Oletko/olitko koulukiusattu?

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa?

Kiusattu on yhden ihmisen tarpeiksi.

Siksi lienenkin nykyään tällainen erakkoluonne ja mörkö. Kiusaamisen suurin syy taisi olla isäukkoni erilaisuus pienessä maalaiskylässä. Murteensakin oli jo erilainen. Hää ei toisaalta Suomesta tulleena varmaankaan täysin sopeutunut lounais-suomalaiseen elämänmenoon ja tapoihin. Alkoi juomaan paljon viinaa ilmeiseen ahistukseensa. Siitäpä sitten koko rullaatirullaa alkoi kehittymään.

Nojoo, isäukko oli myös oikeasti sairas, joten en noina aikoina vielä tiennyt. Sekin varmaan vaikutti käytökseensä ja juomiseensa. Viitteitä asiaan löytyy tältäkin forumilta. En kuitenkaan linkkaile. Ahistaa vieläkin.

Enpä mennyt alakouluikä ihan nauraa remahdellen läpi. Nykyäänkin muistan elävästi, kun olin kolmannella luokalla ja koko muu koulu jahtasi mua, ja kiinni saatuaan 'teloittivat' metsässä lumipalloilla. Oli oikein teloituskomppania asiaa hoitamassa. Sattui silloin pikkupoikaa. Mieleen ja fysiikkaan.

Tämä riittänee aiheesta tällä erää.

Eikäku yksi juttu vielä. Eräässä Kalle Päätalon kirjassa oli juttua, että miksi Kalle ei hakeutunut nuorna poikana/miesnä ikäistensä seuraan ja mennyt Villinsaareen tansseihin pitämään hauskaa. Kallen äiti oli ollut tästä asiasta jo huolissaan.

Kallen vastaus äidin kysymykseen tuli tuli kirjassaan äidin jo kuoltua. Löysin itseni Kallen ko. vastauksesta. Täysin. Etsivä löytää. Knoukka voi tietääkin.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Kallella taisi olla puhevika. Varmaan aika tyypillinen syy joutua kiusatuksi.

Meikäläisen kouluaikaan oli myös sellaisia oppilaita, jotka itkettivät opetteja. Kerran muistan konahtaneeni "isoille pojille", että nyt riittää raskaana olevan ruottin opettajan kiusaaminen. Muistan hyvin, kun kiitti jälkeenpäin.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Väkivaltaahan nyt ei välttämättä kannata suositella, mutta puoliensa pitäminen on aina paikallaan. Jos ei muuten, niin sanallisesti sitten.
"Sen ymmärrän, että oot lihava ja ruma, mutta vielä noin tyhmäkin että jaksat kiusata pienempiäs" oli riittävän vaikeasti ymmärrettävä lause yhdelle kiusaajalle, että hämmentyi ja poistui johonkin pimeään nurkkaan itkemään.

Harvoja ilon ja onnistumisen hetkiä peruskouluajoiltani.
Ala-asteen opettaja oli rypännyt itseluottamuksen sellaiseksi palloksi, että ei ollut sanan säilä tuolloin terävimmillään. Ei kyllä kiinnostanut nyrkkeilykään. Olisin vaan halunnut olla rauhassa.

Ilpon tarina toi heijastumaa omaankin elämään, vaikkakaan ei vanhempien puolelta. Jep.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Pahinta lähinnä on se, että opettaja kiusaa. Tuolla kuuluisalla neljännellä luokalla, jolloin sain hältä 92 tuntia jälki-istuntoa, niin hän mm. eristi minut muusta luokasta.:thumbfh:

Eli olin seinän vieressä ja pulpettini sivuun ja taakse rakensi pahviseinät, niin etten nähnyt kuin eteenpäin luokassa.:nope:

