Onko Formulat kriisissä

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Enpä muista koska olisin katsonut GP:n nauhalta näin nopeasti. Ja silti se oli pitkästyttävä. Uusi aika-ajo antoi jo ymmärtää mitä Fia on sarjalle aikaan saanut ja GP vain jatkoi siitä. Uhhuh.

Eikä kyllä McLaren parantanut viikonlopun kiinnostavuutta. Williams ei liioin sekään. Kaiken kukkuraksi Fian ja Bernien lobbaama Ferrari ajoi tyyliin joka on nähty muutama kerta aiemminkin - tällä kertaa nyt tässä moottorien kestävyyskisassa. No sillä puolenhan etenkin he ovat vahvoja olleet - muun muassa. Ja mielenkiintoiseksihan sarja saadaan muuttamalla sääntöjä säännönmukaisen epäsäännöllisesti ja ennen kaikkea epäjohdonmukaisesti Fian johtamana. Varokaapa vaan jos Max on taas konsultointireissulla Maranellossa.

Nyt kelpaisi Bernielle jo ikikarismainen Kimikin - mutta taitaa dynastia jo kuljettaa rakentajiansa. Hetki sitten Schumi sai Bernien puolesta vaikka voittaa seuraavat kymmenen vuotta - niin mukavalta tuntui silloin yhdistelmä Ferrarin nostalgiaa yhdistettynä saksalaiseen kielialueeseen yhdistettynä kansalaisuudet ylittävään fanitouhuun yhdistettynä maksullisiin kanaviin ja rahanahnauteen. Nyt sitten kun voittokulku on alkanut - kaduttaa.

Voisi sanoa, että jo vuosien määrätietoinen työ näytti hedelmänsä. Olipa säkenöivä kisa. Seuraavaksi Fia uudistaakin sitten rallin.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Hyvin kirjoitettu, ei voi muuta sanoa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2371
Joo. Itse myös mietin, että koska olenkaan kattonut näin tylsistyttävää kauden avausta. Tallit ilmeisesti pelanneet varman päälle moottoriensa kestävyyden suhteen, ja näinollen nähtiinkin suhteellisen vähän keskeytyksiä.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Äärinmäisen tylsä kisa ja vielä huonot lopputulokset.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Olin juuri käymässä Veholla sunnuntai näyttelyssä. Ohi mennen kuulin aivan uskomattoman keskustelun. Ferrari on kuulema vain ja ainoastaan vastuussa Formuloitten nykytilasta. Ferrari kuulemma tekee työnsä liian hyvin. Kehittää autoa ja pärjää. Mitä hemmetiä ? Onhan tämä aivan järjetöntä touhua. Miksi he niin tekevät ?

Kaikille olisi paljon mukavaa jos Ferrari olisi kuin McLada. Rakentelisi miljardien budejtilla susia vuodesta toiseen.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Mielestäni Ferrarilla on vaan niin hyvät kuskit, että se on niin ylivoimainen! Vähän samanlainen tilanne kuin Wiliamsilla 90-luvulla! Ainoastaan 90-luvun lopun Maclarenin valtakausi johtui heidän autonsa hyvyydestä, varsinkin kun siellä ajoi joku vantaalainen?!

Voiko enään tylsempää kisaa olla kuin tuo tämänaamuinen?:thumbdown
 

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
Siis kaikki surkeus (lue epätasaisuus) on pelkästään FIAN - FERRARIN kähminnän seurausta?

Otetaan nyt vaikka McLaren. Mielestäni on kummallista, kun maailmanluokan auton-/moottorinvalmistaja megabudjetteineen ei pysty vastaamaan FERRARIN haasteeseen. Viime vuonna hitaus selitettiin vanhalla autolla. No, nyt kun on uusi auto, niin sen hitauteen ovatkin syynä FIAN - FERRARIN fixaamat säännöt. Herää Mikael. Selitä nyt vaikka taas ne samat talviset jutut kaksoiskölistä, painopisteestä, kaksoiskytkimestä, Michelinin testikilometreistä, yms. Ehkä Roninkin kannattaisi laittaa focus autonkehittämiseen ja jättää ne motorhomet sekä Paragonin kaakelivalinnat ja seinäpinnoitteet muille. Ja vaikka McLaren onkin pyrkinyt imuroimaan asiantuntijoita muista talleista, niin silti esim. suunnittelua johtaa motivaationsa täysin menettänyt Newey. Kaveri oli varmaan hyvä joskus, mutta ei enää. Epäilen, että McLarenilla ulkoiset puitteet ovat kyllä komeat, mutta koreiden seinien sisäpuolella kaikki ei ole kunnossa. Tulee aivan mieleen NHL-joukkue New York Rangers, joka järkyttävistä panostuksista huolimatta ei ole vuosiin voittanut yhtään mitään.

