Pelikone

• Viestiketjun aloittaja Zep
  • Aloituspäivämäärä

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Runar ja Kyllikki sanoi:
En pidä sinua kyllin luotettavana ihmisenä, että voisin uskoa joko omiani tai toisten liikesalaisuuksia sinulle.
Sinänsä tuossa ei ole kenenkään kannalta mitään riskiä, eikä sinulla ole syytä olettaa minun olevan epärehellinen. Hassua juu.. ettet kerro..miksi pelkäät että tuon tarjouksen todellisuutta tarkisteltaisiin?

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Sam sanoi:
:nope:
Olen pahoillani, ettei minun sanani riitä :(
Riittäisi jos laittaisit privana tuon ;). Minun on vaikea uskoa melko uskomattomia väitteitä jos niiden todellisuutta ei voi mitenkään tarkastella itse.

Sinänsä jos tuo väite pitäisi paikkaansa, että jossain vaiheessa tuolta tilaamalla voisi saada edes lähes mainituilla ehdoilla ja hinnoilla tuotteita, niin suurin riski olisi se, että minä rupeaisin tuolta tilamaan ja tinkaamaan.

Wilpuri

Senile Member
Sijainti
hki
Tästä on muotoutumassa aika sympaattinen topikki. Väitetäänkö nyt siis niin, että enää tuo mielikuvitusputiikiksi nimitetty suomalainen yritys ei ole siis vain R&K:n kuvitelmaa vaan nyt myös Samin :D.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Rusina sanoi:
Sinänsä tuossa ei ole kenenkään kannalta mitään riskiä, eikä sinulla ole syytä olettaa minun olevan epärehellinen. Hassua juu.. ettet kerro..miksi pelkäät että tuon tarjouksen todellisuutta tarkisteltaisiin?
Ymmärrän Runarin pointin varsin hyvin. Itselläni on ollut vastaavia ostoja. Eikä tähän liity mitään arveluttavaa tms.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Wilpuri sanoi:
Tästä on muotoutumassa aika sympaattinen topikki. Väitetäänkö nyt siis niin, että enää tuo mielikuvitusputiikiksi nimitetty suomalainen yritys ei ole siis vain R&K:n kuvitelmaa vaan nyt myös Samin :D.
:thumbup:
Tajusit heti pointin :ahem:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Wilpuri sanoi:
Sinänsä R&K on voinut laittaa minkä tahansa putiikin tiedot Samille, toisekseen onko Samilla perusteita sanoa onko kyseisen liikkeen kohdalla realistista odottaa tuollaista tarjousta. Eniten ihmetyttää se miksei voi minulle kertoa tuota liikkeen nimeä, kun kaikki kuitenkin tietää sen ettei tuosta tule negatiivista riskiä yhdellekkään osapuolelle.

Sinänsä tuo on melko yksi ja lysti jos joutuu useamman konepaketin ensin tuolta tilaamaan ennen kuin tuosta tulee halvempi, normaalille käyttäjälle tulee halvemmaksi ostaa silti ulkomailta.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Sam sanoi:
Ymmärrän Runarin pointin varsin hyvin. Itselläni on ollut vastaavia ostoja. Eikä tähän liity mitään arveluttavaa tms.
Jos kerta ymmärrät, niin voisitko sinä sitten perustella sen pointin?

Mitähän ne tuolla liikkeessä sanoo jos menen sinne tai otan yhteyttä ja sanoisin jossain vaiheessa tyyliin:
"Kuulin, että käyttäjänimi Runar & Kyllikki F1-forumilta olisi saanut tästä liikkeestä kunnon alennusta" Tai jos en mainitsisi nimeä, niin he voivat aina halutessaan kiistää tuon tapauksen.

Voisi kuvitella, että R&K luulisi ihan tosissaan hänen tai liikkeensä omaavan jonkun riskin jos tuosta kertoo eteenpäin. Sinänsä kysymys on yksikertaisesta asiasta, minua kiinnostaa tietää kyseisen liikkeen nimi pelkästään. Sen jälkeen tuon voi kivutta tarkistaa onko kyseinen liike sellainen, että siltä voisi jossain vaiheessa olettaa tulevan tuollaisia alennuksia.

