Vellu
"Itse olen ollut vuoroin 'ääriuskovainen' kumpaankin suuntaan, yksi kerrallaan."
En ole ollut uskovainen kumpaakaan suuntaan, mutta itsellä on ollut huomattavasti enemmän AMD-prossuja. Tietokoneissani on ollut 1 Motorolan (Amiga 500), 3 Intelin (80286 12MHz, Pentium 120@133MHz (150MHz ei suostunut toimimaan Windowsiin asti) ja C2D E6300 1,86@3,04GHz) ja AMD:n prossuista: Parit K6\2+:t, Duronkin on löytynyt, AthlonXP, A64 ja yksi FX-prossukin löytyi.
Ylikellotus ja sen havainnointi jälkeenpäin. Mutuna vois epäillä tuota, että huoltoliikkeessä 'näkevät' prosessorin ylikellotuksen, sen verran usein on kuullut noita perusteettomia epäilyjä ylikellotuksesta.
Siitä ei jää mitään merkkiä prosessoriin ja useimmiten on ns. turvalliset jännitteet, eli hieman voi nostaa ilman ihmeempää riskiä, mutta mieluiten pitää samana jos silläkin päästään hyviin tuloksiin.
Näytönohjaimissa usein volttien nosto vaatii kortin fyysistä muuttamista, mikä vie takuun kaikissa liikkeissä. Tai en ole tuosta itseasiassa varma, että tarviiko korttia välttämättä muuttaa; ainakin Gigashitin biosissa löytyy vaihtoehto, mikä väittäisi, että voisi pci-e väylää ylivoltittaa. En ole kokeillut. Jos korkeampia kelloja koittaisi isommilla volteilla lämmöntuotto nousisi liikaa (ei pysyisi viileänä ja hiljaisena).
Onneksi nykyään prosessorit eivät niin helposti kosahda kuin ennen. Esimerkiksi jos AMD:n puolella ennenmuinoin jos prossutuulettimen otti irti muutamaksi sekunniksi, niin prosessorista rupesi nousemaan savu ja prossu kuoli, hyvällä tuurilla emolevykin kuoli. Prossuytimestä mitattiin satojen asteiden lämpötiloja. Vastaavassa tilanteessa Intelin prossut rupesivat joko throttlaamaan vahvasti (=toimivat erittäin hitaasti) tai sitten tietokoneen käyttöjärjestelmä kaatui. Nykyään AMD:n prossuissa on tuokin korjattu.
Jäähyn asettaminen on kyllä melko tärkeää, yhdelläkin tutulla prossujäähy oli jostain syystä asennettu surkeasti siten, ettei jäähy ottanut kunnolla prossuun kiinni: Biosiin asti aina pääsi ja oli toisaalta huvittavaa ja hirvittävää miten nopeasti lämpötila nousi prosessorissa biosin mukaan..nousi kunnes systeemi kaatui. Hitusen muutti ja lämmöt pysy kurissa.
---
Omalla kohdalla Mindfactory lähetti muuten tässä reklamaatiota. Kuulemma ovat lähettämässä minulle uutta emolevyä ja minun pitäisi lähettää tämä nykyinen heille. Minulla oli tuossa ongelma ennen kellotuksia. Virtalähteessä oli ongelma minkä johdosta virtalähde syötti emolevylle aivan liian suurta volttia ja emolevystä nousi savua. Hassua oli se, että emolevy on toiminut tuosta huolimatta moitteetta. He ovat nyt kuitenkin sitä mieltä, että emolevy on todennäköisesti vaurioitunut vaikkei se NYT mitään oireita näytäkkään. Mielestäni melko esimerkillistä toimintaa heidän suunnalta (tietysti jos on syytä olettaa, että emolevyssä on todennäköisesti piilevä vika niin siinä mielessä fiksua vaihtaa varmuuden vuoksi, koska emolevy rikkoontuessaan voi viedä sen verran monta osaa ja se vasta tulisi kalliiksi..)