Täytys oikein itsekkin ynnätä pariin kertaan, ennen kun uskalsi kommentoida
Näköjään dementiikon!
Täytys oikein itsekkin ynnätä pariin kertaan, ennen kun uskalsi kommentoida
Näköjään dementiikon!
Siitä päästäänkin siihen kylmään faktaan, että:Niillä on voittamisen historia ja taito olemassa. Suomessa jäädytään ratkaisuhetkillä, joissa ruottalaiset on parhaimmillaan.:ahem:
Suomenruotsalaiset muuten olivat asevelvollisisa siinä missä suomenkielisetkin.Totta kai liittyvät: miksi täällä tapeltiin = äidinkieli, vai puhuisitko mielelläsi tänään venäjää kuten Viro/Latvia/Liettua tekevät.
Se ei ole pohjoismaisen neuvoston kieli juuri siksi, ettei se englanninkielistyisi...Suomenkieltä ei kunnioiteta Pohjoismaisessa yhteistyössä pätkän vertaa. Miksi meidän siis pitäisi puhua jotain vanhaa valloittajan kieltä? Puhutaan siis englantia, jos ei muuten sanoma mene läpi.
En yrittäänytkään pakkoruotsia tuolla oikeutaa, vaan se, että Jussi olisi koko ruotsin kielen olemassaolon Suomesta poistanut. Pakkoruotsi löytyy sieltä peruskouluasetuksesta 60-luvulta. En lähde kaivamaan sitä.Hyvä, sitten vain osoitat sen kohdan perustuslaista jossa edellytetään pakkoruotsia.
Ei taida löytyä. Ei niin, siellä puhutaan vain jokaisen oikeudesta omaan kieleen, ei sanaakaan velvollisuudesta vieraaseen kieleen.
Perustuslakiin ei tarvitse koskea.
Noista muista en tiedä, mutta Lönnrotin äidinkieli oli suomi.Emme yhtään sen enempää kuin tämän päivän ruotsalaiset, saati suomenruotsalaiset, toisen maailmansodan tapahtumista.
Ei oo enää lukion historianmuistiinpanoja käsillä, mutta nämä muistin/löysin näin äkkisältään:
- Daniel Juslenius
- Henrik Gabriel Porthan
- J. G. Linsén
- Fredrik Bergbom
- A. I. Arwidsson ("Sivistyneistön tulee rakastaa kaikkea kotimaista ja ennen kaikkea suojella ja hoitaa kotimaista kieltään.")
- E. G. Ehrström ("Suomen kieli on otettava käyttöön kouluissa, yliopistossa ja virastoissa.")
- J. L. Runeberg
- M. A. Castrén
- Elias Lönnrot
- J. V. Snellman ("Suomen kansa on henkisesti ja aineellisesti jäänyt muista jälkeen, koska kansallishenki puuttuu. Kansallishenkeä ei voi olla, niin kauan kuin kansan oma kieli ei ole sen sivistyskielenä.")
- Georg Zacharias Forsman, sittemmin Yrjö Sakari Yrjö-Koskinen ("Perustettava korkeampia suomenkielisiä oppilaitoksia.")
Hups, myönnetään errori. Korvataan vaikka Sibeliuksella.Noista muista en tiedä, mutta Lönnrotin äidinkieli oli suomi.
Ei kai se ruotsalaisten vika ole, että he olivat niin ovelia toisessa maailmansodassa.Selitätkö, miksi ruotsalaiset olisivat suomalaisia parsempia?
Ruotsalaiset ovat rikkaampia kun tekivät salaista yhteistyötä natsien kanssa eikä maata silti pommitettu paskaksi ja pistetty kyykkyyn liittoutuneitten toimesta. Ei sotakorvauksia, eikä jälleenrakennusta. Myyntiä kylläkin sodan jälkeen jälleenrakentaville maille.
Suomenruotsalaisten elintaso on suomenkielisiä korkeampi vanhan riistopolitiikan ansiosta. Pikkuhiljaa ero tasoittuu.
Minäkin eniten kannatan "pakkovalinnaisuutta". Eli 3. ja 5. luokalla molemmilla alkaa jokin kieli. Täällä itärajalla kolmannelta voisi hyvin alkaa venäjäkin.Jos se "pakko"ruotsi nyt kuitenkin jossain vaiheessa poistetaan, niin sitä virhettä ei saa tehdä, että pakollinen kielen opetus jäisi vain sen yhden kielen varaan.
Juu, se unohtui tuosta listauksesta. Piti kyllä laittaa.Minäkin eniten kannatan "pakkovalinnaisuutta". Eli 3. ja 5. luokalla molemmilla alkaa jokin kieli. Täällä itärajalla kolmannelta voisi hyvin alkaa venäjäkin.
Jep, kyllä minä mielummin lapseni laittaisin venäjää opiskelemaan kuin ruotsia.Minäkin eniten kannatan "pakkovalinnaisuutta". Eli 3. ja 5. luokalla molemmilla alkaa jokin kieli. Täällä itärajalla kolmannelta voisi hyvin alkaa venäjäkin.