Kyllähän asialle on myös naureskeltu myöhemmin, mutta tuolloin se tuntui häijylle. Silloinen paras kaverini, jonka vaimo on opettaja ja oli tuolloin myös luokallani, ovat vähän ihmetelleet miten se on voinut edes tapahtua, niin ettei kukaan ole puuttunut siihen.:mad:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Sijainti
Helsinki
Korostin tuossa aiemmin sitä kertomista kiusaajalle siitä, että käytöksensä ei ole hyväksyttävää. Se on tärkeää. Siihen asti kiusaaja voi aina sanoa, että en tiennyt ja että leikkiähän se vaan ja vähän vaan hassuttelin siinä. Mutta ei sen jälkeen. Jos se edelleen jatkuu, on se silloin tietoista henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa ja siihen on puututtava.

Tämä sama pätee myös työpaikoilla.
Siis tuo pätee nimenomaan työpaikoilla ja oppilaitoksissa. Ala-asteella ja vielä ylä-asteellakin lasten käsitykset siitä mikä on oikein ja mikä väärin on usein aika hataralla pohjalla. Tällöin voi helposti olla, että kiusaajalle suoraan sanominen vain pahentaa tilannetta. Kiusaajan vanhemmille (tai omille vanhemmille / opettajalle) kertominen taas voi auttaa. Kyllä nuo lasten maailmassa usein valitettavasti vaatii aikuisen puuttumista asiaan.

Tietysti aikuisissakin on virheyksilöitä, kuten tuo Mossen opettaja.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Ainiin! Olen kyllä samaa mieltä niiden kanssa, jotka väittävät tyttöjen olevan poikia julmempia kiusaajia.
Itsehän nimittäin jouduin pusuhipan uhriksi jo 6 vuotiaana esikoulussa. :( :( :( :(

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Siis tuo pätee nimenomaan työpaikoilla ja oppilaitoksissa. Ala-asteella ja vielä ylä-asteellakin lasten käsitykset siitä mikä on oikein ja mikä väärin on usein aika hataralla pohjalla. Tällöin voi helposti olla, että kiusaajalle suoraan sanominen vain pahentaa tilannetta. Kiusaajan vanhemmille (tai omille vanhemmille / opettajalle) kertominen taas voi auttaa. Kyllä nuo lasten maailmassa usein valitettavasti vaatii aikuisen puuttumista asiaan.

Tietysti aikuisissakin on virheyksilöitä, kuten tuo Mossen opettaja.
Mun on vaikea kuvitella, että lastenkaan maailmassa asian kertominen tekijälle ensin pahentaisi tilannetta enemmän kuin suoraan aikuisille "laverteleminen".

Voin olla väärässäkin, mitään kattavaa tutkimusta ei mulla ole käytössä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Vaikka koulukiusaamisessa tekijät ovat varsin usein ale 15-vuotiaita, niin vahingonkorvausvastuu teoistaan on. Mikäli kiusattujen vanhemmat haastaisivat kiusaajat oikeuteen ja vaatisivat lastensa puolesta vahingonkorvauksia, niin aika useissia tapauksissa toimisi kunnon herätyksenä kiussajille ja heidän vanhemmileen. Olisi se kyllä aika raskas tapa yhteiskunnale.

oldez

Well-known member
Eiköhän toi just pitäisi vanhempien ja opettajien toimesta hoitaa. Valitettavasti jotkut vanhemmat eivät välitä.

Jacques

Sijainti
Helsinki
Mun on vaikea kuvitella, että lastenkaan maailmassa asian kertominen tekijälle ensin pahentaisi tilannetta enemmän kuin suoraan aikuisille "laverteleminen".

Voin olla väärässäkin, mitään kattavaa tutkimusta ei mulla ole käytössä.
Voi toki olla, että olet oikeassakin, koska en mäkään ole tutkimuksia katsellut.. Tuo riippuu toki siitä millä asteella kiusaaminen on.. Tietyn rajan yli kun menee, niin kiusaaminen on niin selvää ettei suoraan puhuminen auta juurikaan tai se voi olla kiusatulle ylitsepääsemättömän vaikeaa..

