Pelikone

• Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kyllä mä tällä hetkellä taidan olla aavistuksen verran tuon 940B:n kannalla, mutta lopullista päätöstä en ole vielä tehnyt. Todennäköisesti on ihan sama kumman ostais, kummassakaan tapauksessa ei pettyis.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ostin 940B:n hintaan 359 euroa.

Onneksi tuli tsekattua monitori jo liikkeessä, sillä ensimmäisessä kappaleessa löytyi oikeasta alakulmasta yksi kuollut/viallinen pikseli (ikäänkuin sillä nyt oikeesti olis jotain merkitystä :rolleyes: ). Myyjä haki varastosta uuden, taas tutkittiin ja todettiin virheettömäksi :ahem:

Nyt sitten säädetään :eek!:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Onko mä jonkunlainen poikkeus vai onko muitakin, jotk aon aina ihmetelly, että miks helvetissä niin telkkareissa kuin monitorisskain on kaikissa tehdasasetuksisa aina jumalattoman kova kontrasti päällä? :doubtful:

Meinaan otta aianakin mun silmiin ikävästi. Tässäkin Samsungissa oli kontrastia ihan perkeleesti kaikissa noissa erilaisissa profiileissa. Pudotin roimasti ja nyt silmä lepää :)

Ja kaikki ne helvetin sofahilavituttimet kyllä asensin, mutta kytkin samantien pois päältä (eli että eivät käynnisty startissa). Myös MagicRotationin, koska tuskin tota ruutua koskaan käännän pystyasenoon ja jos käännän, niin käynnistän erikseen.

Observer

Well-known member
OoPee sanoi:
Onko mä jonkunlainen poikkeus vai onko muitakin, jotk aon aina ihmetelly, että miks helvetissä niin telkkareissa kuin monitorisskain on kaikissa tehdasasetuksisa aina jumalattoman kova kontrasti päällä? :doubtful:
Oisko sen takia että se näyttää hyvältä siellä kaupan hyllyllä?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Observer sanoi:
Oisko sen takia että se näyttää hyvältä siellä kaupan hyllyllä?
Nojaa.. kai niille kauppiaille vois antaa ohjeet, että vetäkää kontrasti kaakkoon, kun pistätte näytille. Mutta mistä niistä tietää, voi kai se syy joku tuommoinenkin olla.

Mutta mä siis kysyin ihan vilpittömästi sen vuoksi, että käväs mielessä, josko mä vaan olen yliherkkä liian korkeelle kontrastille tai vaihtoehtoisesti en vain ole siihen tottunut. Toisaalta onhan tuo ihan yleisesti tiedossa oleva fakta, että korkea kontrasti väsyttää silmät.

Niinjuu... nopeesti pyöräytin Doom kolmosta ja kyllä se kuva vaan selkeesti paremmalta näytti kuin mun entisessä Samsung 950p plussassa, joka ei sekään huono laite ole (ostaaks muuten joku sen viidelläkybällä? Postikulut ja pakkausmateriaali ei sisälly hintaan :D :wink: :thumbup: :alppu: ).

Ts. olen erittäin tyytyväinen ostokseeni ja voin suositella muillekin TFT:tä harkitseville :)

Zep

Well-known member
Sijainti
Veteli
Tuli eilen katsottua tuo Tietokone -lehden testi ja kyllä tuo kyseinen malli näytti ihan hyvältä, vaikka ei juurikaan pärjännyt. Sikäli erikoinen testi, että hintaskaala taisi olla vajaasta kolmestasadasta yli tuhanteen egeen! Hinta suhteuttaen 940B oli mun mielestä hyvä. Taidan päätyä samaan...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Yks asia mikä mua näissä litteissä näytöissä erityisesti miellyttää, on se että näissähän optimaalinen virkistystaajuus on 60Hz, kun taas röörimonitoreissa paras laatu tulee suurimmalla mahdollisella taajuudella (itse käytin 1280*1024 resoluutiolla sataa hertsiä). Nyt kuitenkin tunnetusti Windows XP vääntää pelit ja vastaavat väkisin 60Hz:n taajuudelle ellei a) sitä taajuutta erikseen pelistä muuksi säädä (useistahan ei edes pysty) tai b) käytä erillistä lisäohjelmaa (RivaTuner, CoolBits, Refresh Lock, etc.), jolla asetat jokaiselle resoluutiolle oman virkistystaajuutensa. Tämän joutuu tekemään jokaikinen kerta uusiksi, kun päivität näytönohjaimen ajurit. Eli siis jos omistat litteän näytön, pääset tuostakin kieltämättä turhauttavasta tappelusta eroon :)

