Omakotitalo

• Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
öö ruz sanoi:
Ei se kyllä tämän päivän mittapuun mukaan ole, meidä alueella taitaa neliömäärä olla aika lähellä 200m2. Niin ja me asutaa ihan tavallisella alueella, koska ollaan ihan tavallisia tossunkuluttajia.
Yritin kuitenkin suhteellistaa ja tuoda positiivisia asioita esille.

Pysähdyin hetkeksi miettimään ja itselläni suurin neliömäärä per henkilö on ollut 25 ja sekin vain parin kuukauden ajan :eek!: Asuntoja on ollut tähän asti noin 21-22.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Sam sanoi:

Pysähdyin hetkeksi miettimään ja itselläni suurin neliömäärä per henkilö on ollut 25 ja sekin vain parin kuukauden ajan :eek!: Asuntoja on ollut tähän asti noin 21-22.
AIka paljon on sulla asuntoja ehtinyt olemaan. Olen sua vanhempi ja tällä hetkellä mulla on 12. asunto menossa. Omia niistä on ollut 6 ja nykyisin asun vuokralla, toistaiseksi. Ehkäpä seuraava muutto onkin sitten taas omaan.

öö ruz

Speed for ever
Sam sanoi:

Positiivisesti pitääkin ajatella, jos olet asunut noin monessa kämpässä niin ajattele ensimmäiseksi kaikki huonot jutut niistä. Sitten vaan korjaat puutteet ja jos mahdollista niin toteutat ne. Raha on vaan useimmissa jutuissa määräävä tekijä. Niinkuin epäsuorasti viittasin niin monilla ensimmäinen kämppä on ns. harjoitustekele. Jos itsellä virtaa riittää ja vaimolla ymmärrystä niin ainahan on mahdollista tehdä toinen. Kyllä siitä kämpästä lähes 100%:sesti omansa saa pois. Mulla onnistui kyllä eka kämppä mutta me asuttiin omakotitalossa jo sitä ennen ja meillä ei ollut ihan älyttömän tiukka budjetti.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Speedy sanoi:
Jos mahdollista niin älä rakenna alle 12m2 makkareita. Arvelisin että teet ensimmäistä kämppääsi! Mieti asutko siinä pitkään? jaksatko tehdä kenties toisen aika äkkiä perään? Kasvaako perheesi kenties? Budjetti ei heitä kun ylöspäin. Jos tingit kaikesta voi olla että pysyt budjetissa mutta siellä ei ehkä ole kiva asua. Kuinka paljon yliarvioit oman ja kavereidesi työpanoksen, vai keskitytkö enimmäkseen hankintoihin ja tavaran roudaamiseen ja siivoukseen?
Toivottavasti parisuhteesi on lujalla pohjalla, tämä ei ihan helpolla vahvista sitä.
Toki sekin on mahdollista.
Onnea ja voimia! Todennäköisesti tulet tarvitsemaan niitä.
Tuossa oli juttua että n. 4/5 omatoimirakentajista ylittää budjettinsa jne. ja Aamulehden artikkelissa pidettiin epärealistisena jos yrittää omin voimin hoitaa edes aputyöt ja säästää siten about 30 000 euroa.

Itse en olisi noin pessimistinen kuten jo kai jollain aikaisemmalla sivulla totesin. Duunin jälkeen useimmiten hommiin 4-6 tunniksi ja yleensä viikonloput. Ilta yhdeksäksi kerkisi kaupan kautta kotio. Sopivasti talkoita (selkeät hommat, ei liikaa väkeä) jne. Budjettiin kun kehittää itselle sopivan systeemin niin pysyy kuosissa.
Mulla oli sellainen yksinkertainen excel, jossa oli tarvittavat hankinnat ja sitten "jo maksettu" ja "arvio tulevasta" sarakkeet. Jos tuli lisämenoja niin heti karsi jostain. Tietysti pitää jo jättää vähän pelivaraakin budjettiin.
Ja kaikkeahan ei tartte tehdä heti. Esim. me pistettiin eka piha hiekalle ja sitten myöhemmin kunnon laattaa & noppakiveä. Heti jos olisi alkanut rykimään niin olisi joutunut tyytymään halvimpiin ja varmasti pienempää laatoitusalueeseen. Sama suihkussa: eka lasikuitutapetti (kera seinämaalauksien), myöhemmin kunnon laatat & koristukset. Tuntuu koti aina "uudelta" :thumbup: (ja ei ole sellaista aikataulu yms. painetta kun itse talon rakentamisessa kun on jo katto päänsä päällä)

