Onko Formulat kriisissä

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ilmari sanoi:
Niin, kisa tuomittiin tylsäksi ja formulat kriisiin. Jos Kimi Räikkönen olisi voittanut, olisi kilpailu varmasti ollut kaikkien mielestä äärettömän mielenkiintoinen ja tapahtumarikas riippumatta siitä mitä siinä olisi tapahtunut.

Salaliitoista ja kepulikonsteista ei olisi puhuttu vaan voitto olisi ollut yksin Kimin loistavien ajajanlahjojen ansiota.
Kisan nähtyäni - en oikein osaa kuvitella miten Räikkönen olisi voinut voittaa ? Ferrari oli ylivoimainen. Eikä kenelläkään muullakaan ollut mitään mahdollisuuksia.

Minusta on erittäin huono asia, jos GP:n jälkeen useimmille tulee voittajaa kohtaan lähinnä EVVK asennetta. Tähän on yksinkertaisesti turtunut.

Kaikki eivät ole muuten kirjoitelleet salaliitoista tai kepulikonsteista!
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
Ilmari sanoi:
Niin, kisa tuomittiin tylsäksi ja formulat kriisiin. Jos Kimi Räikkönen olisi voittanut, olisi kilpailu varmasti ollut kaikkien mielestä äärettömän mielenkiintoinen ja tapahtumarikas riippumatta siitä mitä siinä olisi tapahtunut.

Salaliitoista ja kepulikonsteista ei olisi puhuttu vaan voitto olisi ollut yksin Kimin loistavien ajajanlahjojen ansiota.
Yawn.

Tää on taas tätä klassista "mut jos tilanne ois ollu toisinpäin niin täällä oltais plää plää" -tavaraa. Mutta joo, varmaan foorumilla tunnelmat olis olleet korkealla jos Kimi ois voittanu, mutta tuskin tilanne nyt IHAN olisi ollut tuo mainitsemasi.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Ottamatta kantaa siihen kenen olisi pitänyt voittaa.. niin kisa itsessään oli erittäin tylsä ja tapahtumaköyhä. Kaikki kunnia schumille ja ferrarille, mutta heidän jatkuva menestyksensä syö väkisinkin lajin kiinnostavuutta. Sääntömuutokset ovat myöskin vieneet lajia huonoon suuntaan, varsinkin aika-ajojen osalta. Tähän kun lisätään se, että formulakuskit ovat nykään aivan munattomia ja aivopestyjä sällejä, jotka toistelevat tallin ja sponsorien määräämiä mantroja - "tiimi teki hyvää työtä" tai "meidän pitää tehdä paljon töitä..".. Persoonat ovat kaikonneet varikolta.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Itse laittaisin kyllä ison osan Ferkkujen ylivoimasta renkaiden piikkiin. Radan lämpötilahan ei tainnut olla sitä viime kaudelle tyypillistä 35-40 astetta.
Varmasti Malesian ja Bahrainin kuumissa olosuhteissa nähdään taas paljon tasaisempaa kamppailua tiimien Fer, Wil ja Ren kesken.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eihän McLaren viikonlopusta tylsää tehnyt ( paitsi omastaan ). Vaan se että perjantai ja lauantai ovat nyt täysin yhdentekeviä. Ja sunnuntain pilaa totaalinen yllätyksettömyys jossa kärkipaikka ei vaihdu ( Ferrarit ei kisaa keskenään ) ja menoa leimaa hissuttelu jolla säästetään moottoreita. Kuin jokin hiton ekokilpailu - että kuka tuhlaa luonnonvaroja vähiten kuitenkin kiertämällä ympyrää ihan turhanpäiten.

