Vebe
Well-known member
Kuhan jotain googlasin, Lapissa kestää varmaan vielä pisempään?
Sitä juuri tarkoitin, että nopeus on yli tilannenopeuden aina, jos tulee törmäys. Ellei siellä sitä lasta ole, oikea tilannenopeus on kovempi.Vebe sanoi:Paitsi silloin kun kenties 30 km/h:n rajoitusalueella törmää lapseen nopeudella X ajaessaan ylinopeutta vaikkapa 48 km/h. Kenties rajoituksen mukaan ajamalla olisi ehtinyt pysähtyä ennen lasta. Aikuinen ehkä selviää törmäyksestä.
Sama tilanne 50 km/h rajoitus ja ylinopeus onkin 68 km/h. Onhan noita taulukoita jarrutusmatkoista ja kuoleman todennäköisyydestä törmäyksen tapahtuessa tietyllä nopeudella sekä ylinopeuden vaikutuksesta jarrutusmatkaan.
Liikenemerkillä osoitetaan se suurin sallittu nopeus ja lisäksi mm. ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Minäkin muistan joskus lukeneeni samaisesta asiasta.Il Tempo Gigante sanoi:Luin jostain, en muista mistä, että kasitiellä, Turku - Rauma välillä, kamera räpsähtäisi vasta 11 km/h ylinopeudesta ? Itse olen suhannut kameraan +90km/h 80-alueella, eikä ole perästä kuulunut.
Mittarivirhe Destian näyttötaulun mukaan on kesärenkailla - 3km/h ja talvirenkailla - 8 km/h.
No oikea tilannenopeushan tarkoittaa just nimenomaan tota. Eli älytään ajaa alle rajoitusten jopa reippaastikin kun tilanne sitä vaatii mutta ei koskaan yli rajoituksen.Zaikom sanoi:Ainahan noita ei voi nähdä tai tietää mitä siellä on ja mikä on kovin mahdollinen tilannenopeus, siksi olisikin noudatettava 'turvallisuusnopeutta', johon sisältyy myös ennalta arvaamattomien tilanteiden kohtuullinen huomioonottaminen.
Se on löydetty jo. Se on 0 km/h. Eikä sekään aina takaa turvallisuutta.Zaikom sanoi:Siksipä tuo tilannenopeuskaan ei ole riittävä ohje, vaan pitäisi löytää se 'truvallisuusnopeus'.
Jos kaikki olis paikallaan, niin miten muut pääsis liikkumaan?AJ sanoi:Se on löydetty jo. Se on 0 km/h. Eikä sekään aina takaa turvallisuutta.
Jos kaikki olis paikallaan, muutkaan ei liikkuis.Micael sanoi:Jos kaikki olis paikallaan, niin miten muut pääsis liikkumaan?
No ei tietenkään. Justhan McMikekin nimenomaan kyseli että miten ne muut muka edes pääsis liikkumaan jos kaikki ois paikallaan.AJ sanoi:Jos kaikki olis paikallaan, muutkaan ei liikkuis.
No niitten muitten täytyis hakee kaverinsa auttamaan.Runar ja Kyllikki sanoi:No ei tietenkään. Justhan McMikekin nimenomaan kyseli että miten ne muut muka edes pääsis liikkumaan jos kaikki ois paikallaan.
No nyt AJ välähti!AJ sanoi:Jos kaikki olis paikallaan, muutkaan ei liikkuis.
112 kun soittaa voi nykyään joutua venaamaan 5-15 minuuttia ihan helposti. Itselleni monesti ollut se tilanne että venailet lähemmäksi 5 minuuttia että HÄKE vastaa jonka jälkeen odotellaan 20-60 min poliiseja.kouvotsvoni sanoi:
Monesti? Miks joudut niin usein soittelemaan hätänumeroon? :doubtful:butterfly sanoi:112 kun soittaa voi nykyään joutua venaamaan 5-15 minuuttia ihan helposti. Itselleni monesti ollut se tilanne että venailet lähemmäksi 5 minuuttia että HÄKE vastaa jonka jälkeen odotellaan 20-60 min poliiseja.
Eipäs. Oikea tilannenopeus on suurin mahdollinen nopeus, jonka kuljettaja pystyy ajaa kulloinkin vastaantulevaan tilanteeseen hallinnan säilyttäen.Runar ja Kyllikki sanoi:No oikea tilannenopeushan tarkoittaa just nimenomaan tota. Eli älytään ajaa alle rajoitusten jopa reippaastikin kun tilanne sitä vaatii mutta ei koskaan yli rajoituksen.
TLL 23 §Zaikom sanoi:Eipäs. Oikea tilannenopeus on suurin mahdollinen nopeus, jonka kuljettaja pystyy ajaa kulloinkin vastaantulevaan tilanteeseen hallinnan säilyttäen.
:ahem:
Siinä ei ylinopeudella saavuteta mitään etua tai ajansäästöä, mutta kai se on mukava välillä ajaa yli sallitunkin ja nauttia vauhdista.FO110K sanoi:noita keskinopeutta mittaavia tolppiahan on ollut jo jonkun aikaa britanniassa käytössä, tähän J. Clarckson esittikin hyvän vinkin:
ajat ekan tolpan ohi, ja pysähdyt pientareelle/pysäkille kahvikupin ja aamun lehden kera.... hetken odottelun jälkeen auto käymään, talla tiskiin ja menoksi
jep juurikin näinMicael sanoi:Siinä ei ylinopeudella saavuteta mitään etua tai ajansäästöä, mutta kai se on mukava välillä ajaa yli sallitunkin ja nauttia vauhdista.
Juuri näin, tilannenopeus määritellään maksimaaliseksi turvalliseksi nopeudeksi ennalta arvattavissa tilanteissa. Liikenteessä tulee vastaan myös ennalta arvaamattomia tilanteita, ja näihinkin kannattaa varautua, jos haluaa selvitä hengissä.Micael sanoi:TLL 23 §
Tilannenopeus
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Tilannennopeusrajoitus koskee kaikkia, myös hälytysajossa olevia ajoneuvoja.