Jos pystyy havaitsemaan, että R&K:n väite on todellinen, niin suurin riski on se, että itse rupean tilaamaan tuolta (liike saa ilmaista mainostusta). Tällöin R&K ei menetä mitään ja minä ja kauppa voitamme.
Jos ei pysty havaitsemaan, onko tuo totta vai ei, niin R&K voi mainita näissä keskusteluissa, että kyseinen vaihtoehto on hänelle itsellensä se halvin ja minä taas voin mainita mikä on normaaleille kuluttajille halvin
Jos pystyy havaitsemaan valheelliseksi, niin sitten voi sanoa yhtä ja toista R&K:sta

Itse haluan uskoa tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon, ja uskoisin sen olevan oikea tältä istumalta. Haluaisin vain jotain mistä tarkistaa asian.

Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Onhan tuota tullut "muutama" kone koottua ja omanikin olen ostanut komponentteina ja koonnut itse ja niin teen jatkossakin.

Olen vertaillut noita ulkomaisten ja kotimaisten liikkeiden hintaeroja ja tullut siihen tulokseen, että kun hintaero pyörii siinä muutaman kympin hujakoilla ulkomaisen eduksi, niin ostan mieluummin kotimaasta ja Cruzilta, sieltä kun saan hyvät alennuksetkin ja takuu toimii.

Kellotus on, siis ainakin mun mielestä, typerää, ja on typerää ostaa koneen komponentteja halvemmalla kellottaakseen niitä sitten tehokkaammaksi. Kellotaminen näkyy aina ja sitä paitsi takuu lakkaa kellottamisen myötä siihen paikkaan, joten katson sen kellottamisesta saatavan hyödyn olevan mitäänsanomaton; erot ovat niin pieniä, että sitä ei useinkaan edes huomaa käytännössä. Tää nyt on siis vain mun mielipide asiasta. Jokainen kellottakoon konettaan niin kuin itse haluaa, mutta itse en ostaisi käytettynäkään kellotettua konetta.

Komponettien yhteensopivuuksissa on eroa ja asiantuntevasta liikkeestä saa aina myös tietoa komponenttien yhteensopivuudesta. Sitten kun kaikki säädöt ovat kohdallaan ja päivitykset OK, niin kone toimii jouhevasti ja nopeasti, ja siinäkin valossa asiaa tarkasteltaessa kellottaminen on turhaa. Jos tarviin nopeampaa konetta, päivitän kompponetteja aina tarvitsemani osa kerrallaan. Emolevy kun on hyvä niin päivittäminen sujuukin jatkossa mukavasti tilanteen niin vaatiessa.

Toki kellottaminen kuulunee alan harrastajien touhuihin ja koneen rakentelijat ja alan harrastelijat kehittelevätkin mitä ihmeellisimpiä systeemeitä riittävän jäähdytyksen aikaansaamiseksi. Vesijäähdytyksellä voi koneen lämpötiloja saada optimaaliseksi vaikka kone olisi reilusti viritetty, mutta siinäkin tapauksessa on syytä muistaa ne takuut, ne kun eivät ole enää voimassa kun komponentteja on viritelty kotikonstein.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Micael sanoi:
Kellotus on, siis ainakin mun mielestä, typerää, ja on typerää ostaa koneen komponentteja halvemmalla kellottaakseen niitä sitten tehokkaammaksi. Kellotaminen näkyy aina ja sitä paitsi takuu lakkaa kellottamisen myötä siihen paikkaan, joten katson sen kellottamisesta saatavan hyödyn olevan mitäänsanomaton; erot ovat niin pieniä, että sitä ei useinkaan edes huomaa käytännössä. Tää nyt on siis vain mun mielipide asiasta. Jokainen kellottakoon konettaan niin kuin itse haluaa, mutta itse en ostaisi käytettynäkään kellotettua konetta.

Komponettien yhteensopivuuksissa on eroa ja asiantuntevasta liikkeestä saa aina myös tietoa komponenttien yhteensopivuudesta. Sitten kun kaikki säädöt ovat kohdallaan ja päivitykset OK, niin kone toimii jouhevasti ja nopeasti, ja siinäkin valossa asiaa tarkasteltaessa kellottaminen on turhaa. Jos tarviin nopeampaa konetta, päivitän kompponetteja aina tarvitsemani osa kerrallaan. Emolevy kun on hyvä niin päivittäminen sujuukin jatkossa mukavasti tilanteen niin vaatiessa.

