Onko Formulat kriisissä

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ei formulat voi olla kriisissä, kun Ferrari menestyy; jos Ferrari ei menestyisi, niin silloin voitaisiin puhua jo kriisistä. Ainoana alkuperäisenä tallina Ferrarin menestys on tärkeätä lajille, sillä monet formuloita silloin tällöin katselevat ihmiset seuraavat kisoja vain punaisten autojen takia, kun ne ovat "NIITÄ KUULUISIA FERRAREITA". Muut tallit eivät niitä kiinnosta. Meillä Suomessa ei vain tahdota tunnustaa tätä Ferrarin maagista imua ja vaikutusvaltaa tässä kuninkuusluokassa!

Kyllä ne kisat siitä vielä tiukkenee ja pitkässä juoksussa Ferrarikin tippuu jälleen kärjestä jonkun toisen tallin syrjäyttämänä. Tämä on nähty Formuloidenkin historiassa monta kertaa!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
MaranelloRed sanoi:
Ei F1 missään kriisissä ole. McLaren sen sijaan on ja pahassa sellaisessa.
Rehellisesti sanoen, onko tuo perjantai hirveen mielenkiintoinen tapahtuma nykyään? Viime vuonna vedettiin perjantaina sentään aika-ajo tyhjillä tankeilla ja aika-ajosäädöillä.

Ja nyt tuo lauantain eka kierros on yhtä mielenkiintoinen kuin katsoisi maalin kuivumista seinillä. Toisaalta ainoa tilaisuus McLarenille olla viiden nopeimman joukossa, kun muut vetelee käkkäri päällä.
 

Eliel

Detonaattori
Liittynyt
10.10.2000
Viestit
2795
Jos täytyy kerran kaks runtua lauantaina ajaa niin miksei oteta niistä yhteisaika ja ratkaistaan sillä lähtöjärjestys? Toisi edes jotain panosta siihen ekaan lämmittelykiekkaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Se, että yksi talli hallitsee - ei vielä täysin latista kilpa-ajoa. Paitsi jos se on Ferrari jossa se toinen kuski ei saa voittaa.

Kun vielä haastajat rämpii ja McLaren niistä jopa tyrmäävän surkeasti niin jännitteet ovat kutakuinkin olemattomat. Sunnuntaisessa kilpailussa ei ole paljoa katsottavaa.

ja kun FIA muiden päätöstensä lisäksi tekee niitä ailahtelevasti, sattumanvaraisesti ja harkitsematta on nyt tilanne se, että perjantai ja lauantai ovat täysin yhdentekeviä katsottavia.

Eli Formulat ovat muuten mielenkiintoiset edelleen, vain perjantain, lauantain ja sunnuntain tapahtumia ei viitsi enää katsoa.

Ja on ihan turha sanoa että vain Ferrari on tehnyt viime vuosina työnsä kunnolla ja ettei FIAlla ole mitään osuutta kehityskulkuun. Lannistavia päätöksiä on vaikka kymmenittäin melkein joka vuodelle. Kun mersu kulki kiellettiin berillium. Kun Ferrarin moottori osoittautuu erinomaisen kestäväksi ( ainakin voittoihin luvallisella kuskilla ) tehdään lajista moottorinsäästökisa. Kun rengaskisa tasoittuu - muutetaan niiden leveyden mittausta. Kun ja kun....
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
312T4 sanoi:
Ei formulat voi olla kriisissä, kun Ferrari menestyy; jos Ferrari ei menestyisi, niin silloin voitaisiin puhua jo kriisistä. Ainoana alkuperäisenä tallina Ferrarin menestys on tärkeätä lajille, sillä monet formuloita silloin tällöin katselevat ihmiset seuraavat kisoja vain punaisten autojen takia, kun ne ovat "NIITÄ KUULUISIA FERRAREITA". Muut tallit eivät niitä kiinnosta. Meillä Suomessa ei vain tahdota tunnustaa tätä Ferrarin maagista imua ja vaikutusvaltaa tässä kuninkuusluokassa!

Kyllä ne kisat siitä vielä tiukkenee ja pitkässä juoksussa Ferrarikin tippuu jälleen kärjestä jonkun toisen tallin syrjäyttämänä. Tämä on nähty Formuloidenkin historiassa monta kertaa!
Minä katson Formuloita kilvanajon tuoman jännityksen takia. En sen takia, että näen kaksi punaista autoa ajavan murskaavaan kaksoisvoittoon sulassa sovussa ilman tietoakaan kilvanajosta.

