Onko siviilipalvelus kunnioitettava tapa suorittaa kansalaisvelvollisuus Suomessa?

Onko siviilipalvelus kunnioitettava tapa suorittaa kansalaisvelvollisuus Suomessa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    67

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Toisaalta voitaisiin ottaa sellainen käytäntö, että vakaumus syynätään tarkkaan siviilipalveluksen jälkeen. Jos vakaumus todetaan riittämättömäksi, lätkäistään palvelukseen astumismääräys käteen.
:ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Toisaalta voitaisiin ottaa sellainen käytäntö, että vakaumus syynätään tarkkaan siviilipalveluksen jälkeen. Jos vakaumus todetaan riittämättömäksi, lätkäistään palvelukseen astumismääräys käteen.
Eli suomeksi sanottuna haluaisitte niin monen kuin mahdollista käyvän intin, vaikka sitten sivarin jälkeenkin, väliäkö syillä kunhan sen käy, vaikka väkisin?
Miksei syynäystä voisi muka tehdä ennen sivaria, miksi sivarin jälkeen?

Tietty samaa periaatetta noudattaen voitaisiin syynätä intin jälkeen onko kaveri tosiaan ansainnut sotilasarvonsa, ja jos todetaan että ei niin uudestaan vaan alokkaaksi :rolleyes:

edit. Mikä teitä muuten rassaa siinä että joku menee intin sijasta sivariin? Sivarihan on laissa määritelty vaihtoehto asepalvelukselle,
sinne voi mennä ilman sen parempaa syytä, pääasia kai että suorittaa palveluksen, väliäkö sillä että missä?
Niinkuin YSP tuossa jo mainitsikin, ei edes intissä ole henkilökunnalla intoa tutkia miksi joku sivariin haluaa...
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Jännä miten siirtyminen asiasta huumoriin menee joiltakin tuhat piirua ohi..

Takaisin siihen asiaan. Täältä puolen tuntuu joskus älyttömältä se alokkaiden poistuman aiheuttama ylimääräinen duuni. Ukko tulee taloon, varustetaan ja aseistetaan, seuraavana päivänä se palauttaa kaiken pois ja lähtee sivariin. Se x20 niin työtunteja kuinka paljon ja kuinka monelle.. paljon ja monelle. Parhaimmillaan yksikön aseistamisen aikana aakkosten alkupäässä ollut önökki oli jo saman jonon viimeisenä tuomassa vermeitä takaisinpäin.. "mä lähen sivariin".. just.. ookoo..

Semmoinen käytäntö voitais kyllä ottaa, että vastaanottopisteessä alikessu kysyy heti kättelyvaiheessa että meinaatko jäädä. Jos vastaus on ei, niin tussilla S otsaan merkiksi ettei tätä äijää kannata varustaa. Säästyis helvetisti aikaa ja vaivaa jonka vois käyttää oikeisiinkin hommiin.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Toisaalta voitaisiin ottaa sellainen käytäntö, että vakaumus syynätään tarkkaan siviilipalveluksen jälkeen. Jos vakaumus todetaan riittämättömäksi, lätkäistään palvelukseen astumismääräys käteen.
Tää olis aika kova! :D

Mut pitäiskö tän toimia toisinkin päin? Jos armeijan jälkeen todetaan että tyypin vakaumus sopii paremmin sivariin, niin isketään sivaripalvelus siihen intin päälle. Sillä uhalla pienennettäisiin vemppa-pataljoonan kokoa! :ahem:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Eli suomeksi sanottuna haluaisitte niin monen kuin mahdollista käyvän intin, vaikka sitten sivarin jälkeenkin, väliäkö syillä kunhan sen käy, vaikka väkisin?
Miksei syynäystä voisi muka tehdä ennen sivaria, miksi sivarin jälkeen?

Tietty samaa periaatetta noudattaen voitaisiin syynätä intin jälkeen onko kaveri tosiaan ansainnut sotilasarvonsa, ja jos todetaan että ei niin uudestaan vaan alokkaaksi :rolleyes:

edit. Mikä teitä muuten rassaa siinä että joku menee intin sijasta sivariin? Sivarihan on laissa määritelty vaihtoehto asepalvelukselle,
sinne voi mennä ilman sen parempaa syytä, pääasia kai että suorittaa palveluksen, väliäkö sillä että missä?
Niinkuin YSP tuossa jo mainitsikin, ei edes intissä ole henkilökunnalla intoa tutkia miksi joku sivariin haluaa...
jps:ltä huumoria. Enpä usko, että oli tosissaan...;)


Perustuslaissa määritellään näin.
Perustuslaissa:
Maanpuolustus
127 §
Maanpuolustusvelvollisuus

Jokainen Suomen kansalainen on velvollinen osallistumaan isänmaan puolustukseen tai avustamaan sitä sen mukaan kuin laissa säädetään.