Toki kellottaminen kuulunee alan harrastajien touhuihin ja koneen rakentelijat ja alan harrastelijat kehittelevätkin mitä ihmeellisimpiä systeemeitä riittävän jäähdytyksen aikaansaamiseksi. Vesijäähdytyksellä voi koneen lämpötiloja saada optimaaliseksi vaikka kone olisi reilusti viritetty, mutta siinäkin tapauksessa on syytä muistaa ne takuut, ne kun eivät ole enää voimassa kun komponentteja on viritelty kotikonstein.
Takuu ei todellakaan pääty siihen paikkaan kun kellotat! Eikai joku oikeasti ole sinulle moista väittännyt? Takuu lähtee pois jos teet tuotteeseen fyysisiä muutoksia, esim. jos vaihdat näytönohjaimeen tuulettimen tai jos teet tuotteeseen fyysisen volttimodin, mutta ohjelmallinen muuntaminen ei ensinnäkään näy tuotteessa eikä se veisi takuuta vaikka se näkyisi.

Toisekseen kellotuksella saa näkyviä hyötyjä. Itsekin olen kelltotanut 145-155€ maksava Core 2 DUO E6300 prossua 1,86GHz->3,04GHz. Ilman kellottamista vastaavat prossutehot saadakseni minun pitäisi ostaa Core 2 X6800, mikä on yli 900€:n prossu ja käytännön hyödyt? Olen jo täällä sanonut, että jo pelkkien normaalien työpöytäsoftien raskaskäytössä voi tulla minuuttien ero kellotuksella. Siinä missä 20€ kalliimmalla AMD prossulla kestää vakiona 7 minuuttia, niin kellottamattomalla E6300:lla kestää 5 minuuttia ja ylikellotetulla menee 3 minuuttiin. Peleissä lisäksi tuolla kellotuksella saa kohtuullisen määrän lisää fps-lukemaan, mikä esim. F.E.A.R:ssa auttaa pitämään kyseiset asetukset pelattavina. Näytönohjaintakin olen kellottanut (7900GTO -> 7900GTX ja hieman yli).

Ihan hyvin mielestäni jos joissain operaatioissa kellottamisen jälkeen menee vain 60% ajasta mitä ilman kellotuksia kestää. Itsellä on noita renderöintihommia ja todella isoja winzip-tiedostoja; kyllä sitä arvostaa kun minuuttikaupalla lyhynee homman kesto. Sinänsä riskitöntä koska takuu ei mene vaikka ilmeisesti joku liike on sinulle niin väittänyt(?)..henkilökohtaisesti ei ole tarvinnut viedä yhtään yli kymmenestä prossusta takuuhuoltoon ylikellotuksesta huolimatta. Ellei kyseessä ole melko reilusta volttien nostosta, niin ei noiden käyttöikä tunnu laskevan (itsellä tosin on tuollainen testikone, missä on prossua ylikellotettu rankasti ja prossu on ollut jo käytössä kohtuu kauan (Pentium3 600MHz -> 766MHz).

Vai näin Suomessa. Sinänsä se on yksi ja lysti, koska ylikellotus ei koskaan näy itse tuotteessa.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Rusina sanoi:
Takuu ei todellakaan pääty siihen paikkaan kun kellotat! Eikai joku oikeasti ole sinulle moista väittännyt? Takuu lähtee pois jos teet tuotteeseen fyysisiä muutoksia, esim. jos vaihdat näytönohjaimeen tuulettimen tai jos teet tuotteeseen fyysisen volttimodin, mutta ohjelmallinen muuntaminen ei ensinnäkään näy tuotteessa eikä se veisi takuuta vaikka se näkyisi.

Toisekseen kellotuksella saa näkyviä hyötyjä. Itsekin olen kelltotanut 145-155€ maksava Core 2 DUO E6300 prossua 1,86GHz->3,04GHz. Ilman kellottamista vastaavat prossutehot saadakseni minun pitäisi ostaa Core 2 X6800, mikä on yli 900€:n prossu ja käytännön hyödyt? Olen jo täällä sanonut, että jo pelkkien normaalien työpöytäsoftien raskaskäytössä voi tulla minuuttien ero kellotuksella. Siinä missä 20€ kalliimmalla AMD prossulla kestää vakiona 7 minuuttia, niin kellottamattomalla E6300:lla kestää 5 minuuttia ja ylikellotetulla menee 3 minuuttiin. Peleissä lisäksi tuolla kellotuksella saa kohtuullisen määrän lisää fps-lukemaan, mikä esim. F.E.A.R:ssa auttaa pitämään kyseiset asetukset pelattavina. Näytönohjaintakin olen kellottanut (7900GTO -> 7900GTX ja hieman yli).

