Noniin, kaverin reilun vuoden ikäisestä koneesta hajos emolevy (Asrockin halpis 939) ja kun kuulemam takuukin on ohi, niin haluaakin rakentaa koko roskan uusiksi ja tarttee mun apua.
Alustavien neuvotteluiden jälkeen prossuksi tulee Intel Core 2 Duo E6400. Lisäksi kaivataan emoa, muistia (2 GB) sekä näytönohjain. Kaverilla on koneessa vielä suhtkoht vanha AGP-ohjain, joten sekin menee vaihtoon samoin kuin muisti, koska kun nyt kerran kone rakennetaan uusiksi, niin vaihtuu samantien sekin DDR2:een. Kyllähän noita DDR1-lankkujkin tuolle prossulle on, mutta ei oikein viittis vanhaan teknologiaan enää panostaa.
Mites toi muisti, minä kun oon snadisti pudonnu ainakin noiden intellien kohdalla kärryiltä. Kannattaako tommoseen hankkia samantien 800 Mhz muistia vai kelpaisko vähempikin. FSB tossa prossussahan on defaulttina 266 Mhz eli 533 Mhz muisti olis kai ilman kellotuksia aikalailla passeli, mutta Rusinan kommenteista päätellen toi prossu kellottuu aika nätisti ylöspäin, mutta siihen tarvittaneen sitten nopeahkoa muistiakin. Tuppaa vaan menemään 300 euroa pelkkiin muisteihin, tosin kaveri kyllä on valmis tuonkin maksamaan, jos se kannattaa. Eli miten on. Rusina? Ehdotuksia?
Emoksi tulis melkeinpä toi ASUS P5B, siis ihan se perusmalli.
Näytönohajaimen suhteen kaveri olis kauheen halukas ostamaan 512 MB:n muistilla varustetun kortin (en nyt oo ihan vakuuttunu siitä, että tartteeko semmosta, mutta... noh..). Pätevä saattas olla esim. ASUS EN7950GT/HTDP, GeForce 7950. 7900 GTO olis tietty myös yks vaihtoehto, mutta sen saatavuus on vaan heikohlonlaista. Tai jos kaverin saa sittekin ylipuhuttua 256 MB:n kortitin, niin mimmones toi 7900GS mahtanee olla?