Speedy

Active member
Mutku sanoi:
Tuossa oli juttua että n. 4/5 omatoimirakentajista ylittää budjettinsa jne. ja Aamulehden artikkelissa pidettiin epärealistisena jos yrittää omin voimin hoitaa edes aputyöt ja säästää siten about 30 000 euroa.

Itse en olisi noin pessimistinen kuten jo kai jollain aikaisemmalla sivulla totesin. Duunin jälkeen useimmiten hommiin 4-6 tunniksi ja yleensä viikonloput. Ilta yhdeksäksi kerkisi kaupan kautta kotio. Sopivasti talkoita (selkeät hommat, ei liikaa väkeä) jne. Budjettiin kun kehittää itselle sopivan systeemin niin pysyy kuosissa.
Mulla oli sellainen yksinkertainen excel, jossa oli tarvittavat hankinnat ja sitten "jo maksettu" ja "arvio tulevasta" sarakkeet. Jos tuli lisämenoja niin heti karsi jostain. Tietysti pitää jo jättää vähän pelivaraakin budjettiin.
Ja kaikkeahan ei tartte tehdä heti. Esim. me pistettiin eka piha hiekalle ja sitten myöhemmin kunnon laattaa & noppakiveä. Heti jos olisi alkanut rykimään niin olisi joutunut tyytymään halvimpiin ja varmasti pienempää laatoitusalueeseen. Sama suihkussa: eka lasikuitutapetti (kera seinämaalauksien), myöhemmin kunnon laatat & koristukset. Tuntuu koti aina "uudelta" :thumbup: (ja ei ole sellaista aikataulu yms. painetta kun itse talon rakentamisessa kun on jo katto päänsä päällä)
Tuossa jutussasi on hyvät pointtinsa, Exel taulukko oli minullakin, ihan samanlainen. Se oli helvetin hyvä, noin niinkuin kompromissienkin kannalta.
Talkoo porukkaakin sain kohtuu hyvin, mutta pitää muistaa että useimmilla ei näin ole. Ja jos käy niin että talkoosuostuvaisia on vain 1-2 niitä on jatkuvasti vaikea pyytää. Piha homman voi tehdä hyvin myöhemminkin, mutta jos korjaat ja muuttelet muutaman vuoden jälkeen hukkaat aina rahaa. Toki tuossa kylppärissä sitä ei paljon pala koska tuon muovimaton päälle voit laatoittaa ja se toimii kosteuseristeenä. Itse tein duunin jälkeen 4-6 tuntia ja viikonloppuina pidempäänkin, viimeiset 2 kuukautta ääliömäisen (itse laatimani aikataulun takia) pidempiäkin päiviä. Kaiken kaikkiaan homma vei kyllä mehut miehestä ja koko perheestä pitkäksi aikaa. Mutta jälkeenpäin olen kyllä tyytyväinen että tuli tehtyä.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Minulla on kokemuksia kolmestä isän tekemästä ok-talosta, joista viimeinen oli ylivoimaisesti työläin ja siinä olin itsekin törkeästi mukana. Siinä tehtiin asuinkelvottomasta talosta ulkoseinien runkoa muotoillen uusi. Joutui siis ensin purkamaan vanhan käsipelissä käytännössä kokonaan ja siihen rungon ympärille sitten uusi - kaksikerroksinen luonnollisesti. Tämä ihan taloudellisten rasitteiden takia. Sen lisäksi itse olen yhtä omaa ok-taloa rempannut ja laajentanut sekä nykyistä yhtiömuotoista asuntoa rempannut. Tietää siis suunnilleen mitä tekeminen on ja mihin omat rahkeet riittävät. Tietotaitoa onneksi löytyy takapiruilta riittävästi :thumbup: Ei siis tarvitse kuvitella asioita.