Ihan hyvin mielestäni jos joissain operaatioissa kellottamisen jälkeen menee vain 60% ajasta mitä ilman kellotuksia kestää. Itsellä on noita renderöintihommia ja todella isoja winzip-tiedostoja; kyllä sitä arvostaa kun minuuttikaupalla lyhynee homman kesto. Sinänsä riskitöntä koska takuu ei mene vaikka ilmeisesti joku liike on sinulle niin väittänyt(?)..henkilökohtaisesti ei ole tarvinnut viedä yhtään yli kymmenestä prossusta takuuhuoltoon ylikellotuksesta huolimatta. Ellei kyseessä ole melko reilusta volttien nostosta, niin ei noiden käyttöikä tunnu laskevan (itsellä tosin on tuollainen testikone, missä on prossua ylikellotettu rankasti ja prossu on ollut jo käytössä kohtuu kauan (Pentium3 600MHz -> 766MHz).

Vai näin Suomessa. Sinänsä se on yksi ja lysti, koska ylikellotus ei koskaan näy itse tuotteessa.
Ilmeisesti sä tiedät niistä takuuasioista ja kellotuksen näkymisestä enemmän kuin Cruzin asiantuntijat, koskapa Cruzin mukaan takuu päättyy aina mikäli konetta on ylikellotettu ja joku komponentti laukeaa ylikellotuksen takia. Heidän mukaansa ylikellotus myös saadaan selville.

Mieluummin minä maksan tehokkaasta komponentista kuin lähden kyseenalaisella ylikellottamisella aikaansaamaan tehon lisäystä.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
"Ilmeisesti sä tiedät niistä takuuasioista ja kellotuksen näkymisestä enemmän kuin Cruzin asiantuntijat, koskapa Cruzin mukaan takuu päättyy aina mikäli konetta on ylikellotettu ja joku komponentti laukeaa ylikellotuksen takia. Heidän mukaansa ylikellotus myös saadaan selville."
Siis ylikellotusta ei voi saada selville itse tuotteesta, kellotuksesta kun ei jää jälkeä itse laitteeseen. Ylikellotus voi selvitä jos jostain syystä lähettää koko tietokoneen kauppaan ohjelmineen päivineen. En tiedä Cruzista tai tarkalleen muiden vastaavien suomalaisten liikkeiden käytännöistä. Osassa liikkeitä takuuehdoissa ei mainita yhtään mitään ylikellottamisesta. Puhutaan käyttäjän virheistä pelkästään, eli ylikellottaminen ei vie osassa liikkeitä takuuta. Ainoastaan fyysinen muokkaaminen.

"Mieluummin minä maksan tehokkaasta komponentista kuin lähden kyseenalaisella ylikellottamisella aikaansaamaan tehon lisäystä."
Toisaalta X6800:n hinnalla saa kuusi E6300 prossua, että aika huono tuuri saisi kyllä olla ;)..

Ainakin Jimm's pc-storen tuotteiden osalta ei ylikellotus vie takuuta (osittain varmasti siitä syystä, että mainostavat useita tuotteitaan ylikellotusominaisuuksien suhteen(pikasella katsomisella useimmissa nettimyyjissä ei ole mainittu kellotuksen vievän takuuta)). Modifikaatiot vievät. Kannattaa muistaa myös se, että ylikellotuksessa ei muuteta itse prosessoria vaan muutetaan esim. emolevyn asetuksia, eli voisi hieman kysyä onko liikkeellä oikeutta edes evätä takuuta..

Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Micael sanoi:
Niinpä.. Mutta jos tosiaan miettii tuota tapausta.. niin aika huonoa tuuria tosiaan pitää olla jos kellottamalla saa 6 prossua rikki ;).. Ymmärrän kyllä jos saa prosessorin rikki laittamalla hirvittävät voltit ja pitämällä prossua sellasilla kelloilla, että se vaatii vesijäähyä. Tosin en ole itse saanut kymmenessä vuodessa kellottelulla prossua rikki.

Minun tapauksessani prossu itseasiassa pysyy viileämpänä kuin vakiojäähyllä ja emolevy syöttää prosessorille vakiovoltteja. Jos jää jälkiä, ne ovat asetukset emolevyssä/Windowsissa. Itsellä tosin on ollut tapana lähettää ainoastaan rikkimennyt osa huoltoon. Itseasiassa X6800:n (6 kertaa kalliimpi edelleen) tehot voidaan saavuttaa laskemalla voltteja mikä pidentää käyttöikää.

Itse en ole saanut prossuja rikki, monet muut kyllä ovat ja ovat sendanneet prossuja takuuhuoltoon ja on vaihdettu. Aika moni liike ei mainitsekaan takuuehdoissa kellottamista. Kuitenkin tuolla, että kellotetut osat kuuluvat takuuhuollon piiriin on melko iso myyntivaltti ja kun tietää, että kellottaminen muuttamatta tuotetta ei tunnu rikkovan prosessoria. Sitten kun lähdetään tekemään jotain mitä ei emolevyn kautta normaalisti voi tehdä, niin sitten syntyy riskiä.

