Formulanomi
Seksikäs rumä kääpiö
Ööööh...en kirjoittanut oikeastaan elämästäni, vaan tästä toikista. Joka tietty sekin elää omaa elämäänsä.Väitätkö, että sinun elämässäsi kieli ja kalu eivät ole koskaan olleet tekemisissä keskenään?
Ööööh...en kirjoittanut oikeastaan elämästäni, vaan tästä toikista. Joka tietty sekin elää omaa elämäänsä.Väitätkö, että sinun elämässäsi kieli ja kalu eivät ole koskaan olleet tekemisissä keskenään?
Hyvin pitkälti samaa mieltä. Vapaaehtoistumisen jälkeen tulisi se luonnollinen vastareaktio, kun monet jättäisivät ruotsin protestina opiskelematta. Aikaa myöten tämä tilanne normalisoituisi, jolloin päädyttäisiin siihen, että suunnilleen sama osa kansasta osaisi _oikeasti_ ruotsia. Suurin ero olisi siinä, että marginaaliryhmät (esim. ne jotka selvittävät perus- ja ammattikoulutasoisen ruotsin rimaa hipoen) eivät olisi saaneet ko. kieleen edes alustavaa koulutusta.Tuo pakollisuus ei ole hyvä ruotsinkielisillekään, sillä se nostattaa vihaisia tuntemuksia heitä kohtaan ja muutenkin protestimieltä. Ja jatkuvasti kasvavissa määrin. Muutaman vuoden kuluttua ruottinkieliset itse toivovat, että ruotsin opiskelu olisi vapaaehtoista.
Ei sitä perässä kandee, jos meinaa tuloksia. Ykköseen.Sillä on siitetty kaksi liki kaksimetristä poikaa eli ei ihan löysästä makkarasta ole kyse :ahem: Siemen on todistetusti aika vahva. Tehkää sama perässä ja hoitakaa osuutenne kansan lisäämisessä
Olen vahvasti eri mieltä kanssasi!Kullini on isompi -kortti on kortti, joka nollaa tilanteen jarnassa. Kaikki alkaa sen jälkeen alusta uusilla eväillä.
Nollasit ja nolasit yhdellä iskulla! Olen voitettu ja wiklund aina seuranain. :thumbfh:Olen vahvasti eri mieltä kanssasi!
Ps. Kullini on isompi kuin sinun.
Näin siinä tulisi käymään. Enkä mä tiedä olisko tosta viimeisen lauseen tilanteesta juurikaan haittaa. Eikä kyseessä nyt välttämättä ole ihan "marginaaliryhmä" Itselläkin on parin vuoden alustava koulustus (rimaa hipoen) saksasta, eikä siitä ole mitään käytännön hyötyä ollut, vaikka mulla tarvetta olisi saksan osaamiselle.Vapaaehtoistumisen jälkeen tulisi se luonnollinen vastareaktio, kun monet jättäisivät ruotsin protestina opiskelematta. Aikaa myöten tämä tilanne normalisoituisi, jolloin päädyttäisiin siihen, että suunnilleen sama osa kansasta osaisi _oikeasti_ ruotsia. Suurin ero olisi siinä, että marginaaliryhmät (esim. ne jotka selvittävät perus- ja ammattikoulutasoisen ruotsin rimaa hipoen) eivät olisi saaneet ko. kieleen edes alustavaa koulutusta.
Espanjan vuodelta 1978 olevan perustuslain 3 artiklan mukaan kastilian kieli on valtion virallinen espanjan kieli. Kaikilla espanjalaisilla on velvollisuus hallita sitä ja oikeus sitä käyttää. Muut Espanjan kielet ovat myös virallisia kieliä asianomaisissa autonomisissa yhteisöissä sen mukaan kuin siitä yhteisöjen laeissa säädetään. Artiklassa todetaan lopuksi, että Espanjan kielellisten ilmenemismuotojen rikkaus on maan kulttuuriperintö, jota erityisesti pitää kunnioittaa ja suojella.
