Yläasteella olin todella kiusattu. Pääasiassa haukkumista rumaksi lehmäksi. Eipä tainnut minulla olla yhtään kaveria koko kolmen vuoden aikana.
Minussa oli vikana se, että otin koulun vakavasti ja sain hyviä arvosanoja, en tupakoinut, en kiroillut olin outo enkä näyttänyt samanlaiselta kuin muut. Muille oli erityisen tärkeää, että käytit juuri oikeita vaatteita. Esimerkiksi kenkien piti olla sellaiset paksupohjaiset raskaat tennarit, joista oli kengän kieli oli vedetty pystyyn ja rusetti tehty sen taakse, lahkeiden piti olla läpän takana. Jos sitä ei ollut, oli tilanne tosi huono. Minun pukeutumistani kuvasi se, että käytin äitinikin vanhoja vaatteita enkä koskaan meikannut, kasvoissa oli lapsenpyöreyttä ja sosiaalisesti olin lahjaton. Osittain vieräsperäinen taustanikin oli pilkan aihe.
Minua kiusasivat pääasiassa tytöt, mutta myös pojat olivat ilkeitä. Oikeastaan poikien haukut sai minut vuosikausiksi ihan lukkoon, kuvittelin etten kukaan mies olisi koskaan kiinnostunut minusta.
Koko elämän ujoudestä kärsineen on tosi paha laittaa kiusaajille vastaan tai mennä pyytämään apua aikuisilta. Vanhempanikaan eivät tienneet mitään tästä, en edes uskonut tuolloin heidän voivan auttaa. Vasta viimeisenä vuotena uskalsin kertoa opettajalle, kun sen yhden pahimman tyttöporukan kiusaaminen muuttui fyysiseksi. Kesken oppitunnin menivät luokan lavuaarille ja opettajan poistuttua hetkeksi rupesivat pyörittelemään märkiä paperitolloja, joilla heittelivät minua. Kaksi tyttöä sitoi minut ja yksi uhkasi potkia mahaan. Kukaan muu oppilas ei tullut apuun.
Koulu oli jo päättymässä, joten opettajien reaktiosta ei enää paljon ollut lohdutusta, vaikka sainkin vihdoin tilanteen käsitelyyn. Tiedän sen pahimman porukan olleen tämän jälkeen useasti koulukuraattorin kuulusteltavana ja joutuneen kymppi-luokalle.
Jonkinlaista katkeruutta sisimpääni kyllä jäi, kun olen suuresti huvittunut nähdessäni joidenkin entisten suosittujen tyttöjen, pahimpien kiusaajien olevan lihavia ja mäkkärissä työssä. Kun lapsenpyöreyteni lähti kasvoista täyttäessäni n. 20 ja kasvatettuani pois pottakampauksen, tajusin itsekin, että en ollutkaan ruma. Vaikka kuinka saisinkin kehuja nykyään, alttajuntani taitaa olla silti pysyvästi toista mieltä herkimmäin teini-iän aikana ulkonäköön kohdistuvan pilkan vuoksi. Nykyäänkin unia nähdessäni seikkailen niissä lihavana ja rumana.
Vaikka yläaste oli hirveä, kyllä siitä kai jotain hyvää jäi käteen. Nähytäni, miten vastenmielistä nuoristo on, tahtoni tehdä asiat omalla tavallani voimistui. Selvisin yläasteesta huippukeskiarvolla, enkä koskaan ajautunut päihteisiin tai huonoon seuraan. Sosiaalisen hierarkian pohjalla oleminen opetti ehkä jonkin verran nöyryyttä. Uskon, että olen loppujen lopuksi parempi ihminen, kun minua koulittiin.