Eilisestä selviydyttyäni laitan tähän vielä lopullisen yhteenvedon tästä keskustelusta osaltani. Tämä on mielipideasia ja jos joku ei pysty omilla perusteillaan vakuuttamaan toista muuttamaan näkökantaansa - ei voida puhua riittävän hyvistä t. vakuuttavista perusteluista. Tämä pätee myös Ajanin ja muiden neekeri -sanan käyttämistä puolustavien suhtautumista omiin perusteluihini.
Alkuperäinen väittely asia oli: (kaikki tarkemmat perustelut löytyy tästä topicista)
Miksi sanan neekeri -käyttöä tulisi välttää ?
Oma kantani tähän on:
- sana on rasistinen ja halventava
--> sanaa on käytetty niin paljon rasistisissa yhteyksissä, että sana mielletään rasistiseksi (julkisuuteen nousseet tapaukset, kielitoimiston päätös, suurin osa mustaihoisista pitää sanaa rasistisena)
- sana on korvattavissa neutraalimmalla ja yhtä tarkalla ilmaisulla, jonka käyttäminen on totuttelukysymys.
Jo pelkkä epäilys sanan rasistisesta merkityksestä on minulle riittävä syy sanan käytön välttämiseksi.
Mielipidettäni vastaan on esitetty ainakin seuraavia argumentteja:
- sanan kantasana (niger,negro) ei ole merkitykseltään rasistinen
- ulkomaalaiset eivät ymmärrä suomea, eikä heidän mielipiteitään pitäisi siksi huomioida
- jos sanaa käytetään halventavassa tai rasistisessa yhteydessä ei se ole sanan vika, vaan sen käyttäjän
En itse pidä yo. perusteluita riittävän voimakkaina (syyt löytyvät aikaisemmasta keskustelustamme), että ne voisivat muuttaa mielipidettäni sanan käytön rajoittamiseen.
Mitään sanaa ei voida poistaa käytöstä, jos sitä käytetään. Neekeri -sana jää tietysti niiden käyttöön, jotka eivät miellä sitä rasistiseksi tai jotka pitävät sitä rasistisena ja käyttävät sitä tarkoituksellisesti.
Aihe on ollut mielenkiintoinen, mutta tähän keskittyminen on vienyt omalta osaltani niin paljon aikaa, että itse sanasta en enää välitä väitellä. Ehkä asia nousee esille joskus uudestaan...
Kiitoksia keskusteluun osallistuneille ja niille, jotka eivät tähän - onnekseen -osallistuneet.
[ 27-05-2001: Message edited by: Formulanomi ]