Taisi olla Quake 3 Arena jos oikein muistan. Mielestäni yhdellä Intel kokoonpanolla piti käynnistää kone uudestaan, yhdellä kokoonpanolla kokoonpano hidasteli ja sitten kun laittoi prossutuulettimen uudestaan kiinni, niin peli lähti hetken päästä pyörimään loistavasti.OoPee sanoi:Sama. Mulla on koneessa AMD:n prossu ja sitä ennenkin niitä on ollut useampia, aikaisemmin hinta-laatu -suhde oli mun mielestä selkeesti AMD:n puolella, nyt tällä hetkellä kuitenkin ostaisin Intelin. Mikä on tilanne puolen vuoden kuluttua on taas eri asia. Nää AMD vs. Intel ja nVidia vs. ATI uskontosodat ovat aiheita, joista löytyy jarnaa netistä roppakaupalla, siinä mielessä täysin järjetöntä tappelua, että fiksumpaahaan on toki elää tilanteen mukaan, välillä on toinen edellä, välillä taas toinen. Mitään erityistä merkkisympatiaa en koe, kyllä ne ajat, jolloin AMD oli jonkunlainen sympaattinen ja pieni kapinallinen suurta ja pahaa Intellin monopolia vastaan on jo ohitettu kauan sitten.
Ylikellotusta olen harrastanut jo vuosia ja koskaan en ole mitään rikki onnistunut saamaan. Maalaisjärkeä pitää osata käyttää ja eipä nuo nykyprossut tosiaan kai ihan niin helpolla enää hajoa, emohan yleensä sammuttaa koneen jos lämmöt nousevat liikaa. Nykyisinhän noi emovalmistajat tuntuvat jopa kilpailevan sillä, että kuka tarjoaa parhaimmat ylikellotusmahdollisuudet, emojen ja prosessoreiden review-sivuja lueskellassakaan ei voi välttyä huomaamasta, että ylikellotettavuus on nykypäivänä yksi oleellinen tekijä laitetta arvosteltaessa. En näkisi asiaa siis niin, että ylikellotus tänäpäivänä olisi pelkkää friikkien hommaa. Silti olen sitä mieltä, että jos ei asiaa osaa eikä siihen viitsi edes perehtyä, niin parempi olla edes yrittämättä. Tokihan tämä sama pätee lähestulkoot asiaan kuin asiaan, jossa epäonistuneen yrityksen hintana on uuden laitteen osto.
Rusina tuossa jo mainitsi niistä aikaisemmista savuavista AMD:n prossuista. Netissähän pyöri videokin, jossa tätä demonstroitiin. Koneessa pyöri peli (olisko ollu joku Quake kakkonen, en muista) ja "lennosta" napattiin prossutuuletin irti. Sama tehtiin sekä AMD että Intel -kokoonpanolle. AMD alkoi savuta ja hajos, Intel hidastui ja peli alkoi nykiä, lopulta mentiin semmosta tyypillistä dia-show -vauhtia. En muista kaatuiko kone sitten lopulta vai jäikö jumiin, mutta mitään ei siis kuitenkaan hajonnut toisin kuin AMD:ssä. Mutta ne oli niitä useamman vuoden takaisia laitteita, nykylaitteissa tilanne lienee toinen.
Nyttemmin AMD:n prossuihin on jo tietenkin lisätty suoja tuollaista hajoamista vastaan.
http://www.youtube.com/watch?v=B2znYc0SfHk
Kyseene video. AMD Thunderbid 1,4GHz lämpeni melkein 400 asteeseen kun otti coolerin pois -> Emolevy ja prossu rikki. Palomino-ytimellisellä ainoastaan prossu rikki.
Viimeksi muokattu: