Olemmeko me valmiit maksamaan...

Ovatko suomalaiset valmiita maksamaan ekstraa, jotta tuotekehitystä tapahtuisi

  • Kyllä

    Äänet: 4 16,0%
  • Ei

    Äänet: 17 68,0%
  • EOS

    Äänet: 4 16,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    25

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
gnz sanoi:
No onhan niissä kehitettävää, mutta kyllä nämä uudet palvelut tulevat aina olemaan jossain määrin ainoastaan "rajatun käyttäjäkunnan" ulottovilla. Jos ei tule toimeen uuden tekniikan kanssa, hommat käy hankalaksi.[/B]
Lisäksi, toisin kuin Törni uskoo, minä edelleen sitkeästi väitän, että on suuri joukko ihmisiä, jotka hallitsisivat tekniikan, mutta heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta. Suomen kokoisessa maassa käyttäjien määrä jää näin ollen alhaiseksi.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
gnz sanoi:
Uudet palvelut tulevat aina olemaan jossain määrin ainoastaan "rajatun käyttäjäkunnan" ulottovilla.
Tässähän on puhuttukin pelkästään tuon rajatun määrän muuttamisesta nykyistä suuremmaksi.

Minusta se on mahdollista kehittämällä toimannallisuuksia ja palveluita :thumbup:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Törni sanoi:
Tässähän on puhuttukin pelkästään tuon rajatun määrän muuttamisesta nykyistä suuremmaksi.
Eli lisää palveluita sille kaikkein maksukyvyttömimmälle kansanosalle.

Kerrohan, kuka jotain chattipalvelua pääasiassa käyttäisi.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Hurmurisija sanoi:
Lisäksi, toisin kuin Törni uskoo, minä edelleen sitkeästi väitän, että on suuri joukko ihmisiä, jotka hallitsisivat tekniikan, mutta heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta. Suomen kokoisessa maassa käyttäjien määrä jää näin ollen alhaiseksi.
Ei itseänikään juuri tämänhetkiset mobiilipalvelut innosta.

Ja riippuu vähän mikä kapula on kädessä. N9500:n (communicator) kanssa "palvelukirjo" alkaa olevaan jo melko hyvä. :p
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Hurmurisija sanoi:
Lisäksi, toisin kuin Törni uskoo, minä edelleen sitkeästi väitän, että on suuri joukko ihmisiä, jotka hallitsisivat tekniikan, mutta heitä ei yksinkertaisesti kiinnosta. Suomen kokoisessa maassa käyttäjien määrä jää näin ollen alhaiseksi.
Aika näyttää tämän asian. Palvelujen käytettävyyden lisäksi hinta on ratkaiseva asia. Minä en yksityishenkilönä ainakaan ole valmis maksamaan palveluista sitä hintaa mitä niistä nyt pyydetään. Jos ne olisivat huomattavasti edullisempia, käyttäisin niitä varmasti.

Suomessa yritykset hoitavat homman nyt niin, että he tarjoavat työntekijöilleen kapulan ja siihen internetyhteyden. Yksityispuolella ei taas ole riittävästi kysyntää tai halua maksaa räätälöidyistä palveluista. Olet kyllä osittain varmasti oikeassa. Suomi on niin pieni maa että markkinoiden pienuus jarruttaa tehokkaasti kehitystä. Se on minusta sääli.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Törni sanoi:
Aika näyttää tämän asian. Palvelujen käytettävyyden lisäksi hinta on ratkaiseva asia. Minä en yksityishenkilönä ainakaan ole valmis maksamaan palveluista sitä hintaa mitä niistä nyt pyydetään. Jos ne olisivat huomattavasti edullisempia, käyttäisin niitä varmasti.
Niin myös minä. Voisinhan minä junamatkalla ajan kuluttamiseksi selata erilaisia palveluita tai vaikka chattailla, mutta sen pitäisi olla todella edullista. Nykyhinnoilla palveluita tulisi käytettyä vain, jos niitä todella tarvitsee. Mutta milloin niitä todella tarvitsee?
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Kännykkäpalveluissa ja muissa mobiilihärveleissä on mun mielestä semmoinen juju, että se tarve siihen palvelulle tehdään oikealla "myynnillä". Se myynti ei valttämättä tarkoita suoraa myyntitoimintoa vaan "se jokin" salakavalasti tai epäsuorasti tehdään mielenkiintoiseksi ja tärkeäksi. Ei kai kovin moni uskonut, että ne tv:n chattijutut tulis kovin pitkään kestämään, vai uskoiko? Tottakai operaattorit ja muut palveluiden kehittäjät yrittävät koko ajan keksiä uutta kultakimpaletta, mutta toistaiseksi ei ole oikein natsannut. Voi olla, että nyt etsitään liian varmoja tapauksia ja ei uskalleta ottaa riskejä, vaikka niiden kautta ne parhaimmat jutut yleensä löytyy. Yhteisöllisyys on ainakin yhteinen tekijä moneen suosittuun palveluun, jospa siitä sais venytettyä lisää ideoita, joista porukka on valmis maksamaan.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Sain duunista uuden puhelimen. Kapula on Nokian 6820, yhteys Soneralta ja datavalmiudella. Loistava tilaisuus testata mobiilipalveluiden tilanne.

Simmi sisään ja menoksi. Tuli automaagisesti tekstari joka ilmoitti että kohta tulee asetuksia. Hetken päästä tulikin kolme tekstiviestiä jotka tallennettiin asiallisesti. Kieli pitkällä datapalveluihin ja yhteys aloitussivuun. Pitkän odottelun jälkeen tuli teksti, joka ilmoitti että muisti on lopussa. Aloitussivu oli Soneran. Ei muuta kun tilattiin tekstarilla asetukset uusiksi. Joku viisas osasi kertoa että asetusten tallentamisen jälkeen puhelin pitää resetoida. Näin tehtiin. Uudestaan yhteyttä yrittämään. Sama lopputulos. Multimediaviestin lähetysyritys tuotti ilmoituksen; tarkasta multimedia-asetukset.