Kaikki muut tallit, paitsi Ferrari, antavat kuskiensa ajaa toisaan vastaan kilpaa. Ongelmana on vain se, että yksikään näistä talleista ei ole lähelläkään kärkeä. Williams on yli minuutin päässä kärkeä, McLaren kierroksen päässä. Ainut toivonkipinä jännittävästä kaudesta on nyt siinä, että Alonso pystyisi haastamaan Ferrarit. Lienee turha toivo.

2002 oli tappavan tylsä kausi ja tästä kaudesta uhkaa tulla samanlainen. Ferrarit ajavat kierroksen edellä muita ja kilvanajon sijaan päättävät maaliin tulojärjestyksen radioneuvottelulla. Siinä on kilvanajon tuoma jännitys tipotiessään...

Katsojaluvut romahtivat kaudella 2002 Ferrarin ylivoiman ja sopupelin ansiosta. 2003 taas nousivat, koska mestaruudesta käytiin tiukkaa kisaa. Nyt taitaa tulla pohjanoteeraus katsojaluvuissa. Niin valtava pettymys tuo Melbournen kisa oli varmasti kaikille lajia seuraaville (paitsi Ferrari-faneille).
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Karpow sanoi:
Kaikki muut tallit, paitsi Ferrari, antavat kuskiensa ajaa toisaan vastaan kilpaa.
Periaatteessa kyllä, mutta kuinka todellista tuo kilvanajo on? Jos David ajaa ykkösenä ja Kimi kakkosena, niin kuskien korviin saattaa hyvinkin kantautua sellaisia viestejä, että nyt ette ryssi tätä kaksoisvoittoa.
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Karpow sanoi:
2002 oli tappavan tylsä kausi ja tästä kaudesta uhkaa tulla samanlainen. Ferrarit ajavat kierroksen edellä muita ja kilvanajon sijaan päättävät maaliin tulojärjestyksen radioneuvottelulla. Siinä on kilvanajon tuoma jännitys tipotiessään...
Yksi kisa vasta käyty ja jotkut ns. tietävät jo nyt millainen kaudesta tulee.:rolleyes: Minä uskon, että tullaan näkemään vielä paljon yllätyksiäkin. Esim. Bahrainin ja Kiinan kisoista ei ole ennakkotapauksia, joten ei voida etukäteen sanoa mikä talli niissä kisoissa dominoi.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Mera sanoi:
Yksi kisa vasta käyty ja jotkut ns. tietävät jo nyt millainen kaudesta tulee.:rolleyes: Minä uskon, että tullaan näkemään vielä paljon yllätyksiäkin. Esim. Bahrainin ja Kiinan kisoista ei ole ennakkotapauksia, joten ei voida etukäteen sanoa mikä talli niissä kisoissa dominoi.
Kisakalenteriin viimevuosina tulleista kisoista on aika suuren määrän viennyt nimiinsä eräs herra joka ajaa punaisella autolla.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
mikæl sanoi:
Kun Ferrarin moottori osoittautuu erinomaisen kestäväksi ( ainakin voittoihin luvallisella kuskilla ) tehdään lajista moottorinsäästökisa.
Eikös tostakin asiasta pitänyt tallien äänestää yksimielisesti?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Hurmurisija sanoi:
Periaatteessa kyllä, mutta kuinka todellista tuo kilvanajo on? Jos David ajaa ykkösenä ja Kimi kakkosena, niin kuskien korviin saattaa hyvinkin kantautua sellaisia viestejä, että nyt ette ryssi tätä kaksoisvoittoa.
Jos kuului, niin Kimi ainakin viis veisasi siitä viimekaudella Brasiliassa. Sekä David kaudella 1999 Itävallassa ja Belgiassa. :D

