Rusinalle muutama kysymys, kun tuon samaisen Gigabyten omistat:
Biosista löytyy SATA-kontrollerille moodiasetukset (Onboard SATA/IDE Ctrl Mode). Defaulttina tuo pyörii IDE-tilassa, muut vaihtoehdot ovat AHCI ja SATA RAID/AHCI Mode jos oikein muistan.
Kysymys 1: Jos mulla on SATA-levy kiinni Intelin kontrollerissa (eli piuha menee niihin keltaisiin SATA-liittimiin), niin onko tuolla asetuksella mitään merkitystä? Olin jostain pikaisesti lukevinani, että tuo moodi koskisi vain Gigabyten kontrolleria (eli ne lilan-väriset liittimet, joita löytyy kaksi zipaletta). Manuskasta tämä asia ei selvinnyt.
Kysymys 2: Kumpi noista controllereista on ylipäätään "parempi"? Löyty pikkasen ristiriitaisia väitteitä. Joidenkin mukaan Intel olis varmempi, kun taas toiset läjhteet väittävät Gigabyten olevan nopeampi. Noh, toisiaan poissulkevia väitteitähän nuo eivät suinkaan ole
Kysymys 3: Jos mä vaihdan lennosta moodin IDE:stä AHCI:iin (ja mahdollisesti vaihdan myös SATA-levyn Gigabyten kontrolleriin), niin lieneekö odotettavissa suuriakin ongelmia? :eek!: Olin meinaan lukevinani, että tuo IDE-moodi olis suhtkoht hidas. Vaikea sanoa onko se, en ehtinyt asiaan siinä määrin paneutua, että olis mitään järkevää benchmarkkia kerinnyt tekemään.
Ja sitte vielä semmonen oudohko ominaisuus, että XP:n device managerista ei löytynyt lainkaan sen varsinaisen ja ainoan ide-bussin asetuksia (siis sen, jossa kaverin kaksi DVD-asemaa ovat kiinni), josta vois tsekkailla ja asetella dma-moodeja. Sieltä kyllä löytyy ide-kontrollerin väylät, mutta ne näyttäis todellisuussa koskevan niihin neljään SATA-liittimeen kiinnitettyjä laitteita, jotka tuossa em. ide-moodissa näkyvät Windowsille ikäänkuin olisivat tosiaan ide-laitteita. Löyty tosin
tämmöinen.
En ole koittanut, koska kaveri vei koneen jo mennessään. Mun on kuitenkin lähiaikoina jokatapauksessa käytävä asentamassa kaverin tilaama ide->sata -adapteri, joten vois kokeilla. Kaikki tuntuis kyllä periaatteessa toimivan niinkuin pitäiskin, mutta en osaa sanoa nuo em. kohdat konfattu ihan optimaalisesti, olivat mulle kuitenkin uutta asiaa.
Kuten jo eilen ehdin mainita, tuntuu tuo kaverin hankkima kokoonpano varsin pätevältä, etenkin tuo helppo ylikellottuminen tuntui suorastaan uskomattomalta :eek!: Itselle en tuota lautaa kuitenkaan ostaisi ihan puhtaasti siitä yksinkertaisesti syystä, että tuosta puuttuu firewire, jota mä tarvitsen. Toki semmoisen voi ostaa erillisenä korttina, mutta turha niitä lisäkortteja on mun mielestä hankkia, jos on mahdollista hankkia lauta, jossa se on jo vakiona. Muita puitteita, jotka mua itseäni häiritsis, en varsinaisesti havainnut.