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Rusina sanoi:
Niinpä.. Mutta jos tosiaan miettii tuota tapausta.. niin aika huonoa tuuria tosiaan pitää olla jos kellottamalla saa 6 prossua rikki ;).. Ymmärrän kyllä jos saa prosessorin rikki laittamalla hirvittävät voltit ja pitämällä prossua sellasilla kelloilla, että se vaatii vesijäähyä. Tosin en ole itse saanut kymmenessä vuodessa kellottelulla prossua rikki.

Minun tapauksessani prossu itseasiassa pysyy viileämpänä kuin vakiojäähyllä ja emolevy syöttää prosessorille vakiovoltteja. Jos jää jälkiä, ne ovat asetukset emolevyssä/Windowsissa. Itsellä tosin on ollut tapana lähettää ainoastaan rikkimennyt osa huoltoon. Itseasiassa X6800:n (6 kertaa kalliimpi edelleen) tehot voidaan saavuttaa laskemalla voltteja mikä pidentää käyttöikää.

Itse en ole saanut prossuja rikki, monet muut kyllä ovat ja ovat sendanneet prossuja takuuhuoltoon ja on vaihdettu.
Kai se sitten on eräänlaista taidetta tuo ylikellotus ja onhan niitä alan harrastajiakin, jotka käyttävät vesijäähdytystä. Tietokoneiden "modaus" ja virittely on monelle harrastus ja mikäs siinä, kun sen vaan osaa. Valitettavan monta kertaa vaan on mullekin tullut eteen laite, jota käyttäjä on ylikellottanut liikaa (juuri niiden ylisuurten virtojen käyttämistä) ja emolevyn kanta kertoo korutonta kieltään.

Hyvä harrastus, mutta itse en moista ala yrittämään.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Micael sanoi:
Kai se sitten on eräänlaista taidetta tuo ylikellotus ja onhan niitä alan harrastajiakin, jotka käyttävät vesijäähdytystä. Tietokoneiden "modaus" ja virittely on monelle harrastus ja mikäs siinä, kun sen vaan osaa. Valitettavan monta kertaa vaan on mullekin tullut eteen laite, jota käyttäjä on ylikellottanut liikaa (juuri niiden ylisuurten virtojen käyttämistä) ja emolevyn kanta kertoo korutonta kieltään.

Hyvä harrastus, mutta itse en moista ala yrittämään.
Kohtuu kaikessa! Itse syötän tosiaan vakiovoltteja, koska sillä saa jo noin kovat tehot irti ja ylivolttaamalla ero on melko pieni. Suurempien volttien käyttämisessä on sekin huonopuoli, että se nostaa lämpöjä, mikä sekään ei ole käytännössäkään hyvä juttu (pitää lisätä jäähy tehoa, vaikeampi pitää hiljaisena).

Itsellä on vakiovoltit päällä ja prossu pysyy viileämpänä kuin vakiotuulettimella pysyy. Prossu pysyy tottakai Intelin suosituslämmöissä suurimmassakin rasituksessa todella kevyesti. Toisin sanoen itse ylikellotus ei oikein riko tuota prosessoria (varsinkin kun muistaa, että nuo Allendale-prossuytimet ovat keinotekoisesti hidastettuja. Niissä on esim. 4Mt L2 välimuistia kuten Conroessa, mutta ne on keinotekoisesti otettu pois käytöstä. Lisäksi tässä on pienempi kerroin käytössä. Näitä ei-keinotekoisesti hidastettuja on vasta tulossa [Conroe-L ytimelliset]. Sama homma näytönohjaimeni kanssa: Geforce 7900 GTO. Kyseinen näytönohjain on fyysisesti sama kuin Geforce 7900 GTX. Joten sinänsä prosessori ja näytönohjaimeni toimivat lähempänä sitä tasoa mille ne on tarkoitettu ;)
---

Tosiaan nuo liikkeet eivät voi esim. jos saavat rikki menneen prossun, niin siitä ilmaista, että sitä on ylikellotettu tai vika johtuu ylikellotuksesta, Cruz tosiaan voi väittää, että vika olisi käyttäjässä jne. Esimerkiksi minun kohdallani valmiskoneen kohdalla he syyttivät minua yhdessä vaiheessa ja olivat perimässä MINULTA korvausta siitä, että olin rikkonut koneeni. Loppujenlopuksi itse sain korvauksia ruhtinaallisesti, koska kone oli käyttökelvoton puolivuotta ja koneen arvo laski tuossa ajassa melkoisesti (uutena maksoi 9000mk, puolen vuoden päästä hinta oli muistaakseni jo lähellä 6000mk:ta..siis uutena). Lisäksi tuli korvauksia siitä, että tyhjensivät kiintolevyn ilman lupaa (itseasiassa olin kieltänyt tuon operaation).