"Hauskinta" tietysti noissa kaikissa on ollut, että koskaan ei ole rahaa ollut mihinkään ylimääräiseen. Itse olen siihen varautunut, että mikäli jossain vaiheessa on mahdollista harkita uutta ok-taloa, niin oman työn varaan (sisältäen talkoot) en laske yhtään mitään.

Näillä jutuillani palailen taas siihen, että minusta on ollut mukavaa lukea täällä eri elämäntilanteissa olevien kommentteja sekä omia kokemuksia. Tässä hiljattain ajattelin että voisin itsekin moisen toikin tehdä, mikäli ajankohtaiseksi tulisi. :ahem:

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
OoPee sanoi:
Vanhempien makuuhuoneen yhteyteen se mun mielestä paremmin sopiskin kuin lastenhuoneen yhteyteen. Siis jos sen ihan välttämättä jonkun huoneen yhteyteen haluaa piirtää.

Jos vaatehuonetta ei piirrä minkään huoneen yhteyteen, niin tuleeko siitä ulkohuone?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
AJ sanoi:
Jos vaatehuonetta ei piirrä minkään huoneen yhteyteen, niin tuleeko siitä ulkohuone?
Mikäli on jo erikseen kodinhoitohuone ja reilusti kaappitilaa, niin mihin tarvitaan vaatehuonetta :confused:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sam sanoi:
Mikäli on jo erikseen kodinhoitohuone ja reilusti kaappitilaa, niin mihin tarvitaan vaatehuonetta :confused:
Evoi muuta kuin :nope: päätäni.

Kaappitila on säilyttämisen kannalta KAIKKEIN epäkäytännöllisin tapa. Tosin tuolin selkänojat ja kuntopyörän ohjaustanko menee kyllä lähelle huonoudessa. :eek:

Vaatehuone pitää talossa olla. Mielummin kaksi. Säilytystarpeet muuttuvat kesän ja talven välillä. Lapset kasvaa yms. Siksi vaatehuone luo mahdollisuuden muunneltavaan säilytystilaan. :thumbup:

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Moe Szyslak sanoi:
Evoi muuta kuin :nope: päätäni.

Kaappitila on säilyttämisen kannalta KAIKKEIN epäkäytännöllisin tapa. Tosin tuolin selkänojat ja kuntopyörän ohjaustanko menee kyllä lähelle huonoudessa. :eek:

Vaatehuone pitää talossa olla. Mielummin kaksi. Säilytystarpeet muuttuvat kesän ja talven välillä. Lapset kasvaa yms. Siksi vaatehuone luo mahdollisuuden muunneltavaan säilytystilaan. :thumbup:
Minä ajattelin muuttaa vaatehuoneen osaksi toisen lapsen huonetta :thumbup:

...jos ei nykyisestä asunnosta tule lähdettyä muualle. Koen siis lapsille omat erilliset huoneet tärkeämmäksi kuin säilytystilan - ja ne kausiromppeet säilyvät hyvin lämpimässä ulkovarastossa :ahem:

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
öö ruz sanoi:
Ei se kyllä tämän päivän mittapuun mukaan ole, meidä alueella taitaa neliömäärä olla aika lähellä 200m2. Niin ja me asutaa ihan tavallisella alueella, koska ollaan ihan tavallisia tossunkuluttajia.
Eipä ole rahoja millä moisen 200m2 kämppän rakentais. Rakentaminen kuitenkin maksaa sen 1000€/m2