Oikeudesta saada vakaumuksen perusteella vapautus osallistumisesta sotilaalliseen maanpuolustukseen säädetään lailla.
Ja mainittakoot, että asevelvollisuus on ensisijaista. (kuten Pekpoy/ysp kirjoitti ja siihen itsekin viittasin)

Perustuslaissa määritellään myös, että Suomen suverineettia pitää puolustaa/valvoa.

Mitä enemmän sivareita on sitä varmemmin maanpuolustuskyky heikkenee. Joskin jo aiemmin kun kyseltiin Suomen kykyä kestää hypoteettinen Venäjän invaasio monet mm. minä pidin tätä nykyisellä "laadulla" mahdottomana.

Kyllä se näin vaan on, että jos lusmuillaan esim. tv-luvan tai armeijan käymisen kanssa (ilman riittävän hyviä perusteluita), niin se käy hermoille.

Ja tokihan sivareita on varmaan ihan hyvistä ja jopa kunnioitettavista lähtökohdista. Eikä nekään, jotka keskeyttävät potuta yhtä paljon kuin se joukko joka laistaa velvollisuutensa mitättömistä syistä. (yleensä heitetään - joka osittain vitsiä sekin - jotain äitiläppää...)

Selventikös?!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jännä miten siirtyminen asiasta huumoriin menee joiltakin tuhat piirua ohi..
No kyllä mä tajusin sen että vitsinä tuo oli heitetty, mutta kun ed. sivuilla kysellään suht vakavamielisesti sivarin valinneelta
asioista niin pistin ihan asiallisen kysymyksen tuohon perään, jotkut voi kuitenkin olla ylpeitä sivaristaan ja ottaa tuommosen heiton jo pienenä vittuilunakin.

edit. Nomi jeps, selvensihän tuo, silti edelleen vaikka laki määrittelee aseellisen palveluksen sijalle #1, on nykyinen systeemi
kuitenkin mahdollistanut sen että todellisuudessa hakija voi itse päättää kumpaan menee, sen kummempia
ajattelematta/perustelematta päätöstään...
Samaa mieltä olen tuon puolustuksen heikkenemisestä kyllä...
Tuo oma avautuminen johtuu lähinnä siitä että tunnen pari sivaria jotka pitää suorittamaansa palvelusta hyvinkin
arvostettuna, ja ne ei jaksa siitä leikinlaskua yhtään. Pointti oli siis se että moni sivarinkin käynyt on ylpeä siitä
mitä on tehnyt, nähnyt sen omalla kohdallaan jopa arvokkaammaksi kuin intin ja puolustaa valintaansa pitkin hampain...
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
No kyllä mä tajusin sen että vitsinä tuo oli heitetty, mutta kun ed. sivuilla kysellään suht vakavamielisesti sivarin valinneelta asioista niin pistin ihan asiallisen kysymyksen tuohon perään, jotkut voi kuitenkin olla ylpeitä sivaristaan ja ottaa tuommosen heiton jo pienenä vittuilunakin.
Hätäkös niillä olis, joilla vakaumus on vankkumaton, vaikka tuommoinen käytäntö olisikin. Lusmuillehan siinä vittuiltaisiin ja niille saa kyllä vähän vittuillakin. ;)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jännä miten siirtyminen asiasta huumoriin menee joiltakin tuhat piirua ohi..

Takaisin siihen asiaan. Täältä puolen tuntuu joskus älyttömältä se alokkaiden poistuman aiheuttama ylimääräinen duuni. Ukko tulee taloon, varustetaan ja aseistetaan, seuraavana päivänä se palauttaa kaiken pois ja lähtee sivariin. Se x20 niin työtunteja kuinka paljon ja kuinka monelle.. paljon ja monelle. Parhaimmillaan yksikön aseistamisen aikana aakkosten alkupäässä ollut önökki oli jo saman jonon viimeisenä tuomassa vermeitä takaisinpäin.. "mä lähen sivariin".. just.. ookoo..

Semmoinen käytäntö voitais kyllä ottaa, että vastaanottopisteessä alikessu kysyy heti kättelyvaiheessa että meinaatko jäädä. Jos vastaus on ei, niin tussilla S otsaan merkiksi ettei tätä äijää kannata varustaa. Säästyis helvetisti aikaa ja vaivaa jonka vois käyttää oikeisiinkin hommiin.
Toisaalta pitäisikö puuttua siihen alokkaiden poistumaan? Mikä on muuten suurin syy siihen? Henkinen vai fyysinen kunto?