Viimeksi muokattu:

Vellu

Kuninkaalleninen
Sijainti
Vantaa, Finland
Tästäkin tuli ihme mopotoikki...

Ymmärrän kyllä molempien osapuolten pointit.. Sympatiat on ollut vuoroin kummallakin, mutta nyt eivät ole enää oikeastaan kummallakaan. Sohaisempa ;-)

R&K:n saama tarjous on ihan vastaava hinnanalennusmekanismi kuin hintaerojen kyttäily eri kauppojen kesken. Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan, ei luulis olevan vaikea rasti. Se vain toimii niille, joilla on suhteita. Tätä vois verrata erään virvoitusjuoman hankintaan vähän kauempaa tjsp. Kun maksaa enämpi, niin saa halvemmalla.

Intel/AMD -uskovaisuus.. Useimmille on se ja sama, minkäniminen prosessori koneen sisällä on. Molemmat toimii ja molemmat toimii useimmiten riittävän hyvin. Jos verrataan nykyisiä prosessoreja, niin Intelillä on etu. Etua ei ole pakko käyttää, eikä se ole niin merkittävä, että sen ansiosta toinen valinta olisi täysin käyttökelvoton. Toinen on vain käyttökelpoisempi. Jos tuota puskuria ei aio käyttää, niin se etu on pienempi. Vähän sama, jos ostaisi tehokkaan urheiluauton ja ajelisi sillä vain Suomessa ja rajoitusten mukaan (eikä kävisi esimerkiksi ulkomailla tai radalla ajelemassa kovempaa tjsp). Itse olen ollut vuoroin 'ääriuskovainen' kumpaankin suuntaan, yksi kerrallaan.

Ylikellotus ja sen havainnointi jälkeenpäin. Mutuna vois epäillä tuota, että huoltoliikkeessä 'näkevät' prosessorin ylikellotuksen, sen verran usein on kuullut noita perusteettomia epäilyjä ylikellotuksesta. Prosessori voi kosahtaa liialliseen jännitteeseen, vaikka ne taajuudet olisi ihan normit. Ja huonosti jäähdytetty ydin voi kosahtaa ihan normitaajuuksilla ja -jännitteillä. Kellottamalla saadaan etua ja joskus hyvinkin paljon. Jopa niin, että säästää useita satasia. Jos tuota etua ei halua hyödyntää, niin voi tietysti ihmetellä sitäkin, että miksi pyytää tarjousta jostain koneesta ;-) eikä vain käy ostamassa sitä siihen hintaan, mikä sillä sattuu olemaan. (tuli mieleen pyöräkaupat. Olin jo lyönyt kaupat lukkoon ja olin tainnut jo maksaakin etukäteen ja pyörää hakiessa kauppias sanoi ikäänkuin unohtaneensa puhua alennuksista.. Sain sitten aika paljon kaupanpäällisiä, ihan pyytämättä ja yllättäen ;-)

Jarna. Inhottaa lukea. Ei inhota osallistua (ainakaan vielä, ehkä kohta tuntuu).

JOC

tavallinen virtanen
Sen verran hyvin alaa sisältä seuranneena, ostoja tehteenä, ja koko ajan realistisen hintatason liikkeille tietävänä, olen aivan varmana, ettei kukaan anna konepaketista tai komponenteista 25 pinnaa alennusta, koska kone menee jo silloin 15% pakkaselle, ettei kannata Rusina sitä murehtia. Sisäänostohintoja teillä ei välttämättä ole mahdollista vertailla, mutta esimerkiksi tilinpäätökset ovat julkisia, niistäkin saa tietoa jo katemääristä ihan kivasti.

Pikkusälässä yms. kate saattaa olla parempi, kaapeleissa jne. tietysti, mutta yleisesti koneen sisälle tulevat komponenttien hinnat ovat niin tiukassa, ettei niistä tollasia alennuksia tehdä, jossei a) lähtöhinta ole ihan järjetön b) liike myy tahallaan pakkaselle. Asiakkaalle joka on tilanut työskentelemässäni liikkeestä tämämkin vuoden aikana 10-20 konetta, alennusprossa on alle viis. Repikää siitä.