En tajua muuten miksi kaudella 2002 Ferrari sopuili maaliin senkin jälkeen, kun molemmat tittelit olivat jo taskussa. Schumi ja Rubens olisivat tehneet silloin suuren palveluksen katsojille, kun olisivat ajaneet edes silloin tosissaan toisaan vastaan. :frown:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Yhden moottorin säännöllä pyritään rajoittamaan kustannuksia,(aika onnistuneesti tehtaat ovatkin onnistuneet rakentamaan luotettavia moottoreita, lukuunottamatta tietysti Mercedes Benz), eikä jatkamaan Ferrarin valtakautta, Mikaelin uskomalla tavalla. Esimerkiksi Renault on tehnyt erittäin upeaa työta uuden moottorinsa kanssa, heti nopea ja luotettava.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Kisaviikonloppuhan oli helvetin tylsä. Mutta kun testikauden ajan on lukenut hehkutuksia suuntaan ja toiseen ja F2004 auton mollausta, niin tällainen kruisailemalla ajettu kaksoisvoitto tuntuu hyvältä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Mera sanoi:
Yksi kisa vasta käyty ja jotkut ns. tietävät jo nyt millainen kaudesta tulee.:rolleyes: Minä uskon, että tullaan näkemään vielä paljon yllätyksiäkin. Esim. Bahrainin ja Kiinan kisoista ei ole ennakkotapauksia, joten ei voida etukäteen sanoa mikä talli niissä kisoissa dominoi.
Ferrari on aina ollut erinomainen uusillakin radoilla (Malesia, Indy). Yllätyksiä tullaan varmasti näkemään tälläkin kaudella, varmasti yhtä monta kuin kaudella 2002.

Australiassa oli kyllä hieman viileää, mikä varmasti suosi Bridgestoneja enemmän kuin Michelinejä. Jos Malesiassa Ferrari porskuttaa maaliin yhtä suurella marginaalilla muihin, homma on selvä, jos ei mitään VALTAVIA vastoinkäymisisä tule Ferrarille loppukaudesta.

Australiassa Ferrarin ero muihin oli kuitenkin niiiiiiiiin murskaava, etten jaksa uskoa, että ero kaventuu kovin paljoa, oli Michelin sitten miten ylivoimainen rengas Bridgestoneihin verrattuna. Enkä sitä paitsi usko, että renkaiden ero on suuri. Päinvastoin, Michelin voi olla tällä kaudella jopa huonompi kuin Bridgestone. Sitä se oli varmasti myös kaudella 2002.
 

SymBi0

Active member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
26
F1 kriisisä? Ei ainakaan minun mielestä jos katsotaan vaan Australian tuloksia. Muistellanpa kauden 1998 avausta, Häkkinen voitti DC toinen ja muut yli 1 kierroksen päässä. Kuitenkin kauden loppu meni jännäksi. Toivottavasti muut tallit saavat Ferrarin etumatkan kiinni! Jos ei saa niin kaudesta uhkaa tulla kauden 2002 toisinto :(
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
SymBi0 sanoi:
F1 kriisisä? Ei ainakaan minun mielestä jos katsotaan vaan Australian tuloksia. Muistellanpa kauden 1998 avausta, Häkkinen voitti DC toinen ja muut yli 1 kierroksen päässä. Kuitenkin kauden loppu meni jännäksi. Toivottavasti muut tallit saavat Ferrarin etumatkan kiinni! Jos ei saa niin kaudesta uhkaa tulla kauden 2002 toisinto :(
Ferrari on tunnettu siitä, ettei heidän etumatkaa yleensä kurota kiinni... :nope:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Aeuk sanoi:
Toivoa ainakin sopii. Tosin mikäli kausi etenee yhtään samantyylisesti kuin miten se on alkanut, niin ei paljon yksittäisten osakilpailujen voittotaistelujen kiristyminen mielenkiintoa kasvata (poislukien yllätysvoitot, joku Rellu tai Bar tms voittaisi). Tärkeintähän on kilpailu mestaruudesta. Kun sitä kilpailua ei ole (edes Ferrarikuskien kesken), on myös F1 (uskottavuus)kriisissä, halusitpa sitä tai et.
---
Toivon vain tiukempaa & aitoa kilpailua kisojen voitoista ja sitä kautta tiukkaa mestaruuskamppailua. Mitä useampi taistelemassa, sitä parempi.
Samaa mieltä.

Aika monessa kommentissa on kirjoiteltu siitä, että ei yksi kisa kerro vielä koko totuutta. He ovat tietty osittain oikeassa. Pahin pelko onkin, että tämän tyyppisiä 1-2 Ferrarille kisoja tulee useampia.

Tällä hetkellä on kovin vähän varmoja merkkejä siitä, että Williams:lla/Renault:lla ja McLarenilla olisi jotain jakoa lähitulevaisuudessa Ferraria vastaan.