Mutta ole Mikael huoletta. Tämä oli vasta kauden ensimmäinen kisa ja McLaren tulee aivan varmasti nostamaan suoritustasoaan kauden edetessä. Tai jos ei vielä tällä kaudella, niin viimeistään seuraavalla tai sitä seuraavalla. Enemmänkin olisin huolissani suosikkipojusi Kimin tulevaisuudesta. Mikäli Montoya leipoo kaveria kunnolla ensi vuonna, Kimi voikin sen jälkeen pakata kamansa ja siirtyä ajelemaan vaikka DTM:ään.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
No kylllä tämä kausi tästä tasaantuu kun päästään Malesian ja kamelimaan helteisiin. Varmasti Rellu ja Williams tulee parantamaan menoaa. Ausseissa oli melko "viileä" rata joka kyllä suosi Ferrarin alla olevia kumeja ja auton helppoa säädettävyyttä.
Sitäpaitsi ainahan yllätyksiä on edessä.

McLarenilta nyt ei kuitenkaan innokkaimmankaan Kimi fanin kannata mestaruutta odottaa, ennenminkin maaliinpääsyä. Varsinkin kun kohta taas aloittavat kahden toisistaan selvästi toisistaan poikkeavan mallin testausta, tai ainakin selvästi erilaisen ovat tämän B-mallin sanoneet olevan (mitä oppivat kaudesta 2003?).
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
Kisan tulos oli ainakin kova isku maikkarin MTV3+ -paketin myynnille..

Jos ei Ferrarin meno muutu (hidastu) ja aika-ajot pysyy yhtä tylsänä, pitäisin mahdollisena että BE/FIA/?? ajaa läpi muutoksia jo kauden aikana. Eikö esim. perinteisen aika-ajoformaatin (kaikki radalla yhtäaikaa) muuttuessa uudempaan ollut päätös, että formaattia voidaan muuttaa kesken kauden jos homma ei toimi. Ja jos vaikka HK:n mainitsema Ferrarin uusi mullistava elektroninen systeemi kiellettäisiin yllättäen, niin saataisiin tilit tasan...:) Toki kyseessä on nyt Ferrari, mutta aina voi haaveilla...
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
holvius sanoi:
Olin juuri käymässä Veholla sunnuntai näyttelyssä. Ohi mennen kuulin aivan uskomattoman keskustelun. Ferrari on kuulema vain ja ainoastaan vastuussa Formuloitten nykytilasta. Ferrari kuulemma tekee työnsä liian hyvin. Kehittää autoa ja pärjää. Mitä hemmetiä ? Onhan tämä aivan järjetöntä touhua. Miksi he niin tekevät ?

Kaikille olisi paljon mukavaa jos Ferrari olisi kuin McLada. Rakentelisi miljardien budejtilla susia vuodesta toiseen.
Ladan vertaaminen McLareniin on suuri loukkaus Ladaa kohtaan! Lada vie sentään kuljettajansa perille, toisin kuin McLaren!! :mad: :D

FIA on typerillä sääntömuutoksillaan pilannut Formulat lopullisesti. VANHAT AIKA-AJOT TAKAISIN!! Yksi moottori per viikonloppu sääntö pois!! LC:n lisäksi TC:kin pois HETI ja sliksit takaisin!! Prkle... :mad_old:

Uusissa säännöissä ei ole mitään mieltä, koska nyt nähdään vain varman päälle ajoa ekoissa aika-ajoissa, sekä auton ja moottorin säästelyä ennen itse kisaa! :thumbdown
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Fia pitäsi lopettaa Mr. Jordanin ja Herra Minardin jatkuvan rahapulasta aiheutuvan kitinän kuunteleminen!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Yhden tallin dominointi ei ole F1:lle hyväksi. (oli kyseessä sitten Ferrari/Williams/McLaren)

Tämä ei ole ainoa asia joka nakertaa F1:sten mielenkiintoa. Pahempia F1:sten uskottavuutta nakertavia tekijöitä ovat olleet joka vuotiset sääntöskandaalit.

