Pelikone

• Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Zep sanoi:
No tämä alkaa kyllä mennä juuri sellaiseksi jarnaamiseksi kuin pelkäsinkin -ja valitettavasti juuri ne, jolla sitä tietoa eniten on, syyllistyvät siihen. :D

Kyllä kaksi vuotta "kestävän" pelikoneen pystyy kokoamaan. Itse ainakin onnistuin näköjään sellaisen tekemään kaksi vuotta sitten, vaikkei budjetti niin häävi ollut. Peleissä toki pitää jo alkaa pikkasen valikoimaan ja näyttävyydessä karsimaan, mutta niin pitääkin...

Siis ei lähdetä sillä periaatteella, että mikä on kalleinta, mutta kuitenkin haetaan todellakin rahalla mahdollisimman hyvää ja pitkää katetta. Otetaan se seuraavaksi paras tai sitä seuraava. OoPee ja Observer tuovat hyviä pointteja esiin, mutta OoPeen listaa odottelen.

Eli yksi asia on selvä: RAMmia vähintää 1 Gt. Mutta mikä nopeus?
Pitäs tehdä toi lista oikein ajatuksella ja asiaa tutkimalla. En ole perehtynyt niin tarkkaan nohin 64 bitin emoihin enkä prossuihin, että osaisin lonkalta vetästä sieltä ne hinta-laatusuhteeltaan parhaat.

Rammissa on se ongelma, että haluuko ostaa nopeutta varastoon ja toisekseen kannattaako se, sillä ennemmin tai myöhemmin (eli viimeistään sillon parin vuoden kuluttua lautaa vaihdettaessa) joutunet kuitenkin siirtymään ddr2-muistiin, jolloin siitä vanhasta muistista ei ole enää hyötyä. Vähintään kuitenkin PC 3200 ja kiva olis jos tuo olis Cl 2 tai korkeintaan Cl 2.5, vaikka eihän noissakaan ole kyse kuin muutaman prossan nopeuseroista. Jos ei hintaero vaikka PC 4000:een ole iso, niin kaipa sitten semmoisenkin vois ottaa.

Obsun mainitsema näytönohjain saattas olla ok, mutta nyt vasta huomasin, että sitä ei taida saada 256 megaisena? :confused: Itte en 128 megaista enää ostais, sano Tom's Hardware mitä tahansa, ennemmin venaisin vielä hetken, että hinnat laskee.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Zep sanoi:
Ja sovitaanko, että 256 MB on sit näytönohjaimen muistin minimi? Ja ATIlla ja Nvidialla löytyy seuraavia järkeviä vaihtoehtoja... Kun saadaan molempien "järkevät" vaihtoehdot selville, voidaan edetä valmistajiin (MSI, Asus,...)
Ongelma on se, että musta tällä hetkellä ei oikein löydy järkeviä 256 Megan kortteja. Tuppaavat kaikki vähänkin uudemmat olemaan lähempänä neljää hunttia :(

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
OoPee sanoi:
Toi fiilis perustunee siihen, että via:n muutamanvuoden takainen chipset ei ollu kovin hyvä ja aiheutti jonkin verran ongelmia amd-laudoissa. On kuitenkin jo taaksejäänyttä elämää. Uskaltaisin väittää, että amd-laudat on nykyään ihan yhtä vakaita kuin intel-laudatkin.
Itse asiassa mulla muuten oli tuossa koneessa vian piirisarja, siinä missä vikoja on ollut eniten. Voivat toki nykyään olla vakaita jo. Mutta toisaalta, koska Intel itse tekee enemmän noille emolevyille kuin AMD (korjaa jos olen väärässä), heillä on paremmat mahdollisuudet tehdä parempi kokonaisuus. Mut en jatka enempää, kun alkaa menemään niin mutun puolelle. :rolleyes:

Mä kyllä väittäisin, että sillä onko nvidian chipset koneessa ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa, kannattaako hankkia nVidian vaiko Atin kortti. Kyllä ne rajapinnat on kummassakin samat ja takaavaat kummallekin kortille samankaltaisen toimivuuden. Itsellä on nForce 2 -lauta ja Atin kortti ja pelittää täydellisesti.
nForce2 minulla myös. Itse tilasin koneeseen aluksi 9600 pron, vaan eipä toiminu. Sit tää 9800 pro kyllä toimii, mut välillä tää kaatuu kyl edelleen. G-voimia ei ollut pikkukaupan hyllyssä, ja mulla oli kiire... Ei kaadu kauheen usein, mut sillon tällön kuitenkin. Virheilmoitus on aina ollut sama, ja sen mukaan vika olisi näyttiksessä. Tästä nää mun epäilyt tulee.

Mut toi nVidia vs. Ati. Jos aattelee, että nVidia tekee piirisarjan, niin se varmasti testaa omia näyttiksiään sillä enemmän kuin Atin. Tottakai Atinkin kortit pitäisi toimia (ja useimmiten varmasti toimiikin), mutta nVidian kortit toimivat vielä varmemmin. :)

Viimeksi muokattu:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Asko S. sanoi:
nForce2 minulla myös. Itse tilasin koneeseen aluksi 9600 pron, vaan eipä toiminu. Sit tää 9800 pro kyllä toimii, mut välillä tää kaatuu kyl edelleen. G-voimia ei ollut pikkukaupan hyllyssä, ja mulla oli kiire... Ei kaadu kauheen usein, mut sillon tällön kuitenkin. Virheilmoitus on aina ollut sama, ja sen mukaan vika olisi näyttiksessä. Tästä nää mun epäilyt tulee.

Mut toi nVidia vs. Ati. Jos aattelee, että nVidia tekee piirisarjan, niin se varmasti testaa omia näyttiksiään sillä enemmän kuin Atin. Tottakai Atinkin kortit pitäisi toimia (ja useimmiten varmasti toimiikin), mutta nVidian kortit toimivat vielä varmemmin. :)
Olet ensimmäinen, jolla olen kuullut olevan tämänkaltaisia ongelmia, joten melkein veikkaisin, että ne primmäiset ongelmat ehkä sittenkin ovat jossain muualla kuin nForce+Ati -yhdistelmässä. Muisti, cpu, virtalähde, ajurit, käyttis... mahdollisuuksia riittää.

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
OoPee sanoi:
Olet ensimmäinen, jolla olen kuullut olevan tämänkaltaisia ongelmia, joten melkein veikkaisin, että ne primmäiset ongelmat ehkä sittenkin ovat jossain muualla kuin nForce+Ati -yhdistelmässä. Muisti, cpu, virtalähde, ajurit, käyttis... mahdollisuuksia riittää.
En mäkään ole kuullut, mutta yks tuttu atk-myyjä osasi sanoa että toi nforce2+9600pro yhdistelmien kans on ollut ongelmia enemmänkin. Toki on mahdollista, että vika on jossain muualla. Nexuksen virtalähteen luulis olevan laadukas... Windows XP (muistaakseni SP1), muistin voisin jollain ohjelmalla testata...

Voinpa ottaa sen virheilmotuksen seuraavalla kerralla pääpiirteittäin ylös, jos muistan...

Mike Milk

Well-known member
Sijainti
Milkyland
Koteloksi voin suositella Nexuksen Breezeä, isommalla 400 W powerilla. Kotelossa oleva NX-4090 virtalähde on hiljainen ja riittävän tehokas pelikoneeseen. Kotelossa on hyvät äänieristykset jo valmiina ja fiksu jäähdytysratkaisu.
Mutta jos ei tavoitella hiljaisuutta, oikeastaan ihan sama minkä kotelon hankkii, kunhan virtalähde on "riittävä" :)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Tsekkasin uudestaan tuota 6600 GT:tä ja vaikka sitä ei ainakaan vielä tällä hetkellä saa 256 megaisena, niin onhan tuossa toisaalta nopea GDDR3-muisti, joka tietysti kompensoi sitä, että muistia on "vain" 128 MB. Jos siis olisi IHAN pakko ostaa nyt uusi kortti, niin saattaisin harkita tuota, maksaa halvimillaan noin 210 euroa.

Tavallista 6600:aa saa 256 megalla ja maksaa vain 150 euroa, mutta on kaiketi huomattavasti hitaampi kuin GT.

Mieluummin kuitenkin odottelisin järkevänhintaista 256 MB -mallia joko nVidialta tai ATI:lta.

Zep

Well-known member
Sijainti
Veteli
Lyödään se tähän "Tammikuun editioniin" ja katotaan sitten myöhemmin uusiks, kun asia muuttuu...