Johonkin lievään pilkkaan / ivailuun tuo toki voi toimia..

Jacques

Sijainti
Helsinki
Vaikka koulukiusaamisessa tekijät ovat varsin usein ale 15-vuotiaita, niin vahingonkorvausvastuu teoistaan on. Mikäli kiusattujen vanhemmat haastaisivat kiusaajat oikeuteen ja vaatisivat lastensa puolesta vahingonkorvauksia, niin aika useissia tapauksissa toimisi kunnon herätyksenä kiussajille ja heidän vanhemmileen. Olisi se kyllä aika raskas tapa yhteiskunnale.
107 000€ sakko kiusaajan vanhemmille lopettaisi kiusaamisen aika tehokkaasti.

Thyella

þýðingafræðingur
Sijainti
Ciutat Comtal
Kyllä.

Kiusaaminen alkoi jo päiväkodissa, kaikenlaisia nimittelyjä kuulin, kuten "paskapää" ja "läski". Koulussa kiusattiin siks koska olin hiljainen, ujo ja hyvä koulussa. Äiti kertoi että itkin ekalla luokalla itteni useasti uneen; uhkasin myös itsemurhalla ekan kerran 7-vuotiaana, ei mitään kovin perusjuttua tuonikäiseltä :frown: Ulkonäöstä sain kuulla kaikki nuo +13 vuotta, mikä on suuri osasyy nykyiseen diagnoosiini ja terapia- ja mielialalääkekierteeseen. Yläaste- ja lukioaikoina sain myös puhelimitse häirikkösoittoja, joissa todettiin, että oon liian ruma ansaitakseni elää. Poliisit ei tehny asialle mitään.

Kasiluokalla vaivuin vakavaan masennukseen ja ajattelin, että jos huononnan arvosanojani ni mut jätettäis rauhaan. Niin ei kuitenkaan käynyt, ja siitä lähtien on ollut vaikea antaa 100% koulujuttuihin. Lukiossa mulle vittuiltiin lähinnä mun kielitaitojen takia, ja kun kävelin ohi niin tietyt tyypit huuteli että reikä se on rotallakin.

Ala-asteen luokkakokous kaks vuotta sitten oli nautinnollista; oli ihana nähdä hapan ilme opettajalla, joka oli sanonut mulle useasti ettei kielten opiskelu kannata, turhaa touhua lukea noin montaa vierasta kieltä. Pahin kiusaajani oli joukon ainoa kellä oli lapsi, ja totesi että voi kun ois niin ihanaa asua ulkomailla niinku sä. Hän itse oli Hesellä töissä. Kiusaajan sidekick ei katsonut päinkään.

Kyllä tota huutelua ja panettelua joutuu kestämään edelleen Reykjavíkin busseissa, jopa siihen malliin että bussikuski on pariin otteeseen joutunu poistamaan ne häiriköt bussista. Suomessakin tuijotetaan oudoksuen, mut terapian avulla oon oppinu hiukan ignooraamaan sitä.

Ei tuo mun mielestä oo pelkästään koulusysteemissä tuo bugi, koko vitun yhteiskunnassa on jotain mätää.

Iso8

Viisuhullu
Sijainti
Tampere
Tänään sama meno jatkui ja tällä kertaa se hi.. en hauku, Tuomas sanoi, että puhevammaset ei voi mennä samoihin töihin, kun normaalit. Pikkasen paloi kiima ja olin ihan valmis vetään turpaan, mutta en vetänyt. Onneksi ope oli siinä niin Tuomas joutu pyytämään anteeksi. Otin myös neuvoista vaarin ja sanoin siitä eilisestä vammasasiasta. Yleisopetuksessa tyh.. en hauku JanneMarkus matki taas mun änkytystä ja vaikka ope oli siinä ihan vieressä niin se ei sanonu mitään. Pikkasen pinna paloi ja olin menettää itsehillintäni.

Kiiitos vain kaikille neuvoja antaneille.