Pystyisikö kutsunnoissa jo jotenkin kontrolloida fyysistä kuntoa? Esim. jos jo siellä olisi kuntotesti? Huonokuntoisille voitaisiin laittaa lykkäystä ja asettaa määräys kunnonkohotukseen ja vasta onnistuneen kuntotestin jälkeen pääsisi armeijaan.
Jos 10 vuodessa ei ole huonon kunnon takia päässyt armeijaan, niin sitten pistettäisiin tyyppi kylmästi vankilaan vuodeksi. :ahem:

Loppuis samalla moni muukin huonoon kuntoon liittyvä ongelma. :ahem:
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Eli suomeksi sanottuna haluaisitte niin monen kuin mahdollista käyvän intin, vaikka sitten sivarin jälkeenkin, väliäkö syillä kunhan sen käy, vaikka väkisin?
Miksei syynäystä voisi muka tehdä ennen sivaria, miksi sivarin jälkeen?

Tietty samaa periaatetta noudattaen voitaisiin syynätä intin jälkeen onko kaveri tosiaan ansainnut sotilasarvonsa, ja jos todetaan että ei niin uudestaan vaan alokkaaksi :rolleyes:

edit. Mikä teitä muuten rassaa siinä että joku menee intin sijasta sivariin? Sivarihan on laissa määritelty vaihtoehto asepalvelukselle,
sinne voi mennä ilman sen parempaa syytä, pääasia kai että suorittaa palveluksen, väliäkö sillä että missä?
Niinkuin YSP tuossa jo mainitsikin, ei edes intissä ole henkilökunnalla intoa tutkia miksi joku sivariin haluaa...

Miten niin vaihtoehto :eek!:

Ei se ole mikään vaihtoehto, vaan se on hyvitys valtiolle siitä ettei noudata asevelvollisuuslakia. Toisin sanoen se on sakko, ihan niin kuin lain noudattamattomuudesta kuuluu tulla.

Ihan samoin että istut linnassa, jos et noudata edes siviilipalveluslakia.

Porukat luulee että se tosiaankin olisi joku 1x2, että valitaan vähän niinku ruokalistalta, että mitä tekisi mieli tänään. :nope::nope:

Vitun vapaa kasvatus :rolleyes:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
T
Jos 10 vuodessa ei ole huonon kunnon takia päässyt armeijaan, niin sitten pistettäisiin tyyppi kylmästi vankilaan vuodeksi. :ahem:

Loppuis samalla moni muukin huonoon kuntoon liittyvä ongelma. :ahem:
Ja mä olen luullut, että mulla on tiukka kanta tähän asiaan. :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Miten niin vaihtoehto :eek!:

Ei se ole mikään vaihtoehto, vaan se on hyvitys valtiolle siitä ettei noudata asevelvollisuuslakia. Toisin sanoen se on sakko, ihan niin kuin lain noudattamattomuudesta kuuluu tulla.

Ihan samoin että istut linnassa, jos et noudata edes siviilipalveluslakia.

Porukat luulee että se tosiaankin olisi joku 1x2, että valitaan vähän niinku ruokalistalta, että mitä tekisi mieli tänään. :nope::nope:

Vitun vapaa kasvatus :rolleyes:
No onhan se vaihtoehto, molemmilla on about sama maksimikesto, toinen on toisenlainen kuin toinen, molemmista saa valita kumman suorittaa.
(sivarin pituus selittyy sillä että päivät on lyhempiä = kesto pidempi)
Ei se ole mikään rangaistus vaan nykyisellään vaihtoehto, käytännössä 1x2 vaihtoehto, sillä erotuksella että sen valinnan kanssa joutuu elämään sitten pitkään.
Linnaanmeno taas on kokonaan eri asia, siinä kieltäydytään menemästä minnekään.

Nythän valtio antaa 3 vaihtoehtoa, joko Asepalvelus, Aseeton palvelus tai Siviilipalvelus.
Näistä kolmesta kutsuntavelvollinen voi valita suhteellisen vapaasti minkä suorittaa.
Linnaa taas tulee jos kieltäytyy kaikista kolmesta. (tämä siis on sitten rangaistus, verrannollinen esim. sakkoon)
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Toisaalta pitäisikö puuttua siihen alokkaiden poistumaan? Mikä on muuten suurin syy siihen? Henkinen vai fyysinen kunto?
En tiedä, eikä oikeastaan edes kiinnosta luovuttajien asiat. Muut saa hoitaa sen ruudun, mie hoidan omani.