Pitkän pähkäilyn jälkeen yritettiin yhteyttä kirjanmerkkinä löytyneelle nokian sivulle. Ja katso; gerpsiyhteys aukesi ja samoin taivaat. Nokian sivulta löytyi loistavia palveluja, kuten lisää soittoääniä ja taustakuvia. Laadukasta on palvelutuotanto siellä. Kuka tällaisia tarvii? Me suomalaiset varmaan. Kysyntään on vastattu tällaisella tarjonnalla.

Sitten ei muuta kuin nettiin. Matkakapulalle mukauttamattomien sivujen käsittely on aivan kamalaa 6820:n rupisella näytöllä. Kaikkialle muualle kuitenkin syntyi yhteys paitsi tuolle soneran mobiilipalveluiden aloitussivuksi määritellylle saitille. Aika omituista.

Puhelin rupesi kyllästyttämään. Ei muuta kun seuraavaksi läppärin kimppuun. Suunnitelma oli suoraviivainen; Puhelin modeemiksi Bluetooth-yhteydellä ja läppärillä nettiin. Hetken päästä selvisi että puhelimen ajurit pitää ensin hakea netistä. Näin tehtiin. Ajurit USB-tikulla läppäriin ja asennus käyntiin. Modeemi asentui nätisti. Mutta mihin numeroon pitää soittaa? Ei muuta kun toisella koneella googlettamaan. Numero selville ja katso; yhteys syntyi. Surffaaminen sujui hieman totuttua hitaammin, mutta sitä osattiin odottaa kun tiedettiin millaista yhteysnopeutta on tarjolla.

Seuraavaksi käytiin läppäriin puhelimen vaihdon yhteydessä asennetun Nokian PC Suite ohjelman kimppuun. Suitessa on runsaasti erilaisia sovelluksia jotka toimivat vaihtelevalla menestyksellä. Kalenterin synkkaus toimi ehkä parhaiten, mutta päähavainto oli se, että Nokian sovelmat kaatuilivat lähestulkoon kokoajan.

Loppupäätelmä: Sähköpostin lukeminen onnistuu nyt tien päältä, mutta kuitenkin mieluiten läppärin kera. Työnantajani virallinen webbimaili ei ole dedikoitu vielä mobiililaitteelle, joten sitä ei voi käyttää puhelimen näytöltä. Webbisurffaus onnistuu myös läppärin kautta.

En kuvannut tässä läheskään kaikkia konffauksen vaiheita. Jatkossa varmaan moni asia vielä selkenee, mutta mobiilipalveluiden tilasta sai kuitenkin melko surkean kuvan. Päätelaitteeksi pitäisi saada Communicator 9500 tasoinen laite, muuten hommasta ei tule mitään. Ja commullekin palvelutarjonta on surkeaa. Asetusviidakosta ei keskivertokansalainen selviä. Läppäri esiin ja puhelin modeemiksi vaikuttaa ainoalta toimivalta konstruktiolta.
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Koko hommassa on semmoinen perusongelma, että puhelimen 'näyttö' on liian pieni. Sitä ei huvita katsella. Yritin ratkaista shakkitehtävää oman kännykkäni näytöltä (6100), mutta suurin haaste ei ollut matin löytäminen, vaan sen selvittäminen että mikä on mikin nappula.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Willer sanoi:
Koko hommassa on semmoinen perusongelma, että puhelimen 'näyttö' on liian pieni. Sitä ei huvita katsella. Yritin ratkaista shakkitehtävää oman kännykkäni näytöltä (6100), mutta suurin haaste ei ollut matin löytäminen, vaan sen selvittäminen että mikä on mikin nappula.
Tuolla näytöllä kykenee vielä miinaharavaa pelaamaan keskimmäisellä vaikeusasteella:thumbup:
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Willer sanoi:
Koko hommassa on semmoinen perusongelma, että puhelimen 'näyttö' on liian pieni. Sitä ei huvita katsella. Yritin ratkaista shakkitehtävää oman kännykkäni näytöltä (6100), mutta suurin haaste ei ollut matin löytäminen, vaan sen selvittäminen että mikä on mikin nappula.
Juu, tuo on se kaikkein pahin ongelma. Siksi hieman hätkähdin, kun Törni ehdotteli, että uutisia alettaisiin lukea kännykästä.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Hurmurisija sanoi:
Juu, tuo on se kaikkein pahin ongelma. Siksi hieman hätkähdin, kun Törni ehdotteli, että uutisia alettaisiin lukea kännykästä.
Se, että Suomen markkinoille suunnattujen puhelimien keskimääräiset näytöt kasvaisivat pikkuriikkisen, ja markkinoille tulisi juuri näihin matkapuhelimiin suunnattuja palveluita, ei ole mahdollista, eihän?

Ai niin, ne ei kiinnosta suomalaisia, olinpa hölmö :D

No, ainahan voi tekstailla :thumbup:
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Törni sanoi:
Se, että Suomen markkinoille suunnattujen puhelimien keskimääräiset näytöt kasvaisivat pikkuriikkisen, ja markkinoille tulisi juuri näihin matkapuhelimiin suunnattuja palveluita, ei ole mahdollista, eihän?
isompi näyttö -> kalliimpi puhelin. Tämä on se ongelma, johon subventointi auttaisi...
 
Ylös