Totta kai liittyvät: miksi täällä tapeltiin = äidinkieli, vai puhuisitko mielelläsi tänään venäjää kuten Viro/Latvia/Liettua tekevät.
Ruotsi on vanhan valloittajan kieli. Miksi siitä pidetään edelleen kiinni?
Suomenkieltä ei kunnioiteta Pohjoismaisessa yhteistyössä pätkän vertaa. Miksi meidän siis pitäisi puhua jotain vanhaa valloittajan kieltä? Puhutaan siis englantia, jos ei muuten sanoma mene läpi.
Kai siinä tappelussa oli kuitenkin vähän muutakin puolustettavaa kuin kieli. Ei sillä, totta kai hyvä että tapeltiin. Kuitenkin se, että ruotsia pitää pelkästään valloittajan pahana kielenä, tuskin uppoaa ihan purematta suomenruotsalaisiin. Eikä sillä, että heidät pakotettaisiin puhumaan suomea, saataisi muuta kuin vastattua vääryyteen toisella. Ja suomenruotsalaiset ovat kuitenkin suomalaisia, vaikka nyt isoisoisoisoisoisä olisikin ollut joku skåånelainen kreivi joka tuli tänne kun kunkun kaverina sai mittavat maat länsirannikolta.
Pohjoismaisessa yhteistyössä olisi tietysti mukavaa jos suomea arvostettaisiin enemmän, mutta ei sillä, että paheksutaan ruotsia, saavuteta mitään muuta kuin yhteistyöhaluton maine. Tietysti voisi hienovaraisesti vihjailla siihen suuntaan, että josko englanti otettaisiin yleiskieleksi sielläkin, jos niin ei ole (itse en tiedä asian laidasta).
Miusta pakkoruotsi ei oo tarpeellinen, ja kyllä sitä ilmankin Suomi toimeen tulisi. Silti ruotsin pitäminen jotenkin toisen luokan kielenä suomeen nähden on ihan yhtä syrjivää kuin Ruotsin suhtautuminen suomen kieleen. Eikä se, että Ruotsi syrjii suomea, ole syy siihen, että Suomen pitäisi syrjiä ruotsia. Päinvastoin, suomalaiset voisivat olla parempia ja suvaita molempien kielten olemassaolon maassaan. Kuten tähän asti on ollutkin.
Toisen jarnanhan voisi aloittaa pakkoenglannista, kun englantilainen kultturi on vielä loitompana suomalaisesta kuin ruotsalainen. Nojoo, "hieman" eri asia.
Mutta se jos mie oon jotain mieltä niin ei se tarkota että mie oisin oikeessa, kuhanpahan huulia heiluttelen (tai tässä tapauksessa sormia). Keskustelu on aina poikaa.