"Ei ole. Siinä lauseessahan on kysymysmerkki eli en olisi uskonut, että jotkut ei-rasistiset henkilöt pitäisivät "hyvänä" neekeri -sanan käyttöä."
Jaaha. No sitten tulkitsin tilanteen väärin. Eli minä taas en olisi uskonut, että joku luulee, että kukaan ei-rasistinen henkilö ei pitäisi "hyvänä" neekeri -sanan käyttöä.
Siis oletin, että tiedät toki suurimman osan ei-rasistisistakin pitävän neekeri-sanaa ei-rasistisena, mutta että omaa egoa kohottaaksesi olisit muotoillut lauseen noin. Näin siis ei ollut vaan ihan todella luulit neekeri-sanan olevan kaikkien ei-rasistien mielestä rasistinen. OK, asian todellinen laita tuli lienee sinulle nyt selväksi. Omalta osaltani pahoittelen egonkohotus-väitöksiäni.
"Todennäköisesti moni kääntäisi neekeri -sanan nigger:ksi. Oli kyseessä sitten käännösvirhe tai ei. "Negro" sanaakaan ei minun ymmärtääkseni ole hyvä käyttää."
Jos kääntää, niin kääntää väärin koska ei osaa suomea ja englantia. Jos minä käännän ulkomaalaiselle puhuessani tarkoittaessani hänen olevan mukava, että "you´re an asshole", on vika minussa eikä kuulijassa tai kielessä. Nigger on suomen kielessä nekru eikä siten mitenkään rinnastettavissa ja tällä tavalla ulkomaalaisella käännettäessähän kysytään onko "nekru" rasistinen (mitä se kiistatta on kaikkien mielestä) eikä että onko "neekeri" rasistinen (joka ei ole). Negro-sana taas tarkoittaa ko.rotua eikä sen edustajaa, en tiedä onko Negro-man, Negrian tms. sitten oikea käännös neekerille, mahtaako englannin kielessä edes vastaavaa sanaa. Espanjan kielestähän tuo "neekeri" alunperin on otettu.
"Black" lienee se paras ilmaisu.
Suomea puhuvat mustaihoiset taas tietävät, että neekeri -sana käännettään yleisesti niggeriksi. Joten ei ole ihme, että sitä pidetään rasistisina."
Black eli musta on muuten monien mielestä myös rasistinen. Käännösvirheistä ei minun tarvitse ottaa edelleenkään vastuuta. Ja mitä me muutenkaan välitämme mitä ulkomaalaiset sanovat, en minä ainakaan piittaa siitä mitä mikäkin sana tarkoittaa esim.Unkarissa.
"Neekeri on alkuperältään vieraskielinen sana. (nigger,negro) Minusta 50 v aikana suomalaiset ovat oppineet, sen että neekeri sana on halveksuva t. rasistinen ilmaisu."
Väärin, nigger ei todellakaan tarkoita samaa kuin neekeri.
"Minun tai kenenkään muunkaan rinnastaminen täteihin, vouhottajiin tai idiootteihin on aika ala-arvoista. Minun egollakaan ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa."
Tarkoitin "kukkahattutätiä" kielikuvallisesti. En toki epäile, etteikö sinulta löytyisi housuista miehekkäät varusteet. Sen sijaan tässä viestiketjussa olet mielestäni antanut itsestäsi kuvan joka sopii varsin hyvin kansankotivouhottajiin. Joka tapauksessa tavanomaiset anteeksipyynnöt asianosaisilta. Idiooteiksi kutsuin niitä "jotka luulevat "neekerin" juontuvan sanasta "nigger", jos yhä luulet näin niin kuulut mielestäni mainittuun ryhmään. Tosin idiootti-sanan voisi muuttaa muotoon "se kaikkein tietämättömin hölmö, joka kuitenkin on asiassa äänekkäin"
"Miksi pidät "oikeutta" neekerisanan käyttöön niin tärkeänä, että esim. nimittelet ?"
Koska minua suoraan sanottuna vituttaa se, että mitään ei voi sanoa, etteikö joku vääntäisi siitä joko rasistista tai tasa-arvon vastaista. Helvetti, jos sanoo että mies sopii ojankaivuuseen paremmin kuin nainen (fakta, miehet ovat keskimäärin voimakkaampia) saa feministit kimppuunsa.
Tai jos sanoo valkoisten olevan keskimäärin selvästi älykkäämpiä kuin mustat (fakta, aasialaiset ovat vielä hiukan valkoisia älykkäämpiä) saa formulanomit kimppuunsa.
[ 24-05-2001: Message edited by: AJaN ]