Pystyisikö kutsunnoissa jo jotenkin kontrolloida fyysistä kuntoa? Esim. jos jo siellä olisi kuntotesti? Huonokuntoisille voitaisiin laittaa lykkäystä ja asettaa määräys kunnonkohotukseen ja vasta onnistuneen kuntotestin jälkeen pääsisi armeijaan.
Jos 10 vuodessa ei ole huonon kunnon takia päässyt armeijaan, niin sitten pistettäisiin tyyppi kylmästi vankilaan vuodeksi. :ahem:

Loppuis samalla moni muukin huonoon kuntoon liittyvä ongelma. :ahem:
Meilläpäin on pilotissa hanke, jolla pyritään kannustamaan asevelvollisia liikuntaharrastuksiin ennen palvelukseenastumista. Vapaaehtoistahan tuo tietysti on yksittäiselle asevelvolliselle, joten hikeä kuollakseen pelkäävät hahmot jäävät sohvalle edelleenkin.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Miten niin vaihtoehto :eek!:

Ei se ole mikään vaihtoehto, vaan se on hyvitys valtiolle siitä ettei noudata asevelvollisuuslakia. Toisin sanoen se on sakko, ihan niin kuin lain noudattamattomuudesta kuuluu tulla.
Toivottavasti tää postaus oli jatketta noille aiemmille huumoriviesteille. Sä oot nimittäin täysin väärässä. Siviilipalvelusoikeus on nimenomaan oikeus, joka on annettu perustuslaissa. Se ei ole sanktio mistään lain rikkomisesta, sillä siviilipalvelusta suorittava ei riko mitään lakia.

Se on kuin onkin vaihtoehto, vaikka onkin toissijaiseksi tarkoitettu.
 

Örfil

Guest
Olen itse alikessu Hangon Rannikkopatteristosta vm. 82-83. Todella tappovalmis kaveri tuona aikana - käskyä vaan odottelin :ahem:
Muistan ikuisesti hälyn -83 talvella kun oltiin kovat piipussa Hästö Busö:ssä ja tähtäimessä oli muka venäläinen sukellusvene!

Asiaan:
Vanhempi tossa jo aiemmin ilmoitti että tod.näk menee sivariin ja junnu että max 6 kk inttiä riittää, että pääsevät takas opiskelemaan mahdollisimman nopeasti (logiikka ontuu seniorin osalta).

Niin se uhkakuva muuttuu isältä pojalle.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
On siis maanpuolustusvelvollisuus, mutta myös oikeus.

Eikä siinä mitään, jos tuota oikeutta käytetään rehdisti.
Juu, ei siinä mitään.

Ei kun kuulostaa ja näyttää niin hassulta, miten se asevelvollisuus vaihtuu siviilipalveluoikeudeksi :D
 

Örfil

Guest
. Jos vastaus on ei, niin tussilla S otsaan merkiksi ettei tätä äijää kannata varustaa. Säästyis helvetisti aikaa ja vaivaa jonka vois käyttää oikeisiinkin hommiin.
Sille hauskaa että kuinka ajat muuttuu: kun mä läksin III/82 erässä Huovinrinteelle alokkaaksi niin yks mun kaveri lähti samassa erässä "en nyt muista minne", mutta kuitenkin maitojunalla viikon päästä palas kotiin.

Se oli hirmuinen häpeä sille kotikylällä ja mun mutsi ja faija tuli siksi kovaa kyytiä katsomaan Huovikseen että oonko mä ok. Ilmoitin jo silloin että tuun sieltä natsat olalla ja olivat helpottuneen oloisia sotkussa kun tavattiin.

Alikessuna sieltä sitten Hangon kautta kotiuduin .
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Jokaisella on siihen varmasti omat syynsä.. Niistä joko kertoo yleisellä keskustelufoorumilla tai ei.. :thumbfh:

Edit: Miksi sivariksi vaaditaan erityinen motiivi, mutta armeijan käymiseen ei? Miten mä oon käsittänyt, että kyse on kuitenkin omasta valinnasta eikä välttämättä vaadi mitään motiivia tai syytä?
Näinpä, todella hyvin sanottu.
Mun on ainakin hel-ve-tin vaikea alkaa tuntemattomalle kanssaforumistille kertomaan motiiveistani lopullista valintaa tehdessäni. Toisaalta, eipä mun tarvitsekaan. Mä oon lain määräämän velvollisuuteni täyttänyt, sillä hyvä.
 
Ylös