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Zep sanoi:
Lyödään se tähän "Tammikuun editioniin" ja katotaan sitten myöhemmin uusiks, kun asia muuttuu...
Joo, kannatan. Eli vaikka Oopee tai muut palikoiden hintoja seuraavat voisivat tehdä kerran kuussa jonkinlaisen listauksen tuotteista , joilla kannattaisi kone kasata. Siten olisi helpompaa lähteä vähemmän asiaan vihkiytyneen etiäpäin koneenostoaikeissa. Ainakin mua helpotti n. 9 kuukautta sitten, kun tämän koneen hommasin, Oopeen vinkit. Ois ollut kyllä paljon vaikeampi operaatio, jos olisi kaikki luotettavat palikat pitänyt etsiä täysin itse.

Mitä mieltä olette, kannattaako nykypäivänä ostaa valmis kone jostain Gigantista, vai onko edullisempaa kasata itse? Mulle on jäänyt mielikuva, että välttämättä pelikoneeksi valmispakettia ei kannata hommata, jotenkin tuntuisi että ainakin emolevyissä pyrkivät säästämään kyseisissä koneissa.

Asko S.

Tonttu
Sijainti
Tampere
Muutamasta pikkukaupasta oon noi viimesimmät koneet ostanu. Edeltäpäin oon netistä, mikrobitistä jne. katellu koneen hintoja, ja todennut että sattumalta noista pikkukaupoista saa tinkimättä halvemmalla koneen.

Mutta tuolta saa hyvän kuvan siitä, kusettaako myyjäsi: http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Juhis sanoi:
Mitä mieltä olette, kannattaako nykypäivänä ostaa valmis kone jostain Gigantista, vai onko edullisempaa kasata itse? Mulle on jäänyt mielikuva, että välttämättä pelikoneeksi valmispakettia ei kannata hommata, jotenkin tuntuisi että ainakin emolevyissä pyrkivät säästämään kyseisissä koneissa.
Mä olen sitä mieltä, että jos ei ole peukako keskellä kämmentä, niin sen kone kannattaa kasata itse (tai jos on, niin kasautat sen liikkeessä itse valitsemistasi osista). Ei välttämättä sen vuoksi, että se tulisi edullisemmaksi vaan sen vuoksi, että siinä koneessa on nimenomaan juuri ne osat, jotka haluat. Yleensähän noissa valmispaketeissa on säästetty jossain osissa ja kun nyt kyse on pelikoneesta, niin ihan välttämättä ei kannata hankkia esim. heikkoa emolevyä tai hidasta muistia puhumattakaan noname-virtalähteestä.

Toki jos valmispaketissa sattuu sopivasti olemaan kaikki tarpeellinen, niin mikä ettei. Harvemmin vain näin on.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Sen mitä minulle on noita pari vuotta vanhoja valmispaketteja siunaantunut, niin ne vanhenevat nopeasti ja päivitysmahdollisuus on melkein kannettavan luokkaa:nope: Korttipaikkoja on rajallisesti, kovalevy on pieni, kaikki mahdollinen on integroitu emolle, jolloin esim. näytönohjain ei ole kummoinen. Vastaavia paketteja saa myös erikoisliikkeistä. Itse kasasin vaimolle koneen, missä jopa CPU on integroitu emolle:eek!: Ei muuten maksanut paljoa ja on hyvin toiminut sekä ollut riittävän tehokas nykyisessä käytössä.

Valmispakettien hyvänä puolena pidän ohjelmatarjontaa. Saa viralliset versiot käyttiksestä sekä usein officesta ym.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
CPU:ksi valitsisin AMD Athlon 64 3000+ tai 3200+. Hävyttömissä hinnoissa nuokin ovat, hitaampi noin 150 euroa, nopeampi yli 180 euroa. 3500+ maksaa jo melkein satasen enemmän, joten ei tule mun mielestäni kysymykseen. Sokkeli 939, koska se on mun käsittääkseni noista tarjollaolevista se, joka on tulevaisuuden kannalta varmin.

Laudaksi A8N-SLI Deluxe, mikä tarkoittaa sitten sitä, että näyttökortiksi on valittava PCI Express-kortti AGP-kortin sijaan, mutta kun nyt kerran on tarkoitus ostaa kokonaan uusi kone, niin miksei samantien siirryttyäisi uuteen arkktitektuuriin etenkin, kun 6600 GT on saatavana myös PCI Express-versiona ja vieläpä edullisimmillaan alle 200 eurolla.

Jos ei nVidian nForce 4 miellytä, niin toinen vaihtoehto olisi ASUS A8V-E Deluxe, joka käyttää paljon kehuttua VIA K8T890/VT8237 piirisarjaa.