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Vellu

"Itse olen ollut vuoroin 'ääriuskovainen' kumpaankin suuntaan, yksi kerrallaan."
En ole ollut uskovainen kumpaakaan suuntaan, mutta itsellä on ollut huomattavasti enemmän AMD-prossuja. Tietokoneissani on ollut 1 Motorolan (Amiga 500), 3 Intelin (80286 12MHz, Pentium 120@133MHz (150MHz ei suostunut toimimaan Windowsiin asti) ja C2D E6300 1,86@3,04GHz) ja AMD:n prossuista: Parit K6\2+:t, Duronkin on löytynyt, AthlonXP, A64 ja yksi FX-prossukin löytyi.

Ylikellotus ja sen havainnointi jälkeenpäin. Mutuna vois epäillä tuota, että huoltoliikkeessä 'näkevät' prosessorin ylikellotuksen, sen verran usein on kuullut noita perusteettomia epäilyjä ylikellotuksesta.
Siitä ei jää mitään merkkiä prosessoriin ja useimmiten on ns. turvalliset jännitteet, eli hieman voi nostaa ilman ihmeempää riskiä, mutta mieluiten pitää samana jos silläkin päästään hyviin tuloksiin.

Näytönohjaimissa usein volttien nosto vaatii kortin fyysistä muuttamista, mikä vie takuun kaikissa liikkeissä. Tai en ole tuosta itseasiassa varma, että tarviiko korttia välttämättä muuttaa; ainakin Gigashitin biosissa löytyy vaihtoehto, mikä väittäisi, että voisi pci-e väylää ylivoltittaa. En ole kokeillut. Jos korkeampia kelloja koittaisi isommilla volteilla lämmöntuotto nousisi liikaa (ei pysyisi viileänä ja hiljaisena).

Onneksi nykyään prosessorit eivät niin helposti kosahda kuin ennen. Esimerkiksi jos AMD:n puolella ennenmuinoin jos prossutuulettimen otti irti muutamaksi sekunniksi, niin prosessorista rupesi nousemaan savu ja prossu kuoli, hyvällä tuurilla emolevykin kuoli. Prossuytimestä mitattiin satojen asteiden lämpötiloja. Vastaavassa tilanteessa Intelin prossut rupesivat joko throttlaamaan vahvasti (=toimivat erittäin hitaasti) tai sitten tietokoneen käyttöjärjestelmä kaatui. Nykyään AMD:n prossuissa on tuokin korjattu.

Jäähyn asettaminen on kyllä melko tärkeää, yhdelläkin tutulla prossujäähy oli jostain syystä asennettu surkeasti siten, ettei jäähy ottanut kunnolla prossuun kiinni: Biosiin asti aina pääsi ja oli toisaalta huvittavaa ja hirvittävää miten nopeasti lämpötila nousi prosessorissa biosin mukaan..nousi kunnes systeemi kaatui. Hitusen muutti ja lämmöt pysy kurissa.
---

Omalla kohdalla Mindfactory lähetti muuten tässä reklamaatiota. Kuulemma ovat lähettämässä minulle uutta emolevyä ja minun pitäisi lähettää tämä nykyinen heille. Minulla oli tuossa ongelma ennen kellotuksia. Virtalähteessä oli ongelma minkä johdosta virtalähde syötti emolevylle aivan liian suurta volttia ja emolevystä nousi savua. Hassua oli se, että emolevy on toiminut tuosta huolimatta moitteetta. He ovat nyt kuitenkin sitä mieltä, että emolevy on todennäköisesti vaurioitunut vaikkei se NYT mitään oireita näytäkkään. Mielestäni melko esimerkillistä toimintaa heidän suunnalta (tietysti jos on syytä olettaa, että emolevyssä on todennäköisesti piilevä vika niin siinä mielessä fiksua vaihtaa varmuuden vuoksi, koska emolevy rikkoontuessaan voi viedä sen verran monta osaa ja se vasta tulisi kalliiksi..)

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
JOC sanoi:
Sen verran hyvin alaa sisältä seuranneena, ostoja tehteenä, ja koko ajan realistisen hintatason liikkeille tietävänä, olen aivan varmana, ettei kukaan anna konepaketista tai komponenteista 25 pinnaa alennusta, koska kone menee jo silloin 15% pakkaselle, ettei kannata Rusina sitä murehtia. Sisäänostohintoja teillä ei välttämättä ole mahdollista vertailla, mutta esimerkiksi tilinpäätökset ovat julkisia, niistäkin saa tietoa jo katemääristä ihan kivasti.