Miten tähän on tultu on sitten jo vähemmän objektiivinen keskustelu.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Willer sanoi:
Tähän kun lisätään se, että formulakuskit ovat nykään aivan munattomia ja aivopestyjä sällejä, jotka toistelevat tallin ja sponsorien määräämiä mantroja - "tiimi teki hyvää työtä" tai "meidän pitää tehdä paljon töitä..".. Persoonat ovat kaikonneet varikolta.
Tästäkin on olemassa kahdenlaista ilmaa. Jos joku oikeasti sanoo mielipiteensä jostain asiasta, leimataan lausunto helposti katkeraksi kitinäksi varsinkin silloin jos se kohdistuun omaan suosikkikuljettajaan tai hänen edustamaansa talliin. Osa arvostaa myös "herrasmiesmäisyyttä" joka käytännössä tarkoittaa juuri sitä että puhutaan mikrofoniin pyydettäessä, mutta ei käytännössä sanota yhtään mitään.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Muistakaas se, että Melbournen rata sopii Ferkulle helvetin hyvin. Niin tais Maikkeli sanoa ennen kisoja. Jokatapauksessa kisa oli yhtä tylsä kun kaudella 2002.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se on aivan totta, että uudet säännöt muuttivat kisaviikonlopun luonnetta merkittävästi. Ilmeisesti missään vaiheessa kisaviikonloppua kuskit eivät ottaneet autoistaan kaikkea irti. Tätä tilannetta voisi verrata 86-88 kausiin, jolloin bensaa piti säästää kisassa. Tuolloinkin kisoja pidettiin turhauttavina ja f1:n luonteen vastaisina.

Tietysti koneista ja laitteista otettaisiin huomattavasti enemmän irti, jos autot olisivat lähempänä toisiaan. Nyt erot venähtivät niin suuriksi, että kenenkään ei kannattanut ottaa riskejä kisan lopussa. Tulevaisuutta ajatellen voisi olla ehkä mahdollista, että joku säästelee konetta alussa ja ottaa sitten lopussa irti kaiken riskillä. Kierrosajat putosivat lopussa niin paljon, että toimivalla autolla 20-30 sekunnin johto on kiinni otettavissa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuskinpa tuo kierrosaikojan 10sec pudottaminen oli aivan tarpeellista, tai ainakaan yleistä jos perässä tulee vielä potentiaalinen haastaja. 20-30 sekunnin eroa tuskin kiinni otetaan, kukaan tuskin alkaa säästelemään enempää kisatilanteessa jos auto muuten tuntuu olevan kunnossa.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Ei formuloiden nykytilanne ole Ferrarin syytä, vaikka Fia:n päätökset ovat olleet viime vuosina Ferrarille ilmeisen mieluisia. Aidot voimasuhteet nähdään vasta osittain seuraavassa kisassa. Mclarenin tilanteesta on vaikea sanoa muuta kuin "pitää odottaa". Tuskin se auto mikään huono on, ajettiinhan sillä rataennätyksiä testeissä, eikä Mclaren ole edes tehnyt todellisia katastrofi-autoja pitkään aikaan. Viime vuotinen luomuskin kisaili Kimin avittamana mm:stä kauden viimeiseen kisaan asti. Eikä sovi unohtaa Mclarenin kehitysversio b:tä, mikä tuodaan radalle kauden aikana. Ei se paragon mikään turha laitos siis ole...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuli tuossa Virpi Kuitusen sekunnin kymmenyksellä voitetun maailmancapin Lahden osakilpailun "hehkutuksessa" mieleen että tuo Bubbahan sopisi näihin nykyformuloihinkin selostajaksi.
 

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
EI OLE MIKÄÄN HÄPEÄ FERRARILLE, JOS EIVÄT VOITA TÄNÄ VUONNA MESTARUUTTA!

HÄPEÄ SENSIJAAN ON LAJILLE JOS FERRAREITA EI PYSTYTÄ VOITTAMAAN
(ilman kepuli sääntöjä)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
mikæl sanoi:
Tuli tuossa Virpi Kuitusen sekunnin kymmenyksellä voitetun maailmancapin Lahden osakilpailun "hehkutuksessa" mieleen että tuo Bubbahan sopisi näihin nykyformuloihinkin selostajaksi.
Hyvä pointti.. Miellyttävää tietää että voisihan kisat saada vielä tästäkin tylsemmiksi. ;)
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
mikæl sanoi:
Kirsikaksi höttöisen tyhjälle kakulle vielä huhut Ferrarin elektroniikasta jonka avulla koneen tehoja ja kestävyyttä pystytään kontroloimaan.
Eikös niitä tehoja ja kierroksia ole kontrolloitu elektroniikalla jo vaikka kuinka monta vuotta. Ja saavathan kaikki tunkea siihen autoonsa sääntöjen mukaista elektroniikkaa. Mutta kun sanotaan, että Ferrarin moottori muka kestää jonkun mikrosirun ansiosta, niin meikäläisellä menee yli hilseen. Tietotekniikka ei mun vahvimpia aloja todellakaan ole, mutta ei sitä millään transistoripakkauksella saada vaikkapa kiertokankia kestämään niihin kohdistuvat voimat. Kyllä se mekaaninen kestävyys täytyy kaikissa osissa olla, ei ne mistään pahvista ole sitä konettaan rakentaneet ne Maranellon kaverit, oli niillä sitten mikä tahansa supertietokone siinä autossaan kiinni.
 