Itteasiassa pitäis perehtyä asiaan tarkemmin osatakseni sanoa kumpi on tosiaan parempi. Nykyisena nForce käyttäjänä kallistuisin automaattisesti nForceen, mutta tämä valinta ei siis välttämättä perustu faktoihin.

Asuksen valitsin, koska Asuksesta mulla ei ole kuin hyviä kokemuksia.

Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
Sam sanoi:

Valmispakettien hyvänä puolena pidän ohjelmatarjontaa. Saa viralliset versiot käyttiksestä sekä usein officesta ym.
Saako noissa valmispaketeissa ohjelmistot ihan rompulla mukaan, vai onko ne vain asennettuna koneelle? Nimittäin jos on vain asennettuna, on aika vittumoinen tilanne jos kone tilttaa ja joutuu kaikki asentamaan uusiksi, eikä sitten olekkaan ohjelmistoja mitä asentaa.

Mä olen kanssa sitä mieltä, että kyllä se kone kannattaa kasata itse. Mun veli saattaa hommata konetta lähiaikoina, ja sille oli kertonut yksi aika luotettava taho, että valmiskone on nykyään järkevämpi valinta, josta olin luonnollisesti eri mieltä. Sainpahan vahvistusta kannalleni.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Valmispaketeissa, ainakin joitain vuosia sitten, tuli mukana "palautuspaketti" millä voi asentaa koneen tyhjiltään ostohetken kuntoon, missä ohjelmat ovat jo sisällä. Oletettavasti ohjelmien yksittäisasennus uudelleenkin onnistuu.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Asuksen valitsin, koska Asuksesta mulla ei ole kuin hyviä kokemuksia.
Samaa mieltä, mutta jos käydään tiukalla budjetilla, niin Asuksen kanssa samoihin teholukuihin päästään Abitin emoilla pienemmällä valuuttamäärällä sekä Epoxilla, joka on näistä ehkäpä hinta/tehosuhteeltaan ykkönen. Mistään noista kolmesta emosta itselläni ei ole huonoja kokemuksia. Nämä ovat ilmeisesti samanlaisia makuasioita kuin kiistellä Volkkarin ja Skodan paremmuudesta:rolleyes:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Omien kokemusten perusteella suosittelen Samsungin 8megan välimuistilla olevia 160gigaisia kovalevyjä ja virtalähteeksi Nexus .

Kotelona on itselläni AOpen HQ08 , mutta tuota ei kait enää tehdä. Tilaa riittää ihan kiitettävästi ja se onkin tarpeen (4 kovalevyä, korppuasema ja kaks rompunpyörittäjää, näyttis, äänikortti, usb-kortti, verkkokortti) ja kotelossa on vielä neljä kotelotuuletinta.

Muutenkin suosin suuria koteloita, ilmanvaihto toimii paremmin, saa laitettua kotelotuulettimia ja onpahan tilaa kun säätää uusia osia.

Viimeksi muokattu:

Mike Milk

Well-known member
Sijainti
Milkyland
Kovalevyistä juurikin noita Samsungin levyjä on kehuttu, muita hyviä pitäisi olla Hitachi ja Western Digital.

Maxtorin sata-levyt on todella paskoja,jotkut atk-kaupat eivät enää myy niitä koska takuupalautuksia on tullut liikaa, ide-levyt kuitenkin ihan hyviä.

Itsellä on Seagaten sata-levy, joka on muuten ok, mutta kovalevy pitää todella ärsyttävää hakuääntä tasaisin väliajoin, vaikka kovoa ei käytettäisikään.

Ja uuteen koneeseen kannattaa ehdottomasti ottaa sata-levy, koska hintaero ide-levyyn on lähes olematon. Sata-levyä ostettaessa tulee huomioida että koneessa tulee olla korppuasema jos haluaa saada levyn toimimaan Windowsissa.

Mike Milk

Well-known member
Sijainti
Milkyland
Sam sanoi:
Nämä ovat ilmeisesti samanlaisia makuasioita kuin kiistellä Volkkarin ja Skodan paremmuudesta:rolleyes:
Makuasia??? :confused:

Volkkari :thumbup:

Mutta emolevyistä ääni Asukselle. Toimivia ovat olleet.

Observer

Well-known member
Kaveri osti just Nexuksen kotelon ja siinä on vaimennusmattoa sisäseinissä valmiina eli on todella hiljainen laite.