Peltipoliisi välähti

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vebe sanoi:
Paitsi silloin kun kenties 30 km/h:n rajoitusalueella törmää lapseen nopeudella X ajaessaan ylinopeutta vaikkapa 48 km/h. Kenties rajoituksen mukaan ajamalla olisi ehtinyt pysähtyä ennen lasta. Aikuinen ehkä selviää törmäyksestä.
Sama tilanne 50 km/h rajoitus ja ylinopeus onkin 68 km/h. Onhan noita taulukoita jarrutusmatkoista ja kuoleman todennäköisyydestä törmäyksen tapahtuessa tietyllä nopeudella sekä ylinopeuden vaikutuksesta jarrutusmatkaan.
Liikenemerkillä osoitetaan se suurin sallittu nopeus ja lisäksi mm. ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Sitä juuri tarkoitin, että nopeus on yli tilannenopeuden aina, jos tulee törmäys. Ellei siellä sitä lasta ole, oikea tilannenopeus on kovempi.

Ainahan noita ei voi nähdä tai tietää mitä siellä on ja mikä on kovin mahdollinen tilannenopeus, siksi olisikin noudatettava 'turvallisuusnopeutta', johon sisältyy myös ennalta arvaamattomien tilanteiden kohtuullinen huomioonottaminen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eli tilannenopeutta korostavat kuljettajat eivät sen turvallisempia kuin tiukasti rajoitukseen katsovat, koska he arvioivat sopivan tilannenopeuden omasta subjektiivisesta ja vajavaisesta näkökulmasta. Toki he etenevät yleensä nopeammin.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17750
Sijainti
East of Eden
Il Tempo Gigante sanoi:
Luin jostain, en muista mistä, että kasitiellä, Turku - Rauma välillä, kamera räpsähtäisi vasta 11 km/h ylinopeudesta ? Itse olen suhannut kameraan +90km/h 80-alueella, eikä ole perästä kuulunut.

Mittarivirhe Destian näyttötaulun mukaan on kesärenkailla - 3km/h ja talvirenkailla - 8 km/h.
Minäkin muistan joskus lukeneeni samaisesta asiasta.

Joskus ajaessani Lahdesta Heinolaan vanhan tien aikaan oli nopeusrajoitus ko. tieosuudella 80 km/h. Koko jono liikkuui kuitenkin oman autoni mittarin mukaan noin 100 km/h:n nopeudella ja ohitimme poliisin tutkapaikan samalla nopeudella. Ketään ei pysäytetty joten arvelen tuossa tilanteessa poliisin kokeneen nopeuden a) joko turvalliseksi, tai b) katsoen tilanteen mahdottomaksi alkamalla sakottamaan jokaista jonossa ajavaa. Aikaahan kaikkien sakottamiseen olisi varmaankin kulunut tunteja koska jonossa oli useita kymmeniä autoja tasaisin välein.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Zaikom sanoi:
Ainahan noita ei voi nähdä tai tietää mitä siellä on ja mikä on kovin mahdollinen tilannenopeus, siksi olisikin noudatettava 'turvallisuusnopeutta', johon sisältyy myös ennalta arvaamattomien tilanteiden kohtuullinen huomioonottaminen.
No oikea tilannenopeushan tarkoittaa just nimenomaan tota. Eli älytään ajaa alle rajoitusten jopa reippaastikin kun tilanne sitä vaatii mutta ei koskaan yli rajoituksen.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Zaikom sanoi:
Siksipä tuo tilannenopeuskaan ei ole riittävä ohje, vaan pitäisi löytää se 'truvallisuusnopeus'.
Se on löydetty jo. Se on 0 km/h. Eikä sekään aina takaa turvallisuutta.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Runar ja Kyllikki sanoi:
No ei tietenkään. Justhan McMikekin nimenomaan kyseli että miten ne muut muka edes pääsis liikkumaan jos kaikki ois paikallaan. :mad:
No niitten muitten täytyis hakee kaverinsa auttamaan.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
kouvotsvoni sanoi:
112 kun soittaa voi nykyään joutua venaamaan 5-15 minuuttia ihan helposti. Itselleni monesti ollut se tilanne että venailet lähemmäksi 5 minuuttia että HÄKE vastaa jonka jälkeen odotellaan 20-60 min poliiseja.