Pikkusälässä yms. kate saattaa olla parempi, kaapeleissa jne. tietysti, mutta yleisesti koneen sisälle tulevat komponenttien hinnat ovat niin tiukassa, ettei niistä tollasia alennuksia tehdä, jossei a) lähtöhinta ole ihan järjetön b) liike myy tahallaan pakkaselle. Asiakkaalle joka on tilanut työskentelemässäni liikkeestä tämämkin vuoden aikana 10-20 konetta, alennusprossa on alle viis. Repikää siitä.
Hieman tuosta syystä olen ihmetellytkin asiaa. Monet atk-firmat ovat valitelleet, että joutuvat myymään tuotteita erityisen pienillä katteilla joten ihmetyttää miten joku liike voisi myydä sitten noin reilusti alle näiden hintojen.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Vellu sanoi:
Intel/AMD -uskovaisuus.. Useimmille on se ja sama, minkäniminen prosessori koneen sisällä on. Molemmat toimii ja molemmat toimii useimmiten riittävän hyvin. Jos verrataan nykyisiä prosessoreja, niin Intelillä on etu. Etua ei ole pakko käyttää, eikä se ole niin merkittävä, että sen ansiosta toinen valinta olisi täysin käyttökelvoton. Toinen on vain käyttökelpoisempi. Jos tuota puskuria ei aio käyttää, niin se etu on pienempi. Vähän sama, jos ostaisi tehokkaan urheiluauton ja ajelisi sillä vain Suomessa ja rajoitusten mukaan (eikä kävisi esimerkiksi ulkomailla tai radalla ajelemassa kovempaa tjsp). Itse olen ollut vuoroin 'ääriuskovainen' kumpaankin suuntaan, yksi kerrallaan.
Sama. Mulla on koneessa AMD:n prossu ja sitä ennenkin niitä on ollut useampia, aikaisemmin hinta-laatu -suhde oli mun mielestä selkeesti AMD:n puolella, nyt tällä hetkellä kuitenkin ostaisin Intelin. Mikä on tilanne puolen vuoden kuluttua on taas eri asia. Nää AMD vs. Intel ja nVidia vs. ATI uskontosodat ovat aiheita, joista löytyy jarnaa netistä roppakaupalla, siinä mielessä täysin järjetöntä tappelua, että fiksumpaahaan on toki elää tilanteen mukaan, välillä on toinen edellä, välillä taas toinen. Mitään erityistä merkkisympatiaa en koe, kyllä ne ajat, jolloin AMD oli jonkunlainen sympaattinen ja pieni kapinallinen suurta ja pahaa Intellin monopolia vastaan on jo ohitettu kauan sitten.

Ylikellotusta olen harrastanut jo vuosia ja koskaan en ole mitään rikki onnistunut saamaan. Maalaisjärkeä pitää osata käyttää ja eipä nuo nykyprossut tosiaan kai ihan niin helpolla enää hajoa, emohan yleensä sammuttaa koneen jos lämmöt nousevat liikaa. Nykyisinhän noi emovalmistajat tuntuvat jopa kilpailevan sillä, että kuka tarjoaa parhaimmat ylikellotusmahdollisuudet, emojen ja prosessoreiden review-sivuja lueskellassakaan ei voi välttyä huomaamasta, että ylikellotettavuus on nykypäivänä yksi oleellinen tekijä laitetta arvosteltaessa. En näkisi asiaa siis niin, että ylikellotus tänäpäivänä olisi pelkkää friikkien hommaa. Silti olen sitä mieltä, että jos ei asiaa osaa eikä siihen viitsi edes perehtyä, niin parempi olla edes yrittämättä. Tokihan tämä sama pätee lähestulkoot asiaan kuin asiaan, jossa epäonistuneen yrityksen hintana on uuden laitteen osto.

Rusina tuossa jo mainitsi niistä aikaisemmista savuavista AMD:n prossuista. Netissähän pyöri videokin, jossa tätä demonstroitiin. Koneessa pyöri peli (olisko ollu joku Quake kakkonen, en muista) ja "lennosta" napattiin prossutuuletin irti. Sama tehtiin sekä AMD että Intel -kokoonpanolle. AMD alkoi savuta ja hajos, Intel hidastui ja peli alkoi nykiä, lopulta mentiin semmosta tyypillistä dia-show -vauhtia. En muista kaatuiko kone sitten lopulta vai jäikö jumiin, mutta mitään ei siis kuitenkaan hajonnut toisin kuin AMD:ssä. Mutta ne oli niitä useamman vuoden takaisia laitteita, nykylaitteissa tilanne lienee toinen.