tämä 40 prosenttia lienee hyvin lähellä todellistakin yritysliittymien määrää Suomessa.
20 euron verotettavalla työsuhde-edulla puhelinta myös kotiasioissaan käyttävät ovat arpu-lukujen valossa parhaita asiakkaita, mutta heitä ei kannata välittää, kun eivät voi liittymälleen mitään. Näyttää siis siltä, että operaattorit kilpailevat itsensä kipeiksi kaikkein huonoimmista, epälojaaleimmista asiakkaista. Määrä korvaa laadun.
Toki yrityksissäkin vaihdetaan operaattoreita ja hyviä diilejä on varmasti tehty sen jälkeen, kun käyntikorttiin ei enää tule halpisoperaattorin käyttöä paljastavaa suuntanumeroa.
Vanhasen tuskin tarvitsee olla huolissaan siitä, etteivätkö operaattorit miettisi uusien palvelujen kehittämistä. Johan meillä on jonkinasteista mobiilimarkkinointia, ainakin Sedu Koskisen ravintolat jaksavat yllättää oudoin tekstiviestein illallisaikaan.