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Sam sanoi:
Minä ajattelin muuttaa vaatehuoneen osaksi toisen lapsen huonetta :thumbup:

...jos ei nykyisestä asunnosta tule lähdettyä muualle. Koen siis lapsille omat erilliset huoneet tärkeämmäksi kuin säilytystilan - ja ne kausiromppeet säilyvät hyvin lämpimässä ulkovarastossa :ahem:
Sun tapauksessa mä muuttaisin koko asunnon 3h + keittiön SAUNAKSI. :ahem:

Näkispä todellisuudessa alastoman kokin. :D

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Vaatehuonetta ei tule, soon tavallaan niinku 'turhia' neliötä. Pitää nyt muistaa, että meitä on vaan kaksi ketä tuota on suunnitellut ja on siihen muuttamassa. Itse olen ainakin niin ajatellut, että se toinen talo sitten jossain elämänvaiheessa rakennetaan. Tiedä sitä sitten, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Moe Szyslak sanoi:
Sun tapauksessa mä muuttaisin koko asunnon 3h + keittiön SAUNAKSI. :ahem:

Näkispä todellisuudessa alastoman kokin. :D
Jahka töistä kotiudun, niin jatkankin vesieristeiden kanssa läträämistä :thumbup:

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Jr- sanoi:
Vaatehuonetta ei tule, soon tavallaan niinku 'turhia' neliötä. Pitää nyt muistaa, että meitä on vaan kaksi ketä tuota on suunnitellut ja on siihen muuttamassa. Itse olen ainakin niin ajatellut, että se toinen talo sitten jossain elämänvaiheessa rakennetaan. Tiedä sitä sitten, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Onnea valitsemallasi tiellä :thumbup:

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
öö ruz sanoi:
Jos teidän alueella on keskikoko 200 neliötä, niin siellä on sitten huomattavasti isompia taloja kuin muualla Suomessa. Keskimääräinen kokonaisneliömäärä täällä on 150 neliötä.

öö ruz

Speed for ever
Runar ja Kyllikki sanoi:
Jos teidän alueella on keskikoko 200 neliötä, niin siellä on sitten huomattavasti isompia taloja kuin muualla Suomessa. Keskimääräinen kokonaisneliömäärä täällä on 150 neliötä.

Kun kävelimme molemmat lähialueemme läpi niin keskimäärin kokonaisneliömäärät olivat noin 180m2, lisäksi oli enemmän 250m2 taloja kuin alle 150m2 taloja.
Eli ei ihan tarkka arvio mutta varmaan lähempänä kahtasataa kuin 150 neliötä.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
öö ruz sanoi:
Kun kävelimme molemmat lähialueemme läpi niin keskimäärin kokonaisneliömäärät olivat noin 180m2, lisäksi oli enemmän 250m2 taloja kuin alle 150m2 taloja.
Eli ei ihan tarkka arvio mutta varmaan lähempänä kahtasataa kuin 150 neliötä.
Monet talot näyttävät ulkoapäin isoilta vaikka todellinen asuinpinta-ala olisikin jossain 110 - 150 neliötä. Rakennusalahan voi olla huomattavastikin isompi kuin ns. lämminala.

Vesku

Maatalousneuvos
Taloremppa on aloitettu! Pienesti alkuun! :ahem:
37 asteeseen jumineet suihkuhanat vaihdettu. Ja "parempi" ruokapöytä, 8 tuolia, iso kirjahylly ja senkki Victoria-sarjasta hommattu. Sinällään "väärä järjestys", mutta voihan noita siirrellä sitten aikanaan oikean rempan aikaan.

Viikonloppuna Kuopiossa Rakenna- ja Asu-messut, pitänee käydä tutustumassa. Onkohän Moe tai Micael siellä?