Eri kieliä äidinkielenään puhuvien määrät Suomessa vuoden 2006 lopussa
Kieli Puhujia Osuus
suomi 4 828 747 91,5 %
ruotsi 289 609 5,5 %
venäjä 42 182 0,8 %
viro 17 489 0,3 %
englanti9 659 0,2 %
somali 8 990 0,2 %
arabia 7 564 0,1 %
kurdi 5 469 0,1 %
albania 5 415 0,1 %
muut 61 831 1,2 %
Mitenkähän Ruotsissa sijoittuvat kymmenen puhutuinta kieltä?Muuten on tuo ruotsinkielisten määrä vielä vähän eri tasolla kuin noiden venäläisten ynnämuiden:
Koodi:Eri kieliä äidinkielenään puhuvien määrät Suomessa vuoden 2006 lopussa Kieli Puhujia Osuus suomi 4 828 747 91,5 % ruotsi 289 609 5,5 % venäjä 42 182 0,8 % viro 17 489 0,3 % englanti9 659 0,2 % somali 8 990 0,2 % arabia 7 564 0,1 % kurdi 5 469 0,1 % albania 5 415 0,1 % muut 61 831 1,2 %
Mä ihmettelin tänään samaa tilastoa, kun etsin vahvistusta muistikuvalleni, että ennustuksen mukaan kiinankielisiä on Suomessa kohta enemmän, kuin ruotsinkielisiä. Ainakaan tuo tilasto nyt ei ihan vahvistanut asiaaMuuten on tuo ruotsinkielisten määrä vielä vähän eri tasolla kuin noiden venäläisten ynnämuiden:
Koodi:Eri kieliä äidinkielenään puhuvien määrät Suomessa vuoden 2006 lopussa Kieli Puhujia Osuus suomi 4 828 747 91,5 % ruotsi 289 609 5,5 % venäjä 42 182 0,8 % viro 17 489 0,3 % englanti9 659 0,2 % somali 8 990 0,2 % arabia 7 564 0,1 % kurdi 5 469 0,1 % albania 5 415 0,1 % muut 61 831 1,2 %
Vain ja ainostaan jos Melinda tekee sen tönärillä (1-20 cm) pirkkalan Motonetin pihalla :thumbup:Tuleeko sitä mulkunmittaussessiota? Sen voi sitte suorittaa vaikkapa tuolla.
Hyvä mehe, jotain sinäkin olet pieneen ikääsi oppinut. Isketään slaikkari pöytään siinä vaiheessa kun sanat loppuuKullini on isompi -kortti on kortti, joka nollaa tilanteen jarnassa. Kaikki alkaa sen jälkeen alusta uusilla eväillä.
Espanjassa kun ollaan niin ei taideta edes puhua mistään "espanjan kielestä" vaan ihan kastiliasta.En tiennytkään että espanjan kielen toinen nimi on kastilia.
Tuohan se.
Mieluummin kiina viralliseksi kieleksi niin saataisiin sijoituksia tulevasta talousveturista. Enkku on muutenkin globaalina yleiskielenä taantumaan päin.Kuten olen kantani täällä moneen kertaan toistanut, olisi Suomella hyvä olla jopa kolme eri viralliskieltä. Englannin lisäys repertuaariin houkuttaisi paitsi ulkomaisia sijoittajia, myös niitä maahanmuuttajia, jotka eivät tule tänne ihan konttaamalla kumiveneestä ts. ovat ns. "valmiita paketteja". Minä ainakin paiskaisin yläfemmoja täällä irlantilaisten kanssa jos he teknologiatietämyksensä kanssa Suomeen muuttaisivat.
Tornionlaaksonsuomalaiset?Tuota noin, suomenruotsalaiset ovat olleet Suomessa monta sataa vuotta, ruotsinsuomalaiset 40 vuotta. Suomalaiset ovat ruotsissa verrattavissa siis muihin maahanmuuttajiin, koska he ovat tulleet sinne niin myöhää.
Nojoo, niitä en muistanutkaan. Mutta siellä niitä on ilmeisen vähän (100 000 osaa, 30 000 käyttää sitä), joten ei se edelleenkään ole oikein verrannollinen. Saameen se kyllä on verrannollinen, ja sillä onkin Norrbottenissa samat oikeudet kuin saamella.Tornionlaaksonsuomalaiset?