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Yks asia mikä mua näissä litteissä näytöissä erityisesti miellyttää, on se että näissähän optimaalinen virkistystaajuus on 60Hz, kun taas röörimonitoreissa paras laatu tulee suurimmalla mahdollisella taajuudella (itse käytin 1280*1024 resoluutiolla sataa hertsiä). Nyt kuitenkin tunnetusti Windows XP vääntää pelit ja vastaavat väkisin 60Hz:n taajuudelle ellei a) sitä taajuutta erikseen pelistä muuksi säädä (useistahan ei edes pysty) tai b) käytä erillistä lisäohjelmaa (RivaTuner, CoolBits, Refresh Lock, etc.), jolla asetat jokaiselle resoluutiolle oman virkistystaajuutensa. Tämän joutuu tekemään jokaikinen kerta uusiksi, kun päivität näytönohjaimen ajurit. Eli siis jos omistat litteän näytön, pääset tuostakin kieltämättä turhauttavasta tappelusta eroon :)
Litteissä näytöissä on aika hankalaa saada työpöydän kooksi 1600x1200 mikä minulla on kotikoneellani (hyvä kuva 100 Hz). Ainakaan en ole vielä edullisemmissa (enkä duuninkaan) lätyissä törmännyt tällaiseen vaihtoehtoon

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sam sanoi:
Litteissä näytöissä on aika hankalaa saada työpöydän kooksi 1600x1200 mikä minulla on kotikoneellani (hyvä kuva 100 Hz). Ainakaan en ole vielä edullisemmissa (enkä duuninkaan) lätyissä törmännyt tällaiseen vaihtoehtoon
1600x1200 kokoinen työpöytä ei välttämättä ole 19 tuumaisessa näytössä kovin ihanteellinen valinta, oli kyseessä sitten tft tai rööri. Jos tuon välttämättä haluaa, niin ostaa sitten 21-tuumaisen tft:n.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
1600x1200 kokoinen työpöytä ei välttämättä ole 19 tuumaisessa näytössä kovin ihanteellinen valinta, oli kyseessä sitten tft tai rööri. Jos tuon välttämättä haluaa, niin ostaa sitten 21-tuumaisen tft:n.
Eikä maksa paljon :rolleyes: Asiallisia 21-tuumaisia putkia saa käytettynä kohtalaisen edullisesti. Uusien hintaa en olekaan seurannut. Mulla on muuten duunissa 19" lätyssä resoja vain 1280x1024. Mielestäni pikseleiden koko ei menisi liian pieneksi isommallakaan resoluutiolla.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Näyttöön pätee niinkun kaikkiin muihinkin tuotteisiin. Kukin ostaa sellaisen tuotteen, johon katsoo parhaiten palvelevan omia tarpeitaan ja johon on varaa.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
OoPee sanoi:
Näyttöön pätee niinkun kaikkiin muihinkin tuotteisiin. Kukin ostaa sellaisen tuotteen, johon katsoo parhaiten palvelevan omia tarpeitaan ja johon on varaa.
:ahem: :ahem: :ahem:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
OoPee sanoi:
Eli 52" TFT kera 4000:3000 resoluution. :ahem:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Noni. Nyt olisi operaatio siskonpojille pelikone. Vanha kone on AMD Athlon 1700+ tms. Helpoin lienee ostaa koko mörskä uusiksi niin saa myydä vanhan jollekin. Näyttönä siinä on vanha 17" putki joka menee uusiksi.

Mikä olisi nyt hyvä hankinta? 19" (peli)LCD tulee näytöksi, voi olla että tuo Hyundai päätyy siihen (kun siitä on jo 8kk kokemuksia) vai olisiko tuo Samsung hyvä hankinta. Asuksen emoa sisään varmastikkin ja Athlon64:sta.

Hintaskaala (koko kone) noin 1500-2000€. 1GB muistia riittänee vai kannattaako 1.5GB? Kovoksi joku 120GB S-ATA tai 160GB. Näytönohjain on kysymysmerkki, nVidiaa varmaankin...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ittelleni ostin Samsung Syncmaster 940B:n ja olen erittäin tyytyväinen, joten tuota luonnollisesti sitten suosittelisin. Samsung SyncMaster 930BF olis suunnillen samaa hintaluokkaa ja siinä olisi teoreettinen reaktioaika puolet pienempi (4ms), mutta mulla valinta osui tuohon 8ms:n versioon läinnä sen vuoksi, että 930BF:ssä vaikuttais testien perusteella nopeutta lisätyn kuvanlaadun kustannuksella, tosin en usko, että normaalikäyttäjä senkään kuvaa huonona pitäisi, mutta toisaalta väitän, että normaalikäyttäjä ei myöskään huomaa eroa 4ms:n ja 8ms:n välillä (etenkin kun tuo 4ms ei taida ihan täysin pitää paikkansa). 940B:ssä on korkeudensäätö ja pivot (jota tosin en tarvitse, korkeudensäätö taas on ihan kiva asia), jotka kummatkin tuosta toisesta puuttuvat. Maksoin 359 euroa, en tiedä millä hinnalla saa Suomesta. Jos ostaa suoraan liikkeestä (etkä siis netistä), niin kannattaa ainakin kysyä, onko mahdollista testata monitoria paikanpäällä eli toisisanoen taustaväriksi musta ja sen jälkeen valkoinen ja ettit kummankin taustavärin avulla kuolleita pikseleitä.

