Hesarista
...näin Saksassa yhden Euroopan vahvimman liiton IG-metallin alla....Merkkikään ei enää suojaa.
Saksan Leipzigissä vihittiin toissa viikolla käyttöön BMW:n uusi futuristinen 1,3 miljardia euroa maksanut 5 500 ihmistä työllistävä autotehdas.
BMW haluaa pitää kiinni saksalaisuudestaan, mutta ylellisyysautojenkin tuotannossa kustannusten merkitys kasvaa.
Tehtaalla tehdään 38-tuntista työviikkoa, kun työviikko läntisessä Saksassa on 35 viikkoa. Lauantaityöstä ei makseta lisäkorvauksia ja tehtaan käyntiastetta voidaan joustavasti muuttaa kysynnän mukaan. BMW voi pitää tehtaan käynnissä 140 tuntia viikossa tarvitsematta maksaa ylityökorvauksia.
Työehtojen heikennyksiä, sanoo yksi. Työtä, sanoo toinen.
Sosiaalidemokraattinen liittokansleri ilmaisi mielipite