Toki muut voivat saavuttaa Ferraria ja ehk ä näin loppujen lopuksi käykin. Tällä hetkellä vain tuntuu erittäin pahalta.

Kausi on aivan susi, jos Ferrari on niin ylivoimainen, että kädetön apinakin voittaisi sillä. Mestaruustaistelua tässä kaivataan. (ei siis ole kiinni pelkästään Kimin pärjäämisestä eli suomalaisuusnäkökulmasta)
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eihän tuolla edella Ferraria kukaan syyttänyt vaan Bernien ahneutta ja etenkin Maxin naiviutta. Mutta nämä kotitifosomme ottivat heti herneen punaiseen nenäänsä. Ja onhan se toki surkuhupaisaa jo kun Ferrarilla muun voittokulun lisäksi ilmenee olevan aivan poikkeuksellisen kestävä moottorikonsepti niin säännöiksi laaditaan muka säästöjen vuoksi yhden moottorin säästökisa. Ja tälle teesille uhrataan vieläpä perjantai ja lauantai. Päivät jotka ovat täst edes aivan yhdentekeviä eikä sunnuntaitkaan mitään meininkiä tilalle tarjoa.

Kirsikaksi höttöisen tyhjälle kakulle vielä huhut Ferrarin elektroniikasta jonka avulla koneen tehoja ja kestävyyttä pystytään kontroloimaan. Varmastikin Maranellossa oli isännillä pokassa pitelemistä kun ehdottivat, että säästetään kun ei sallita kuin yksi moottori ja Maxin ilme kirkkaana osti ajatuksen. ja Ferrari sain keksinnölleen käyttöä. Tämä siis vain huhua - atulat esiin.

Mikään näistä ei puolusta McLarenin johtajia vilisevän tallin aivan kerrassaan surkeaa työtä - mutta Williamsin käytännössä kahden autoritäärisen johtajan talli ei pystynyt paljoa parempaan. Eikä pystynyt viime vuonnakaan. Eikä selitykseksi kelpaa moottoritoimittajankaan surkeus koska se Kimin taximersu tuli toiseksi ennen Baierin ylpeyttä.

Mutta johan tässä yksi kisa ajettiin - niin eiköhän olisi aika muuttaa sääntöjä. Paha vain kun osa Ferrarin väestä on ausseissa ja muutenkin tien päällä ja molo & kumppanit koleassa italiassa. Max joutuu univelkaisena tekemään päätöksiä matkustellessaan tätä hankalan pitkää väliä. Toki toki - Maranelossa hän käy vain tutustumassa tehtaisiin - useampaankin otteeseen. Ja kisapaikalle hän ei motiivia tarvitse joskin näillä näkymin hieman suojelua.
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
312T4 sanoi:
KOIRAT HAUKKUU JA KARAVAANI KULKEE!!!
Kappas. Lehtorille jäi Caps Lockit päälle.:doubtful:

---
Minä olen tyytymätön tilanteeseen, enkä tuossa aiemmin syyttänyt ketään.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6237
tuli tässä mieleen että eikös mursunokalla ja delfiinillä pitänyt hallita täysin formuloita. eihän ferrarin pitänyt pärjätä ko niillä on tuommonen tavallinne tylsä keula ;)

mutta ihmettelen miten mäkin resursseilla ei pystytä tuota parempaan :jaska: :jaska: :jaska:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Täytyy toivoa että Malesiassa näemme mielenkiintoisen kisan.

McLaren on hukassa, mutta turha siitä on Ferraria syyttää. Oli siellä muitakin talleja laarenin edellä!

Renault tuntui olevan ihan hyvässä vauhdissa. Williams jäi pimentoon montyn heikon startin takia kun williamsit jäivät Buttonin taakse. Luulen että Monty olisi pysynyt Ferrarien perässä, jos olisi pitänyt kolmannen sijansa.