Emoksi ottaisin edelleenkin ASUS A8N-SLI:n ja siitä sitten tarpeiden mukaan SE, Deluxe tahi Premium version. Premiumissa on piirisarjan jäähdytys hoidettu passiivisesti, joten on tietysti äänettömin noista, mutta myös kallein.

1,5 Gb:tä muistiksi en suosittele, koska silloin joudut luopumaan dual channel -moodista. Dual Channel vaatii toimiakseen kokonsa puolesta tasaparit muistia kummassakin muistikanavassa elikkä esim. 2*512 MB tai 2*1 GB tai 4*512MB. 750 MB:n muistipalikoita ei ole olemassa ja 3*512Mb taas ei mahdollista dual channelia. Itselläni on 2*1GB ja kyllähän tuosta 2 gigasta on etua jossain Battelfield kakkosessa, jos haluaa pelata paremmilla tarkkuuksilla. Missään tapauksessa välttämätön tuo ei kuitenkaan ole. Toisaalta kun kerran noinkin iso budjetti on käsillä, niin ottaa sitten samantien ne 2 gigaa, reilu pari hunttia tuohon kyllä uppoaa ja enemmänkin riippuen siitä mitä muistia ostaa :rolleyes:

Tämä on vain mun mielipide, mutta itse en alle 200 GB:n levyä enää ostaisi, itteasiassa en edes alle 250 GB:n. Hinnat ovat sen verran edulliset, että samantien kunnolla sitä levytilaa. Nykypelit vievät levyllä sen verran monta gigaa, että tuommoinen 120 GB on äkkiä täynnä ja pikkusen pitää tilaa jättää mahdollisille DVD-imageillekkin ;) Ja samantien sitten SATA II -levy. Seagate, Western Digital, Samsung...

Prossun kohdalla on just nyt se ongelma, että dual coret tekevät pikkuhiljaa tuloaan, mutta toisaalta niiden antama hyöty on vielä tässä vaiheessa suhtkoht vähäistä. Miten on tilanne vuoden kuluttua, on tässä vaiheessa aika vaikea sanoa, mutta uskoisin että tuki tulee hitaasti mutta varmasti lisääntymään ja parin vuoden kuluttua ei muita sitten ostetakkaan. Eli jokaisen on itse pohdittava haluaako sellaiseen investoida jo tässä vaiheessa. AMD Athlon 64 X2 3800+ (boxed) maksaa täällä halvimmillaan n. 340 euroa. AMD Athlon 64 3700+ maksaa boxed versiona noin 250 euroa. Taloudellisesti fiksuinta saattais ehkä (?) olla se, että ostaa n. 160-170 eurolla Athlon 64 3200+:n ja kun siitä tuntuu mehut loppuvan, niin ostaa tuplacoren, joiden hinnat putoavat varmasti vuodessa huomattavasti. Mutta harvoinpa compuutterin ostaja ajattelee taloudellisesti, koska silloin jäis koko paska ostamatta :D Itsekin tässä pikkuhiljaa harkitsen siirtymistä 64 bittiin, mutta en osaa just nyt sanoa, että minkä prossun ostaisin. Jos puolikin vuotta vielä jaksais odotella, niin ei varmaan olis paha asia.