Pienissä kunnissa, joissa selkeää tarvetta jollekin kielelle ei ole, valinnaisuus kyllä jää todellisuudessa varsin vähiin. Sitä tarjotaan mihin löytyy opettaja.
Miten, pitäisikö kuntien olla pakko tarjota kaikki edellä nuo luetellut?Jos se "pakko"ruotsi nyt kuitenkin jossain vaiheessa poistetaan, niin sitä virhettä ei saa tehdä, että pakollinen kielen opetus jäisi vain sen yhden kielen varaan. Hyvä malli voisi olla jokin tämän lainen:
A1 (1/3 lk.): EN, RU, ja muita mitä kunnat haluavat tarjotaA2 (5 lk.) RU, EN, VE, SA, RA ja muita mitä kunnat haluavat tarjota
Eli erona nyt olisi vaan se, että ruotsin tilalle sais valita sen kielen mitä itse haluaisi. Mutta yleissivistyksen kannalta yhden kielen varaan jääminen ei todellakaan ole hyvä juttu.
Meidän lapset ovat aika isossa koulussa, jossa olisi mahdollista valita neljännellä luokalla A2 kieleksi joko ranska, saksa tai venäjä. Tyttö ilmoitti halukkuutensa kaikkiin, jos edes jostain tulisi ryhmää. Valinta meni ensisijaisten toiveiden mukaisesti: jokainen kieli jäi muutaman oppilaan päähän eikä mitään ruvettu opettamaan.Miten, pitäisikö kuntien olla pakko tarjota kaikki edellä nuo luetellut?
Kun itse olin peruskoulussa, A1 kieleksi oli meillä tarjolla tasan englanti. Saksaa olisi voinut alkaa lukea viidenneltä luokalta A2-kielenä (jos pikkuisesta kyläkoulustamme olisi ollut niin monta halukasta). Nykyään säästösyistä käsittääkseni tästä on luovuttu.
Yläasteella B2-valikoima oli (teoreettisesti) saksa ja ranska. Varsinkaan omana aikanani saksan ryhmää ei yleensä muodostunut, kun useimmat, joita se kiinnosti, lukivat jo A-kielenä. Ranskan ryhmääkään ei kyllä läheskään kaikkina vuosina tullut. :dunno:
Meillä oli koko kunnassa ikäluokka jotain 70 oppilaan paikkeilla. Toisaalta kaupunkilaisserkulle, jonka yläasteella (vai mikä nyt onkaan oikea termi) on yli 500 oppilasta, sanottiin valinnaisia valittaessa, että kannattaa varoiksi laittaa ranskakin, jos käykin niin ettei saksasta saada ryhmää kasaan, että joku kieliryhmä edes tulisi.
Mitäs minä höperrän, eihän viidenneltä mitään kieltä ole pakko alkaa. A2-kieli on vapaaehtoinen ja pakkoruotsi alkaa vasta seiskalla.Minäkin eniten kannatan "pakkovalinnaisuutta". Eli 3. ja 5. luokalla molemmilla alkaa jokin kieli.
Ei, vaan kunnan olisi tarjottava niitä, joihin saadaan se minimimäärä ryhmän perustamiseksi (tosin tässä kohdin voisi kieroilla sen verran, että ruotsin minimirajaa voisi laskea muihin verrattuna).Miten, pitäisikö kuntien olla pakko tarjota kaikki edellä nuo luetellut?
(Tämä siis ei ole mitenkään sinua vastaan Sam) Heh. Se siitä valinnaisuudesta. Vanhemmat päättävät mitä lapsi tulee tarvitsemaan isona...Jep, kyllä minä mielummin lapseni laittaisin venäjää opiskelemaan kuin ruotsia.
Aivan, sanoin mitä mieltä olen. Jos vilkaisit jälkimmäistä viestiäni, niin käytännössä annan lapsilleni tuon ikäisenä vapaan valinnan kielen suhteen. Poika puolestaan ei edes hakenut valinnaiseen A2-ryhmään.(Tämä siis ei ole mitenkään sinua vastaan Sam) Heh. Se siitä valinnaisuudesta. Vanhemmat päättävät mitä lapsi tulee tarvitsemaan isona...
(okei, vanhempani valitsivat minulle ensimmäiseksi kieleksi englannin, mutta se päätös pitikin tehdä enne kouluun menoa. A2-kielen saksan päätin ihan itse)
Katos vaan. Nyt vasta tajusin tuon jälkimmäisen viestin sisällön... :dunno:Aivan, sanoin mitä mieltä olen. Jos vilkaisit jälkimmäistä viestiäni, niin käytännössä annan lapsilleni tuon ikäisenä vapaan valinnan kielen suhteen. Poika puolestaan ei edes hakenut valinnaiseen A2-ryhmään.
Onko sana kirjoitettu tarkoituksella noin?Tästä listasta huolimatta en pidä pakollista ruotsin opiskelua tarpeellisena, mutta yhtä lailla tarpeellista on suomenruotsalaisten parjaaminen. Kyllä he ovat suomalaisuutensa todistaneet siinä missä muutkin.