JJ Lehtohan sanoi että Malesiassa Renaultin pitäisi olla vahva hyvän mekaanisen pitonsa ansiosta. Täytyy toivoa että siellä näemme mielenkiintoisemman kisan.

Viis McLarenista, on siellä muitakin talleja jotka kykenevät Ferrarin haastamaan. Edessä on pitkä kausi, ja on täysin typerää ekan kisan perusteella unohtaa toiveet hyvästä kaudesta. Ennenkin ollaan nähty paljon käänteitä kauden aikana. Viimeeksi viime vuonna. Ja eihän sitä tiedä vaikka mclarenkin petraisi, mutta jos mielenkiinto on mclarenin varassa, niin ei varmaan kannata kisoja katsella?
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Niin, täällähän monet insinöörinalut leimasivat kuvien perusteella Ferrarin auton epäonnistuneeksi. Pistäkääpä McLarenille työhakemukset, siellä ehkä kaivattaisiin asiantuntemustanne.

Kenen mielestä F1 oli kriisissä, kun McLaren dominoi 1998 Melbournen avauskisaa vastaavalla tavalla? Mikaelin ajatusmaailmassa tuo yhden moottorin sääntökin on Ferrarin ja FIA:n salaliiton tulosta. Uskokoon ken haluaa...
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
JT sanoi:
Niin, täällähän monet insinöörinalut leimasivat kuvien perusteella Ferrarin auton epäonnistuneeksi. Pistäkääpä McLarenille työhakemukset, siellä ehkä kaivattaisiin asiantuntemustanne.

Kenen mielestä F1 oli kriisissä, kun McLaren dominoi 1998 Melbournen avauskisaa vastaavalla tavalla? Mikaelin ajatusmaailmassa tuo yhden moottorin sääntökin on Ferrarin ja FIA:n salaliiton tulosta. Uskokoon ken haluaa...
Niin, kisa tuomittiin tylsäksi ja formulat kriisiin. Jos Kimi Räikkönen olisi voittanut, olisi kilpailu varmasti ollut kaikkien mielestä äärettömän mielenkiintoinen ja tapahtumarikas riippumatta siitä mitä siinä olisi tapahtunut.

Salaliitoista ja kepulikonsteista ei olisi puhuttu vaan voitto olisi ollut yksin Kimin loistavien ajajanlahjojen ansiota.
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
McLaren vai Mercedes?

Minusta kyllä vaikuttaa ettei ongelmaa ole oikeastaan McLarenin autossa vaan Mersun moottorissa. Kun katseli Coulthardin menoa, niin ei siinä ohjaamossa mitään ylitöitä tunnuttu tekevän. Auto käyttäytyi suhteellisen siististi. Vauhtia vain ei löytynyt ja toinen Mersu leikkasi vielä kiinni.

Kisa oli tylsä, mutta pahinta tässä tilanteessa olisi jos nyt alettaisiin sääntöjä rukkaamaan kesken kauden Ferrarin näennäisen ylivoiman rajoittamiseksi. Antaa vain F1:ssa vallitsevan reilun vapaan kilpailun (jota Ferrari-FIA salaliittoihin uskovat eivät tietenkään myönnä) tehdä tehtävänsä.

Jos McLaren ja Williams eivät pysty Ferrarin etumatkaa kuromaan kiinni teknisin keinoin, niin se on voi voi. F1 on ammattilaisten touhua ja se on joko tulos tai ulos.

Valittamisesta tulikin mieleen Kimin kommentit keskeyttämisen jälkeen. En yhtään ihmettele jos Ron pitää Kimiä hieman lapsellisena kun alkaa tulla "mutta kun meidän pitäisi olla tuolla kärjessä"-tyylin valitusta ensimmäisen kisan jälkeen. JJ osui naulankantaan vihjatessaan että Kimillä ei ole ehkä kunnon käsitystä siitä millaisen työn takana menestys F1:ssä oikeasti on: huippunopea nousu kuninkuusluokkaan ja yhteen sen neljästä mahtitallista. Häkkinen oppi F1:n raadollisuuden kantapään kautta McLarenin rämpiessä suossa. Pystyykö Kimi nyt samaan? Epäilen.
 
Ylös