7800 GT:n saa halvimmillaan noin 310-320 eurolla, 7800 GTX:n 470 eurolla. Merkeillä ei noissa liene hirveitä eroja, korkeintaan ehkä siinä, että toisissa on nVidian oma referenssijäähdytin ja toisilla on joku pikkusen hiljaisempi ja tehokkaampi. Liitäntämahdollisuuksissakin lienee eroja, mutta tartteeko normaali-ihminen sitten niitä lisäliitäntöjä on asia, joka on jokaisen itensä päätettävä. GTX.stä on tullu 512 megainenkin versio, mutta en nyt ihan tähän hätän lähtis suosittelemaan, hintaa lähemmäs seittemän hunttia :eek!: Jos nVidian haluaa, niin ehkä tuo GT olis kaiketi hinta-laatusuhteeltaan järkevin ja sen oletettavasti saa tarpeentullen ylikellotettuakin aika reippaasti. Itsellä on PNY:n 6800 GT (tosin kellotettu lähestulkoot ultraksi) ja olen tyytyväinen, jos tuommoisen saa halvalla, niin saattaisi olla sekin harkinnanarvoinen. Ei tee sitten ihan niin paljon kipeetä, kun puolentoista/parin vuoden kuluttua se sikakallis ohjain on kuitenkin taas jo "antiikkia" ;)

Muut releet sitten vanhan kaavan mukaan, DVD-RW Neciltä (NEC ND-4550 tai 4551) jne.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Piti vielä lisäämäni, että kalliilla näytönohjaimella (kyse siis pelikoneesta) saa varmasti paremman lopputuloksen kuin kalliilla prosessorilla eli jos vain toisessa niistä haluaa säästää, niin mieluummin sitten prosessorissa.

Viimeksi muokattu:

Jonkki

Press Play ►
Sijainti
Suomi Fineland
Matxi sanoi:
Noni. Nyt olisi operaatio siskonpojille pelikone. Vanha kone on AMD Athlon 1700+ tms. Helpoin lienee ostaa koko mörskä uusiksi niin saa myydä vanhan jollekin. Näyttönä siinä on vanha 17" putki joka menee uusiksi.

Mikä olisi nyt hyvä hankinta? 19" (peli)LCD tulee näytöksi, voi olla että tuo Hyundai päätyy siihen (kun siitä on jo 8kk kokemuksia) vai olisiko tuo Samsung hyvä hankinta. Asuksen emoa sisään varmastikkin ja Athlon64:sta.

Hintaskaala (koko kone) noin 1500-2000€. 1GB muistia riittänee vai kannattaako 1.5GB? Kovoksi joku 120GB S-ATA tai 160GB. Näytönohjain on kysymysmerkki, nVidiaa varmaankin...
Itse olen jo pidemmän aikaa tollasta himoinnut. Tuntuu vain hullulta pistää rahaa noin paljon pelien takia, kun kaikkeen muuhun tämä nykyinekin tehopakkaus pystyy oikein hyvin.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Joo. Siis kyseessä on puhtaasti pelikone eli muuta sillä ei tehdä. Todnäk ei vielä edes nettiyhteyttäkään siihen koneeseen tule. Pelaavat pojat on kohta 11v ja hieman yli 6v.

Kovalevyäkään ei sen enempää tarvi kun mitä pelien asennukset vaatii. Miten on, DDR vai DDR2? Meneekö Asus A8N SLi:hin DDR2?

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Näyttö : Samsung Syncmaster 940B 19" LCD 366€/389€
Prossu : AMD Athlon 64 3500+ Socket 939 195€/217€
Emolevy : Asus A8N SLI 132€/141€
Muisti : 2*1GB DDR 400MHz 92€/148€ (*2!!)
Kovalevy : Seagate Barracuda 7200.9 160GB (S-ATA2) 94€/98€
DVD-asema : NEC ND-3520A DVD+-RW 55€/57€
Näytönohjain : Gainward GeForce 7800GTX 256MB PCI-E 496€/570€
Prossutuuletin : Zalman CNPS7000B-Cu 30€/41€
Kotelu+virtalähden : Nexus Breeze 500W 172€/178€

Ensin on alinhinta (MBNetistä), sitten keskihinta. Keskihinnalla 1988€.
Puuttuuko jotain? Näppis ja hiiri on vasta hankittuja, korppuaseman voi ottaa vanhasta jos sitä vielä tarvii.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Matxi sanoi:
Joo. Siis kyseessä on puhtaasti pelikone eli muuta sillä ei tehdä. Todnäk ei vielä edes nettiyhteyttäkään siihen koneeseen tule. Pelaavat pojat on kohta 11v ja hieman yli 6v.

Kovalevyäkään ei sen enempää tarvi kun mitä pelien asennukset vaatii. Miten on, DDR vai DDR2? Meneekö Asus A8N SLi:hin DDR2?
AMD ei vielä tue DDR2:sta. Ens vuonna (joskus puolenvälin paikkeilla ehkä) tulee uusi M2-sokkeli, jonka myötä AMD:nkin pitäisi tukea DDR2:sta. Jossain vaiheessa liikkui huhuja, että AMD skippaa DDR2:n kokonaan ja odottelee DDR3:sta.

Käske sen kaikesta huolimatta ostaa vähintään 200 gigainen levy.