Stig Helmer

Banned
Liittynyt
5.3.2004
Viestit
4457
No jo on kumma!

Tehdastiimeillä, McLaren, Rellu, Toyota, Bemari, Hondakin, on aivan yhtä hyvät resurssit rakentaa autoa ja kehittää toimintaa kuin Ferrarillakin! En ymmärrä tätä valitusta. Ferrari on hoitanut hommansa niin hyvin, että juurikin McLarenin touhu vaikuttaa amatöörien puuhastelulta. Kukaan ei ole estänyt Mäkin porukkaa rakentamasta autoaan yhtä hyväksi kuin Ferrarilla. Niin kauan kuin tilanne on tämä, olkoot valittamatta ja rakentakoot paremman auton. Kuskeissa vika tuskin on, kuten joku (huumorimielellä?) väitti.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Formuloille olisi hyväksi, jos kaikenlaiset valtakaudet loppuisivat. Lajista pitäisi kehittää sellainen, että joka vuosi tai melkein joka vuosi uusi talli voittaisi. Joskushan Ferrarinkin ylivoima murenee, mutta en usko, että suuri massa olisi yhtään iloisempi jonkin toisen tallin suvereenista hallinnasta.

Kyllä, Formulat ovat kriisissä.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Eikös tallien pitänyt hyväksyä tuo yhden moottorin sääntökin yksimielisesti? Jos näin on, niin turha on kait vedota johonkin FIA Ferrari juttuun tässäkin asiassa, olisivathan muut voineet äänestää EI. Joo kyllä on perseestä nämä uudet säännöt.
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
mikæl sanoi:
Eihän tuolla edella Ferraria kukaan syyttänyt vaan Bernien ahneutta ja etenkin Maxin naiviutta. Mutta nämä kotitifosomme ottivat heti herneen punaiseen nenäänsä.
Tuolla toisessa topikissa totesin, että foorumin Ferrari fanit ovat nyt valitettavasti valinneet vittuilu linjan!:frown: Sääli sinänsä!

Mutta missä Mr. objektiivisuus Ilmari? Miksei hän toru maranellon punaisia?:D :rolleyes:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ilmari sanoi:
Niin, kisa tuomittiin tylsäksi ja formulat kriisiin. Jos Kimi Räikkönen olisi voittanut, olisi kilpailu varmasti ollut kaikkien mielestä äärettömän mielenkiintoinen ja tapahtumarikas riippumatta siitä mitä siinä olisi tapahtunut.

Salaliitoista ja kepulikonsteista ei olisi puhuttu vaan voitto olisi ollut yksin Kimin loistavien ajajanlahjojen ansiota.
No jumalauta! Ei helvetissä ollut mielenkiintoinen kisa! Kisa ei voi olla kovin hyvä, kun yksi talli ajaa voitosta ja muut huipputallit ajaa pisteistä! :mad_old:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
No nyt on kuitenkin vasta yksi kisa ajettu vaikkakin Ferrarin johdolla, niin kyllähän esim. Alonsolla tai Williamssin miehillä on mahdollisuuksia mestaruuteen, tai ainakin tiukempaan kisailuun.

F1 on kriisissä jos todellakin ainoa syy seurata on Kimin tai jonkun muun suomalaisen menestys. Aiheuttaa varmasti kriisinpoikasen ajatusmaailmassa jos aamuyöstä herätessä tajuaa, että kaudella 2004 voi olla onnellinen jos Kimi yleensä pääsee jäännöspisteille, tai satunnaisesti jossain tapauksessa palkintopallille.

Aika-ajot on p.stä, mutta muutettavissa. Yhden moottorin sääntö kamala, mutta sillä ilmeisesti haetaan pitkällä tähtäimellä säästöjä, ja näin menestymisen mahdollisuuksia entistä useammalle, sääli vaan ettei "mercedes benz" osaa rakentaa kaikista resursseistaan huolimatta luotettavaa konetta. Ferrarilta, Renaultilta, Hondalta, ja BMW:ltä se tuntuu kuitenkin onnistuvan ihan hienosti. Ja paska juttuhan tämän palstan ajatusten kannalta on se, että Suomalainen Kimi ajaa juuri tällä MB:n taksimoottorilla.
 
Ylös