Siltakivi on taatusti parantanut myös eli kovin suurta rengasetua ei välttämättä enään ole. :(
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onhan se melko epävarmaa hommaa kun jo ensimmäisen kisan jälkeen kaikki miettii miten sarjaa voisi seuraavaksi - ja nopeasti muuttaa.

Kaikki on yhtä mieltä siitä, että perjantaille täytyy tehdä turhana jotakin. Jos ei seuraavaan, niin sitä seuraavaan puhutaan muutettavan aika-ajojen 1. osaa jotenkin. TV-sopimusten mukaan sitä ei saa pois, mutta jokin ratkaisu keksittäneen liian pitkälle ja turhalle episodille.

Renault toi jo puheen aikeeksi sutimisen eston ja varmasti muutama jo nyt epätoivoinen talli miettii samalle linjalle lähtemistä.

Ferrari vastustaa testausten rajoittamista mutta suostunee jos Bemari suostuu pienempiin V8 moottoreihin.

Ja varmasti rengastoleranssit nostetaan esiin nekin kohta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bernie puhuu kerrankin asiaa. Vedetään testipäivien lukumäärä reippaasti alas, siirretään perjantain sessiot lauantaille ja otetaan kahdet aika-ajot takaisin. Perjantain harjoitukset eivät aikataulunsa puolesta oikein palvele työssäkäyvää maksavaa asiakasta ja ovat täten varsin turhia. Kun otetaan F1:siin liittyvät ajotapahtumat perjantailta pois, voidaan kisaturisteille järjestää nähtävää varikkokävelyn ja muiden luokkien skabojen puitteissa -jossa F1-kuskeja määrätty kiintiö aina mukana (siten että jokaisen tallin molemmat kuskit skabaavat kauden aikana. ellei niin roimat sakot, jotka menevät esim. kyseisen merkkiluokan organisaatiolle). Ei tekisi pahaa F1:sten kylmälle imagolle... Kun testimäärää kisojen ulkopuolella vähennetään luulisi vapaiden harjoitustenkin kiinnostava. Vielä jos lähtöruudukko määräytyisi molempien aika-ajojen yhteenlasketulla tuloksella, niin saataisiin autot radalle vaikka taivaalta tulisi mummoja (jos et käy radalla niin huonoin kellotettu aika 107%). Miksi aika-ajot pitäisi muuten olla tunnin mittainen sessio? Laitetaan ajaksi vaikka 45 minsaa niin saadaan enemmän aktionia. Niin ja renkaitahan ei saa session aikana vaihtaa kuin sadegummeista kuivaan keliin (tai vice versa).

OK ehkä köyhille tiimeille (lue 4 edellisen kauden heikointa) vois antaa sen verran hyvitystä, että annettais heidän kiertää rataa esim:
- Euroopan ulkopuolisilla radoilla perjantaina yhden tunnin verran
- Euroopan skaboissa lauantain harjoitussessiot kolmella autolla/kuskilla

Koska kaukomatkailun kustannuksien takia näin taitaa olla halvempaa?
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Siinä vaiheessa, jossa Ferrari puolen puheet Barrichellon ja M. Schumacherin välisestä tiukasta taistelusta (kuten Australiassa väitettiin) aletaan ottaa vakavasti voidaan ainakin toimittaja/selostajapuolen olevan kriisissä. Oma sietokyky ei riittäisi enää sellaisen "kriittisen journalismin" seuraamiseen.
Toivottavasti näin alas ei toimittajapuolella vajota tällä kaudella.
 

supersonic69

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
80
Sijainti
Tampere
AMS82 sanoi:
Siinä vaiheessa, jossa Ferrari puolen puheet Barrichellon ja M. Schumacherin välisestä tiukasta taistelusta (kuten Australiassa väitettiin) aletaan ottaa vakavasti voidaan ainakin toimittaja/selostajapuolen olevan kriisissä. Oma sietokyky ei riittäisi enää sellaisen "kriittisen journalismin" seuraamiseen.
Toivottavasti näin alas ei toimittajapuolella vajota tällä kaudella.
Jee, Miehen puhetta shumilta lehdistötilaisuudessa.
Muka ajettiin oikein tiukkaa kisaa ja jännää oli, PAH!
No helppo tolla palkalla on puhua kaikille paskaa, Mää tekisin ihan saman.
 
Ylös