(Tuttu joutu odottamaan 15 minuuttia että pääs linjan läpi.... Way too pitkä aika, mun mielestä)

No, yksityisen turvallisuusalan porukat vastaa nopeemmin kutsuun, mutta se maksaa :frank:
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
butterfly sanoi:
112 kun soittaa voi nykyään joutua venaamaan 5-15 minuuttia ihan helposti. Itselleni monesti ollut se tilanne että venailet lähemmäksi 5 minuuttia että HÄKE vastaa jonka jälkeen odotellaan 20-60 min poliiseja.
Monesti? Miks joudut niin usein soittelemaan hätänumeroon? :doubtful:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Runar ja Kyllikki sanoi:
No oikea tilannenopeushan tarkoittaa just nimenomaan tota. Eli älytään ajaa alle rajoitusten jopa reippaastikin kun tilanne sitä vaatii mutta ei koskaan yli rajoituksen.
Eipäs. Oikea tilannenopeus on suurin mahdollinen nopeus, jonka kuljettaja pystyy ajaa kulloinkin vastaantulevaan tilanteeseen hallinnan säilyttäen.

:ahem:
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17750
Sijainti
East of Eden
Zaikom sanoi:
Eipäs. Oikea tilannenopeus on suurin mahdollinen nopeus, jonka kuljettaja pystyy ajaa kulloinkin vastaantulevaan tilanteeseen hallinnan säilyttäen.

:ahem:
TLL 23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

Tilannennopeusrajoitus koskee kaikkia, myös hälytysajossa olevia ajoneuvoja.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
noita keskinopeutta mittaavia tolppiahan on ollut jo jonkun aikaa britanniassa käytössä, tähän J. Clarckson esittikin hyvän vinkin:
ajat ekan tolpan ohi, ja pysähdyt pientareelle/pysäkille kahvikupin ja aamun lehden kera.... hetken odottelun jälkeen auto käymään, talla tiskiin ja menoksi :D

edit. no joo, tottapuhuen, kukaan ei ilmeisesti ole laskenut paljonko kolareita/onnettomuuksia ja läheltäpiti tilanteita tulee sen takia että ihmiset kyttäävät nykyään risteysalueella nopeusmittareitaan....
muistaakseni TopGearissa tutkivat maan kattavia tilastoja viiem vuosilta (GB) ja tulivat siihen tulokseen että parin viime vuoden aikana onnettomuuksien lukumäärät ovat jopa nousseet...
noh, tähän virkamiehet innostuneesti: mutta sillä kameroiden kohdilla ovat laskeneet!
Kumpi sitten on parempi, jokainen päättäkööt itse....
tosiasiahan on, että poliisi tekee rahaa noilla kameroilla (briteissä käsittääkseni voitot ovat kymmeniä miljoonia puntia vuodessa),
jotenka pelkkään turvallisuuden metsästykseen on turhaa vedota....
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17750
Sijainti
East of Eden
FO110K sanoi:
noita keskinopeutta mittaavia tolppiahan on ollut jo jonkun aikaa britanniassa käytössä, tähän J. Clarckson esittikin hyvän vinkin:
ajat ekan tolpan ohi, ja pysähdyt pientareelle/pysäkille kahvikupin ja aamun lehden kera.... hetken odottelun jälkeen auto käymään, talla tiskiin ja menoksi :D
Siinä ei ylinopeudella saavuteta mitään etua tai ajansäästöä, mutta kai se on mukava välillä ajaa yli sallitunkin ja nauttia vauhdista.:D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Micael sanoi:
Siinä ei ylinopeudella saavuteta mitään etua tai ajansäästöä, mutta kai se on mukava välillä ajaa yli sallitunkin ja nauttia vauhdista.:D
jep juurikin näin :D

täällä treella on hauska kohta tuossa särkänniemen kohdalla, siellä on ristyksessä kameratolpat, ja vähän väliä poliisit silti sillan alla kyttäämässä ylinopeuksia :D
tämän lisäksi kameraa vaihtaessaan, on poliisin omat pojat autollansa parkissa aina keskellä kävelytietä..... vois varmaan joku kerta soittaa partion paikalle sakottamaan niitä :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Micael sanoi:
TLL 23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.

Tilannennopeusrajoitus koskee kaikkia, myös hälytysajossa olevia ajoneuvoja.
Juuri näin, tilannenopeus määritellään maksimaaliseksi turvalliseksi nopeudeksi ennalta arvattavissa tilanteissa. Liikenteessä tulee vastaan myös ennalta arvaamattomia tilanteita, ja näihinkin kannattaa varautua, jos haluaa selvitä hengissä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
aiheeseen liittyen, kuka tietää mikä on autoilijan värisuora?
no tietenkin kameratolppaan päräyttäminen:
a) huomattavalla ylinopeudella
b) ilman turvavyötä
c) kännykkä korvalla
tällaisesta kuvasta riemastuu poliisikin ;)
 
Ylös